[PC] iRacing aka. kak kjører racerbil og ingen bryr seg

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#1


iRacing ja. Har posta litt før, men det fortjener en egen tråd. iRacing er en Internettbasert racing-simulator (Ridge Racer-tråden er der borte, Fetthest). La oss begynne med litt historie; det som revolusjonerte bilspill med fokus på realisme var udiskutabelt Grand Prix Legends i 1998. GPL er fortsatt populært i dag, og har et enormt aktivt miljø med haugevis av mods. GPL ble utviklet av Papyrus Design Group. De fulgte opp med en jevn strøm NASCAR-sims (inb4 turn left, finnes det selvsagt masse mods til de også). Det siste kom i 2003, men så ble det kroken på døra for Papyrus.

Like etterpå ble selskapet FIRST (bytta senere navn til iRacing.com Motorsport Simulations) stiftet, etter finansiering som av ubekreftede rykter dukka opp fra en eksentrisk riking (John Henry, som bla. eier foppalklubben Liverpool) som likte racing på data-PC. Dette var da samme folka som jobba i Papyrus, og de kjøpte etterhvert rettighetene til motoren (heh) bak den siste NASCAR-utgivelsen, og kunne dermed utvikle den videre.

I 2008 ble iRacing lansert, med en forretnings-modell som inntil da hadde vært helt uhørt i denne sjangeren; abonnement. Som om ikke det er nok, koster ekstra biler og baner enda mer penger. Så hvorfor skal man betale for iRacing, når man kan kjøpe rFactor, Live for Speed, [insert sim] fra Simbin og tilsvarende greier for noen hundrelapper, og etterpå ha fri tilgang til ubegrenset antall biler og baner (om man regner med mods), samt gratis online-racing?

Hovedsaklig pga. måten det er er organisert. Man kan ha vel så mye gøy på en bane som er mekka på et svett gutterom enn en som er laserscanna hver millimeter av. Jeg har dilla med en del simmer opp gjennom årene, og det iRacing er helt suveren på er netcode (opplever ekstremt sjeldent lag, enda de fleste serverne er i USA), samt måten man settes opp mot andre førere. Sistnevnte er basert på license og iRating.

License: Dette er de forskjellige klassene alle løp/serier er delt inn i. Når man starter, er man rookie, og kan bare kjøre serier som er åpne for rookie class. Rookie er enkelt og greit røkla. Her vil man ikke være. Hvordan kommer man seg vekk derfra, og inn i den mer siviliserte class D?

Når man starter, har man en safety rating på 2.5. For å komme seg til til neste klasse, må man oppnå en safety rating på 3.0 eller bedre, etter å ha kjørt et minimum antall løp. Din safety rating er basert på hvor mange Incident points man får i løpet av et løp. Incident points får man ved å kutte banen, miste kontroll, være i berøring med en annen bil, eller rett og slett kræsje.

Noen vil finne dette brutalt, men det er egentlig genialt, siden det mer eller mindre ikke eksisterer løp som ender med en massekrasj i første sving (så snart man har kommet seg opp fra rookie class, altså). Om det ikke var klart fra før, så er altså iRacing for folk som ønsker clean racing; ikke bølling, krasjing og dirty tricks.

iRating: En poengsum basert på resultatene dine. Sørger for at man blir matchet med folk som holder ca. samme nivå som deg selv.






Hvordan funker løp da?

Først og fremst er alt online. Det finnes ingen AI. Det eneste man kan gjøre offline, er å kjøre treningsrunder. Løp kjøres i serier, og man velger serie ut fra hva man har tilgang til (avhengig av klasse). Her er oversikten over en sesong i Mazda Cup:



Den går over fire uker, og hvert av løpene kjøres hver hele time en uke i slengen. En uke? Ja, man kan kjøre det samme løpet så mange ganger man vil i løpet av den perioden. Man får en poengsum ut fra plasseringen man ender opp på, satt opp mot Strength of field, som da er verdi som angir den samlede styrken på de som kjørte løpet. Kjører man samme løpet flere ganger, vil den endelige poengsummen regnes ut basert på antall løp og plasseringer. Mer detaljer finner man i en 41-siders PDF.

iRacing var også tidlig ute med å la alt være styrt fra nettleser, på samme måte som eks. Battlefield 3.

Realisme?

Det nærmeste jeg har vært racing IRL er go-cart, så jeg skal ikke begi meg ut på hvor nært virkeligheten fysikken i denne simmen er. Offisielt er det flere NASCAR og Indy Car-førere som bruker den til trening, men de er neppe kjøpt og betalt i det hele tatt.

De vanlige tingene som dekkslitasje og drivstoff-forbruk er selvsagt der, men det er ganske synlig at motoren begynner å dra på åra. Det finnes ikke dynamiske vær-/lysforandringer, og visuell skade på bilene er heller begrenset. Det skal riktignok ikke rare dasken til før bilen blir fullstendig ukjørbar, og for å ta et lite eksempel; en gang startet jeg et løp i min MX5 ved å kjøre inn i bilen foran meg, da han tydeligvis hadde sovna eller bare var treig i reaksjonen. Kjørte uansett videre, og merket ikke noe galt med bilen, selv om jeg fikk beskjed om å kjøre i depotet. To runder senere kommer det røyk fra panseret, og motoren dauer. Da oppdager jeg at kjølevanntemperaturen var i taket, og årsaken var selvsagt at radiatoren ble herpa i sammenstøtet.

NASCAR? Indy? Amerikansk?

iRacing er amerikansk så det holder, og i starten var det helt klart en overvekt av ovalbaner og biler til ovalbanebruk. Dette har heldigvis utjevnet seg over tid, og det er nå et relativt greit utvalg biler og baner. Det er hele tiden nye baner/biler under utvikling, men de tar seg meget god tid før noe blir publisert.

Men hvor mye koster det egentlig, sier du?

En måned koster $12. Så sparer man seff på å kjøpe eks. et årsabonnement ($74) Da får man med 7 biler og 10 baner. Utover det koster nye biler $11.95, mens baner koster fra $4.95 til $14.95. Man får riktignok rabatt om man kjøper flere samlet, men det koster mye penger om man skal ha alt. Heldigvis behøver det ikke gjøre det, da man kan tjene credits ved å kjøre løp. Man skal riktignok kjøre en stund før det blir noe å skryte av, men artig nok.

Hva trenger jeg for å teste?

En PC. Teknisk sett begynner det å dra litt på åra, så det er ikke det mest krevende å dra. Også trenger man ratt og pedaler. Man kan seff bruke pad, eller for den del mus og tastatur, men da forsvinner litt av vitsen.

Det man ikke trenger er et tre-skjermsoppsett, ratt til femsifra beløp (tro meg, det finnes), hydraulisk ramme eller flammesikker kjøredress. Men for de som har lyst, er det nærmest ubegrensede muligheter når det gjelder utstyr.


Tl;dr:

Pros:
Meget bra online-del
Kontinuerlig utvikling (både teknisk, og nye biler/baner)
Seriøs racing

Cons:
Koster en del
Ikke visuelt imponerende
For "seriøs" racing for mange


Runder av med en offisiell iRacing for dummies-tubb:



I dag starter den nye sesongen, så jeg tenkte jeg skulle prøve å oppdatere underveis. Følg med!

(inb4 denne tråden dauer like fort som min forrige sim-tråd)
 
Sist redigert:

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#4
Ny sesong som sagt, og en av seriene jeg kommer til å satse på er tidligere nevnte Mazda Cup. Første løp går på Summit Point, en bane jeg aldri har kjørt på før.


Tok noen treningsrunder, og ble kjapt glad i banen. Den har litt old-school landeveisfeel over seg. Uten kvalifisering, stilte jeg til start:



Greit fornøyd med fjerdeplass og ingen incidents.
 
Sist redigert:

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#5
Ser ut som gode greier hvis man er interessert i den slags, noe jeg da ikke er. Uansett, hvilken plattform er det som muliggjør at folk kan samles rundt en delt interesse og bare mekke noe supersmalt men dritbra og få til en helt unik opplevelse? Nja, njo, vanskelig å si neiiida bare PC så klart. Mesterrase confirmed nok en gang der altså.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#6
Kjørte et par løp til da (samme løpet altså). Det første var ganske uinteressant, mens på det siste starta jeg helt nede på 12.-plass. Hadde kjørt meg opp til 3. men så på nest siste runden:


Klarte å berge fjerdeplassen, men føles alltid :penga: / :argh:

Denne Mazda Cup-en er forøvrig strengt tatt Rookie Class, så jeg bør vel bevege meg opp et hakk. Det naturlige steget er Grand Touring Cup, siden jeg kan bruke MX5-en der også. GTC går over 12 uker og dermed også 12 forskjellige baner:


Mangler halvparten, så...


...det blir dyrt.
 
Sist redigert:

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#7
Første uka overstått. Satset primært på Mazda Cup, og ligger så langt på 14.-plass i Skandinavia (av 61 totalt), 617. på verdensbasis av 2831. Greit fornøyd med det mtp. hvor lenge rattet har støva ned.



Prestert å kjøre to-tre kriserævva løp i helgen typ drite seg ut i første sving og bli liggende helt sist, og da fucker man poengsummen rimelig kjapt. Han Tom Erik-kisen ligger for øvrig på andreplass på verdensbasis, så det er hvertfall noen som repper fedrelandet bra.

Denne ukens runde i Mazda Cup går på Okayama. Kortversjonen (hvor man kutter rett over mellom sving 2 og 6) av den banen har jeg kjørt mye på, men bare såvidt testa den fulle lengden som kjøres på nå. Blir artig.



Så nevnte jeg Grand Touring Cup sist. Det er da en multi class-serie, dvs. flere typer biler med forskjellig ytelse i samme løp. Når jeg fiser rundt i Mazdaen konkurrer jeg ikke mot de raskere Jetta TDi-ene (lol, diesel), men man må fortsatt forholde seg til dem, og det skaper en del utfordrende situasjoner. Dessverre gikk første runde på Daytona (let's go away).



Det er riktignok lagt inn noen høyresvinger, men det er fortsatt i bunn og grunn en ovalbane. Ovalbaneracing kan være artig nok det, men Mazdaen er såpass slapp at man uansett bare mæler på med gassen i bånn i ovalbanepartiene. Siden Summit Point i Mazda Cup er en bane jeg finner mye artigere, så satset jeg heller lite på GTC. Kjørte to løp, og begge endte rævva.

Denne runden i GTC går på en bane som heter Sonoma Raceway. Den har jeg aldri hørt om/kjørt på, men den ser langt mer innbydende ut enn Daytona:



Blir definitivt å teste ut.

Så kan jeg ta litt om det siste løpet jeg kjørte i går. Starta et stykke bak siden jeg var 10 sekunder for sen til å rekke kvalifiseringa. På runde 5 er det noe dramatikk mellom de to bilene (#7 og #10) som kjemper om andreplass. Jeg blir såvidt involvert, men unngår skade på bilen.

På runde 7 tar jeg igjen bil #7 med en runde etter at han har vert i depotet. "jaja, han slipper vel meg forbi", tenker jeg. Det... gjør han ikke. Ikke i det hele tatt. Han forhindrer forbikjøring på alle mulige måter. Det er riktignok mitt ansvar å gjøre en forsvarlig forbikjøring, men når han får blå-flagg, skal han tilrettelegge for å kunne bli forbikjørt, og hvertfall ikke aktivt blokkere. Dette medfører selvsagt at jeg blir tatt igjen av bilen bak (#4), men jeg er egentlig bare nødt til å fokusere på å ikke krasje inn i #7 og miste alt.

Etterhvert medfører kjøringen hans til at at bil #4 sniker seg forbi meg. Er rimelig svett/oppjaget nå, men holder litt avstand til dem. Bil #4 blir selvsagt blokkert på samme måte som meg, og han mister til slutt besinnelsen og bare måker dem begge av banen, sånn at jeg kan sikre andreplassen.

Etter litt om og men, sendte jeg inn en formell protest på fyren i bil #7, men pga. personvern/rettigheta/et eller annet, vil jeg ikke få vite om utfallet av protesten.

Her er en dårlig redigert oppsummering:


Da er det bare å smøre seg med tålmodighet til neste oppdatering!
 
Sist redigert:

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#8
Autofist pga. Daytona USA-referanse.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#9
Vel, der var en ny uke overstått. Hovedfokuset var igjen Mazda Cup, og jeg innser greit at det å satse på mer enn en serie i slengen er i meste laget. Kanskje når man kan alle "karta", men ikke når man må lære seg en bane helt fra bunnen av for hvert nye løp.

Ny og ny, Hadde som nevnt kjørt en del på den korte utgaven av Okayama fra før, så jeg burde jo har rimelig greie forutsetninger. Fikk ikke kjørt noe særlig før på torsdag, og da hadde jeg registrert at de beste kjørte 1:47-runder (ble etterhvert pressa ned til 1:46). Jeg tenkte umiddelbart at jeg måtte hvertfall klare under 1:50 for å være konkurransedyktig.

Etter et par timers testing hadde jeg kommet meg ned til 1:52 på det gjevne, med en og annen 1:51-runde. Fortsatt et stykke å gå, mao. Fortsatte på fredag, men slet med å forbedre noe nevneverdig. Da gikk jeg mer vitenskapelig til verks, og tok en liten analyserunde i iSpeed. iSpeed er et telemetri-verktøy som er et meget godt hjelpemiddel, spesielt under trening. iSpeed viser i sanntid hvorvidt man ligger foran eller etter sin beste runde, både i tid og i hastighet. En ekstra bonus er at det har en "server mode", som gjør at man kan speile det på alle enheter som har en nettleser, slik at man slipper å okkupere plass på hovedskjermen(e). Bra saker.

Men det er mer; iSpeed kommer også med et verktøy for å sammenligne kjørte runder. Her sammenlignet jeg mine runder med bedre runder i databasen.

Her er en sammenligning med min etterhvert beste runde mot den beste i iSpeed-databasen:



Ikke så lett å se, men den banen som er tegnet med mørkere fargetone er 1:47,821-runden, mens de lysere er min runde på 1:50,061. Grønn betyr gasspådrag, rød betyr bremsing og blå betyr at man bare slipper gassen. Man kan hente ut mye data her, men det første jeg ser som stikker seg ut er dette:



Hans bremsekurver er jevne og fine, mens mine er mer sagtannete. Hvorfor? Jeg kunne prøve å skylde på at pedalene mine ikke holder mål, men jeg tror jeg har svaret. Når jeg kjører MX-5-en holder jeg det ekte og kjører med 100% manuell giring (H-gir og clutch). Jeg kunne sikkert kjørt fortere om jeg hadde brukt sekvensiell giring, men det er ikke like gøy. Hva har det med bremsinga å gjøre? Jo, jeg sitter i en ganske rævva kontorstol, og den har "fjæring" i ryggen. Riktignok kan den låses, men den svikter fortsatt litt. Teorien min er da at når jeg tråkker ned venstrefoten for å clutche, presser jeg stolryggen - og dermed hele kroppen - bakover, slik at det blir mindre trykk på høyrefoten. Mulig det er søkt, men det gir meg hvertfall enda mer lyst på et bedre oppsett.

Men men, kommer meg ikke under 1:50, så jeg får bare satse på at det holder. Kjørte en god del løp i helga, og da var en del opp og nedturer. For det meste var jeg konkurransedyktig i de løpene jeg kjørte, men det var jevne felt og ingen rom for feil. Og feil gjorde jeg nok av. Best i minnet er det løpet hvor jeg etter halvkjørt første runde ligger så tett opp i bilen foran meg på rettstrekka før hårnålssvingen, at jeg ikke kan makse farta uten å prøve å kjøre forbi. Gidder ikke noe hazard-kjøring på første runden, så ligger bare i dragsuget i fjerde gir i stedet for å gå opp i femte. Så kommer svingen, og i det jeg går på bremsa er jeg vant til å gå rett ned i fjerdegir. Siden jeg allerede er i fjerde, hopper jeg instinktivt ned til tredje. Men farten er alt for høy for det, så jeg... blåser girkassen. Etter en halv runde. :penga:

Jaja, ett girkassehavari må man vel kunne tåle Men hva er verre enn et motorhavari på første runden?


Bomgiring med medførende snurring og motorhavari på siste runde i siste jævla svingen! :penga::penga: Var heldigvis et godt stykke bak i feltet uansett, ellers hadde jeg nok oppriktig begynt å grine.


Men ikke bare nedturer. I det aller siste løpet jeg kjører på Okayama ender det til og med opp med seier. Riktignok lå jeg på andreplass store deler av løpet, med en alt for store luke oppover, men man vinner ikke uten å komme seg i mål. :)


Vel så artig å se at jeg faktisk har klatret litt i sammendraget. Kan jeg tørre å ha ambisjoner om topp ti i Skandinavia? Time vill sjåvv.

Så var det GTC da. Som nevnt er det tøft å skulle kjøre to løp i uka på mitt nivå, så det blir mer som en bonus-greie. Litt av grunnen til at jeg velger å gjøre det, er fordi GTC er en klasse D-serie, noe som medfører at å kjøre løp gjør at jeg kvalifiserer for opprykk til klasse C, samt at jeg kan tjene credits på det.

Så kommer den store overraskelsen da det viser seg at den for meg helt ukjente Sonoma raceway er en bane som eier! Massevis av høydeforskjell og "blinde" svinger i fleng. En artig bane som jeg dessverre bare fikk testa ut én ettermiddag/kveld. Brukte et par timer på å trene først. Så at de beste kjørte på rundt 1:50, så da satte jeg 1:55 som mål før jeg kunne ta sjansen på å starte et løp. Klarte rimelig kjapt det, og noen runder senere hadde jeg vært nede på 1:53,761.

Så var det tid for å kjøre et løp da. Jeg nevnte tidligere at dette er en multi class-serie, og at Jetta TDI-en var raskere enn MX-5-en. Dette... er en sannhet med modifikasjoner, for selv om Folkevogna er raskere på raske baner (som Daytona), så er den ikke det på mer svingete baner. Faktisk er alle tre bilene (Mazda MX-5, Pontiac Solstice, og VW Jetta) i serien relativt jevngode på denne banen. Jeg starter på 11. og avslutter på 9.-plass. Meget fornøyd med å i det hele tatt komme meg i mål uten noe dramatikk mtp. at det er første løpet jeg kjører på den banen.


Et lite utdrag. Det er verdt å nevne seg at jeg ikke faktisk kjører med den FoV-en, men ruller et to-skjermsoppsett som Fraps ikke takler. (PS: Ja, jeg skrudde meg selv på slutten der)

I Mazda Cup er det maks 12 biler i hvert løp, mens i GTC er det 30. Mildt sagt stressende å forholde seg til så mange andre biler de første rundene. Litt som å ligge i en trafikkork i høy hastighet. Det som virkelig blir interessant, er når jeg føler meg klar for å kjøre i multi class-serier som "Prototype & GT challenge", der det blandes sammen biler med helt forskjellig ytelse.

Det er en klasse B-serie, så det er langt frem, men interessant nok ligger jeg i klasse D med en safety rating på 4,54. Man kan bare avansere i klasse mellom hver sesong - det vil si hver tolvte uke - men siden jeg har en SR på over 4, kan jeg faktisk delta i klasse C-løp. Ikke at jeg kommer til å gjøre det nå uansett, men men.

Ikke at det er noe jeg satser på, men sånn ser det ut i GTC for Skandinavia:

https://www.dropbox.com/s/ln50y71tyrrwn2q/iRacing15.jpg?dl=1]/IMG]
Åttende ser jo ikke så verst ut, men så er det tross alt bare femten stykker totalt fra Skandinavia som deltar. :p

Alt i alt en OK uke, men skulle ønsket jeg rakk å kjøre mer på Sonoma. Det får bli en annen gang.


Så er det fremover da. Runde 3 i Mazda Cup går på Lime Rock Park:



Det er en bane jeg kjørte mye på i 2011, men har ikke rørt den siden. Blir spennede å se hvor mange runder jeg trenger for å komme meg tilbake i det gamle tempoet (og helst bedre). Har intrykk av at LRP er en veldig populær bane som "alle" kan. Det lover for tett konkurranse og små marginer.

I GTC er det Brands Hatch som står for tur:



Kjenner banen godt fra før og liker den, men har ikke kjørt nevneverdig på den i iRacing. Bør bli bra.
 
Sist redigert:

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#11
Ja, det er akkurat det. Innbiller meg at dette ikke er fryktelig langt unna sånn ånklie ræserskjørere holder på, med analyser og taktikk og sånt noe, og det er ikke så vanskelig å se appellen. Det har seg bare sånn at de taktikkene jeg har lyst til å fokusere på når jeg kjører liksombil er nitro, drifting og å speide etter fargekodede tregjerder som indikerer snarveier. Uansett er dette et glimt inn i en verden jeg ikke ante eksisterte, så honnør til Karlsen.
 

Jante

privileged CIS shitlord
#13
Jeg leste nesten hele forrige effort uten å sovne. Gratulerer!
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#15
Uke tre overstått!

Først til Mazda Cup... eller? Startet med noen runder på Lime Rock Park. Fikk raskt flyt i kjøringa, men innså at jeg var for trøtt til å kjøre seriøse løp. Så da... tok jeg et lite sidesprang:




(logoen til Skandinavia er selvsagt en viking og en isbjørn)

Jadda. Turn left dere. Har ikke kjørt et eneste ovalbaneløp så langt i iRacing, og det stod ikke akkurat øverst på lista, men jeg tenkte at det var riktig timing for å smette inn et løp. En ting jeg ikke nevnte i det første innlegget, er at iRating, safetyr rating osv. er individuelt for Road og Oval. Siden jeg ikke har kjørt ovalbaneløp, starter jeg med helt blanke ark der.

Som rookie, har jeg bare to serier å velge mellom; enten Carburetor Cup, som er full pupp med de grommeste NASCAR-bilene, eller Street Stock, som er mer lavbudsjetts med ombygde gamle gatebiler. Sistnevnte virker selvsagt tøffest, så jeg kjører noen prøverunder.

For de uinnvidde virker selvsagt ovalbaneracing veldig enkelt og kanskje til og med kjedelig. Det er forsåvidt riktig at det er enkelt å komme seg rundt en bane, men å komme seg rundt like fort, og ikke minst fortere enn alle andre? Det blir noe annet. Når man videre tar i betrakting at man må kunne tilpasse kjørestilen sin for å spare drivstoff/dekk, så blir det virkelig interessant.

De to sistnevnte faktorene betyr heller lite i rookie-løpene på usle 20 runder. Det var tydeligvis mer enn langt nok for meg uansett, da jeg var helt mongo i høyre håndledd etterpå. Klarer av en eller annen grunn ikke å slappe av helt, og når svingene tar rundt ti sekunder å komme seg gjennom med samme vinkel på rattet, blir det lite "hviling". Ikke at man kan hvile på rettstrekkene heller, siden bilene er satt opp bare for å ta venstresvinger, noe som medfører at de drar til venstre på strekkene. :p

Starter på 11. og ender på 9. uten noe drama. Artig nok, men kommer ikke til å satse mye på ovalkjøring.


Så til Mazda igjen da. Lime Rock er en fin bane, men den er også skummel. Det kan kanskje se ut som de første svingene etter start-/mål-langsiden er ganske like Summit Point, men det er en vesentlig forskjell. På Summit Point starter første svingen skarpt, før den neste er langt mer åpen. På Lime Rock er det motsatt, slik at man kan ha ganske høy fart inn i sving 1, men om man har for mye fart i forhold til sving 2 blir man skrudd fullstendig. Ett hjul ute på grusen og man taper fort ti sekunder.

En annen interessant sving er nummer 5, som har tilnavnet "the Uphill". Det er en rask fjerdegirs-sving, men i det man når toppen av bakken så MÅ man slippe gassen et øyeblikk. Toppen er så bratt at man hopper litt. Ikke så mye, men nok til at bakhjulene slipper med gasspådrag. Kommer man i en helt perfekt linje, uten sideveis krefter som virker på bilen i det man når det kritiske punkt, vil det forsåvidt gå bra, men i ni av ti tilfeller så gjør man ikke det.

Her skulle jeg poste noen dramatiske repriser, men filene er tydeligvis ødelagte. :(

Da får dere heller være med rundt på en kjedelig en:


Hadde jevnt over veldig mange artige løp på Lime Rock. Dessverre en del rufsete kjøring (to hjul utenfor banen i siste svingen ble det mye av), noe som gikk hardt utover safety ratinga. Var opp i 4,70 da jeg avsluttet forrige runde, men etter denne uka har jeg ramlet helt ned til 3,14. Det er ikke krise, da jeg bare trenger 3,00 for å ranke opp til C-klassen, men bør definitivt skjerpe meg litt. Det skal sies at en del av uhellene absolutt ikke var min feil, men det hjelper lite.

Litt artig opplevelse på fredag, da jeg havna i et løp sammen med flere av de aller beste i serien. Hadde selvsagt ikke sjans på dem, men selv en 6.-plass i det løpet gav bra poengsum grunnet høy Strength of Field.

I sammendraget har jeg klatret enda litt til. Topp ti i Skandinavia er definitivt ikke en for høy ambisjon:




Grand Touring Cup da. Ble litt haltende denne uka også, med én dag med kjøring. Kjente som sagt Brands Hatch greit fra før, og kom ganske raskt inn i flyten. Løpene jeg kjørte derimot... ugh. Kjørte fem løp. To av de gikk tålelig bra, de tre andre... Katastrofe.

I et av dem er det kontakt mellom ei folkevogn og en Mazda, og Mazdaen skjærer inn foran meg:

Det er rullende start i GTC, og dette var rett etter at grønn-flagget gikk. :penga:
(ser ikke så dramatisk ut for min del, men jeg fucka opp fullstendig rett etterpå og velger selvsagt å skylde på at bilen min ble skadet i det sammenstøtet)

Og det aller siste løpet jeg fikk kjørt, hadde jeg satset alt på å ikke drite meg ut. Lå på en fin fjerdeplass i MX-5-klassen før jeg gjør en liten feil under innbremsinga til sving 1. Er en gruppe med både Mazdaer og Pontiacer som tar meg igjen. Pontiacene konkurrerer jeg teknisk sett ikke meg. Skal egentlig bare slippe forbi den ene, men er redd for at noen Mazdaer skal føle på. Også bare...


La ikke merke til at det var to Pontiacer, ellers ville jeg nok bare sluppet dem før svingen. Jeg vil ikke ta hele skylden, men bedømte nok avstanden heller dårlig. Blir nok tre-skjermsoppsett snart, ja.

Tar også med et utdrag av de to første rundene av et løp. Litt rufsete, men men:


Sammendraget i GTC må vi se på en litt annen måte, siden det er en offisielt ranket serie (Klasse D). Når man starter serien, blir man rangert i divisjoner basert på hvor høy iRating man har. Jeg havna i 5.-divisjon, og der ser det sånn ut:



Mazda Cup er en rookie-serie, og siden rookies ikke har iRating, er det ingen divisjoner der.


Neste runde i Mazda Cup er også den siste! Går på Laguna Seca:



Kjenner banen godt fra før, men har ikke kjørt noe særlig på den med MX-5-en. Ser frem til mye korkskru-drama.



I GTC forflytter vi oss til Spa. Lett en av mine favorittbaner, selv om jeg ikke er veldig fan av moderniseringene som har kommet de siste ti årene. Litt skeptisk til den slappe Mazdaen på en så stor/rask bane, men blir sikkert gøy.




Så litt off-topic til slutt. Har jo observert at både Thinaraner og fete hester er litt sånn "hmm ikke helt sikker på om dette her er noe for meg, men leser tråden likevel" så tenkte jeg at det kunne hjelpe på med noen episoder Inside Simracing:



=D

Edit: Tenkte ikke over at Fraps selvsagt kom til å ta opp lyden fra Spotify, men det får dere bare leve med.
 
Sist redigert:

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#16
Nye uke overstått!

Som nevnt siste runde i Mazda Cup, (bare 4 runder i denne rookie-serien) og det gikk... tja. Laguna Seca ble mye mer drama enn jeg er komfortabel med. Den farligste svingen viste seg ikke å være korkskruen, men svingen før. Det er en slu jævel fordi man taper mye om man tar den for forsiktig, og man taper enda mye mer om man bommer litt på turn-in, får ett bakhjul på grusen og snurrer brutalt... Det skjedde litt for mange ganger, kombinert med at 5-6 av løpene jeg kjørte hadde massekræsjer på førsterunden.

Her er et eksempel på litt førsterunde-drama. Ikke noe utålmodig idioti som det ofte er, men fyren som har første startspor satser litt for hardt i det som egentlig er kanskje den enkleste svingen på banen og drama følger:


Så kan man jo selvsagt fundere på om jeg burde gjort noe anderledes for å unngå å bli involvert? Jeg oppfatter situasjonen tidlig, og begynner egentlig å slakke av farten. Så vet jeg jo utmerket godt at det kommer biler bak meg i høy hastighet, og sjansen er stor for at noen av de kjører rett inn i meg om jeg bremser for mye. Jeg oppfatter at bilen som snurra har stoppet helt, og gir full gass. Men så - om man følger godt med - finner fyren som snurrer ut at i stedet for å bare holde på bremsa, så er det en god idé og forsøke å kjøre videre når det kommer 11 biler rett bak. Det var mindre populært på chatten for å si det mildt. :p

Jeg lovet også korkskru-drama, men det ble det heldigvis ikke så mye av. Den svingen er egentlig ikke så ille når man først har lært seg hvordan den skal angripes. Dog:


Her kan man selvsagt si at jeg satset litt vel hardt ved å gå mellom to biler, men jeg hadde så mye bedre fart enn dem, at det å ikke prøve, vel... Ayrton Senna sa det best: "If you no longer go for a gap that exists, you no longer a racing driver".

Jeg var jo også helt forbi begge, så tar definitivt ikke på meg skylda. Hadde klatret til tredjeplass om jeg ikke hadde blitt tatt ut der, men i stedet haltet jeg til ca. sisteplass.

Med det endte Mazda Cup 2013 sesong 1A for Skandinavia slik:



Berget topp ti, men bare såvidt! (209 på verdensbasis)


Denne runden i Grand Touring Cup gikk på Spa, og selv om jeg digger Spa, så ble GTC nok en gang nedprioritert. Tok ikke fatt på det før i går, og rakk bare noen få treningsrunder, samt litt time trial, før jeg bare måtte hive meg løs på noen løp om jeg skulle rekke det. Da hadde jeg i det minste kommet meg under 3 minutter på rundene, mens de beste kjører 2:52-ish. Rakk derimot ikke kvalifisering, så startet langt bak.

Men så.... ugh. Har ca. aldri opplevd lag i iRacing, men her skulle det slå til. Alt var fint på oppvarmings-"runden" (er heldigvis ikke en hel runde, da det vil tatt en evighet), men akkurat idet grønnflagget går, så virker det som jeg mister all forbindelse til serveren. Alle de andre bilene bare... forsvant. Jeg kjører rundt alene i 10-15 sekunder og regner med at det kommer til å ende med katastrofe og massekrasj om jeg får kontakt igjen. Plutselig skvetter alle bilene tilbake igjen. Heldigvis ikke noe drama, men... jeg får en 31-sekunders tidsstraff for "unsafe pit exit". Jeg har jo ikke vært i nærheten av depotet en gang. Medregnet inn- og utkjøringa fra nevnte depot, taper jeg minst et helt minutt. Blir mao bare liggende helt bakerst, og kan ikke gjøre annet enn å cruise i mitt eget tempo. Bra for safety ratingen min i det minste, som hadde ramlet ned til 3,16 sist runde, men som jeg nå har presset opp i 3,69. Mindre bra for iRatingen, som jeg trenger å heve for å kjøre mot bedre førere sånn at jeg får mer poeng for plasseringene. Jaja

Rekker å kjøre et løp til da, og nå får jeg også kjørt kvalifisering. 2:57 skremmer ingen, men jeg slipper hvertfall å starte helt sist. Dette løpet har også mye høyere Strenght of Field, så en grei plassering vil gi bra med poeng.

Blir etterhvert liggende på 11.-plass, og så er det er par stykker som driter seg ut i henholdsvis den nye sjikanen og La Source. Da sniker jeg meg opp på 9. og ville vært meget fornøyd med den plasseringa. Men så var det det der med giringa da...


:penga:


Jeg hadde for lengst registrert at jeg hadde en lei tendens til å gire ned veldig tidlig under nedbremsinga til Les Combes, men det hadde jo gått bra i så mange runder at det ikke slo meg som farlig. Måtte taues til depotet, hvilket tar en liten evighet. Det var noen andre som ødela for hverandre på sisterunden, så jeg endte på 11. Ja ja.

Heller dårlig poengsanking, men GTC ser hvertfall sånn ut i 5.-divisjon:




Neste runde blir litt spesiell, da det ikke bare starter en ny fireukers-sesong av Mazda Cup, men at både Mazda Cup og GTC kjøres på Summit Point. Det betyr både at jeg ikke behøver å trene på to baner, samt at jeg jo tross alt kjørte der for fire uker siden.

Er redd det er en litt trang bane for multi-class, men vi får se. En annen forskjell mellom Mazda Cup og GTC er at Mazda Cup kjøres med fixed setups, dvs. man kan ikke gjøre endringer i oppsettet på bilen, noe man kan i GTC. Nå er det uansett begrenset med justeringer det er snakk om, siden Mazda MX-5 er et stykke unna en Formel 1-bil. Virker som det folk eksperimenterer mest med er forskjellig dekktrykk.

Målet blir uansett å forbedre rundetiden fra forrige gang, og å unngå drama. Siden Mazda Cup er en "reprise" av de siste fire ukene, er det heller ikke umulig at jeg tester ut noe helt annet. I dag blir eks. den nye 2013 NASCAR-modellen til Chevrolet lansert... Følg med i neste episode!

Også ekstra hemmelig bonus info: Nå kan man Greenlighte iRacing på Steam!
 
Sist redigert:

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#17
Gamespot hadde for et par dager siden en sak om Greger Huttu aka. det nærmeste man kommer en kjendis innenfor sim-racing (Top Gear hadde en sak om han for et par år siden, men bare i bladet).

Kommentarfeltet er... spesielt. Nå er det vel uansett ingen hemmelighet at sim-racing tiltaler flere motorsportfans enn "gamere".

Her er forøvrig en interessant greie for folk som lurer på om man kan lære seg å kjøre ordentlig racerbil med simulator:

 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#18
Heads up: I dag klokken 15:00 går første runde av årets World Championship Grand Prix, aka. e-sport-delen av iRacing. Første løp går på Spa, og dere har neppe noe bedre å gjøre på en lørdag, så det kan dere streame her: http://www.iracing.com/live/
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#19
Jepp jepp. Dobbel dose Summit Point denne runden, som nevnt. Hadde to konkrete mål; forbedre rundetid og unngå unødvendig drama. Førstnevnte gikk rimelig greit. Etter forrige runde var bestetiden min 1:24.754, og den har nå krøpet ned til 1:24.376. Litt skuffet over at jeg ikke klarte 1:23, men det får bli senere. Hadde bla. en kvalifiseringsrunde der jeg lå 0,2s foran min beste runde, men så dreit jeg meg ut i siste svingen.

Merker at motivasjonen for en identisk runde Mazda Cup ikke er den aller største, men kjørte da noen løp. For det aller meste udramatisk, men noe ble det da også. Denne her er av de mer spesielle jeg har opplevd:


For all del; det er ganske enkelt å få litt ubalanse i bilen når man skal bremse ned før den svingen, men å kutte over hele gresset bør være unødvendig.

Så var det et løp der jeg etter diverse drama på førsterunde faktisk ledet, men innså fort at jeg hadde folk bak meg som kjørte langt raskere, så jeg begynte med å slippe forbi et par, før jeg til slutt hadde havnet nede på sjetteplass. Tar ikke lang tid før jeg innser at jeg slapp forbi en som ikke fortjente det, for jeg var klart raskere enn føreren som nå lå på femte. Å komme seg forbi, derimot. Ikke like enkelt. Beste måten å gjøre det på er å ha bedre fart ut av sistesvingen før start-/målstrekka, men det var lettere sagt enn gjort. Forholdt meg tålmodig lenge, men da vi gikk inn i nest siste runden, fant jeg ut at jeg måtte prøve meg. Det gikk... mindre bra:


Jaja. I sum gikk det slik:


Til sammenligning hadde jeg 76 poeng etter første løp i forrige sesong, så det er i det minste forbedring.


Over til GTC da. Samme bane, så det ble hvertfall ikke like rusha som de andre GTC-løpene jeg har kjørt. Faktisk kjørte jeg bare ett løp, men der starta jeg i neste beste startspor blant MX-5-ene, og... kjørte feilfritt og forsvarte det helt til mål! Klarte dessverre aldri å utfordre førsteplassen, men er strålende fornøyd med det resultatet. 102 poeng mot 36 forrige runde og katastrofale 13 poeng på Daytona er mildt sagt en forbedring.

Gir faktisk så få pul at jeg bare legger ut hele løpet her:


Highlightet er dodginga mi på 05:40. Løpet mitt kunne fort vært over der. Var lenge litt skeptisk på om det skulle holde helt inn, for det har skjedd relativt ofte i Mazda Cup-løpene på samme bane at dekkene har vært rimelig utslitt etter ca. ti runder. De løpene er 15 runder, mens i GTC går det på tid (25 min), noe som utgjør 18 runder på denne banen. Tok det litt rolig på slutten, men ble ikke truet nevneverdig.

Det resultatet var så bra at jeg skvatt opp en del i sammendraget:


Opp fra niende til femteplass, og det er ikke mange poengene opp til topp tre.

GTC er en langt mer "seriøs" serie enn Mazda Cup, siden den er ranket osv, så en bra plassering her er noe jeg definitivt kommer til å satse på nå. Med tanke på hvor rævva de fire første rundene gikk, bør jeg ha gode muligheter for en bra plassering om jeg flytter hovedfokuset til GTC, samt er litt taktisk i forhold til poeng.

Tok og leste meg litt opp på poengsystemet igjen, og de poengene man får ved endt runde, er gjennomsnittet av de 25% beste resultatene. Det vil si at om man kjører 1-4 løp, så er det kun det beste resultatet som teller, mens kjører man flere blir det gjennomsnittet av to eller flere løp. Oppsummert betyr egentlig det at man ikke bør kjøre mer enn fire løp per runde for optimal poengsanking. Unntaket er selvsagt om man kjører fire rævva løp, men da... sliter man egentlig uansett.

De oppmerksomme vil også se at jeg ikke lenger er klasse D, men har hoppet opp til C!



Jeg skrev tidligere at man bare kunne klatre i klasser mellom hver 12-ukersperiode, men da glemte jeg at det er noe som heter fast rank. Det går enkelt og greit ut på at om man har oppfylt kravet for klassen (4 løp i gjeldende klasse), samt har en safety rating på 4,0 eller bedre, så hopper man opp en klasse. Jeg hadde over 4,0 tidligere, men da manglet jeg ett løp for å være kvalifisert.

C åpner nye dører, men jeg har ingen planer om å stresse oppover i systemet.


Neste runde i Mazda Cup går på Okayama. Kommer sikkert til å kjøre noen løp, men ikke satse spesielt hardt.

GTC går på Charlotte Motor Speedway, som i likhet med Daytona egentlig er en ovalbane:



Ikke kjempegira på denne banen, men får gjøre det beste ut av det.
 
Sist redigert:

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#20
Ny uke over, og denne gangen var alt fokus på GTC. Lada opp med å se et 3-timers IMSA GTP-løp fra 1985 på samme banen. Motorsport var så mye bedre før. :( Følte aldri jeg fikk skikkelig flyt gjennom et par av svingene på Charlotte, men det fikk duge.

Hadde målsetning om å klare minst 80 poeng denne runden. Kjører et løp, og... havner sist av MX-5-ene og stakkarslige 9 poeng... Det holder ikke. Det holder bare ikke! La meg i hardtreningen, og på tredje forsøk klarte jeg en fin sjetteplass og kapra 65 poeng. Med det lå jeg på fjerdeplass i sammendraget, og visste at jeg skulle satse alt på et siste løp. For å få litt avveksling dro jeg en tur til:



Mere Street Stock! Denne banen er mye langsommere enn Charlotte jeg kjørte på sist, og krever faktisk at man bremser i både sving 1 og 3. :eek: Kjørte flere løp denne runden for å få litt oval-erfaring og kanskje komme meg ut av rookie class. Angrer litt på at jeg ikke har kjørt mer ovalbaner før, for denne uka starta den offisielle iRacing NASCAR-serien. Den følger de virkelige løpene over 34 runder gjennom hele året, og alle løpene er i full lengde. Årets Ford og Chevrolet ble nylig lansert, og serien er offisielt støtta av NASCAR. Hadde vært gøy å fått med seg, selv om ovalbaner ikke er det jeg har mest sansen for.

Ingen nevneverdige resultater, men er ganske nærme klasse D nå.

Så var det på tide å fyre opp Mazdaen igjen, og kjørte rundens siste løp i GTC. Klarte å karre meg til en femteplass som gav meg 88 poeng! Det medfører dette sammendraget i 5.-divisjon etter 6/12 runder:


Den tredjeplassen; den skal jeg jobbe steinhardt for å beholde.


Mazda Cup gav jeg egentlig faen i, men kjørte et par løp bare for å gjøre det. Ble litt sjokka da jeg i det første løpet havna i samme split som 4-5 av de som ligger øverst i sammendraget internasjonalt. Hadde ikke overraskende lite å still opp med, og endte nest sist. Beit tenna sammen, og kjørte et løp til. Fortsatt bra motstand, men klarte i det minste en sjetteplass og tok 69 poeng.

Sammendrag, men satser ikke mye på dette her nå:



Neste runde i GTC går på Phillip Island:



Har ikke noe særlig forhold til den fra før. Tok et par runder rundt bare for å sjekke ut, og den virker ganske krevende og er relativt lang (ca. to minutter på en runde). Blir definitivt hardtrening fra i morgen av, også satser jeg på å kjøre løp i helga.


Mazda Cup fortsetter på Lime Rock. Blir sikkert å kjøre et par løp, men som ren bonus. Satser også på å grinde litt turn left, sånn at jeg kommer meg opp fra rookie.

Ellers er det en total mangel på videoer denne runden, og det skyldes rett og slett at jeg så og si ikke har vært involvert i noe dramatikk. Har så god kontroll på Mazdaen at det skal ekstremt mye til før jeg mister kontroll over den. Førstesvingen på Charlotte er riktignok en luring, der man med litt for sen bremsing eller feil timing på turn-in glatt ender opp i en vegg, men klarte å unngå det i løpene jeg kjørte. Dette er definitivt en bra ting, da incidents går hardere utover Safety Ratinga jo høyere opp i klasse man kommer.

Ellers har jeg allerede begynt å tenke en del på hva jeg skal satse på når denne sesongen er over. Jeg kan ta et museskritt opp, og kjøre Mustang Challenge:




Meeen, det tiltaler meg sånn passe. Har mer lyst til å ta et litt større steg og enten kjøre Grand-Am eller GT Challenge:





Sistnevnte ville fungert bra som oppladning for det som er målet mitt på lang sikt: Prototype & GT Challenge. Akkurat nå heller jeg nok likevel mest mot Grand-Am, også faktisk kjøre både Mclaren og prototypen. Vi får se, vi får se.
 
Sist redigert: