Nei. Det holdt bare ikke.
Den kjedelige fjerdeplassen gir selvsagt ikke noe virtuelt diplom med tilhørende virtuell heder og ære. Det var en artig serie å kjøre i da, så vi får se om jeg gjentar det.
Uansett er det tid for en nye runde med...
Hardware Gjørnet!
Pedaler. Mmmm, pedaler. Har ruget lenge på hva jeg skulle finne på der i gården, fordi Logitech G25-pedalene står liksom ikke i stil med nivået på resten av riggen. Det eneste som har vært klart er at jeg nok siktet på det øvre sjikt av markedet. De mest omtalte modellene der i gården er som følger:
HPP PRX. Disse er så pent laget at de nesten burde stå på utstilling i stedet for å bli brukt.

Også har de den tiltrekkende faktoren som er hydraulisk bremsepedal. Men 1200++ USA-penger + frakt + moms etter at OLJÅ er mye ass.
HE Ultimate. Disse bruker et helt annet prinsipp, der alle pedalene registrerer input basert på
strekklapper (load cell), og i stedet for en faktisk hydraulisk krets, er det noen løse hydrauliske dempere som skal gi rette "feels". Ikke like
attraktive som HPP sine, men mange mener disse er minst like bra og kanskje hakket bedre. Det burde de jo også være til 1329 Euro...
Så dukket det opp et "billig"-alternativ for rundt et år siden i form av
PT-1 Til $ 439 er de visstnok ikke langt unna å være på høyde med pedaler til dobbel pris. Ulempen er hovedsaklig tilgjengelighet, siden det er en én-manns-fabrikk som lager dem, og det har frem til nå vært lange ventelister for å få kjøpe dem. Hadde muligens hoppet på disse om jeg kunne ha kjøpt dem nå.
Nei, gidder ikke vente i uvisshet, og sliter med å forsvare femsifra beløp i nårske kroner.
Men HE har også noen
Pro-pedaler. De er litt simplere enn Ultimate, men koster "bare" halvparten. Forskjellen er i hovedsak at disse mangler de hydrauliske demperne, og at bremsepedalen ikke er like kraftig. Pro-bremsen kan registrere maksimalt 55 kg bremsekraft på pedalen, mens på Ultimate er denne 136 kg. (skal tilsvare kraften man må bruke på de hardeste racingbremsene IRL) Anyways, de var på lager så da
Ikke helt plug-and-play ut av eska, skjønt de selger også en montasjeplate som passer samme hull som Logitech, men jeg hadde mer lyst til å bolte dem rett i bunnplata til Obuttoen. Så kjapt at noen av hullene i den passer mot pedalene.
Måtte lage noen flere. Ikke spesielt pent, men det funker.
Pedalplata til Obutto er i likhet med de fleste andre ferdig-rigger skråstilt, da dette passer best for "Elkjøp-pedaler" fra Logitech og Thrustmaster, men det blir helt feil her. Improviserte litt for å løfte plata i framkant.
Sier meg rimelig fornøyd med resultatet, selv om Obutto-plata som forventet er i mykeste laget. På tross av at den er avstivet med tre firkantprofiler på undersiden, bøyer hele driten seg når man tråkker hardt på bremsen. Ikke mer enn at jeg lever med det, men tankene om å bygge noe mer solid melder seg jo.
Men er de noe bra da? Felles for alle tre pedalene er at de kan justeres i alle tenkelige retninger, det være seg vinkel, avstand, høyde, vandring, motstand osv. Ut av eska syntes jeg gasspedalen var i hardeste laget, så da bare justerte jeg motstandfjæra slik at den ble litt lettere. Senket fotplata gjorde jeg også, siden det passet meg bedre på en pedal som skal trykkes så langt inn. Den største forskjellen på gasspedalen i forhold til den jeg brukte før, er at denne ha mye lengre vandring/slaglengde. Det gjør det umiddelbart enklere å finjustere gasspådraget når man ikke ønsker full gass.
Bremsen er som alle andre high-end-pedaler basert på hvor
hardt du trykker på den, ikke hvor
langt inn man trykker den. Hvor mye kraft man trenger å bruke for å oppnå 100% in-game kan man selvsagt kalibrere slik man ønsker, og hvor hard pedalen er å tråkke på, kan man justere ved å skifte ut noen gummiklosser som man tråkker mot, og erstatte dem med enten hardere gummi, eller spacere av hardplast. I tillegg er det en liten fjær som skal simulere dødgangen før bremseklossene begynner å presse mot bremseskiven. Selvsagt justerbart dette også. Startet med å kalibrere pedalen til 70% av de 55 kg-ene, samt halv-stiv motstand. De føltes umiddelbart veldig tungt, og jeg lurte på hva slags monster-muskler man trenger for å presse 136 kg som Ultimate-utgaven tåler. Men det gikk bare noen timer så var det helt naturlig å bruke så mye kraft, og jeg vurderer å kalibrere opp mot 100%. Får satse på at jeg ikke begynner å sikle på enda tyngre (og dyrere) pedal.
Clutchen har en artig liten svingarm som gjør at når man presser den forbi et visst punkt, så blir den plutselig lettere. Kjennes definitivt mer ekte ut enn en rent fjærbelastet sak, men ordet på gata er at HPP sin løsning er enda bedre. Uansett er det noe man har begrenset nytte av da det ikke er noen mekanisk forbindelse mellom clutch og girkasse (det er noe prototyper på den type løsninger på gang, men her snakker vi selvsagt store penger). Føles bra, men ikke den pedalen man "tjener" mest på sammenlignet med billigere pedalsett.
Har ikke fått kjørt så veldig mange timer enda, men det føles så langt top nice. RIP Logitech G25 2007 - 2016
Denne uka er Uke 13, dvs. nye oppdateringer slippes (ikke noe nytt innhold denne gangen, siden #Dirt er utsatt) og de eneste offisielle seriene er rookie-serier. Resten er "just for fun", men det går vel an å lage en pedal-demo ut av det: