Jasså, du vil lage spill?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Mer da, en ny greie på Steam er tydeligvis en kis som går meg i næringa og hauker en serie videoer som lærer deg å progge FPS i Unity. 21 euro, åpenbart at engelsk ikke er morsmålet til kisen, faens videoer istedenfor tekst = ikke noe for denna karen, men det kan jo hende noen synes video-toots er noe å bruke tid på? Jeg har altså ikke kasta et halvt blikk på selve produktet, meeeen det virker som grundige saker basert på Steam-sida.

Edit: Øøøøh, jeg fant hjemmesida til kisen, og... mesteparten (alt?) av greiene ligger ute på youtube. Sjekk dette før du eventuelt finner ut hva som gjør det verdt å betale for.
 

Novastrum

Feminist-elitist
Har lekt meg litt her og der med Construct 2 de siste ukene og kommet inn i noen av konseptene. Driver mest og ripper materiale fra gamle spill og masher det sammen. Så skal jeg se om jeg får til noe som ligner et ordentlig spill etterhvert.

Her er i alle fall en rotete intro-skjerm til ... noe

Det er musikk i den også, men av en eller annen grunn loader den først andre gang man starter opp siden.

Her er noe annet ... skyt contrakuler med "space" og pælm egg med "E"
Hvor mange ender kan man ha på skjermen før nettleseren kneler?

Har også begynt å mekke animasjoner i photoshop.

Tar årevis, men er ganske artig.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Liker'e! Det virker iallfall som om PC-en min har ganske høy andekapasitet, aner ikke om Construct justerer antallet etter hvert hvis det blir stress (antar det). Jeg likte AI-en på endene godt, Koopa Troopas har lite de skal ha sagt.

Hvis jeg skal gjette, så er årsaken til at musikken på introen ikke spilles av før andre gang at spillet må vente på at den skal lastes ned, men så, når den endelig er lasta ned, så har kommandoen som skulle spille den av utløpt uten å få gjort noe vettugt. Andre gang er musikken cacha, så spillet finner den til rett tid. Jeg har så trasig nett at jeg ikke fikk den til å fungere i det hele tatt.

Uansett, gleder meg til Turrican: Christmas Duck Edition. Når kommer Kickstarter'n?

PS: Uten å jinxe detta her nå så håper jeg det ikke går fryktelig lang tid før jeg får lagt ut noe mer her selv. Må bare pugge litt mer på Quake 3-motoren først.
 

Novastrum

Feminist-elitist
Har lagt endene på hylla for nå, men det er nok ikke umulig at det blir et forsøk på no´ lemmings-greier med de små rakkerne.

Nå om dagen har jeg derimot kjøpt meg tegnebrett og begynt med lowpixel rotoscoping, a lá Prince of Persia, Another World, Flashback.

Hadde egentlig tenkt å vente med å vise noe, men tenkte å høre her om noen av dere har noen innspill før jeg lager resten av de planlagte animasjonene. Tas i mot med stor takk :)




Konseptet er Bathrobe Man, med noe plottings rundt suburbia-kultur der en fyr blir plaga når han bader og må ut og gjøre ... noe ... og noe mer veit jeg ikke enda. I verste fall blir det bare et hobbyspill som lever på harddisken, men forhåpentligvis blir det brukandes nok til å kunne vises til i alle fall dette forumet.

Har også lasta ned gamemaker gratis, så kanskje jeg får testet litt med det etterhvert. Foreløpig har construct 2 vist seg å være mer smidig enn jeg hadde forestilt meg, så fortsetter med det inntil videre i alle fall.

Ellers driver jeg med en plattformer der du spiller en androgyn person med pil og bue. Har begynt å få til noe av pil-og-bue mekanikken, så kanskje jeg viser noe snart hvis det funker bra.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Det der ser fett ut. Men. Men! Ikke for å være Dr. Killjoy her, men det lønner seg som regel å finne på en gameplay-hook før du legger alt for mye krefter inn i historien. For å si det sånn så har jeg cirka femten millioner ulike spillhistorier i hoden som jeg kan gi deg når som helst, men jeg har bare en håndfull virkelig gode, unike spillkonsepter jeg har kommet på selv. Hva er det Kaptein Badekåpe - og bare han - kan tilby verden? Hmm? Finn svaret på det, så har du et solid utgangspunkt. Det er veldig mange som ramler i fella hvor de har funnet på en eller annen KrEiSi vri, som for eksempel at du spiller som en LEVENDE KOMMODE, og så er selve spillet bare kjiiiiiipt fordi absolutt alt har blitt gjort tusen ganger før, bare bedre. Yes. For alt jeg veit har du tenkt over alt dette før og har opplegget klappet og klart, jeg bare tenkte å tipse litt mhm.

Dagens funne fact er forøvrig at all grafikken i Another World er 2d-polygoner, istedenfor pikselgrafikk som i de fleste andre spill på den tida. Hvis noen er interessert, har vi et dykk inn i kildekoden her. Det er seriøst sinnssyke greier, en utrolig bragd.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Har så lyst å lære unity og gamemaker og java og blender og gimp (fordi photoshop er så hore å piratiere i disse dager) men hakke tid! :argh:

brb bli pensjonist først.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
:ras: vanskelig ≠ effort. Nå skal jeg efforte bare fordi du ga meg en hard tid om det!
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Last ned offisiell prøveversjon og kopier over ei fil så har du gratis Photoshop. Har jeg hørt.
 
Har så lyst å lære unity og gamemaker og java og blender og gimp (fordi photoshop er så hore å piratiere i disse dager) men hakke tid! :argh:

brb bli pensjonist først.

Last ned Construct2, da kan du være så datamartin du bare vil og fortsatt få til noe. Jeg snakker av erfaring ;-)

Jeg vil også tilføye en kommentar til Yetipants merknad om prioriteringer angående gameplay hook vs historie/generell fluff, så må jeg si meg litt uenig. Hvis man har ambisjoner om å faktisk utgi noe så ser jeg at det er veien å gå, men for å få satt i gang ett førstegangs prosjekt tror jeg det kan være fint å få rabla ned så mye som mulig og enten hente tilbakemeldinger som Novastrum har gjort, eller pusle videre på det på egenhånd så man føler at man gjør fremskritt, som jo er den beste motivasjonen. Jeg vil også si at jeg ikke ser noe problem å gjøre noe som er gjort tidligere. Sålenge skapergleden er tilstede og man lærer og har det gøy så kjør på.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Apropos ting som er blitt gjort tidligere: Lever vi i en verden hvor man kan se en enkel videoserie på YouTube og:
  • Lære seg C++ (forutsatt at man kan litt fra før av, heh heh, jeg har sneket litt med SDL og så lenge du kan litt så er det enkelt)
  • Lære seg SDL
  • Mekke sin helt egne versjon av Cave Story
  • ?
Ja, det gjør vi. Jeg skulle VIRKELIG ønske det ikke var faens videoer, men jeg skjønner at det er lettere enn å skrive. Det er sikkert bare jeg som heller pirker ut øya med gaffel enn å lære noe som MÅ gjøres skriftlig ved å se en video.

Edit: I andre nyheter så hender det jo jeg får lyst til å dille med ting og en av tinga er at jeg flikka litt på den plattform-motoren min til GameMaker som jeg la ut her før. Dvs. bygde den på nytt sånn at det går an å ha mer enn bare en type kloss, og at man har mer inertia-basert hopping som Mario/Metroid. Hvis noen er interessert så si fra.
 
Sist redigert:

Novastrum

Feminist-elitist
Heh.. ja, Yeti ødela spiriten min og jeg gadd ikke følge opp hobbykonseptet mer! :argh: (å det er så deilig å kunne skylde på noen andre for sin egen kreative tørke).

Neira. Jeg kom sånn nogenlunde lenger, men hadde en periode der jeg ikke gadd mer, så alt jeg har å vise fram hittil er noen greier:

Bathrobe man scene 1
Det eneste man kan gjøre er å gå stokkete frem og tilbake ved badebassenget, og hoppe på en ræva måte med piltastene. Det som tok lang tid var å trace den forbanna bakgrunnen fra et bilde. Tror nok jeg må effektivisere den workflowen noen hakk.

Tanken er foreløpig å mashe opp en haug med forskjellige 2D-mekanikker, så vi får se. hvordan. det. går.

Jeg prøvde meg på et enkelt point and click-konsept med rippa Bernhard-sprite, og det fungerer sånn nogenlunde bra, så lenge rommet ikke har noen obstacles. Så det er jo litt ... teit å jobbe med. Derfor vil jeg nok heller kjøre på med kontroll/keyboard istedenfor mus.

Point and click-konsept
 
Sist redigert:

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Hvis du vil mekke pekings og klikkings, så finnes det egne verktøy for å mekke det lett som en plett. Adventure Game Studio lot meg mekke et skikkelig jalla og pissdårlig adventure på en kveld jeg kjeda meg for mange år siden, iallfall.

Ellers? Badekåpemannen ser jo veldig bra ut. OG (høres mer positivt ut enn "men") det er litt forbedringspotensial ute og går, som du sikkert også vet. :p

Lyst til å dele kildekoden? Hadde vært artig å ta en titt.
 

Novastrum

Feminist-elitist
Har ikke lyst til å lage point and click, men hadde tenkt å ha begynnelsen av spillet i den formen, derav cursor og test for om det fungerte.
Her er kilden til den første scenen, tror man skal kunne åpne med gratisversjon av Construct 2: RARfil

Hadde tenkt å følge opp med mer plattformings senere, ved at fyren går ned i kjelleren sin og slår på en gammel datamaskin og vips, så er det Bathrobe Knight på gang.

Kom forresten på at jeg har en annen aldri-ferdig ting liggende. For å teste bueskyttings-mekanisme:

Bow and Arrow
Piltaster og mus, hold venstre museknapp inne for å skyte kraftigere. Høyreknapp for pil-løsnende laser stråle fra øyet.
Denne var ganske artig å holde på med, så det er godt mulig at jeg diller mer med denne enn det andre skvipet. Her har jeg også tegna bakgrunn, og animert figur, bue og piler selv, det var overraskende artig.
Også mulig at jeg fortsetter å la figuren bytte buearm avhengig av hvilken vei den står tross ulogisk, fordi det er lettere å animere og å lage logikk til. :riffa:

Dette prosjektet gikk til helvete på grunn av en bug i construct som gjorde at hele prosjektet ble korrupt og jeg måtte lage en haug med logikk og animasjoner på nytt, så derfor reddet jeg bare det essensielle imens jeg husket det, men orket aldri å fortsette.
Fra nå av lagrer jeg alt på dropbox/google drive for å ha mulighet til å hente eldre versjoner av filer hvis det skjer igjen.

Edit: Jeg vil gjerne bivåne det pissjalla Adventure-spillet ditt hvis du fortsatt har det.\o/
 
Sist redigert:

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Sorry, det er minst to ødelagte disker siden. Backup var virkelig ikke bryet verdt før skylagring eksisterte.

Uansett, fett å se at du har det moro med å utforske ting og dilldall. Grunnen til at jeg skreiv det litt lenger opp om å tenke på spillmekanikker først, er at man ofte blir sittende og mekke fete ting som grafikk og sånt, og så utsetter man litt å mekke selve *spillet*, og så heisann da gikk det ikke an å bruke det du har mekka likevel, og så mister man litt motet og så ja.

Uansett, alt du har der har potensial, det er lurt å velge EN ting å jobbe med og så fokusere på det. Jeg spurte etter kildekode fordi jeg ville se hvordan plattformgreia var, men jeg ser nå at det ikke er så mye å se på. :p Synes du Construct funker fett? Selv får jeg helt hetta når jeg ikke kan fikle med koden selv, men hver sin smak osv.

Så, ja, jeg får poaste det jeg har dilla med det siste... halve året. -_-

Målet er da å mekke min egen 3D-motor til spill fordi:
a) jeg endelig nådde punktet der Unity irriterte meg, og
b) jeg er dum i hodet.

Ja, og fordi jeg har lyst til å lære meg litt mer ÅNKLI programmering. Unity er "ånkli" på den måten at du må vite hva du holder på med, men måten du jobber på i Unity-rammeverket er så :psyduck: til tider at jeg får mark. Ikke at jeg tror jeg klarer noe bedre selv (det gjør jeg ikke), men da er det iallfall JEG som bestemmer og som bærer ansvaret istedenfor at en eller annen danske må gandes fordi noe er knølete.

Så, jada.




Jepp. Enn så lenge er det bare en puslete geometrigenerator og et oppsett for å per-vertex-fargelegge 3D-modellen, og så smelle det gjennom en shader. Det fine er at i bånn ligger et rammeverk hvor målet er å lage noe som er så generalisert som mulig for shadere, slik at du kan sette opp greia en gang, og så bare peise på med ulike shadere uten noe særlig merarbeid. Målet nå er å få på plass teksturer og lyssetting, og så er man egentlig klar til å mekke noe mer spennende.

Hvis noen bryr seg så er dette C++-kode som kjører Direct3D 11. Jeg kan si med hånda på hjertet at hvis du er interessert i å lære deg 3D-grafikkprogrammering, start med Direct3D. OpenGL er koz helt til du skal mekke noe mer rundt det (det er skrevet i C og det finnes ingen standardbiblioteker til det), mens Direct3D er alt-i-ett og i nyeste utgave såpass nedstrippa at du fint kan få til det du har lyst til å mekke selv.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Mer da.



Spåttlajjten dere ser nederst omtrent midt på tøffer rundt landskapet, og de bølgene animeres som om det var et PlayStation-spill fra cirka 1997. Begynner å dra seg til, må mekke en shader som klarer litt mer enn tre forhåndsdefinerte lys og støtte for teksturer så er vi i bisniss.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
I går:



I dag:



Jada, alt dette er ferdigmekka dilldall og drit, og koden ser ut som et hælvet akkurat nå, men jeg har ganske klart for meg hvordan jeg skal få mekka egne klasser for å håndtere modeller/genererte meshes og teksturer. Koz.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Har mekka teksturhåndterer, helt selv! Hvordan ser man forskjell på det i "spillet"? Fasit: Det er klin umulig å se forskjell. Så da må man jo gjøre noe som synes i tillegg. Her, ta en tilfeldig generert teksturanimasjon.



8,5MB, håper det var verdt det! :)