Jasså, du vil lage spill?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Høres bra ut, men linken er ganske dau her.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Ja, den funka nå. Velstand!
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Så, da er det #7dfps nok en gang. Lørdag starter greia, og varer - seff - i ei uke. Jeg har, som vanlig, tenkt å prøve. De forrige gangene har jeg hatt en knakende god og konkret ide jeg ville mekke, og det har feila spektakulært. Nå har jeg bare en vag og utydelig ide, så nå kommer det til å gå på skinner!

For dere som ikke veit hva det er snakk om, så er 7dfps en greie hvor du skal mekke et FPS-spill på ei uke. Regner med @Buggz er med på dette siden han har fri 24/7 nå. He he.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Ja, vi slenger'n inn her. Her har vi noen detaljer om neste utgave av .NET, ASP.NET og Visual Studio fra Microsoft, og det er...

Tjah. Det er det mest oppsiktsvekkende programmeringsopplegget jeg har lest om på lenge. Kort fortalt:
  • .NET kommer som to utgaver i neste runde: .NET Framework, og .NET Core. .NET Core blir - hold dere fast - ikke bare open source, men kryssplattform med Mac OS og Linux! !! !!!!!!!!!! Så altså: Microsoft har gjort en av sine kjerneteknologier open source og de gir det ut på Mac og Linux. Nå er det ikke snakk om hele .NET Framework (som gir deg tilgang til hele Windows-arkitekturen, mer eller mindre), men ASP.NET. I første omgang. Uansett betyr dette FORHÅPENTLIGVIS at det går an å programmere mot ASP.NET uten å måtte bestille webhost som koster seks ganger så mye som et jalla php-opplegg. Grunnen til at jeg er glad for dette, er at php - selv om det kan være veldig behagelig å programmere i (så lenge det funker) - sånn reint objektivt er noe forbanna drit. For å gi ett eksempel på hvor djuptgripende php-sjuken er, kan jeg jo nevne at Facebook er mekka i php. Det er bra med flere reelle alternativer.
  • Visual Studio Express, som er min favoritt-IDE, kommer ikke til å eksistere lenger. Grunnen til at jeg liker VSE er at det gir mange av fordelene med fullversjonen av Visual Studio, er skikkelig enkelt å lære seg, og enkelt lar deg mekke kode som bruker .NET, DirectX, eller nær sagt hva som helst slags annet som finnes til Windows. Men nå er det altså slutt. Hva får man isteden? Jo, Visual Studio Community Edition. Det er som Express, men det har støtte for utvidelser (noe som mangla i Express), og det er en Big Deal (Buggz kan backe meg her, antar jeg). Jeg tror ikke på julenissen så jeg tror nok ikke jeg får Graphics Debugger (en egen funksjon i Visual Studio som lar deg capte bilder fra et DirectX-spill og så analysere alt som vises på skjermen og alt som sendes til GPU for å finne feil, det er ubeskrivelig fantastisk), men likkavæl. Med utvidelser kan jeg installere Nvidias Nsight, som gjør noe av det samme. Elsker'e.
Det er bare de to tinga jeg bryr meg om. Får håpe de som er seriøse på open source får mekka noe fett med dette. Mono er et prosjekt som består av en åpen implementasjon av .NET-rammeverket, og det drar nok nytte av dette initiativet. Mono er forøvrig det som driver C#-biten (muligens mer også, aner ikke?) av scriptinga i Unity, så der kan man se hvordan dette er gode nyheter for spillutviklere.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Alt du skriver der er så føkkings big deal at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. ReSharper, Postsharp og whatnot til mitt gratis Visual Studio? Nå har jeg VS Ultimate, men du skjønner. Det eier.

Noe annet som eier er den nye kompileren til .NET. Alt innen .NET og hvordan det har fungert tidligere er fullstendig omrokkert. Compile-and-run on-the-fly? Folk trenger ikke installere 400MB med .NET for å kjøre dette, jeg kan bare lage en pakke med akkurat det jeg bruker? Jeg kan plugge meg inn i compileren selv og endre rutiner? Jeg kan programmere om grunnleggende greier i .NET? Jeg kan gjøre dette i C#, som er nettopp compileren driver og oversetter? Referanser er nå et lite JSON-dokument som overvåkes live i stedet for det clusterfucket som er prosjektfilene? What the actual fuck er det disse magikerne i C#- og .NET-teamene driver med? :psyduck:

Ja, jeg sperger litt over det som foregår der, .NET er en av de tingene MS gjør så jævlig riktig og fremtiden gleder meg. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg bestemte meg for å bli .NET-mann da jeg mistet jobben i Cumulus for fem års tid siden.



At man kan lage multiplattformspill med C# vha både MonoGame (XNA-remake) og Unity er selvsagt koselige boni.




PS: Webhost med .NET er ikke krisemye dyrere lenger. Ja, dyrere men nei ikke engang dobbelt. Samtidig, tenk på tida du sparer på å ha ordentlig utviklingsmiljø og -språk.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Fy faen. På tide å begynne å tro på nissen igjen. La inn Visual Studio 2013 Community Edition, og jaggu er Graphics Debugger inkludert. Bare sånn for å si det så er dette en helt splunka ny greie i 2013-utgaven, og en ganske big deal hvis man driver med Direct3D.
Webhost med .NET er ikke krisemye dyrere lenger. Ja, dyrere men nei ikke engang dobbelt. Samtidig, tenk på tida du sparer på å ha ordentlig utviklingsmiljø og -språk.
Har du tilfeldigvis noen eksempler? Prøvde å kikke litt selv, men hadde problemer med å i det hele tatt finne webtilbydere i Norge som både tilbød ASP.NET og var innafor rekkevidde for min hobbybruk.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Så ja, noen som klarer å gjette hva min ide til 7dfps er eller.



Dette er bokstavelig talt alt jeg har så langt. Øh, men hagla funker faktisk! Og har rekyl og greier! Og en skikkelig mongo bug jeg må få fiksa! Uansett, tanken er å mekke et par items og en døndsjen og la folk fise rundt på kartet og utforske litt og greier. Får se hvordan ting går.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Neida så jada så, 7dfps slutta visst litt før jeg trodde. Ble ingenting denne gang heller (har vært sjuk og det er fortsatt andre ting å bruke tid på), men jeg har fortsatt lyst til å gjøre dette ferdig fordi hehe morsomt da gitt. Uansett:

 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Bare legger ut denne her, jeg.


Det er da Tom Francis, han som mekka Gunpoint, og han vil vise deg hvordan du kan mekke et spill nå uten noe erfaring. Han bruker GameMaker. Har ikke sjekka videoen selv, men jeg tipper den er ålreit.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jadda. Jadda! Masse å gjøre om dagen og da må man nesten bare bruke fritida på noe kreativt. Så da har jeg øvd meg litt på å mekke Windows-programmer jeg da.


Programmet hvor jeg klæsjer inn filer og skriver inn litt info, og så spytter det ut en XML-fil med oppsett tiiiiil...


...min helt egne spillnedlaster/oppdateringsklientdingseboms. Det som ligger ute nå er to dritdårlige Unity-prosjekter (henholdsvis prototypen fra NM i gampeplay og #7dfps-greia som også ble mislykka). Last ned her hvis du gidder, krever .NET 4.5 eller noe sånt.


Og hvis dere husker da jeg drev og mekka konsollprogrammer som regna offsets og sånt så er dette v2.0. Eller i det minste v0.2. Pakk sammen de filene og smell dem rett inn i et spill.


Går an å se på innholdet og greier. Bare bilder for øyeblikket, får se om jeg gidder å mekke noe mer siden æh.

Kanskje på tide å mekke et ordentlig spill snart da hehe. Godt i gang med FetthestEngine v0.2 da...!!!!

 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
Jævlig fet kube. Hvor mange polys er den på? =D
uansett da så er det morsomt å se alt det du driver med som jeg ikke skjønner en dritt av. :)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Vel! Jeg lurer på om ikke FetthestEngine kommer til å bli liggende på v0.2 i uoverskuelig framtid, for dagen er her og Unreal Engine 4 er gratis for alle. Jeg har lenge hatt lyst til å sjekke den ut, siden øh den er Best, men den har jo alltid kosta spenn. Men nå har jeg en produksjonsutgave på disken, og hele faens kildekoden i en annen mappe her, det er faens sci-fi dette her. Beste av alt er at den bruker C++ så de åra jeg har brukt på å (prøve å) lære meg det kommer til nytte.

Så hvorfor ikke bare fortsette med Unity, da? Vel, fordi at Unity har mange lag av abstraksjon utapå kjernen før du får lov til å mekke, og det er ganske mange håpløse ting som er låst bak paywall (det er masse du ikke kan gjøre i shadere blant annet, og det er noe av det jeg er mest interessert i å dille med). Aller mest håpløst er måten du konstant, alltid, i alle scripts, må drive og cache referanser til ymse objekter for å kunne få tilgang til saker og ting. Vel, det og reglene for hva det er lov å gjøre med alle de ferdigbygde komponentene som følger med; dermed bruker du mye tid på å klatte deg rundt begrensninger Unity legger på koden din istedenfor å mekke det du har lyst til. Når det er sagt har Unity 5 masse bra, blant annet den nye GUI-greia er helt sjef.

Men samma kan det værra, for jeg har tenkt å begynne med UE4 fo reals. Det synes jeg dere burde gjøre også.

Edit: Bare en kjapp liten førsteinntrykk-greie her. Nå er det eneste jeg har gjort å følge den ene tootorialen, men det her... det er like mye verktøy bygd inn i koden her som i Unity, minst. Bare at det er mer oversiktlig, og hvis du ikke liker hvordan ting er gjort så har du kildekoden og kan mekke en egen utgave av motoren som behager i større grad. Pluss at det er C++ så kjekke ting som pointers og sånt kan brukes istedenfor at du må cache alt. ^^
 
Sist redigert:

Lodin

Der Waaaah
Er ikke UE generelt mye mer optimalisert for krem grafikk enn Unity også? Som i at det koster mye mer maskinkraft å ha all slags fancy effekter og dilldall i sistnevnte siden den egentlig ikke var ment til det?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Næh, ytelsen i Unity er det lite å si på. Jeg har brutalisert den motoren ganske grundig og resultatet blir som regel 60fps på den røtne laptopen min med Intel HD4000. UE har mye mer fancy greier rett ut av eska, da, det skal sies; selv om Unity 5 (nyeste) også har masse snacks. Som eksempel kan jeg jo nevne at det har hendt mange ganger at jeg har bomma og trodd at noe forseggjort Unity-dill var Unreal Engine, selv om stock-Unity er veldig karakteristisk og lett å kjenne igjen.

Edit: Et annet eksempel er spillet som Erlend driver og mekker. Jeg har gløtta litt på koden, og han har fortalt meg hvordan han gjør en del ting, og når Unity klarer det på strak arm er det bare å ta av seg hatten siden det er rimelig hårete.
 

Lodin

Der Waaaah
Ogå Valve slenger seg på bølgen med å la folk bruke motoren sin "gratis". Ikke mange åra siden sånt kosta over 9000.

In addition, Valve revealed the Source 2 engine, a successor to the Source engine which powered games such as Counter-Strike and Half Life 2. Source 2 has been made with a focus on "increasing creator productivity." Source 2 will be free to content developers, allowing "gamers themselves to participate in the creation and development of their favorite games." It will be compatible with Vulkan, the name of the graphics API Valve teased earlier this month.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Bare minner om at det nå er litt over tjue timer igjen til å sikre seg GameMaker Studio Professional med Android-eksport og kildekoden til sju spill for 200 kroner, noe som ellers koster deg flere tusen. Kan jo også melde at YoYo Games (som lager skaberakket) har hatt kolossale serverproblemer denne uka fordi det - hvem skulle trodd - var mange som var interessert i dette, men nå er det fiksa så det går an å få smelt inn lisensen din.

Jeg kan også melde om at GameMaker Studio ser helt unikt heslig ut.