Vel! Jeg lurer på om ikke FetthestEngine kommer til å bli liggende på v0.2 i uoverskuelig framtid, for
dagen er her og Unreal Engine 4 er gratis for alle. Jeg har lenge hatt lyst til å sjekke den ut, siden øh den er Best, men den har jo alltid kosta spenn. Men nå har jeg en produksjonsutgave på disken, og hele faens kildekoden i en annen mappe her, det er faens sci-fi dette her. Beste av alt er at den bruker C++ så de åra jeg har brukt på å (prøve å) lære meg det kommer til nytte.
Så hvorfor ikke bare fortsette med Unity, da? Vel, fordi at Unity har mange lag av abstraksjon utapå kjernen før du får lov til å mekke, og det er ganske mange håpløse ting som er låst bak paywall (det er masse du ikke kan gjøre i shadere blant annet, og det er noe av det jeg er mest interessert i å dille med). Aller mest håpløst er måten du konstant, alltid, i alle scripts, må drive og cache referanser til ymse objekter for å kunne få tilgang til saker og ting. Vel, det og reglene for hva det er lov å gjøre med alle de ferdigbygde komponentene som følger med; dermed bruker du mye tid på å klatte deg rundt begrensninger Unity legger på koden din istedenfor å mekke det du har lyst til. Når det er sagt har Unity 5 masse bra, blant annet den nye GUI-greia er helt sjef.
Men samma kan det værra, for jeg har tenkt å begynne med UE4 fo reals. Det synes jeg dere burde gjøre også.
Edit: Bare en kjapp liten førsteinntrykk-greie her. Nå er det eneste jeg har gjort å følge den ene tootorialen, men det her... det er like mye verktøy bygd inn i koden her som i Unity, minst. Bare at det er mer oversiktlig, og hvis du ikke liker hvordan ting er gjort så har du kildekoden og kan mekke en egen utgave av motoren som behager i større grad. Pluss at det er C++ så kjekke ting som pointers og sånt kan brukes istedenfor at du må cache alt.