Ok, her er noen kjappe detaljer som jeg har plukket opp. Tenker jeg er rundt halvveis i spillet. Bak meg ligger vel 25 timer med gameplay.
NB! Små spoilere kan forekomme!
Man begynner ikke som Sora, men istedet starter man som Roxas, en hyggelig fyr fra Twilight Town, som også på mystisk vis innehar evnen til å benytte seg av keyblades.
Kampsystemet er vesentlig forbedret. Det er kjappere, mer variert, og langt mer oversiktlig enn i første spill. Vel, vanligvis. Når du sloss mot Scar i Pride Land kommer du overhodet ikke til å få med deg hva som skjer. Du må bare sette din lit til at tomlene dine beveger seg kjappere enn øynene dine.
Trekantknapp-funksjonen er gull verdt. SquareEnix har sett på Wind Waker og Resident Evil 4 og oppdaget verdien av en kontekst-sensitiv kamp-knapp. Midt i kampen, når som helst, kan det dukke opp en grønn trekant over en fiende eller en kamerat. Da gjør du smart i å trykke på denne. Monsterangrep coming up! Ta kampen mot Hydraen i Coliseum f.eks. Til vanlig står man nede på bakken og prøver etter beste evne å få inn et velrettet slag eller to når de x antall hodene bøyer seg ned for å ta et jafs av deg. Trykker du trekant derimot, blir du plukket opp av Pegasus som bærer deg gjennom luften samtidig som hamrer vekk minst en hel helse-stang på styggen. Og når du sloss mot tusen, ja tusen! heartless i den store krigen MÅ du benytte deg av trekantknappen for å ikke bukke under.
Og ja, jeg har vært innom de tre første drive-formene. Det er helt fantastisk. Fiender faller som gress for ljåen, og det føles som om gudestatusen er rett rundt den neste sinnsyke aircomboen. Og comboer kommer i hopetall. På level 30 innehar Sora egenskaper som langt overstiger Ars Arcanum eller Ragnarok fra Kingdom Hearts 1. Og drar du igang Master Form på level 30, ja da ser selveste Kratos ut som en Tidus med pinne.
Ok, det er omtrent det dere trenger å vite. Kampene i seg selv er verdt spillet.
I tillegg finnes et utall med minigames, både til fots og i gummiskip. Som denne gangen minner fryktelig om Lylat Wars. Akkurat dette har jeg ikke satt meg inn i, fordi det er så grisemye informasjon om hva som skal gjøres o.l. på japansk. Jeg skjønner det rett og slett ikke.
Ok, til historien. 2 - 3 timer går det før du får spille som Sora, men før den tid får man faktisk lov til å gå på Axel (fyr fra 13th Order med kult hår og kule våpen) med alt man har, i form av Roxas med Oathkeeper og Oblivion. Og det er omtrent på dette punktet man virkelig begynner å ane hva Kingdom Hearts 2 kan by på.
Men så går det en stund før man ser igjen bakmennene i historien. Man tar en kjapp kamp mot Demyx (han med sitaren) i underverdenen i Coliseum, og igjen i Hollow Bastion under den store krigen. Jeg tror man går gjennom de fleste verdenene minst to ganger. En for å føgel 'Disney-delen', der man låser det første nøkkelhullet, og minst en gang til etter den store krigen, for å låse de siste nøkkelhullene. Når man vender tilbake til verdene er historien tatt en dreining mot Kingdom Hearts-universet, og er således drevet frem av 13th Order.
Så, dette var første ladning med info. More to come.