Kingdom Hearts II

Ok, her er noen kjappe detaljer som jeg har plukket opp. Tenker jeg er rundt halvveis i spillet. Bak meg ligger vel 25 timer med gameplay.

NB! Små spoilere kan forekomme!

Man begynner ikke som Sora, men istedet starter man som Roxas, en hyggelig fyr fra Twilight Town, som også på mystisk vis innehar evnen til å benytte seg av keyblades.

Kampsystemet er vesentlig forbedret. Det er kjappere, mer variert, og langt mer oversiktlig enn i første spill. Vel, vanligvis. Når du sloss mot Scar i Pride Land kommer du overhodet ikke til å få med deg hva som skjer. Du må bare sette din lit til at tomlene dine beveger seg kjappere enn øynene dine.

Trekantknapp-funksjonen er gull verdt. SquareEnix har sett på Wind Waker og Resident Evil 4 og oppdaget verdien av en kontekst-sensitiv kamp-knapp. Midt i kampen, når som helst, kan det dukke opp en grønn trekant over en fiende eller en kamerat. Da gjør du smart i å trykke på denne. Monsterangrep coming up! Ta kampen mot Hydraen i Coliseum f.eks. Til vanlig står man nede på bakken og prøver etter beste evne å få inn et velrettet slag eller to når de x antall hodene bøyer seg ned for å ta et jafs av deg. Trykker du trekant derimot, blir du plukket opp av Pegasus som bærer deg gjennom luften samtidig som hamrer vekk minst en hel helse-stang på styggen. Og når du sloss mot tusen, ja tusen! heartless i den store krigen MÅ du benytte deg av trekantknappen for å ikke bukke under.

Og ja, jeg har vært innom de tre første drive-formene. Det er helt fantastisk. Fiender faller som gress for ljåen, og det føles som om gudestatusen er rett rundt den neste sinnsyke aircomboen. Og comboer kommer i hopetall. På level 30 innehar Sora egenskaper som langt overstiger Ars Arcanum eller Ragnarok fra Kingdom Hearts 1. Og drar du igang Master Form på level 30, ja da ser selveste Kratos ut som en Tidus med pinne.

Ok, det er omtrent det dere trenger å vite. Kampene i seg selv er verdt spillet.

I tillegg finnes et utall med minigames, både til fots og i gummiskip. Som denne gangen minner fryktelig om Lylat Wars. Akkurat dette har jeg ikke satt meg inn i, fordi det er så grisemye informasjon om hva som skal gjøres o.l. på japansk. Jeg skjønner det rett og slett ikke.

Ok, til historien. 2 - 3 timer går det før du får spille som Sora, men før den tid får man faktisk lov til å gå på Axel (fyr fra 13th Order med kult hår og kule våpen) med alt man har, i form av Roxas med Oathkeeper og Oblivion. Og det er omtrent på dette punktet man virkelig begynner å ane hva Kingdom Hearts 2 kan by på.

Men så går det en stund før man ser igjen bakmennene i historien. Man tar en kjapp kamp mot Demyx (han med sitaren) i underverdenen i Coliseum, og igjen i Hollow Bastion under den store krigen. Jeg tror man går gjennom de fleste verdenene minst to ganger. En for å føgel 'Disney-delen', der man låser det første nøkkelhullet, og minst en gang til etter den store krigen, for å låse de siste nøkkelhullene. Når man vender tilbake til verdene er historien tatt en dreining mot Kingdom Hearts-universet, og er således drevet frem av 13th Order.

Så, dette var første ladning med info. More to come.

Takk, Riku. Dette spillet skal jeg ha. Konseptet er genialt, men kampsystemet drepte enern for min del, hvis det er bedre her er det nok mer enn verdt pengene. ^_^

Sånn. Rundet spillet. Men by no means ferdig med det. Må få den hemmelige sluttfilmen først! Hvordan jeg gjør det aner jeg ikke, så jeg bare drifter rundt om i de forskjellige verdenene og prøver å gjøre så mye som mulig. Av minigames og sidequests 'n støff laik dat.

Men nok om hva jeg foretar meg - mer om spillet:

De sterkeste komboene fra Kingdom Hearts 1, Ars Arcanum og Ragnarok er nå fjernet. Og erstattet med et utall andre komboer som du selv foretar deg, på bakken eller i lufta. Dodge Roll er også fjernet, forresten. MEN! Dersom man benytter seg av Drivefunksjonene kan man oppgradere disse også, i likhet med vanlig Sora. Og når man levler opp f.eks. Valor-formen til level 3 vil vanlig Sora lære seg abilitien "High Jump". Wisdom-formen lærer deg "Dash", Master-formen lærer deg "Double Jump", og Final-formen lærer deg "Glide". Verdt å merke seg er at ingen av disse er strengt tatt nødvendig for å avansere i spillet, men kommer veeeldig godt med i diverse minigames eller kamper mot bl.a. Sephiroth.

Lillebroren min tok Sephiroth igår på level 62. Greit, jeg spillte på easy, men dette er pokker så godt gjort. Og ja, vingeduden er igjen spillets vanskeligste boss. Synd de har herpet modellen. Sephiroth så bedre ut i det første spillet. Musikken var også bedre.

Så til det dere sikkert alle vil høre: Ja, vi får luske rundt i Deep Dive-verdenen. Ja, vi får slåss mot neo-shadows foran skyskraperen fra den hemmelige slutten i Final Mix.

Og ja, <div class="spoilertop" onClick="openClose('66424660cbe68e02cde2d30a4706cdfc')" style="font-weight: bold">» Klikk her for å vise Spoiler - Klikk igjen for å skjule... «<div class="spoilermain" id="66424660cbe68e02cde2d30a4706cdfc" style="display:none">Sora og Riku kjemper ilag side om side mot siste boss. Det er en herlig kamp.

By the way, Anti Form (skyggeSora) og Final Form kan ikke skaffes på samme måte som de tre vanlige Drive-formene. Anti Form dukker opp fra tid til annen når du benytter deg av Drive, og kan ikke brukes etter egen vilje. For Final Form er saken noenlunde lik - denne får man ved å bruke Drive i "The World That Never Was" (kult navn, hæ?). Bruk Drive nok ganger her, så dukker den opp. Men etter at du har fått den en gang er den din til å benytte seg av hvor og når som helst.

That's it for now, folkens. Spør hvis det er noe.

Fortell litt om hvordan verdnene er, er det detaljert? hvordan er det med party nå?
Jeg hadde håpet att du ikke trenger å bytte ut donald eller goofy for å få med en til på laget, slik att man kjemper med 4 personer, det var jo det i kh1 når du kjemper mot paracitt med riku, det hadde vert moro å alldri bytte ut noen:)

Ja det var en ting som irriterte meg og, jeg tenkte hele tida att donald trengte exp så jeg måtte beholde han,

Man bruker bare 3 personer om gangen på partyet, men alle får experience av kampene. Etter en boss går som regel fire personer opp i level, så fremt man kan bruke fire personer i den verdenen. En annen ting er at man kan bytte ut personer i partyet når som helst - også midt i kampens hete.

Verdenene er helt greie. Jeg likte egentlig de i første spillet bedre, og her er hvorfor: I det første spillet kan det åpne seg nye steder ettersom man får nye abilities, som High Jump og Glide, mens i Kingdom Hearts 2 kan man egentlig komme seg overalt med en gang. Skjønt, noen ganger er en del av verdenen låst, og åpnes ikke før man er halvveis ute i spillet. Noen deler av verdenene er også fullstendig nytteløse, og spesielt den nedbrente landsbyen i mulan-verdenen comes to mind. Ingen skattekister eller noe som helst å finne der.

Forresten, når jeg sier jeg likte de gamle brettene bedre tenker jeg først og fremst på leveldesignen. Størrelsen og variasjonene er ekstremt mye bedre i Kingdom Hearts 2.

Forøvrig bringer dette oss inn på en del av Kingdom Hearts 2 jeg ikke har vært inne på før, og det er grafikken. Dere kommer virkelig til å bli overrasket når dere kommer til Pirates of the Caribbean! Å se den gamle Playstation 2'en dytte modellen av Captain Barbossa fordi Leon i Resident Evil 4 er en opplevelse av ærefrykt! Og Jack Sparrow er snytt rett fra selveste Johnny Depp og inn i spillet. It's that good. Elizabeth Swan og Will Turner gjør seg også uforskammet godt. Fy grisen, her har både Sony og Microsoft overbevist meg om at tiden er inne for neste generasjons spillkonsoller, og så kommer SquareEnix og gjør alle disse påstandene skremmende til skamme! Jaja...

Lyden er også knall. Spesielt musikken er denne gangen mye mer original enn bare ripping rett fra Disneyfilmene. Klart, Disneyversjonen er sterkt fremtredende mange steder, men her og der skinner gode gamle Square-toner gjennom. En del steder kan man sverge på at musikken som strømmer fra høytalerene kommer rett fra Chrono Trigger, Chrono Cross, eller Final Fantasy. Det er en fryd.

Høres bare bedre og bedre ut jo!
Det eneste som skuffer meg er att di ikke har med Emperrors new groove
eller "ett kongerike for et lama" (eneste filmen som er bedre på norsk enn engelsk!" , fordi det er jo en sjukt morsomm film, det hadde blitt genialt med allt tullet med filmen blanda med seriøsiteten til KH ,

det høres ut som du trenger Kingdom Hearts Ultimania

M

Molly

Gjest
å herregud som jeg gleder meg til dette spillet, holder på med KH:coM nå. jeg gleder meg som en unge på julaften. :)

Æsj jeg har ikke GBA så får ikke spille COM...:(
Men Uansett , hvorfor juleaften??? KH2 kommer jo før det...
[/b]
Du bør virkelig få med deg CoM, på godt og vondt. Mye av Kingdom Hearts 2 blir lagt opp til i Chain of Memories. Endel personer er ganske viktige for soga om Sora.

Og det å "glede seg som en unge på julaften" er et utrykk. Unger gleder seg vanligvis spesielt på julaften, med gaver og det hele.

Fra det ene til det andre vil jeg nå nevne at soundtracket til Kingdom Hearts 2 er ute (sjekk ut kh2.co.uk for mer), og jeg vil anbefale folk som har OST'en tilgjengelig å spisse ørene til sporet 'Tension Rising'. Et virkelig beskrivende navn på en intens bossbattle-melodi. Andre spor man trygt kan lytte til er 'Roxas', 'Desire for all that is lost', 'Organization XIII' (Deep Dive-musikken), 'Dance to the Death', 'Rowdy Rumble' og 'Sinister Shadows'. Jeg vil også nevne 'Sacred Moon', 'Deep Drive', og særlig 'Riku' for minneverdien etter du har rundet spillet. 'Riku' kommer i en av spillets fineste scener.

For de av dere som ikke vet - spillet er fyllt av triste avskjeder. Og de hoper seg opp mot slutten. Men alle er nydelige scener.

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Ifølge The 1UP Show, episode 12, er det ikke nødvendig å spille KH1 eller CoM for å henge med i historia. Det er utbredt bruk av flashbacks og forklaringer. Heldigvis, for no sånt kortspill-tull orker jeg ikke kaste bort tid på.

Har lest på Hjemmesida litt om historien, åsså har jeg lasta ned videoer fra kh2.co.uk

Handlingen jeg har fått med på COM:
<div class="spoilertop" onClick="openClose('2efad118d8581b43b2dfdfc50113e626')" style="font-weight: bold">» Klikk her for å vise Spoiler - Klikk igjen for å skjule... «<div class="spoilermain" id="2efad118d8581b43b2dfdfc50113e626" style="display:none">Det er slik att det blir laga en kopi av riku, åsså mister sora minnene sine, åsså må han snakke med namine, helt i slutten for å få minnene tilbake, men da kan du alldri se henne igjenn...

M

Molly

Gjest
handlingen er litt mer utbrett en det, og jeg anbefaler at du får me deg dette spillet. jeg er helt forelska i Kingdom Hearts. og håper at det kommer mer etter nr2 og.

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Amazon.com sier 15. april for US-releasen, og Play.com sier 28. april for EU. Den EU-datoen er jeg ikke helt sikker på, da. Amazon.co.uk sier dog 26. mai ... Så hvem vet.

Bumpet egentlig emnet mest for moro skyld. :p