La oss spille King of Dragon Pass

Lodin

Der Waaaah
Jeh, jeg klarer ikke å dy meg og starter nok en gang opp på et av disse prosjekta. Kort forklart for de av dere som ikke vet så kommer jeg til å spille et spill og vise bilder fra det. Når det kommer punkter som krever kritiske avgjørelser blir det dere gnurrene som får lov å velge.

King of Dragon Pass er en underlig blanding av Civilization, Sim City, Vikinglandsbyen og Choose your own adventure fra 1999. Her skal man som navnet tilsier bli kongen av Dragepasset og det gjør man ved å bedrive typisk vikingaktivitet. Det vil si, vi er landlåste vikinger så det blir ikke så mye seiling. Derimot er det mye rart av fantasidyr og vesener der ute så vi skal ikke se bort fra at vi til slutt rir rundt på dinosaurer og feider med en klan kjempeender.
Spillet har veldig lite interaktivitet i den forstand at vi aldri ser folk ri omkring eller sånt. Istedet har vi stort sett skjermer som forteller hvor mange folk og dyr vi har og hva de driver med. Så kan vi endre folk sine jobber og ofre dyr til diverse guder. Siden det finnes tusen sånne småting å drive med kommer jeg til å styre dette uten å bry dere. Jeg kommer til å fortelle kort hva jeg har gjort, men ellers er det ikke dette som er det gøyye i spillet. Det er først når det oppstår situasjoner som at en av folka våre har sniki seg inn i en annen landsby og slått tre damer på tjukka at dere får bestemme. Skal vi gratulere fyren og gjøre den andre klanen forbanna, hive ham på dør eller levere ham over til dem i lenker. Spillet driver hele tida og fører statestikk som jeg ikke vet om og selv den minste avgjørelse kan bli fatal.
Forøvrig har jeg få håp om at vi greier å overleve mer enn noen år, men det er bare sånn spillet er.

Gudekongen Orlanth. Tenk Odin med to øyne.

Det er en annen tid enn den da de gamle gudene vandret blandt oss. Vi er fordrevet fra våre forfedres marker av den onde faraoen og tvunget over på ormenes marker i nord. Her i Dragepasset må vi bosette oss og skaffe oss et navn. Klarer vi å ta makten over de andre klanene enten med list eller sverd? Ikke faen i helvete, men la oss alikevel prøve.

Det første jeg trenger fra dere er å vite vår klans historie. Når man starter et nytt game får man en serie spørsmål som avgjør ting som hvor krigerske vi er og hvilke guder vi tilber. Dere må gjerne velge det som gjør oss til klin gærne barbarer, men det kommer til å gjøre veien til kongsgården mye vanskeligere. Spørsmåla følger i neste post.

Lodin

Der Waaaah
A. Da Orlanth giftet seg med Jordgudinnen Ernalda var vi med, men hva gjorde vi der?
1. Stod æresvakt med sol- og hesteguden Elmal og forsvarte bryllupet fra gudenes mange fiender.
2. Gikk på fylla med Orlanth og drakk av de åtte kjente drikkene.
3. Kjerringene våre trakk seg tilbake med Ernalda og lærte en liste med hemmelige navn mennene aldri må høre.

B. Mens Orlanth bygde verden deltok klanen vår under en viktig hendelse. Hva var det vi gjorde?
1. Vi deltok i slaget ved Extinguish Fields. Sammen med Orlanth bekjempet vi Yelm the Bright Emperor.
2. Vi jaktet og drepte the Sky Bear med jaktguden Odayla.
3. Vi hjalp den talende guden Issaries med å utspekulere dignitærer fra den mektige nasjonen Jested.
4. Når kugudinnen Uralda førte flokkene til jorden var vi med og hjalp.
5. Når gudesønnen Branthar lærte å pløye marken var det vi som spente oksene.
6. Våre døtre hjalp Ernalda med å utforske de kvinnelige hemmeligheter.
7. Lhankor Mhy, den vitende guden oppfant runene. Dette tok vi del i.
8. Da den første leirkrukken ble dannet av gudinnen Pella stod vi ved.
9. Når en klan dannes fremføres Roitinas dans. Vi var de første som deltok i denne.

C. Etter Orlanth kom sønnen Vingkot til makten. Han var en stor kriger som samlet mang en klan under seg. Som takk for vår hjelp fikk vi styre Nalda Bin folket.
1. Vi slavebandt dem som treller.
2. Vi adopterte dem inn i klanen som likeverdige.

D. Under Vingkot hadde vi mang en feide ikke bare mot mennesker, men og mot andre raser. Spesielt hadde vi en fiende.
1. Trollkongen Boztakang.
2. Ukkar Ga, leder av dyremennene fra syd.
3. Alvenes herre, Chinkis Mor.
4. Mesteren fra det flate landet Prax, Tada den grønne.
5. Faralinthor, seileren av den salte sjø.
6. Valinds sønn, Ves Venna, Isklanens leder.

E. Kong Heort, sønnesønn av Vingkort delte opp klanene etter tre typer og regjerte dem vist deretter. Vår klan så han på som?
1. Krigersk.
2. Balansert.
3. Fredelig.

F. Til tross for at vi alltid har holdt Orlanth og hans frender hellige betyr ikke det at disse nødvendigvis er de vi ber mest til. Hvem er våres fremste guddom?
1. Ingen. Våre forfedre er alt vi trenger å tilbe.
2. Elmal, den lojale forsvarer.
3. Urox, oksen fra stormens øye.
4. Odayla, den store jeger.
5. Ernalda, modergudinnen.
6. Orlanth, faderen til alt.
7. Issaries, den talende gud.
8. Lhankor Mhy, den vitende gud.
9. Chalana Arroy, den helbredende gudinne.
10. Uralda, kuenes moder.

G. 1300 år etter Orlanths bortgang blir landsbyen besøkt av en drage i menneskeform. Den virker vennlig nok, men med tanke på at Orlnath er kjent som dragedreperen velger vi å?
1. Vi er direkte fientlige. Jag den vekk!
2. Vi er negative. Ber den pelle seg vekk.
3. Vi er nøytrale. Hør på dens budskap.
4. Vi er positive. Vi ber den på middag.

H. Vi har flyttet til Dragepasset og nå er tiden inne for å kapre ledig land. Hvor mye vil vi ha?
1. Kun så mye vi trenger.
2. Det vi trenger og litt til så vi kan vokse.
3. En masse land. Kan aldri få for mye.
4. Alt! Land for the Land God!

I. Så til sist, hva heter klanen vår?

Jeg kommer til å vente til det ihvertfall har kommet fire, fem poster før jeg avgjør. Ved uavgjorter bestemmer jeg.

Finkelroy

(┛o‿‿o)┛彡┻━┻
jeg stemmer for at navnet blir "GTTKLBBNGR", 10 bokstaver som tilfeldigvis er alle konsonantene i Gutteklubben Grei.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
A1
B6
C2
D1
E2
F6
G3
H2

Klannavn: Zeppelin. Eller Ninja. Eller Klitoris. Eller Kalosj. Eller Neger.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
I det minste har ingen foreslått et navn henta fra svartmetallens kjipe verden enda, så ikke klag.

Foreslår NWA (forkortelse for "Norsemen With Attitude").

Lodin

Der Waaaah
Så var vi klare. På de som alle hadde svart forskjellig på pælma jeg en terning bare så det er sagt.

Her ser dere historikken vår. Vi er relativt stabile og avrunda. Ikke særlig krigerske, men vet å bite fra oss. Det at vi var med på første klandansen gir oss bonus i å slå sammen klaner, noe som kommer godt med. Det som derimot vil bite oss i pungen er at vi har altfor mye land vi ikke greier å holde styr på og siden de ville alvene hater oss kommer vi til å bli raida konstant. Jeg har satt det på easy og short av gode grunner.
Vi er forøvrig klan Northnigg.

Her er landsbyen i all sin prakt. Det første jeg vil legge fokus på er å få verva flere hestekarer og bygge noe bedre forsvar enn en vegg av kvister. Som det står nevnt har vi allerede fiender og allierte, men de kommer vi tilbake til.

Det første man gjør på starten av det nye året er å avgjøre hva vi skal bruke klanens felles magipoeng på. Det kan forøvrig dere foreslå, men jeg kommer bare til å bruke tre av dem siden vi må ha noen i reserve. De er rimlig logiske, Children betyr fek.s at vi får flere unger iløpet av året.
Folka nederst er forøvrig rådsmedlemmene våre. Det eneste vi trenger å tenke på foreløpig er at Orlkarnth er bossen i byen, men han tilber allerede Elmal så han får sitte. Derimot tilber både Brenna og Elgane Ernalda. Siden det er fordelaktig at hvert rådsmedlem tilber hver sin gud må en av dem vekk, hvem?

Finkelroy

(┛o‿‿o)┛彡┻━┻
To poeng på krig og en på Mystifistisme! Jeg stemmer dessuten for at Kagradus den Barske får en forfremmelse.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Elgane må vekk, den fancy hårsveisen der avslører at hu er ei fisefin bydame som ikke klarer seg ute i dragepasset sammen med de ekte, jordnære folka. Magipoenga går til helse, jakt og handel, så satser vi på at folka holder seg friske i tillegg til at vi får nok av mat og andre varer til at vi klarer oss vinteren gjennom.

Finkelroy

(┛o‿‿o)┛彡┻━┻
Men de sa jo at masse grisunger blir født i år! Mat skulle nok gå greit.

oma

Village Drunk
Elgane må vekk.

Ellers vil jeg tro at diplomacy, trade og crops/hunting kan være nyttige skills å ha da vi kanskje kan kjøpslå med alvene med det vi kanskje kan ha å tilby. Ingen grunn til å satse på krig enda da vi er såpass små.

Lodin

Der Waaaah
Uki, lat oss sjå kor vi gjeng no.

Her ser dere hva vi produserer. Jeg har ikke tenkt å kødde så mye med hva vi bruker markene til, Valensta gjør en god jobb ser det ut til. Det viktigste er at vi har masse kuer. Så lenge vi ligger over 500 er det bra for en klan på vår størrelse.

Her ser dere styrkene våre, footmen er lett trente bønder og vanlige slasker inkludert damer mens weaponthanes er krigere med hester. 9 holder ikke så det første jeg gjorde var å øke det til 14 mann.
Det neste blir å bygge stake perimiters siden det er rimlig, men gir godt forsvar mot hester.

Her er befolkninga. Det ser foreløpig helt greit ut. Folk er reserverte, men det tror jeg bare er fordi det ennå er tidlig. Vi kan holde en fest hvis de grumler for mye.

Og her er altså Dragepasset. Vi har en fiende i rødt, Karandoli og tre allierte i blått. Særlig at Rangdani ligger så nært er fint. De svarte linjene er faste handelsruter og den hvite linja rundt Golymar betyr at de er en storklan. Vi bør ikke plukke dem for mye på nesen for å si det sånn.

Min første aktive handling i spillet blir å sende ut Varsens på oppdagelsestokt i traktene våre. Det er det to grunner til. For det første kan vi aldri vite for mye om det nye hjemmet vårt og for det andre sendte jeg ut alle rytterne våre så pga. en bug kan jeg verve enda flere. :sneaky:
Uansett kommer de nok til å oppdage noe kult der ute.

Vår første event! Her kommer det en gæren hippie fra Zethnoringene og ber om hell og lykke. I praksis betyr det at han vil ha et eller flere magipoeng. Vi skylder klanen en tjeneste så dette er forsåvidt en veldig billig måte å betale tilbake på. Å ikke betale tilbake gjelda si er forøvrig regna som noe av det verste en klan kan gjøre. På den annen side kan det hende vi får bruk for magien, men det var pga. ting som dette at jeg holdt av de fire poenga.

Hva gjør vi med hippien? Ikke bruk for lang tid, han lukter.

EDIT: Elgane skal vekk, men jeg venter til vintern når det er lite å gjøre.