Mario Kart DS

Ja, det er kanskje hovent og unødvendig å si at du ikke har peiling på spilldesign, men når du sier at Canvas Curse sine levler er like dårlig designet som det der ser det virkelig slik ut.

Hva du mener: Det SER UT som jeg ikke har peiling på spilldesign.
Hva du sier: Igjen beviser du ganske godt at du ikke har noensomhelst peiling på spilldesign.
Disse to samsvarer ikke. Merkelig... Kanskje fordi jeg traff et litt sårt punkt? Det er jo ikke en hemmelighet at helt plutselig har lagt din elske på Kirby-spilla. Så om noen kritiserer spillet på noensomhelst måte, får du en litt personlig konflikt, og kaster deg selv inn defansiv posisjon fort som fy.

Lodin

Der Waaaah
Jeg vet klart at spillet er kun en remake. Men den beste remaken og den utgaven jeg spiller. [/b]
Og Mario Kart er det beste go kart spillet på markedet. Jeg ser ikke helt hvorfor det er så ille.
:ehm...:

Du sa at spillet Blokkokopter hadde like detaljert leveldesign som Canvas Curse, noe som ganske enkelt ikke stemmer. Har du i det hele tatt spilt Canvas Curse?

Ganske straight-forward? Med puzzles, skjulte områder, kreative plasseringer av elementer (kanoner, knusbare blokker etc.)? Du kan ikke ha spilt det mye ...

Godt mulig, men Blokkokopter er ikke ett av dem.

Jeg syns forresten du er ganske teit når du kaller meg hoven, og i samme emnet kommer med slike kommentarer:
Å avslutte posten din med "Skjerp deg Alex", forsterker bare hvor sterkt behovet ditt er for å bevise for deg selv og andre at spilla du eier er gode. Det er jo tross alt kun din subjektive mening, så å påstå at det er meg det er noe galt med (og at jeg bør skjerpe meg for) på grunn av vår ulike smak, er ikke helt riktig synes jeg.[/b]
Disse to samsvarer ikke. Merkelig... Kanskje fordi jeg traff et litt sårt punkt? Det er jo ikke en hemmelighet at helt plutselig har lagt din elske på Kirby-spilla. Så om noen kritiserer spillet på noensomhelst måte, får du en litt personlig konflikt, og kaster deg selv inn defansiv posisjon fort som fy.[/b]

Det har du lov til å mene.
Den første bare presiserte at meningen din var subjektiv. Selv om du fikk det til å høres ut som om det var noe du hadde lest i Illustrert Vitenskap.
Den andre var jo en respons til når du var hoven. Skal du være med på leken, må du tåle steken.

Jeg klager ikke på at du er hoven, jeg klager på dobbelmoralen din. Jeg liker ikke slikt.

Altså... Er det virkelig så mye nytt med mariokart? Det kunne like gjerne ha vært på en hvilken som helst annen konsoll, i samme grad som det du sier Castlevania kan det... Er egentlig ikke SÅ mye nytt og revolusjonerende med Mariokart heller, men jeg skal likevel ha det for det for jeg elsker det slik det er.

Det er ingenting revolusjonerende med Mario Kart DS, men det er massevis av nytt til serien, i tilleg til at det er mer av alt.

Og som jeg nenvte så tror jeg at kartet faktisk vil være veldig nyttig.

Nytt nei. Ikke så mye av det. Men som et spill er gameplayet mye dypere og mer gjennomført. Samt grafikken er i veldig stor grad imponerende. Dessuten endrer touchskjermen i en grad hvordan man spiller spillet. Man får vite hvor alle motstanderne befinner seg, samt feller de kan ha lagt til deg. Dette gjør spillet mye mindre random i utførelsen og får spilleren til å tenke litt fremover. I motsetning til forrige spill som alltid har vært litt hektiske og tilfeldige i forhold til hva som skjer. Du kan plutselig bli angrepet av en fiende uten å vite om det på forhånd. Du kan gå fra førsteplass til sisteplass iløpet av sekunder og sitte igjen som et stort spørsmålstegn. Dette tror jeg det blir slutt på nå. Om man blir angrepet av blekkspruten kan man slippe unna ved å bruke touchskjermen til å manøvrere. Dessuten har vi CPU'er i Battle-mode, dobbelt så mange baner som tidligere og den helt nye Mission-modusen. Alt dette gjør Mario Kart DS til det (sannsynligvis) beste og dypeste Mario Kart spillet noensinne. I previews har det også blitt sagt at spillmotoren er mye strammere. At man i derfor er mye mer avhengig av ferdigheter enn i tidligere spill, hvor man lett kan vinne om man bare er heldig med items'a.

Edit:
Morbo kom før meg. :p

Kommer den derre online-saken til Nintendo ut samme dagen, eller ...? Nå, etter å ha lest Alex' innlegg fikk jeg veldig, veldig, veldig lyst på det.

Men det er fortsatt ikke det første killer-spillet til N-DS. :svette:

Kommer den derre online-saken til Nintendo ut samme dagen, eller ...? Nå, etter å ha lest Alex' innlegg fikk jeg veldig, veldig, veldig lyst på det.

Men det er fortsatt ikke det første killer-spillet til N-DS. :svette:
[/b]

"Nintendo Wi-Fi Connection" serverne er oppe allerede...

EDIT:
1UP har lagt ut review av MK:DS... 9.0

IGN review kommer i løpet av kvelden/natta...

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
castlevania Dawn of sorrow.. Det har vel ikke fått noen dårlige kritikker såvidt jeg vet?

Alex: Du er Plan9 right? hvorfor driver du alltid å påstår at andre er slik og slik, når du er akkurat det samme?
"muuuh.. Castlevania kunne like godt vært på gba. Det er stygt og blæh... "

men marioKart Ds kunne like godt vært på gamecube. og da hadde det vært penere enn på ds?

Så hva er det du mener egentlig? eller er det slik at du må prøve å få folk til å bli sure på deg for å øke det lille av selvtillit du har siden du liksom er flink til å skrive og slikt?

begge spillene virker bra. begge er killer apps. Castlevania var det første killerspillet.
Mariokart var det andre. Det er kanskje bedre, men det gjør ikke castlevania om til et dårlig spill.
det er faktisk mange som kjøpte ds pga castlevania, og det gjør det til et killerspill, enten du vil eller ikke.

:kose:

SHDR

Gullmedlem
Nåja, det siste jeg husker er at du roper: "Må stikke nå, skal til Oslo." Idet jeg og Endre totalknuser deg i debatten. :p [/b]
Vet du, jeg diskuterte det der med Endre jeg også. Gjett hvem som "vant" den diskusjonen. Dere baserte argumentasjonen deres på a) at dere ikke hadde spilt spillene det var snakk om, b) at spillene kunne fungert tålelig likt på PC, c) touch-screenen ikke er nødvendig for å realisere spillopplevelsen.

Hallo? Hvem er det som har sovet i timen?

Hva angår Canvas Curse, så kan jeg ikke påstå at jeg har spilt det vanvittig mye. Men jeg har spilt det nok til å kunne si at leveldesignen er godt uttenkt. For å bevise litt: alle banene i spillet kan løses "perfekt", om du bare vet hva du driver med. Det er heller ikke bare memory games, slik som i de fleste spill. Fiendene brukes til å designere baner du burde ta gjennom brettene for å komme deg fra ende til annen raskest og mest effektivt, det samme gjelder de fleste av pick-upsene. Dermed har elementene i spillet flere roller, og er plassert med hensyn til å utfordre spilleren på flere plan. Det er nesten et første kriterium i god leveldesign. Du kan, med eller uten, kunnskap om nivået du spiller på resonnere deg frem til en løsning utifra hvordan utfordringen er lagt opp. Vanskeligste vei, riktigste vei. Basic, men bra.

Blockokopter har faktisk mer til felles med GTA enn Canvas Curse, for i Canvas Curse er fiendeplassering konsistent og skaper flere lag av utfordring for spilleren. I Grand Theft Auto-spillene, derimot, er riktignok omgivelsene konsistente, mens flyten av hindringer i dem ikke er det. Dermed kan du ikke forutse reaksjonene fra omgivelsene utifra erfaring, siden det er fullstendig tilfeldig om noen kjører ut i krysset eller ikke. På samme måte som det er tilfeldig (innenfor visse mønstre) hvordan hindringene i Blockocopter dukker opp. Urimelig å sammenligne GTA og Blockocopter? Vel, designfilosofien i de to spillene er iallfall langt likere enn mellom Blockocopter og Canvas Curse.

Jeg liker påstanden om at DS-spill skal kunne spilles med mus eller analogstikke. Du mener at det er handlingen, inngripenen i spillomgivelsene via tildelt kontrollmetode som definerer hvorvidt et grensesnitt er veldesignet eller ikke? Vel, i motsetning til mus og analogstikke, er stylusen alt annet enn et abstrakt grensesnitt. Å tegne på en touchscreen er omtrent så direkte som du får det, siden du ikke trenger å mestre en abstraksjon for å se resultater. Mus er abstrakt fordi aksene du beveger musen langs ikke nødvendigvis korresponderer til bevegelsene på skjermen, og det samme gjelder analogstikker. Analogstikkene er enda verre, fordi bevegelsene er ufullstendige og bare hentyder bevegelsen du utfører i spillet. Å bevege en markør med analogstikke er upraktisk fordi det ikke er noen direkte korrespondanse mellom bevegelsen som oppstår på skjermen og handlingen du utfører. Hva forteller dette oss? Jo, stylusen er perfekt for bokstavelig inngripen i et spills kontekst. I motsetning til de to andre kontrollmetodene. Dermed kan vi si at mange DS-spill er designet rundt direkte inngripen i spillet, mens PC- og andre konsollspill er designet rundt abstrakt kontroll over spillet.

Logisk, no? Konklusjonen er iallfall at du skal være brukbart brød i hodet for å tro at spilldesign er uavhengig av grensesnittet som brukes til å kontrollere det. Veldig abstrakt design, slik som de fleste konsollspill, egner seg omtrent uansett grensesnitt, fordi de by nature krever at du lærer og forstår et kontrollsystem som for de aller fleste ikke er intuitive. Det er dermed en lærekurve utover selve spillopplevelsen. I DS-spill som Canvas Curse får du presentert enkle, konsistente kontroller som er logiske i forhold til både konsept og gjennomføring, og praktisk talt uten lærekurve fordi din input til spillet er fullstendig intuitiv. Det er utfordringene du må bruke parametrene for å overvinne som krever læring og forståelse. Det gjør mange DS-spill veldig annerledes fra de fleste tradisjonelle spill, siden utfordringen er uavhengig av å mestre abstraksjon. Spill designes for å spilles via tilgjengelige kontrollmetoder. Er Counter-Strike et dårlig spill fordi det ikke kan spilles med ratt og pedaler? Er Meteos eller Canvas Curse dårlige spill fordi de ikke kan spilles med mus eller analogstikke?

Nei. Nettopp.

Also, for å strø litt salt i såret: Å uttale seg om leveldesignen i Kirby: Canvas Curse etter å ha spilt 30 MINUTTER er rimelig drøyt. De 30 første minuttene er jo nesten for ren teaser å regne.

Jeg er enig i at Kirby ikke er noen killer app, men det er ikke egentlig Dawn of Sorrow heller, med mindre jeg har gått seriøst glipp av noe. En "killer app" defineres nemlig vanligvis ved å være et spill som shifter maskinenheter i større opplag, og det gjør man naturligvis ved å selge spillet i store kvanta. Og DoS har vel neppe rystet jorden i så måte, er jeg redd, og er vel mer som fan service å regne fra Konamis side.

Jeg tror derimot Mario Kart blir DS-ens tredje killer app, etter Super Mario 64 DS og Nintendogs.

Så, i korthet: alle som forsøker å dra ned det solide stykket designarbeid som er Kirby: Canvas Curse, er idioter. Det er definitivt ikke en sengevætende Resident Evil 4 eller en søvnstjelende Advance Wars DS/Civilization IV, men det er umulig å påstå at ikke designen er gjennomført og solid. Quatsch!

Edit: Og ja, jeg snakker mest Europa/USA her. I Japan har jo DS-en også nytt godt av Brain Training DS som killer app, og jeg kan forestille meg at DoS oppleves som mer mainstream der borte.

Edit 2: For øvrig: hvis du for alvor mener at det er det at du tegner som gjør Kirby morsomt, og at det dermed kan sidestilles med MS Paint, så tar du feil. Det er ikke tegningen i seg selv som er morsom, den venner du deg til i løpet av -- la oss si all of to minutter. Deretter er nok spillet pent nødt til å underholde på egen hånd, og hvordan gjør man så det? Jo, naturligvis på akkurat samme måte som i alle veldesignede spill -- man setter opp utfordringer pent dandert på en måte som tilfredsstiller og utfordrer ved å kreve at du mestrer de midlene du har til rådighet. Lite har endret seg der siden i går kveld, er jeg redd.