Spillet kaster masse slemminger mot oss og vi får se noen av de nye kampmekanikkene. Først er siktingen forbedret, de kaller det presisjonssikting. Det var ikke så lett å se noen reel forskjell på akkurat det, men det er åpenbart et stort fokus på actionsekvensene i spillet. Fiendene skal være smartere, mer aggresive, og ha en bredere forståelse av taktikk. Hektiske kamper utspiller seg, og mer varierte og avanserte fiender skal tvinge deg til å spille på hele registeret av våpen og egenskaper for å overleve.
Dekningssystemet har blitt redesignet for også å bidra til mer actionrike kamper. Utviklerne ønsker ikke å ha skyttergravkrig hvor man står bak hver sin dekning og skyter på hverandre. Nå kan du snike deg langs dekningen, runde hjørner og bevege deg mer sømløst mellom forskjellige dekninger. Dette gir deg også muligheten til å snike deg inn bak intetanende fiender og gi dem en blodig død med det nye våpenet, omniblade. Dette er et kraftig slagvåpen som introduseres for å få mer guff i nærkampene. Nytt for utgaven er også håndgranater, og våpenmodifikasjoner gjeninnføres. Alle klassene i spillet har nå tilgang på alle våpen, og du kan finne en rekke oppgraderinger til disse rundt forbi i universet.
En stilig egenskap er gode gamle «bullet time», som får verden til å bevege seg saktere, slik at du får bedre tid til å fokusere på å knekke fiendene dine.