[Multi] Max Payne 3 [PS3, X360, PC]

Drauden

SGs kollektive lillebror
Og der var jeg ferdig med storyen. Hva skal jeg starte med å skrive om da?

For det første, ikke tro på alle som sier at handlinga er så fantastisk revolusjonerende og enestående. Den er ikke det. Da jeg først starta spillet virket det muligens sånn, men det tar ikke veldig lange tiden før man er altfor klar over at dette først og fremst er en videospillen. Altfor mye lempelige ting som skjer i en verden som virker veldig liten i forhold til skalaen på historien. Hvis det gir mening.
Det er heller ingen figurer som er verdt å nevne utenom Max Payne. Jeg savnet en kar av samme kaliber som han gale mannen på Ragnarok i det første spillet. Til og med Max er et spørsmålstegn. De tingene han går gjennom i dette spillet, jeg har ikke peil hvor han finner motivasjonen for å gjøre det.
Uansett så er det mye kul voice-over med mange herlige metaforer for greier som i dag nesten er en parodi på seg selv. De har også forsøkt seg på den moderne versjon av den tegneseriestilen de kjørte i det første spillet (muligens også det andre, husker ikke) som fungerer sånn halveis. Foretrekker nok den klassiske måten, men uansett så er cinematicen av Rockstar-kvalitet og det samme er skuespillet og dialogen, så det er greit. James McHvafaen har en barsk stemme, og det var ofte jeg leste underteksten med husky stemme for å etterligne. heh

Heldigvis er skytinga og kontrollene i dette spillet det beste jeg noensinne har spilt. Endelig har de nådd det punktet med euphoria-motoren hvor det faktisk ikke er motoren sin skyld når du dør. Spillet har fremdeles den realistiske tyngden når man beveger seg, men det er mye lettere/enklere å styre Max Payne enn James Marston eller Nico Bellic. Animasjonene, fysikken, alt sammen er helt konge. Og i et spill hvor man faktisk bare skal skyte folk i 10 timer, er dette her viktig. Merkelig nok gikk jeg ikke lei, og jeg skal nok fortsette en del på både multiplayeren og noen gjennomganger til av story-moden.

Så ja, hvis du vil ha Det Beste Tredjepersonsskytespillet Noensinne Laget med en noire stil, spill denne spillen. Vil du ha et skikkelig bra skrevet drama som tar for seg det med skyldfølelse, alkohol- og pillemisbruk, se en film.

9/10
 

Lodin

Der Waaaah
Multiplayeren på PC er vistnok et jævla clusterfuck fordi man fritt kan sette på aim assist. Vanligvis har ikke PC-spill det i det hele tatt og om det finnes kan den som starter gamet velge at folk ikke kan bruke det. Mulig de endrer det til launch, men det er vel ikke mange som bryr seg om multien.
Og ja, blir å coppe ved første salg på Steam eller så.
 

Lodin

Der Waaaah
PC-versjonen er utsatt!!! :argh:
Til fredag neste uke i USA, altså på samme dag som Europa sin launch har vært satt til en stund. :p
 

Novastrum

Feminist-elitist
Nå stoppa du nesten hjertet mitt. Må gå i bue rundt PK hver dag for å ikke falle for fristelsen å kjøpe dette til praystation. Alt jeg leser gjør at jeg ser for meg at dette blir mitt GOTY. De som bare synes det er helt OK ser ikke ut til å legge merke til alle detaljene rundt selve actioneringa. Ser også at de har fått med skytehull når du plaffer folk, både på innskudd (heh) og utskudd (heheh).
 

Drauden

SGs kollektive lillebror
Fordi det er det man gjør når man skal
være avholds serpe seg.
]

Men ja Novastrum, bare for å gjøre dette enda vanskeligere for deg: du kommer til å elske dette spillet pga teknikken. Det ene nivået på kontoret er et jævla mesterverk på den tekniske siden.
 

Drauden

SGs kollektive lillebror
Jeg hadde også planer om å skryte av musikken, men så oppdaget jeg at en kis hadde skrevet en artikkel om akkurat det jeg skulle si.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Måtte så klart coppe dette, og til tross for blazin' fast nedlasting (pleier å få 2MB/s på en dårlig dag fra Steam, da jeg la meg var jeg oppe i hele 87kb/s) hadde jeg tredve gig med spill på disken da jeg sto opp. Oooog... vel. Dette er Max Payne, bare med coversystem og uten granater/molotovs. Spillkonseptet har stått stille siden Max Payne 2, med bare noen ultra-slicke tillegg i animasjon og effekter som utvider det. Og det passer egentlig brillefint. Jeg elsker at det er den samme umiddelbare responsen når man skyter, at bullet-time(TM) har blitt utvidet litt, og at det ser uforskammet bra ut. Jeg er ikke bedre enn at jeg får litt økt puls når jeg ser at FXAA, HBAO, SSAO og shader effects står på High, og Max Payne 3 er jaggu stilig gitt. Trakk på smilebåndet da jeg kom til et fancy-schmancy kontorbygg og la merke til noen referanser til Max Payne 1 også.

Men uansett, hvis du liker den ultra-cheesy historiefortellingen (nå med patentert Rockstar-mocap som selvfølgelig ser konge ut), så bør du klare å få noe ut av dette. Historien brister flere steder (gidder ikke komme med detaljer siden det så klart er spoilers), og skurken du bruker så lang tid på å leite etter er pinlig åpenbar, men skytinga er av fiin gammel aargang så jeg klager ikke. Antall dødpunkter så langt har vært null, det eneste som butter er at man ikke lenger har lov til å quicksave så man må deise gjennom tidvis lange partier hvis man dør et stykke uti. Uansett blir killcams aldri gammalt, og med sånne fine DirectX 11-greier påslått ser det latterlig fett ut.
 
Enig med det gamlefar skriver her. Men må virkelig si at jeg har savnet å skyte folk slik at det virkelig ser vondt ut som da jeg spilte soldier of fortune, bare at det ikke er like over the top i Max Payne. Må innrømme at jeg i starten tømte flere magasin i kroppænne på guttænne etter at de var døde for å se hvor kvesta de kunne bli. Ingen bort blåste kroppsdeler enda gitt, men må si at jeg ikke har fått noen kraftige våpen enda, så håpet er fortsatt der.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Håpet svant da jeg fikk både RPG og granatkaster og folka bare ble slengt rundt som dokker. Ikke at det ikke så festlig ut, men du veit.

Uansett, nærmer meg slutten med stormskritt, denne helga har jeg enten malt eller spilt Max Payne 3 og veit dere hva dette er bare et teit skytespill men en ting skal jeg si dere og det er at noe blir aldri gammalt. Hva er det som aldri blir gammalt? Jo, dette:




Gjenta tusen ganger.

Edit: Ooooog der var jeg ferdig, gitt. Siste brett var litt grind, men det hadde også jævlig mange fete setpieces så jeg er fornøyd. Og, så klart, Den Låta.


Har ikke sagt noe før fordi det virker som om mange andre har sagt det før meg, men fy faen musikken i Max Payne 3. Nesten verdt å spille gjennom bare for å høre. Mmmm.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Hehe jora, og bare hvis noen lurte så kjører Eurogamer tech comparison på Max Payne 3 til PC og åpner med følgende:
Released a couple of weeks after the console versions to avoid being crushed by the Diablo 3 juggernaut, Max Payne 3 on PC is no mere afterthought or lazy port. Put simply, it's by far and away the best version money can buy, embossed and embellished to a standard that should satisfy the majority of the PC userbase.
Sånn hvis noen skulle være usikre på hvilken plattform som er best, liksom.

Hvis noen lurte så kjører jeg High på alt (Very High på teksturer) på en PC som er to og et halvt år gammel, unntatt skjermkortet som er et GTX 570. Utenfor cutscenes var det maks to steder i løpet av hele spillet hvor FPS datt under 60 i et halvt sekund eller så.

Edit: Dæven døtte, leser nå at noen av filmklippene var FMV og ikke in-engine slik jeg trodde. Pleier å spotte komprimerings-artifacts umiddelbart, men i Max Payne 3 måtte jeg anstrenge meg skikkelig og så faen ikke noe da heller. Dette her er sånn man mekker FMV i 2012, folkens.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
29, og det er fordi teksturene er i fire ganger høyere oppløsning enn på konsoll.
 

SHDR

Gullmedlem
Dette er det grunneste og mest overproduserte spillet jeg har satt tenna i på en god stund. Det er så cutscenegeddon at MGS-spilla virker nøkterne i forhold, spillet er self-aware på en ganske motbydelig måte ("So I'm the button pusher?" -- Ja, Max, det var akkurat det jeg tenkte også, og jeg blir ikke no blid av at du veit at jeg veit at designerne hos hvem som enn snekra dette er så late og kjipe at de tror jeg føler meg i kontroll over handlinga fordi jeg kan trykke E iblant) og foreløpig er det så style-over-substance at jeg blir litt matt.

Designet har stått stille siden 2003. Greit, siktet popper når jeg dreper og jeg kan ta skjul, det er en fiffig near-death mekanikk (som ikke funker fordi prosjektilene raycastes fra gønnern til Max, wtf guys) men selve kjerneløkka er same shit as always. Og det holder ganske enkelt ikke lenger. Det er ikke noen grunn til å bruke shoot-dodge, det mest fornuftige er alltid å sitte i skjul, slå på bullet time og poppe alle du kan se i huet. Gå til neste skjulested, rinse and repeat.

Fiendene gjør ingenting. De glor og skyter, eller så sitter de bak et eller annet og stikker huet opp i blant. De prøver så langt ikke å nå meg eller engang sikte. Spilte opprinnelig på høyeste vanskelighetsgrad, men gav til slutt opp fordi det føltes vilkårlig om jeg døde eller ikke, og oppdaget at det eneste som varierer vanskelighetsgraden er at fiendene tåler mer mens Max tåler mindre. omg plz. Det ble mer tålelig på medium, siden jeg ikke dævva like ofte.

Level designet klarer å være forutsigbart men uoversiktelig på én gang. Allerede i første jævla rom måtte jeg stå stille til Max fortalte meg hva jeg skulle gjøre fordi signpostinga og funnelinga er så haphazard. Spillet er hodestups forelsket i fortellingen sin, men figurene er usympatiske (jadajada det er pointet men so fucking what?), animasjonen er stiv og stygg i mellomsekvensene, ansiktene er voksmasker og damene i kjole og høye hæler løper som menn i jumpsuits dekket med ping-pong-baller.

Det ser dyrt ut, da. Det er mye staffasje. Men det er ikke gøy. Det er godt mulig jeg er sur og McHatersen, men jeg har nettopp gjort den obligatoriske åh-Max-er-såret-så-nå-er-det-tid-for-kamera-effekter-og-ikke-deltakelse på fotballstadion, sett ham bli frisk fra det dødelige såret sitt med litt bandasje og dernest pult en haug karer med hagle. Meh.

ER JEG BLITT GAMMEL?!
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Her kan man se da, at hvis man ikke er ute etter stort sett akkurat samme suppa som Max Payne 1 og 2, så blir man mest sannsynlig ikke så fryktelig imponert.

Eneste jeg merka som var forskjellig fra SHDRs eminente nedskriblinger var at jeg fikk mer ut av å covre til jeg så ei luke og så gønne på i shootdodge. Og prosjektilene er da faen ikke raycastet i bullet-time, wtf guy.
 

Novastrum

Feminist-elitist
Er enig i det SHDR skriver, men allikevel klarte jeg å leve meg inn i det og ta det for det det er. Det er noe gæli med den kritiske sansen min (jfr. dette og prometheus) - og jeg liker det. Kanskje det er tenåringen i meg som begynner å våkne igjen? Forresten, så klarte jeg å kose meg med singleplayern i BLOPS også, så kanskje det er noe som kommer og går i bølger.

Er nok av kritikk å komme med mot Max Payne 3, men synes det er litt sippete å sutre på vanskelighetsgrad. Det er IKKE tilfeldig når du blir drept, da er du rett og slett ikke flink nok til å bruke covring og bullettime.

Er nok ikke helt sikker på at det holder til GOTY når året er omme, men jeg koste meg de timene det varte og spillet byr på mer push på høyere vanskelighetsgrad. Har også til gode å se en bråte med andre spill klare å skape en thriller-nerve på høyde med dette.
Nærmeste jeg kan tenke på er Kane & Lynch 2, som er helt ok hvis man spiller uten forventinger og etter et par øl.