Hei, de raycaster for å sjekke om du treffer målet, og så launcher de kula langs banen til raycasten. Mulig jeg blingser fordi jeg er McHatersen men for meg ser det veldig ut som de raycaster fra pistolen. Når du er i OMG JEG DÆVVER-modus og har en siste sjanse til å poppe en bruskork i noens arsle, så ligger du ofte litt negert til og selv om siktet blir rødt og jeg liksom treffer fyren i huet, så treffer kula en potteplante eller en pianokrakk og vips så er det jeg som tar kvelden istedet.
Ikke det du skrev! Uansett, allow me.
Probblemet er at spillet først og fremst sjekker om
siktet er over en fiende, ikke om tordenstaven din faktisk kan treffe ham; eneste unntaket jeg fant, var de gangene hvor Max blir skutt bakfra og siktet ikke blir rødt før han har snudd seg rundt nok til at gønneren kan skyte og treffe et par låvedører bortenfor. For å sjekke dette drar så klart spillet kontinuerlige raycasts (enkleste og billigste måten å gjøre det på), MEN de dras fra siktet og innover i skjermen, ikke fra pistolen til Max. Derfor hender det innimellom at du treffer rett i et gelender eller en søyle når du egentlig heller vil bruskorke noen i skolten. Problemet oppstår fordi raycasten som gjør siktet rødt (dvs. "nå treffer du noe hvis du skyter") ofte er forskjellig fra den som beregner kulebanen. Nyt denne raffe illustrasjonen:
Altså, greia her er at siden kameraet ligger litt over Max (for at han skal være synlig for spilleren), ligger siktelinja fra siktet (som altså projiseres inn i scenen fra midten av "kameralinsa") litt over Max' siktelinje, spesielt under shootdodge eller Last Man Standing. Derfor blir det to raycasts når man skyter; en langs siktet som viser at joda, her treffer du en kis, og en langs siktelinja til Max som treffer rett i gelenderet/veggen som når akkurat til livet/galopphesten som vår venn transvestitt-goonen gjemmer seg bak. Det er en lettvinn løsning, men det var bare i slike situasjoner det pulte meg. Var et par ganger Max var fysisk ute av stand til å treffe en goon i en Last Man Standing, siden det sto en vegg i veien. Og ja, det er grunnleggende dårlig design. For meg var den ultra-smoothe skytefølelsen og påkostetheten nok til å tilgi.
PS: Verdt å merke seg at alt dette med raycasts, viewports og siktelinjer trekker jeg ut av ræva, men jeg har en troverdig kilde og det er mine egne økter med raycasts og RotateLookAt() i Unity. Flere nye banneord ble oppfunnet i den perioden.