Det er et par death traps i Mega Man 9 der man enten skal være synsk eller ha nær overmenneskelig reaksjonsevne. Et eksempel er hoppesekvensene på Plug Man sitt brett: Når kommer ditt fargene forandrer seg så starter en ny hoppesekvens av typen "blokker som dukker opp og forsvinner i mønstre", midt i den sekvensen får man blokk og det naturlige vil være å hoppe opp på nærmeste plattform fra den, men gjør du det så dukker det opp en blokk som stopper hoppet og sender deg rett til helvete. Løsningen er å ikke hoppe, men bare falle ned på en blokk som kommer samtidig som den som sendte deg i døden.
Men slik jeg ser det er ikke det noe problem. Spillet handler i stor grad om å lære seg brettene, og når man ser mønstrene og løsningene kan alle brettene tas uten å ta noe skade som helst, men å gjøre dette første gang på et brett er rimelig vanskelig.
Har 3 Robot Masters igjen nå. Hornet Man, Plug Man og Tornado Man. Hater den forferdelige mini-bossen på Hornet Man sitt brett, den blomsten som popper opp random samtidig som man må hoppe fra plattform til plattform for å unngå den roterende greia.