MegaGames Oslo - Spillegalia

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen

demake

Seksuelt godteri
Propagandamaskineriet er i gang!
 

demake

Seksuelt godteri

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Hvorfor tweeter dere på engelsk? xD
 

demake

Seksuelt godteri
Faen. Jeg glemte den tomme vodkaflasken. Noen her som kan låne oss en?
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Vi har noen østeuropeiske vodka men de er uåpnet, og vet ikke hva jeg får tømt de før i morgen :/
 

demake

Seksuelt godteri
Skjer med at froskene har slavisk vodka da? Kanskje vi må komme og frigjøre dem?
 

Tutankoopa

Ole (オーレ)
så ikke denne tråden før nå! er det noe fest eller meetup i forbindelse med dette arrangementet og kan jeg komme? ☺
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
I skrivende stund på Peppes ved Stortinget!
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Ellers ja vi er ferdige, det var helt utrolig gøy, kommer sikkert til å skrive mer senere men enn så lenge får dere se på dette bildet

 

oma

Village Drunk
Så, mens jeg i siste runde prøve å få verdenssamfunnet til å ta vaksinen i FN, så gikk det tydeligvis av atombomber over alt? Hvordan skjedde det?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Capitalist pigdog USA som skrudde alle i pompen, hva annet er nytt.

Nei altså, for å gi en personlig og høyst subjektiv recap så var da premisset for spillet at jorda var under angrep av romvesener, og det hadde pågått siden 1950-tallet; nå var kalenderen nådd 2020 og situasjonen var i ferd med å tilspisse seg. Alle de største nasjonene hadde kjennskap til angrepene, men hadde valgt å holde det hemmelig. En stor greie i starten av spillet var hvorvidt man skulle avsløre romvesnenes eksistens for verden, og dermed pådra seg selv en stor minus til folkeopinion - som var en valuta i spillet og styrte bl.a. hvor mye ressurser man hadde - eller fortsette å holde det skjult.

Uansett: Vi var delt inn i fire separate roller; statsoverhode, utenriksminister, forskningsminister og forsvarsminister. På lag Frankrike var @justincase statsminister, @ganon utenriksminister, @Buggz forskningsminister og undertegnede forsvarsminister. Statsministeren hadde jobben med å samkjøre laget, utenriksministeren var delegat til FN og håndterte kriser og forhandlet på vegne av landet vårt, forskningsministeren tok seg av - heh - forskning og handel med mer lugubre alien-materiale, og forsvarsministeren flyttet brikker på verdenskartet og ledet kampen mot romvesnene.

Siden min rolle var å drive krig, var det det jeg konsentrerte meg om. Om jeg skal kritisere noe ved spillet så er det nok at rollen min ikke hadde noe særlig rom for å prate med andre spillere, siden jeg var så godt som ferdig med runden når jeg hadde flytta ting på kartet og avtalt med resten av regjeringen hvordan vi fordelte ressurser neste runde, avlagt rapport, og bestemt taktikk. Det kuleste var nok hvor ekstremt intenst alt var, og hvor spennende det var å samkjøre informasjon fra alle deltakere på laget og prøve å danne seg et bilde av situasjonen pluss å planlegge framover.

Nå var det sånn i vårt spill at romvesnene faktisk var vennligsinnede, og prøvde å redde menneskeheten fra utryddelse ved å gi oss en mirakelkur mot alle sykdommer (kalt, underholdende nok, "den endelige løsningen"). Dette var det kun Kina, Russland og Frankrike som ferska før helt mot slutten, så det gikk egentlig ganske i dass fordi vi ikke rakk å distribuere noen vaksine før spillet var slutt. USA var de mest triggerhappy av alle landene, så da de skjønte at vi uansett var skrudd i pompen, sendte de bare ut alle atombombene sine og lot det stå til. Det hadde uansett ingenting å si, for på slutten av spillet ble hele Jorda dytta inn i sola som straff for at vi ikke klarte å samarbeide nok til å la oss kurere og assimilere inn i det store rom-fellesskapet.

Det var absolutt artig å prate med de andre deltakerne etter at vi var ferdige, ikke minst for å høre romvesnenes historie. Det skjedde mye rart og delvis uforståelig underveis, og siden det var mye taskenspill fra ymse hjørner, var det skikkelig kaotisk å holde styr på ting. Mye av vanskelighetene ved å forstå spillet ble skapt av oss selv, og det var både en fin og frustrerende følelse.

Ellers da, ta noen flere bilder.


Nevnte capitalist pigdog USA. Mange av spillerne hadde på seg en form for kostyme, og det gjorde mye for spillopplevelsen. Det er ikke så mye som skal til heller, mange hadde bare på seg ei jakke eller noe sånt, og så har vi seff Russland som tok helt av som dere kan se snart.


Russland og Kinas statsoverhoder holder en viktig tale. Legg merke til kamerat Putin foran på podiet.


Resten av Russlands regjering (til venstre) er grepet av stundens alvor. Japan i dresser til høyre for dem, han langhåra kisen var moderator, og passe til bake lent i sofaen ser vi en del av Kinas regjering. Messaninen vi ser bakerst var området hvor verdenskartet sto, og inne til venstre der oppe var rommet hvor romvesnene hadde base.


Noe slags forskerkonferanse på gang.


Dette var hva jeg konsentrerte meg om, nemlig verdenskartet. De stiplede røde linjene anga kontinentalgrenser, anti-romvesen-merkene viste at hele verden var beskyttet mot romveseninfiltrasjon (pga. at USA røpet hemmeligheten så tidlig), sjetongene var ressurspoengene våre som krevdes for å gjøre... noe som helst, egentlig, og jagerflyene var interceptors som kunne angripe UFO-er.


Det var mange små UFO-er i spill, men etter hvert fikk romvesnene bygd denne kladeisen (i grått). Det var ikke veldig mye vits i å krige mot den, for å si det sånn. De svarte klæddene som ser ut som muterte sjøløver var romvesenagenter som prøvde å infiltrere land.


Vi samlet oss til en debriefing etter spillets slutt, hvor alle lag fikk fortelle om sin opplevelse. Alt i alt var det en skikkelig unik og artig opplevelse, alt var ikke helt 100% fra arrangørenes side, men mye av skylda for det må vel legges på at arrangørene var såpass få siden det var frivillig gratisarbeid det var snakk om; deltageravgiften på 300,- gikk til å dekke det som måtte anskaffes og produseres til spillet, og hvis det høres mye ut går det vel an å nevne at jeg betalte 150 spenn mer for parkering den dagen.

En av arrangørene avsluttet med å si at han håpet vi hadde hatt det artig, og et lite sukk om at han også hadde lyst til å spille, så han håpet også at noen følte seg kallet til å arrangere noe lignende seinere. Og, vel, jeg hadde lett vært med på det... hvis. Men men. Megagame 2017 på Stange, fårråsiresånn. He he.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
Jeg har ingen bilder å dele, dessverre, for det var så ufattelig liten tid, men la meg dele min opplevelse da folkenz.

Jeg var da en del av PRESSEN, og jobbet nesten mest som en slags... løpende og gravende journalist og delvis redaktør, men ble nedgradert til løpegutt, for det var jeg som skrev minst og de andre var så opptatt på krigskartet og i FN at... ja.

Mye av moroa var å prøve å skaffe informasjon fra de andre landene da vi hadde faktisk informasjon fra andre. I flere tilfeller fikk vi meget konkret informasjon fra moderatorer, som f.eks. da vi fant ut at Storbritannia hadde fått tak i en UFO, men ikke delt det med noen land. De hadde heller ikke skutt det ned eller funnet det på mirakuløst vis, så vår oppgave var å finne ut hvordan de fikk tak i det.
Det var det INGEN som ville kommentere. Frankrikes statsminister prøvde å være ganske diplomatisk ved å si at det hadde vært skuffende hvis det viste seg å være sant, hvilket det var, men vanskelig å få gjort noe med det.

Andre tilfeller var da, helt på slutten, vi fant ut at det var en alienbase i hviterussland og jeg konfronterte frankrike, kina og russland med dette, for de hadde jo da gått ut åpenlyst og sagt at de var på romvesenene sin side, og da ble de litt paffe. Jammen det skulle jo ikke dere vite? osv osv. Jeg løp tilbake til avisen og skrev at de ble paffe og litt nervøse, noe som kanskje bidro til at USA faktisk avfyrte de jævla nukesa, men skal også sies at det var ingen land. INGEN som brukte avisen til noe vettugt. Alt måtte vi finne ut av selv, og selv de som var på den riktige siden var enten mest opptatt av å spre propaganda eller løgner om de andre landene, eller gi ingen kommentar. Frankrikes FN-korrespondent var veldig opptatt av å dele at de prøvde å få ro og orden i FN, men det var så vagt og det var ingen av de andre landene som var villige til å fortelle om FN-krisen.
Vi hadde våre interne etiske regler i Avisen (som vi lagde selv, ikke i noen regler eller beskjeder fra moderatorer) at vi skulle alltid dobbeltsjekke alt av informasjon med andre, med mindre det var ting vi fikk beskjed om eller direkte sitater (konsekvent litt tweaket på til å enten få oss i avisen til å se bedre ut og litt for å prøve å få de andre landene til å kommentere).

Romvesenene glemte helt at pressen eksisterte så vi fikk dessverre kun EN beskjed fra dem om noe som helst, og det var så vagt at det var vanskelig å få undersøkt noe om det.
Prøvde å mase på russland, siden det var de som gikk hardest ut om denne kuren, for å få vite litt mer om kuren, men det var vanskelig gitt.

Samtlige land oppførte seg som om de var fienden, og begynte selv å tro mer på romvesenene, og det gjorde at det også var vanskelig å skrive noe som kanskje kunne bidra til at menneskeheten fikk overleve.

Problemet for pressens del var at vi hadde ingen reell makt. Vi prøvde å få informasjon ut , og det klarte vi jo, men mer som en slags filler-info for at de andre landene kunne få med seg litt av hva de andre drev med og ikke egentlig kunne påvirke så mye av de andre landenes avgjørelser.
Fikk vite i ettertid at en del av det vi skrev gjorde at aliensa tok en del valg ganske tidlig i spillet som betydde mye, men de glemte at de kunne prøve å snakke med oss, hvilket var litt døvt.

Det som var moro da var stresset. Jeg var fysisk sliten og supergira da jeg kom hjem, såpass ille at Sofie nesten trodde at jeg hadde tatt no drugs eller noe. Det første som skjedde for vår del var at Brasil kom bort til oss og oppfordret resten av verden til å hjelpe deres Chilenske brødre etter jrodskjelvet som hadde vært der. Flere land kom bort og snakket om dette, helt til det viste seg at de hadde fått et ark med en pressemelding om denne situasjonen. Fikk PRESSEN denne informasjonen? Neida.
Skjedde det igjen neste runde med en annen pressemelding? Jada. Så det var ødeleggende for vår moral.

Det var überstressende å løpe frem og tilbake, samt rekke å skrive artikler som kunne hjelpe/senke landene og har jo lest en del på nettet om pressens rolle i Megagame. Der fant jeg jo ut at det var nesten ingen som klarte å gi ut avis hver runde og at det vanligste var en avis annenhver runde, og vi klarte hele 10 aviser. det var altså to runder vi ikke fikk gitt ut avis. Det var i den første runden og i en av de andre rundene da avispressa (printeren) var tom for sort toner.

Vil definitivt spille igjen, og gjerne som presse, men da må pressens rolle bli sterkere å ha mer betydning. Vi trenger minst en ekstra person og ti minutter ekstra. Slik det var nå var rundene litt korte og ingen pauser gjorde at vi hadde et tidspress som ikke ligna grisen.
Så til neste gang håper jeg at Samtlige STORE VERDENSOMFATTENDE events i spillet kommer til pressen først, slik at det er pressen som gir den informasjonen, slik det er i dag.
Det er pressen som gir fellesinformasjon til resten av verden. Mye som foregår på bakrommene, men pressen er liksom kjent for å komme først ut med ting etter lekkasjer og slikt, så håper det er mulig å inkorporere et slags presselekkasjesystem, ved at enten de forskjellige landene hver runde får noen eventkort hvor de må spill the beans, men gjerne formulere det slikt at det er til landets fordel, som gjør at vi må lage artikler som presser de andre landene til å faktisk snakke med pressen og som også vil føre til mer relevante ting i avisen som kan påvirke spillets gang, som jeg innbiller meg er den egentlige rollen til pressen.
En slags... ikke moderator, men nesten en slags storyteller som gir de andre landene hint om hva de burde/ikke burde gjøre fremover.
Hvis vi for eksempel hadde fått faktisk informasjon om Den Endelige Kuren, som også kunne vise at den var reell så kanskje usa ikke hadde nuka hele jævla verden.

Skal også nevnes, som fetthesten ikke gjorde, at alle i spillet tapte. aliensa, pressen, landene. Alle døde. Ingen klarte det de skulle klare når siste runde var ferdig så alle bare. POOF.

fikk også høre at på krigskartet skjedde det omtrent ingen verdens ting og at det var ganske kjedelig der for det skjedde ingenting. Moderatorene sa til meg at da de hadde testet krigingen så skjedde det dritt hele tiden, men at her var alle livredde for å gjøre noe feil, som førte til at de aller fleste var veldig passive. Russland klarte å bombe england da, og Atombomben USA solgte til terrorister i Brasil ble sendt tilbake og sprengte vekk hele Atlanta, så det var jo moro, men det var jo også moderatorenes spill.

Noe jeg også tenkte på hadde vært om det var flere spillere i de forskjellige landene som var korrupte. Alle i russland var jo korrupte, for de kunne bytte inn en type ressurskort til penger til seg selv, men hadde vært moro om det ihvertfall var en to-tre spillere som fra moderatorenes side hadde fått beskjed om at du skal for all del sørge for at USA bomber de eller de, eller at en i Storbritannia måtte sørge for at de gjorde flere spionoppdrag enn de gav beskjed om til sin egen statsminister og... ja. Rett og slett enda flere interne dilemmaer i landene. Det kunne ført til "ministerens avgang" noe som hadde vært hysterisk da, om det kunne blitt opprettet et slags sviker-lag sammensatt av alle de som blir busta og bare.. nei. Nå bare rambler jeg her, men den store konklusjonen er at dette eide hardt og til tross for alle minusene er plussene såpass store at jeg hadde blitt med igjen uten å nøle, selv uten tweaking av dagens regler.
 

demake

Seksuelt godteri
Ja, dette var et Kjempe Spill.

Jeg var da presidenten av Russland og med meg hadde jeg Fitte-Kim som statsminister, @Waloran (Emil) som forsvarsangrepsminister, Illimar som Sjef Tavarish for Stor Vitenskap, og @oma som utenriksminister og uoffisiell PR-rådgiver(????).

Russland fikk i instruksen at vi er korrupte og at vi kunne veksle røde RP-tokens (som er det man bruker for å gjøre ting i spillet) i cash, og at den mest nyrike russeren på slutten av spillet ble kåret til konge over alle gopniks eller noe i den dur. Vi avtalte ved spillets start at vi skulle drite i det (he he), men ja, det var det ikke alle som gjorde.

Som president var min rolle å løpe rundt som en hodeløs kylling og holde kontroll på alle mine kamerater og, vel, alt. Jeg og Kim var også de som bestemte hvor RP skulle sendes hver runde, og vi hadde også ansvar for spionene våre.

I første runde gav vitenskapsmannen til Kina 2000 megapenger til Illimar, no strings attached, sånn at han kunne kjøpe seg noe fint. Illimar kjøpte noe level 3 teknologi som vi ikke kunne forske på før vi hadde level 1 og 2 tech. Lang historie kort, så fikk vi vår første level 1 teknologi i runde 10 (av 12) fordi vi feilet så miserabelt på alt vi gjorde (og det faktum at Illimar tusket til seg penger i stedet for å forske).

Veldig tidlig i spillet kom det nyheter om at muslingene rundt kysten av Afrika hadde forsvunnet og jeg var sikker på at dette var bløtdyrelskerne i Frankrike sin feil, så jeg kasta bort sikkert 3 runder på å nøste opp mysteriet som ikke var noe annet enn at "nei, de døde av naturlige årsaker". Jeg var dritmistenksom ovenfor @justincase fordi da jeg var der på croissant-visitt så så jeg en utenomjordisk pistol på bordet foran han.

Vi snakka ikke et eneste ord med USA i løpet av hele spillet, så jeg bestemte meg for å sende anonyme (ikke så veldig) eposter til @Agradula i Global News Network, som han useremonielt ignorerte. Vi hørte at USA hadde tilbudt seg å gi GNN et mediakurs, så jeg sendte en hemmelig lapp (med ikke min så fullt hemmelige håndskrift (tydelig-lærer-som-skriver-på-tavle-skrift)) som Illimar la på laptopen til Jonatan mens han så han inn i øynene, uten at Jonatan la merke til det. Godt jobba. Og så dreiv jeg å pusha på presidenten av Brasil at han måtte blåse opp denne USA-media-konspirasjonen, noen han ikke gjorde, så det var jo bortkasta luft.

Jeg kom med noen hodeløse sitater til GNN som jeg ble feilsitert på til stadighet, så Oma gav meg munnkurv til slutt.

I ren desperasjon sendte vi opp en gammal sovjetisk romsonde med ei bikkje i i runde 4 (det vil si, jeg stappa en lapp i nevene på en moderator og sa, denne er til våre romvenner), og runden etter kom romvesener på scenen og mange av ordene de brukte var ord fra romsonden vår. Suksess! De hadde lest lappen! Jeg veit ikke om det var noen andre som hadde tenkt tanken på direkte kommunikasjon. Romvesnene begynte å bable om HIV og AIDS, så vi sendte opp en romsonde til med en katt som hadde katteaids, og noen runder senere kom den tilbake, frisk og rask. Dette syntes jeg var viktig nok til å bruke 2RP (!!!) på å holde en pressekonferanse om.

Vi sendte opp en siste romsonde der vi skrev at vi var villige til å la romvesnene lande i Moskva, og at vi ville beskytte dem mot andre land som ville forsøke å skyte dem ned. Storbritania forsøkte å avskjære romvennene våre, men Emil skøyt ned et av engelskmenna sine fly over Finland. Dette burde endt i krig, men merkelig nok så ble det hele bare
"ooops, ikke meninga da"
"jaja, sånt skjer"
"venner?"
"^^"

I runde 8/9 en gang kom det plutselig en krølltopp og satte seg ned ved bordet og presenterte seg som vår nye fiskeriminister langveisfra! CONTACT! Vi hadde en vennlig romtjommi på laget! I løpet av 10 sek bestemte jeg at jeg ville sende han til FN's sikkerhetsråd i Oma sin kropp. Oma hadde allerede gått til FN så jeg sendte fiskeriministeren etter han og bare "ta plassen hans og bare...si noe". Oma kom opp noen minutter senere og bare "hva skjedde nå?", og han kan sikkert fortelle mer om det.

Vi fikk masse vaksiner og medisiner av romvenna våre, og vi innså tidlig at de ikke ville oss noe vondt, så derfor vaksinerte vi hele befolkningen vår. I runde 11 (nest siste runde) kom en ny fiskeriminister og satt bare å smilte ved bordet vårt. En stor ting var på vei mot jorden og ville utslette oss alle.
"Er det noe vi kan gjøre?"
*nikker og smiler* "dere har gjort det"
"Er det vaksinene? Er vi reddet?"
"Njjjjæææææ...dere har gjort det riktige, men det hjelper ikke stort om resten av verden går til grunne"
"Bør vi pushe vaksinene på resten av verden?"
*NIKKER OG SMILER INTENST*

Fuck it! Det var nå 10 minutter igjen av runde 12 og jeg løp fra land til land og trygla dem om å ta vaksinen og at de burde stole på oss fordi vi har en fiskeriminister. Jeg trur en del var skeptiske på grunn av den FN-fadesen, men jeg fikk overtalt Kina og Frankrike (confirm?). Brasil, USA og Japan nekta. Storbritania vaksinerte en liten småby i Wales.

Så drepte USA oss alle.

Ja, og så annekterte Russland Ukraina da. Det var jo en suksess! Og i samme åndedrag starta vi nesten krig med Frankrike siden de hadde bakketropper i Ukraina på det tidspunktet.

Mer da. Jævla USA solgte atomvåpen til terrorister i runde 1 og forsøkte å dekke det opp. Spillet mellom USA og Brasil virka jævlig intenst, så jeg skulle ønske jeg visste mer om hva som skjedde der.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
Ut ifra hva jeg hørte om samspillet mellom Usa og brasil var at USA beskyldte brasil for å spionere på dem, hvilket de gjorde, men ved hjelp av iskalde løgneskillz, så ignorerte usa det litt til å begynne med, men investigatet det allikevel. Fikk ingen hits på første sjekk, og de fikk vel ingen hits på andre sjekk heller tror jeg, og etter første sjekk så sendte brasil FLERE spioner mot dem, og det var vel bunngreia. Statsministeren i brasil fortalte meg at de hadde tenkt til å stjele en nuke fra Usa og bombe dem til helvete, men de hadde så lite ressurser og lå såpass langt bak at de bare dealet til seg det de klarte med de de klarte det med. ?
noe sånt.
Var jævla innvikla og virket som en jævlig morsom greie.

Edit: Og vi ignorerte ikke de anonyme brevene deres. Vi bare fikk ingen andre til å si det samme, så det ble for vagt til å trykke. Vi spurte også USA om dette, men de sa nei.
Folk begynte plutselig å beskylde oss for å være på USA sitt lag, men det var kun fordi at de lot oss se på faktisk utenomjordisk teknologi de hadde skaffet, så vi fikk lov til å poste det, og etter det ville ingen snakke med oss lenger. Takk russland. :D