SITAT(SharingaN^ @ 29.07.07, 16.08) 75201
Istedet for å lage ingame dialoger og events slik som Half-Life, spytter spillet ut med cutscenes for å gi en mer filmaktig følelse. Slik blir det også enklere å sette lyset over whatever som er object of interest.
Dialogene i Metal Gear Solid 2 er absolutt nødvendige i en slik dyp story som det spillet har, å droppe de er bare dumt. Det er synd at du ikke likte dem. Dessuten er anime bra.
Det du sier Sancti, blir som en liten ripe på en ny ferrari. Jeg kan være enig i at samtalene er litt lange til tider, men det er greit når det som blir fortalt er så bra som det er.
Hideo Kojima for vist fram spillet på akkurat den måten han vil, for å skape den ultimate spillopplevelsen!
[/b]
Metal Gear Solid 2 har ikke en dyp fortelling, og det aller meste av anime er skrap. En god og dyp fortelling diskuterer et tema og bruker de ulike figurenes motivasjoner i en konflikt som illustrerer temaet til å utforske forskjellige perspektiver. I Metal Gear Solid 2 er temaet rimelig vagt, selv om jeg skal si meg enig i at spillet i det aller minste *har* et tema, i motsetning til de aller fleste andre videospill. Problemet er bare at grunntemaet som går igjen i alle de nyere MGS-spillene er en rimelig anal tolkning av Richard Dawkins "The Selfish Gene", der Dawkins argumenterer for at all menneskelig oppførsel i grove trekk kan deriveres utifra genenes funksjon, nemlig å replisere seg selv eller gener som ligner på dem selv. Hideo Kojima har tolket dette som at genetikken er nøkkelen til å forstå menneskers skjebner, og selv om det er en finurlig idé drukner dette temaet som regel i all den evinnelige metadiskusjonen rundt det subjektive sinnet, den objektive sjelen og skillet mellom den sanselige og den fysiske verden. Det er godt mulig du synes dette er dypt, men ærlig talt har helvetes mange filosofer diskutert temaet fryktelig mye bedre, faktisk kommet med noen interessante svar og har klart alt dette uten å fornærme spilleren like grundig som det Hideo Kojima presterer i Metal Gear Solid 2.
Ikke for det, det er tungtveiende saker til videospill å være, men sammenlignet med de fleste andre kunstarter er det ikke særlig interessant og dessuten foregår fortellingen fullstendig eksternt til spillopplevelsen. Det eneste som knytter de to sammen er at spillerens motivasjon til å overvinne spillets utfordringer er fundert i fortellingen som omfatter dem. Spillerens deltakelse i spillet reflekterer på ingen måte over i fortellingen, hvilket innenfor formen gjør budskapet meget didaktisk.
Jeg har også sett bøtter av anime, og min erfaring der er at de fleste serier som strekker seg over mer enn et tyvetalls episoder blir kjedelige og til slutt ender opp med massevis av fyllmateriale mens studioet som lager tegnefilmserien venter på at manga-kaen skal bli ferdig med neste story arc. Hipp hurra.