Metal Gear Solid 4

#61
Enig der Yeti. Men når man ser på kommende konsoller og flaggskipene som følger med, da kommer du nesten ikke utenom den diskusjonen. Spesielt ikke når den ene parten påstår at hardwaren deres er kraftigere enn konkurrentens. Og spillet til konkurrenten ser så å si vel så bra ut sånn visuelt.

Epic gutta har fremdeles ikke laga et spill som har blåst meg over ende sånn gameplay messig med noen av spillene sine. Ihvertfall ikke singlelplayer spill.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#62
Tjah... Unreal 1 var skikkelig artig da det kom. Men om jeg ikke husker heeelt feil, var det også det forrige SP-spillet Epic lagde - Unreal 2 ble laget av Legend (eller noe), Epic har konsentrert seg mer om UT sammen med Digital Illusions.
Uansett interesserer ikke grafikkdiskusjonen meg så voldsomt mye - PC kommer nok til å være den ultimate grafikkhoreplattformen i fremtiden også. :p
 
#63
Bare synd at det finnes ikke spill som utnytter PC til det ytterste og absolutt alt av spill som kommer er designet til å kjøre på en lavere spec enn det som er det ypperste av skjermkort etc etc. Jeg tror dette er årsaken til at spill som Gran Turismo og Forza ender opp med å se langt bedre ut enn så og si alt av PC bilspill. Bortsett fra oppløsninga så er det lite som gjør PC plattformen til så mye bedre på grafikk enn konsoller. Akkurat nå er det selvsagt noe bedre enn denne generasjonens konsoller, men så er vi på slutten av syklusen også da, så det skulle bare mangle at PC endelig tok igjen PS2/Xbox/GC.

Uansett, når jeg trakk frem denne sammenligningen så var det fordi jeg var lettere imponert, ikke fordi jeg ville angripe GOW på noen som helst måte. Men selvsagt, når en synes et PS3 spill ser bedre ut enn et Xbox360 spill i dag så blir man automatisk stemplet som fanboy.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#64
Eh... hæh? Hvor lenge siden er det du har spilt på PC, egentlig? Hørt om et spill mange liker å kalle "Half-Life 2", for eksempel? ;)
Uansett hevder jeg ikke at PC ligger over PS3 i grafisk kvalitet enda, men bare vent til PS3-launchen nærmer seg, så skal du nok få se. ;)

Og jeg synes også PS3-bildet ser fetere ut enn 360-bildet, bare så det skal være sagt. MGS4-traileren var i det hele tatt veldig fin, med unntak av de billige støveffektene som kom hver gang Metal Gear Skrotnisse (eller hva de har kalt den nå) trampet i bakken. Med så mye prosessorkraft kunne de godt kostet på seg noen partikler istedenfor kjipe sprites.
 
#65
Jo, jeg vet om Half Life 2, og imponerende er det. Jeg sier ikke at det ikke kan gjøres, men det blir bare gjort så sjelden. Jeg sa jo at PC kan kjøre bedre grafikk enn denne generasjonen, men at den ikke blir utnyttet nok. Den stadige oppgradering av skjermkort gjør at utviklere ikke gidder å presse så mye ut av kortene som mulig. Så enten ender vi opp med spill ingen ennå kan kjøre, eller så ender vi opp med spill som ikke rettferdiggjør et skjermkort til 4000,-.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#66
Og det er negativt...? For min del synes jeg det er ålreit at man kan få pansergrafikk uten å betale over fem tusen for et skjermkort. Det ligger uansett milevis over hva inneværende konsollgenerasjon yter, og - som sagt - denne trenden tror jeg vil fortsette.

Forøvrig er jeg interessert i å få oppgitt kildene du har her... selv hadde jeg den oppfatningen at det fungerer litt den andre veien - skjermkortprodusentene designer silisium etter hvilke trender som råder innen proggeverdenen. Det er ikke uten grunn at neste generasjon pixelshadere vil yte mange ganger så mye som - og ha mange flere funksjoner enn - inneværende generasjon.
 
#67
Det er ingen kilder, jeg bare fremmer mitt inntrykk av hvordan pc-markedet fungerer.

Jeg sier ikke at det er negativt at man ikke trenger å betale flere tusen for å kjøre spillene, men jeg sier at det er negativt at de ikke rekker å utnytte det som finnes før det kommer noe nytt. En spillekonsoll har en gjennomsnittlig levealder (i dag) på cirka 5 år. På PC-markedet kommer det noe nytt hvert eneste år. Selv om en PC fra 2001 er kraftig nok til å kjøre grafikk på nivå med hvilket som helst PS2 spill vil den aldri få sjansen til å prøve så kommer det ikke noen, for de har ikke tid til å lære seg å utnytte maskinvaren skikkelig før det kommer noe nytt. Når det nye kommer så kan de lage grafikk som burde vært mulig allerede for et par-tre år tilbake, men siden spillene ikke er optimaliserte til det ytterste må du kjøpe maskinvare fra i år. Du KAN kjøre samme spill, men det vil se dårligere ut enn det burde gjort, og det går treigere enn det burde ha gjort.

Skjønner du hva jeg mener, eller er jeg fortsatt uklar?

PS! Jeg skiftet avatar til Guybrush, fordi jeg var din argeste konkurrent, så våger du å kutte ut LeChuck igjen? Dårlig gjort... :(
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#68
Tjæææh. Det siste som virkelig var nytt innen PC-grafikkhardware var pixelshadere, og de kom da GeForce3 ble introdusert (2000 var det vel). Dette er nå en godt kjent teknologi, og det er ikke akkurat sånn at hver nye kortgenerasjon snur alt på hodet. DirectX ligger uansett alltid imellom, sånn at det er DX du programmerer mot istedenfor hardwaren slik tilfellet er på f.eks. PS2, hvor man må være assembly-guru for å få til de feteste effektene. God of War er et mesterstykke i så måte.
PC-utviklerne legger lista for maks grafikk litt over det som er bleeding edge når prosjektet starter, og justerer litt underveis. Sant nok kan dette medføre urimelig høye systemkrav, men jeg tviler sterkt på at vi snakker om en potensiell gevinst på linje med det PS2-en tilbyr. I PC-verdenen er det nok mengden VRAM som er bøygen.

PS: Nissen kommer bare en gang i året, og det gjør piratdagen også. Men vær klar 19. september om ett år. ;)
 
#69
Ah, det var bare derfor du hadde LeChuck. *sukk*

Jaja, jeg ter meg som en ekte Monkey Island fan og beholder Guybrush.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#71
Så jeg kjøpte meg GeForce3 to år før de kom, altså? Du store all verden.
Jeg kjøpte sånn vanilla-GF3, da. Ikke sånn fancy Titanium-opplegg.
 

SHDR

Gullmedlem
#72
Det er jeg temmelig jævlig sikker på at ikke stemmer, vennen min, for i 2001 var GeForce 2 Ultra 64MB DDR the fucking holy grail of computer graphics processing, og da kjøpte en venn av meg det fra USA for en ublu sum. Mot slutten av 2001 er det godt mulig at GeForce 3 begynte å poppe opp overalt, og jeg kjøpte mitt i 2002. Juni eller noe slikt. Da var det MER enn dyrt nok.

I 2000 hadde jeg en nVidia TNT2 Ultra 32MB. Det var mer hardcore enn 90 prosent av vennene mine. Bare én fyr som hadde betraktelig råere kort, og det var en GeForce Annihilator 32MB DDR til den nette sum av 4000 kroner. Jeg tror *ikke* at du kjøpte noen vanilla GF3 i 2000.

Edit: Sjekka litt rundt her nu, og det kom sommeren 2001. Jeg husker også når jeg kjøpte mitt, nemlig samme dag som jeg kjøpte Morrowind. Altså Mai 2002. Da hadde det vært ute i noe under ett år.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#73
Ah. Jeg husket feil. Det var høsten 2001 jeg skaffet meg GeForce 3. Slik er det å bli gammel. :(
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#75
Alt, min venn. ALT.