Så ja, lenge siden det har kommet noen tips om iOS-spill, eller hur? Uansett, jeg tok et lite impulskjøp i kveld og presenterer herved:
Fetthesten bruker plattformspill om ender til å illustrere et poeng
Offesielt soundtrack:
De av dere som - i likhet med meg - liker å ta et slag med noen lettspilte plattformspill innimellom, har sikkert falt for fristelsen til å sjekke ut noen sånne til iOS. Nå har det seg sånn at enkelte plattformspill fungerer ganske så ålreit, mens andre fungerer litt mindre ålreit. Hva kan dette komme av? La meg bruke et par plattformspill om ender for å illustrere.
Dette er et bilde fra andeplattformspillet Qwak, til iOS (koster sju kroner mener jeg å huske, finnes også til sånn PC og Mac). Dette er mer eller mindre en streit port av et gammalt Amiga-spill (bare med ny Retina-grafikk). Den observante observatør vil legge merke til at kontrollsystemet består av to todelte felt plassert helt nede i hvert hjørne av skjermen. Dermed kan du enkelt styre spillet slik du vil ved å holde tommelen i samme posisjon, orientert etter hjørnet av skjermen på iOS-dingsen din, og bare flytte fingeren noen millimeter for å veksle mellom hver knappefunksjon. Qwak har også en rikholdig kontrolloppsettfunksjon, hvor du kan veksle mellom sju forskjellige kontrolloppsett (du kan få mellomrom mellom knappene hvis du skulle komme i skade for å være sinnssyk, for eksempel), og du kan slå av og på autofire og knappeveksling. Dette er et bra oppsett hvis du ønsker at folk som betaler for spillet ditt skal kunne spille det slik de selv vil, uten alt for mye fjas selv om plattformspill på iOS nødvendigvis må innebære kompromiss. Qwak innehar Fett Hesten's Kvalitet's Sel.
Dette er et bilde fra andeplattformspillet Gravity Duck, til iOS (koster sju kroner, impulskjøpte det i kveld fordi det var billig og anda så kul ut). Dette er mer eller mindre en mindre ambisiøs og mer klønete utført klone av VVVVVV. Det eneste nye spillet tilfører, er at du kan bytte gravitasjonsretning om Y-aksen også. Den observante observatør vil legge merke til at kontrollsystemet består av en firedelt D-pad til venstre på skjermen, og en (ganske utydelig) knapp med bokstaven A (for "av en eller annen grunn") på nede mot høyre. Nevnte observatør vil også ha fått med seg at det er flere millimeter med "luft" mellom kanten av skjermen og samtlige kontroller-elementer, slik at når du PRØVER å orientere tommelen etter D-pad-en, noe du må gjøre KONSTANT siden den jævla gakken bytter gravitasjonsretning hele SATANS tida, så BOMMER du i minst FIRE av TI tilfeller fordi FAEN HÆLVETE DA BARE SE PÅ DET HÆLVETE JEG HAR BAMSEFINGRE OG KLARER Å PLANTE TOMMERN MIDT INNI INGENSTEDER PÅ DEN JÆVLA SATANS D-PADEN DER. Dette er et bra oppsett hvis du ønsker å bli utsatt for voldskriminalitet, eller er nynazist. De som klarer å begå dette i 2013 fortjener å bli slept til Haag.
PS: Det sier sitt om hvor gnistrende godt spillet er designet at til tross for den forbanna frustrerende og ubrukelige kontrollen, peisa jeg gjennom mesteparten av spillet på under en time. Vel vel, det kosta bare sju kroner.
Den observante observatør vil registrere at dette ikke er et andeplattformspill til iOS. Derimot er det spillet Retro Racing (sju kroner til iOS), som er laget av den samme utvikleren som har mekka Qwak. Dermed er kontrolloppsettet like fornuftig og enkelt å tilpasse som i Qwak, og spillfølelsen er - akkurat som i Qwak - veldig lettfattelig, men skikkelig intens og moro å oppdage nyansene i. Har du spilt noen gamle racing-spill til NES, og satte pris på dem, er det gode sjanser for at du vil like Retro Racing. Det har til og med tospillers-splitscreenmodus, som antageligvis fungerer litt bedre på iPad enn på min vesle iPod (selv om det går an å spille to på den også, iallfall teoretisk). Retro Racing er med i denne artikkelen om andeplattformspill fordi jeg ble litt irriterings av jævla Gravity Duck og ville avslutte på en hyggelig måte.