[Mobil] Mobil/nettbrett *~Spilletråd~*

Brannfakkel: Free to play-modellen ødelegger mobilspill. For min del ihvertfall. Mange spill ser kule ut men jeg gidder ikke teste fordi det er "gratis", sender deg tusen oppdateringer om dagen og skal ha meg til å bruke penger på mikrotransaksjoner. Da betaler jeg heller 40-50 spenn for et helt spill så jeg slipper den dritten.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Så ja, lenge siden det har kommet noen tips om iOS-spill, eller hur? Uansett, jeg tok et lite impulskjøp i kveld og presenterer herved:

Fetthesten bruker plattformspill om ender til å illustrere et poeng

Offesielt soundtrack:

De av dere som - i likhet med meg - liker å ta et slag med noen lettspilte plattformspill innimellom, har sikkert falt for fristelsen til å sjekke ut noen sånne til iOS. Nå har det seg sånn at enkelte plattformspill fungerer ganske så ålreit, mens andre fungerer litt mindre ålreit. Hva kan dette komme av? La meg bruke et par plattformspill om ender for å illustrere.



Dette er et bilde fra andeplattformspillet Qwak, til iOS (koster sju kroner mener jeg å huske, finnes også til sånn PC og Mac). Dette er mer eller mindre en streit port av et gammalt Amiga-spill (bare med ny Retina-grafikk). Den observante observatør vil legge merke til at kontrollsystemet består av to todelte felt plassert helt nede i hvert hjørne av skjermen. Dermed kan du enkelt styre spillet slik du vil ved å holde tommelen i samme posisjon, orientert etter hjørnet av skjermen på iOS-dingsen din, og bare flytte fingeren noen millimeter for å veksle mellom hver knappefunksjon. Qwak har også en rikholdig kontrolloppsettfunksjon, hvor du kan veksle mellom sju forskjellige kontrolloppsett (du kan få mellomrom mellom knappene hvis du skulle komme i skade for å være sinnssyk, for eksempel), og du kan slå av og på autofire og knappeveksling. Dette er et bra oppsett hvis du ønsker at folk som betaler for spillet ditt skal kunne spille det slik de selv vil, uten alt for mye fjas selv om plattformspill på iOS nødvendigvis må innebære kompromiss. Qwak innehar Fett Hesten's Kvalitet's Sel.



Dette er et bilde fra andeplattformspillet Gravity Duck, til iOS (koster sju kroner, impulskjøpte det i kveld fordi det var billig og anda så kul ut). Dette er mer eller mindre en mindre ambisiøs og mer klønete utført klone av VVVVVV. Det eneste nye spillet tilfører, er at du kan bytte gravitasjonsretning om Y-aksen også. Den observante observatør vil legge merke til at kontrollsystemet består av en firedelt D-pad til venstre på skjermen, og en (ganske utydelig) knapp med bokstaven A (for "av en eller annen grunn") på nede mot høyre. Nevnte observatør vil også ha fått med seg at det er flere millimeter med "luft" mellom kanten av skjermen og samtlige kontroller-elementer, slik at når du PRØVER å orientere tommelen etter D-pad-en, noe du må gjøre KONSTANT siden den jævla gakken bytter gravitasjonsretning hele SATANS tida, så BOMMER du i minst FIRE av TI tilfeller fordi FAEN HÆLVETE DA BARE SE PÅ DET HÆLVETE JEG HAR BAMSEFINGRE OG KLARER Å PLANTE TOMMERN MIDT INNI INGENSTEDER PÅ DEN JÆVLA SATANS D-PADEN DER. Dette er et bra oppsett hvis du ønsker å bli utsatt for voldskriminalitet, eller er nynazist. De som klarer å begå dette i 2013 fortjener å bli slept til Haag.

PS: Det sier sitt om hvor gnistrende godt spillet er designet at til tross for den forbanna frustrerende og ubrukelige kontrollen, peisa jeg gjennom mesteparten av spillet på under en time. Vel vel, det kosta bare sju kroner.



Den observante observatør vil registrere at dette ikke er et andeplattformspill til iOS. Derimot er det spillet Retro Racing (sju kroner til iOS), som er laget av den samme utvikleren som har mekka Qwak. Dermed er kontrolloppsettet like fornuftig og enkelt å tilpasse som i Qwak, og spillfølelsen er - akkurat som i Qwak - veldig lettfattelig, men skikkelig intens og moro å oppdage nyansene i. Har du spilt noen gamle racing-spill til NES, og satte pris på dem, er det gode sjanser for at du vil like Retro Racing. Det har til og med tospillers-splitscreenmodus, som antageligvis fungerer litt bedre på iPad enn på min vesle iPod (selv om det går an å spille to på den også, iallfall teoretisk). Retro Racing er med i denne artikkelen om andeplattformspill fordi jeg ble litt irriterings av jævla Gravity Duck og ville avslutte på en hyggelig måte.
 
Jeg vet ikke om vi har nevnt dette før, men min siste påmeldte til den eksklusive "spill på iOS som er genuint like bra som bra spill andre steder"-klubben heter Cargo-Bot.

I Cargo-Bot skal du programmere en heisekran til å flytte bokser på en så effektiv måte som mulig. I begynnelsen er dette ganske opplagte greier, og alt som skal til er å fortelle krana at den skal plukke opp en boks, deretter gå til venstre, deretter sette boksen ned, og deretter gå tilbake igjen – før den så skal gjenta dette fire ganger.

Ganske snart blir imidlertid jakten på den beste løsningen djevelsk vrien—og etter hvert blir også jakten på en løsning overhodet utfordrende nok i seg selv. Som alle programmerere vet er det ofte smarte/sleipe/obskure triks og tips man kan benytte seg av for å spare instruksjoner og registre, og det er her Cargo-Bot virkelig briljerer. Oppgavene ser alltid oversiktlige ut, men det å gå fra en 12-registers løsning til en *genial* sleip en som kun krever 5 eller 6 føles veldig tilfredsstillende.

CargoBot, altså: en blanding av Klotski, Chu Chu Rocket, og Assembler-koding. To (gjerne flere, om du har) tomler opp.


PS: Dette spillet er kjent for å være det første iOS-spillet som ble programmert på iPad—om det er sant eller ei vet jeg ikke, men spillen er i hvert fall ordentlig artig.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Så, kva har me å sjå fram mot på iOS i nær framtid? Eg vil rette søkeljoset mot Ridiculous Fishing: A Tale of Redemption som då er iOS-oppføljaren til Radical Fishing. Den meir observante lesar vil vere merksam på at Radical Fishing er eitt av dei tidlegare spela til utviklaren Vlambeer, som òg har gjeve ut Super Crate Box og andre godsaker.

Her, ta ein sekssekunders smakebit i form av ljod og bilete:


PS: Radical Fishing er eit slikt spel ein gjerne kan spele berre fordi musikken er så gild. Til dømes her.
 

Lodin

Der Waaaah
Nytt spill fra Cave Story fyren snart. Spilla er vistnok vagt relatert og siden begge har froskemenner. Ser litt mite be cool ut og håpet er å få gitt det ut til 3DS også.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Var gira heilt fram til auga kom ned til botnen av førehandssyninga på videoen og eg såg knappane. Apputviklarar som ikkje klarer å mekke skikkelege kontrollsystem får ikkje pengar.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Hei dere! Er det noen her som liker Trials? For Trials Frontier kommer til Android og iOS til neste år, og det lar deg spille Trials og slåss mot dine venner på leaderboards hvor som helst!


Det er dog et free2play-spill, så de har lagt til:
  • Energy-system hvor du går tom for Fuel og må vente eller betale for å fortsette når du går tom
  • Levelling-system, fordi ingenting slår den deilige Skinner box-følelsen med å se at tallene dine går opp
  • Muligheten til å få (og kjøpe!) oppgraderinger så sykkelen din, fordi at alle spillerne har samme utgangspunkt var aldri appellen med denne serien
  • Grusomme hopp i vanskelighetsgrad eller skal vi si, roadblocks. :) En ny sykkel hadde nok hjulpet, og hvis du ikke vil betale kan du jo bare grinde på de gamle brettene.

Enjoy!
 
Tenkte at det så kult ut helt til jeg så det var Free2Play. Fy faen mobilspill suger så jævlig. Ikke finnes det noen til Android heller.
 

Novastrum

Feminist-elitist
The Room, om du like touchbaserte puzzles (og Call of Cthulhu!)

2ern er ute 12. desember!
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Støtter både Ghost Trick (jeg spilte det på DS, men det var konge der så jeg regner ikke med det er dårligere på padde, ps skjøp den spillen fordi den eier) og The Room. Noe som minner meg på at jeg står kanonfast i The Room.

Mer ækksjen-preget gejming, da? Vel, Vlambeer sine spill er en stor favoritt her, Ridiculous Fishing og Super Crate Box (Ridikuløs Fisking er til og med ute på Android nå), sammen med Super Hexagon så klart. Super Crate Box har sånn onscreen-gamepad men den funker fjell. Jeg har grinda gjennom hele spillet på en iPod og det var stor stas der, så regner med padda også er god sort. Ja, og Infinity Blade, selv om jeg fortsatt er snurt for at IB2 ikke funker på iPod til tross for at det går an å betale og laste ned.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Ser ut som det er mange gode forslag bare på denne sida.

En eller annen anbefalte 10000000 i en annen tråd, jeg digga det iallfall. Jeg har 7,8 mill i score nå! Snart fri!

 

Shinra85

Spillegals effort emo
Uiskker på om det er blitt nevnt, men Raiden Legacy koster type 14,- på ios. Er da en shoot'em'up/ bulletthell-ish ovenfra-og-ned flypangpang som i mine øyne er nesten like bra som Raptor var. Vanskelighetsgraden er rettferdig og læringskurven er bratt på en god måte. Er diverse måter å låse opp nye brett på mens man spiller, disse blir tilgjengelige for andre spillmodi, som Training og Mission (ikke bare Arcade). Jeg personlig elsker det og det er nok en av de beste innen sin genre på ios. Kontrollene sitter bra, lyddesignet er knallbra og det visuelle ser veldig veldig pent ut

Ta et skjermbilde tatt 2sekunder ut i første oppdrag
ImageUploadedByTapatalk1387716082.599863.jpg


Man får Raiden. Raiden Fighter, Raiden Fighters 2 og Raiden Fighters Jet. Nok japansk overkill for romjula iallefall