[Mobil] Mobil/nettbrett *~Spilletråd~*

Lillegutt

Welcome to the poopdeck.
Spiller Game Dev Story for tiden. For de av oss som savner klassikere som Theme Park og Theme Hospital og andre gammeldagse "ikke-fullt-så-hardcore-simmer" er dette pinadø helt konge. Ganske simple greier, du driver et spillutviklingsstudio, du starter med å ansette noen folk og målet er å utvikle spill som er gode nok til å selge såpass mye at du tjener penger på det. Helst mye penger. Etterhvert så må du utvikle folka i staben også, levle dem opp og lære dem nye ting for å unlocke nye sjangre og teknologier for å henge med i tiden. Det går over en 20-årsperiode, og starter med utvikling til PC, men etterhvert som tiden går kan du kjøpe lisens til å utvikle spill til "Game Kid" og "Senga Exodus". Gir du ut drittspill eller prøver å kopiere tidligere suksesser får du slakt av kritikerne, og da vil du selge dårlig, så det gjelder å holde en fin balanse mellom kvalitet og budsjett sånn at man ikke blir blakk og ikke klarer å henge med i spillverdenen.

Selv tror jeg nok at jeg må starte på nytt, jeg har gjort noen dårlige valg (hyret inn Booth Babes til Gamexpo uten at jeg tjente så mye på det) med penga mine mens jeg har prøvet og feilet, men har likevel hatt moderat suksess med "Gauderman"-serien, "Ninja Motherfucker"-trilogien og "Robodog 2D" som var det første spillet mitt som solgte en million kopier. Den historiske førstepersonsskyteren "Ibsen 3D" vant også en pris for beste musikk etter at jeg hyret inn Moe Zart til å lage musikken. Har også utviklet en del billige nisjespill til pc.

Eurogamer gir det forresten 9/10, så det er verdt å teste om du liker sånne spill og du har 21 kroner til overs.

Det finnes visstnok også til Android. (men hvem spiller på Android uansett?)
Dette er helt konge.. Jeg begynte å spille det i fjor høst for å slå ihjel tid i kjedlige timer på jobb... Kan fortsatt sitte times vis med dette.

Drauden

SGs kollektive lillebror
Game Dev Story er satt ned i pris og er en ting folk bør eier så, ja.
Takk til deg som anbefalte det beste spillet. Jeg klarte riktignok aldri å lage en goatse, men Shagrag X 6 solgte hele 40 millioner.
Fremdeles det beste spillet ja. Jeg har en animal adventure-franchise under navnet Rumpe som selges som luft pustes og blir kastet priser på.
Ja, Game Dev Story vil alltid være det beste spillet.

Game Dev Story eier men jeg skulle gjerne sett en oppfølger eller et nytt spill med litt mer dybde for med en gang man har etablert seg ut av promperomsstudioet går det mer eller mindre på autopilot. Jeg har ikke gidda å prøve å mekke egen konsoll eller noe sånt, men det hadde vært kjekt om det hadde vært litt mer større og utfordrende enn nå.

Lodin

Der Waaaah
Army of Drakness Defence HD ser ut som et skikkelig dårlig sidescrollende tower defence. Det er dog gratis ei stund framover og man spiller som Ash så da må det testes. Hail to the king baby!

Lodin

Der Waaaah
Marathon er hjemme igjen på platformen sin (iPad) til prisen av null spenn. Om man vil ha stygg "hi-rez" grafikk kan man betale litt, men det anbefales ikke. Uansett er dette en ting som eier.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
På tide med et nytt iDings-spill, sier du? Vel, da føler jeg meg trygg på å anbefale Jetpack Joyride.

Det er da det nyeste spillet til folka bak Fruit Ninja og Age of Zombies, og det er - som videoen forhåpentligvis avslører - et spill hvor du trykker for å bevege deg oppover mens det kommer ørten hindringer inn fra høyre. Målet er å samle mynter, powerups og tokens til spilleautomaten som kan gi deg ekstra penger, en ekstra sjanse, powerups eller annet snacks når du dør. Du lærer deg det på cirka tre sekunder, og så er det timevis med moro siden det alltid kommer nye vrier på banene hver gang du spiller, og ikke minst har du missions som gjør at du må tilpasse taktikkene dine etter hva som må oppfylles. Variasjon, et enkelt konsept, fin grafikk og et lydspor som av en eller annen grunn ikke blir irriterende selv om du hører den tusen ganger hver gang du spiller. Det er også massevis av referanser til andre iOS-spill innimellom (traileren viser fram "Profit Bird" som iallfall ikke er et nikk til Tiny Wings; komplett med "Woho!"-lydeffekter og en konstant strøm av mynter og sedler mens du flyr), og så klart online-leaderboards, cheevos og full pakke. Siden dette er 2011 kan dette spillet bli ditt for et uhørt astronomisk beløp (dvs. sju kroner). Selv om det ikke er like teknisk fullendt som Tiny Wings er det likevel vanskelig å la seg sjarmere av "more is more"-opplegget som er på gang her, og det er alltid noe å henge fingra i. Herlige saker.

Novastrum

Feminist-elitist

JJ istemmes!

Samtidig bør det nevnes at Another World/Out of this World kom i går.

Bortsett fra at spillet ruinerte meg med sin prislapp på 799,- til SNES en gang på 90-tallet (hvis det da ikke var 899,-) er det vel verdt å kaste bort enda 30 spenn på appstore i dag.

Kontrolleren er tilpasset våre space-age-devicer og fungerer overraskende bra. Spillet føles endel enklere, men det gjør ingenting, for originalen var føkkings frustrerende til tider.

Og, rosinen i pølsa; man kan bytte mellom fancy og retro-rendering når man vil:

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen

Novastrum

Feminist-elitist
Jeg var også veldig tvilende, men leste noen gode anmeldelser om kontrollene og det funker overraskende bra. Om det også er fordi de har gjort spillet enklere vet jeg ikke, men det føles i alle fall ut som en bra helhet. OBS: Spiller på ipad, mulig det blir hakket knotete på iphone.

Lodin

Der Waaaah
To ting som kanskje er av interesse ute på markedet. For det første blir en port av Scribblenauts 1 og 2 mixa sammen sluppet snart. Skulle vært ute allerede, men hvem vet. Uansett er det et ganske awesome konsept som alle som ikke testa det til DS burde spille. Så sant kontrollen ikke er helt bedriten som i enern. Vi får se.

For det andre coppa jeg The Dark Meadow her om dagen og det var ganske fett. Dette er da det tredje spillet eller så som kjører i Unreal-motoren og har da og staselig grafikk. Man er en ukjent person som våkner opp på et forlatt mentalsykehus i et tropisk strøk. Man blir møtt av en gammel skjeggemann i rullestol som i starten virker ganske hyggelig. Han forteller at det er ei ond dame eller no der man må stanse sånn at dere kan rømme, så triller han vekk.
Gameplayet er som myst at man klikker seg mellom hotspots i sykehuset. Det har to moduser, oppdagelse og slåssing. I rom med sol skal man titte rundt og finne sekker med penger, lapper med bakgrunnshistorie og nøkler. Disse er en særdeles fryd siden gamlingen stadig vekk prater over intercomen og det er her det viser seg at han er sprut spenna gal. Var det ikke for at dette er et iOS-spill så ville han lett blitt erklært for den neste GlaDOS og det er ikke kødd engang.
Den andre delen av spillet er som nevnt slåssinga og den foregår i koridorer uten sollys. Her blir man fra tid til annen angrepet av monstre som er ganske Silent Hillete. Kampene starter ved at svina halter og hopper mot en og da skal man skyte dem med armbrøst samt dukke spyttet deres. Så er det tid for nærkamp som minner om en litt enklere utgave av Infinity Blade sitt system. Man trykker på knapper for å blokke og dukke og sveiper på skjermen for å angripe med sverdet sitt. Fungerer ålreit.
Spillet har en litt vel stiv pris til 42 dollars, men gubben i rullestolen veier klart opp. Storyen i seg selv er og fin og mystisk så når man "dør" og respawner på starten med alle tinga sine så gjør ikke det no og man vil fortsette.
Det største negativet må bli at pengene man snapper opp brukes til å kjøpe nytt utstyr i form av sverd, armbrøster og medaljonger. Problemet er at de desidert beste kommer man aldri i verden til å kunne naturlig skaffe seg under spillets løp pga. den sinnsyke prisen. Det er såklart istedet meninga at man skal kjøpe penger for ekte penger som i så mange andre spill til platformen, men forskjellen er at Smurfelandsbyen og Gun Bros. er gratis. Dette vil jeg si er no skikkelig stinking, men spillet er ikke særlig vanskelig så man trenger egentlig ikke de våpna. Men men.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Lasta ned en liten fining her (takk til Thomas Heger for tips), ved navn Forever Drive. Navnet sier det meste; velg kjerre, og kjør til krampa tar deg (eller, mer realistisk, til tida går ut). Grafikken er full 3D og litt sånn Tron-aktig, musikken er ålreite chillout-elektro-saker og det er rundt ni ulike områder å kjøre gjennom på din vei inn i evigheten. Poeng og XP får du ganske enkelt ved å kjøre forbi biler, samle stjerner og holde deg innenfor poengsoner som dukker opp på veien. Jo flere biler du kjører forbi uten å kræsje, jo høyere kombo og jo mer poeng osv.

Det som er litt spesielt med Forever Drive er at det er to knapper som starter kalaset på menyen: Drive, og Build. Jepp, du kan mekke dine egne baner og dele dem med andre, og når du spiller er det på baner andre har laget og delt. Banemekking går ganske enkelt ut på at du tegner en stripe med fingeren, går over den i etterkant og justerer litt slik at det ikke blir grisehakkete svinger hele tida, legger til pynt, tar en testrunde og trykker Share. Artig i seg selv, og moro at andre gønner nedover ei gate du har laget. Også verdt å nevne: Du kan velge mellom tre forskjellige kontrolloppsett, husker ikke det tredje men de to andre er tilt eller digitale knapper. Alle med vett velger så klart digitale knapper sånn at du har presisjon. Og en bremsepedal du aldri kommer til å bruke.

Så var det ting som ikke er like hett. Spillet er Freemium, og du kan betale for stort sett alt i hele spillet, inkludert tidobbel XP-multiplikator og sånt. Du kan også grinde deg fram til unlocks, men det tar pisslang tid å få noe mer enn bilen du starter med. Ikke at det har så vanvittig mye å si, og det er fortsatt gratis, men den betalingsformen der har jeg lite til overs for. Du skal ikke kjøpe mye rask (alt koster sju kroner siden det er det minste App Store lar folk ta for stæsj) før du er godt over prisen på f.eks. Dork Meadow eller Infinity Blade. Nuvel, way of the future osv. Trooor også du må være online første gang du spiller, siden banene hentes derfra. Testa å spille uten nett nå og det funka fint, men jeg la merke til at flere av banene hadde jeg kjørt før. Her, ta en trailer:

Lodin

Der Waaaah
Ny spille fra de derre folka som mekka Game Dev Story ute. i Oh! Edo Towns skal man som det lyder av navnet drive en landsby i gloriøse Nippon i Edoperioden. Det er da Sim City med japser og den typiske sjarmen til Kairosoft. Har spillt litt nå og det er ikke særlig utfordrende, men veldig koselig. ^^

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Det passer meget bra da jeg snart er ferdig med andre runde i Hot Springs Story.

Novastrum

Feminist-elitist
Når kommer scribblenauts til EU?! Jeg sjekker appstore et par ganger i uka og griner hver gang jeg ikke ser dem.

Lodin

Der Waaaah
Det er Warner Brothers som gir det ut til iOS også og det ser ut til at det bare er i USA og England foreløpig. Aner ikke hvorfor, men det er blitt en del sånn segregering på formatet etterhvert. :ras:

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Fetthesten også.