Digger at folk klarer å argumentere (vel, egentlig ikke) mot dedikerte servere. Matchmaking er fint og greit, men folk glemmer at fungerende matchmaking ikke er noe nytt (counter-strike hadde til og med dette), det har ingenting med mulighetene for en dedikert (og privat) server å gjøre.
Samtidig er det fint mulig å indeksere og sortere dedikerte og listen-servere (hvordan tror du ellers du finner en server på pc i det heletatt).
FPS på PC har alltid vært "hopp-inn-hopp-ut"-gameplay, enten det var deathmatch, CTF/ eller hva det nå enn skulle være. Konsoll har alltid vært litt anderledes, som oftest har man heller ikke mulighet til å hoppe rett inn i en server, man er alltid avhengig av X antall spillere før man får startet en match.
Det kokes uansett ned til et spørsmål: hvorfor kan vi ikke ha offisielle servere og dedikerte servere? Teknisk sett er det ingenting som står i veien for det, mye mer jobb vil det heller ikke være. Eneste grunnen jeg kan se er at dette er et svak forsøk på å hindre piratkopiering, men sålenge de ikke utelukker lan-play vil det ikke ta lang tid før vi får egne servere å spille på (L4D er en fin refereanse her).
Nicholas sine kommentarer er omtrent like gjennomtenkte og grunnløse som Revan sine, egentlig ikke overaskende.
tldr: om man er for eller imot har det fint lite å si, det er uten tvil rom for dedikerte, private servere. De puler altså mod-communitiet og de som vil ha dedikerte servere.
Men, det er basert på at alt dette er sant, noe jeg egentlig tviler litt på.
Og ja, også enig med shadar.