[Xbone] neXtbox 720p kickflip

Åkei, åkei, skulle til å poste ein artig GIF om PS4 som vinner konsollracet denne generasjonen, men Killer Instinct 3 må eg nesten få meg.

Faen.

Wii U har Wind Waker remake eg MÅ ha og ellers ingenting. Håper det endrer seg.

Fuck it.

 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Nedtelling til folk skjønner at de sparer penger og frustrasjon ved å kjøpe en liten PC og bruke Steam i Big Screen Mode. Xbox One-visninga hadde nøyaktig en ting jeg er interessert i: Den kontrolleren, den så digg ut. Gleder meg til å bruke den på PC-spella mine.

Ellers: TV on the TV, EA Sports, Car Wot Goes Fast og Grandma Shooter klarer jeg meg fint uten merker jeg. Hvis målet til Microsoft var å framstå som ennå mer stusselig enn den begredelige Sony-visningen, så lyktes de ganske greit.

På den annen side: Dette er muligens året hvor folk som oss begynner å skjønne hvor det egentlig er verdt å bruke tid og penger. Ingen av de nye konsollene har klart å vise noe som engang kan begynne å minne om noe nytt og spennende, så hvor mye nærmere er vi nå det neste konsollkræsjet? Hvor lenge gidder Microsoft og Sony å brenne opp penga sine i et fåfengt forsøk på å vedlikeholde en industri hvor 3,5 millioner solgte eksemplarer er en fiasko? Tjah.

For min egen del blir neste veiskille når Microsoft annonserer hva de har tenkt å gjøre med Windows 8. Enten kaster de det på bålet og later som om det ikke eksisterer (WinMe), eller så pusher de bare ennå hardere med touch og lukkede plattformer. Hvis det skjer, er det faenmeg på tide å bytte til Linux.

Uansett: Jeg liker best å spille tevespell på en Xbox 360, den har den beste kontrolleren og online-greiene er fete. Oppdateringer og nedlastinger tar også et par minutter kontra et par timer på PS3. Meeeen når alt det derre ekstra dritet blir påkrevd og en integrert del av opplevelsen, da... altså. Xbox 360 og PS3 føltes alltid som maskiner laget for å gi nye spillopplevelser, ikke sant? Bedre maskinvare, støtte for konstant nettilkobling (uten at det var et krav), integrerte onlinetjenester, digitale nedlastinger... alt det er saker som er bra for spill og spillere fordi det gir mange nye muligheter. Så gjelder det å finne svaret på hvilke muligheter du får på en konsoll som lar deg se TV på TV-en (ps du trenger en ekstra TV-boks) og som har alle mulige slags håpløse hindre du må hoppe over for i det hele tatt å få spilt spilla dine. Hva var det alle var så irriterte på Sony for, igjen? At PS4 bare blir en halvdårlig PC?

Vel, sånn jeg ser det, har du i løpet av neste år tre valg i stasjonærkonsoll-markedet: En halvdårlig PC, en halvdårlig PC som koster litt mindre enn den første og i tillegg lar deg legge kabal og skrive handlelister, og ei kasse som ser ut som en Betamax-spiller og som tydeligvis er mest retta inn mot at du ikke skal få bruke tinga du har betalt for slik du vil.

Kjøp PC folkens. Enten det står "Sony" eller "Børre's Hjem Mekka Pec" på den.
 
Jeg liker lettvintheten med å spille på en konsoll. Jeg kjøper spillet, kan slenge meg i sofaen med kontrolleren og prompe i vei foran tven. Nå strekker sikkert noen opp en hånd og brøler ut "men du kan jo bare koble pcen på tven, det blir jo det samme!!" Nei, det blir ikke det. PCer er stygge, tar altfor mye plass i tv-området og det er forjævlig å gjøre noe annet enn spill- og filmtitting på tven. Tastatur i sofaen? Trukke d. Vi får håpe Steam Box eller hva det kommer til å hete blir bra greier. Ordner de konsollfølelsen bare med pc-spill nailer de det. Spesielt hvis jeg kan kjøpe enda flere spill på salg fra Steam. Jeg skal personlige gjøre mitt for å sende Gabe Newell oppover Forbes-lista.

Etter jeg kjøpte meg stasjonær pc (sånn at jeg kunne spille mer) har jeg oppdaget en ting: Jeg spiller nesten ikke. Jeg har kjøpt haugevis med spill, men knapt rørt dem. Det spillet jeg har spilt mest siden jeg kjøpte pcen er Skyrim. Og det har jeg spilt på Xbox 360. Jeg foretrekker fortsatt konsollkonseptet foran å spille på pc. PC blir for meg først og fremst et arbeidsverktøy. Moroa skjer ved tven. Hvis Steam Boxen får til å kombinere det beste fra begge verdener vil de få en god kunde i meg ihvertfall.
 

Novastrum

Feminist-elitist
Den der PR-jippoen til XONE kan gå og henge seg. Dette var tydeligvis rettet direkte mot USAnias TV-slavende, dewdrikkende sportsfriker og aksjonærer (fail). Samtidig klarte de å drite seg ut ved å preke en hel haug med vage ting angående spill/DRM og always on (aka. det folk som spiller bryr seg om). At de ikke hadde planlagt bedre svar til media angående disse sakene er helt hinsides.

Men, det er allikevel flere ting jeg satt svær pris på, og det er bla. fokuset på instant on, mulighet for å lagre spillet hvor som helst, og gjenoppta når det skulle passe, at alt ser ut til å gå fillekjapt, og at opplevelsen generelt ser rimelig smooth ut. For min del hadde det vært digg å kunne kjøre all underholdning med en boks, men det går ikke da jeg også skal ha SNOY og Nintendon´t-konsoller, allikevel digg at også denne maskina kan spille av Blu-ray og støtter 4k-netflix og annet fremtidsrettet snax.

Angående at man har så mye mer frihet med PC/Steam klarer jeg ikke å se helt. Man låser spillet sitt til én steamkonto, akkurat som på X-B0ne. De har ikke sagt noe om at ikke spillet ikke vil fungere på andre konsoller så lenge du bruker din egen live-konto.
Om spillet krever en 5-10$ fee for å få onlinefunksjonalitet/ekstra dill når man kjøper spill brukt, så synes jeg det er en semi-god idé, da dette gjør at utviklere potensielt tjener penger samtidig som GameStop. At Microsoft skal presse dette frem er ikke noen særlig god idé, men å gi utviklere muligheten er all good. Det er egentlig ganske lol å tenke på alternativet, skal man kunne låne bort et spill til ti personer slik at de kan installere det på maskinene sine uten å gi utviklerne noenting? Alternativet er å kreve at disken er i maskinen slik som i dag, noe som er rimelig gammeldags og upraktisk.

Kjipt at bakoverkompatibilitet er noe man ikke satser på, men nå ser det ut som om plattformene for en gangs skyld er rimelig standardiserte og vi kan jo håpe på at dette betyr at next-next-next-gen også vil støtte dagens spill. Hvis ikke alt da ligger i skyen og vi kan spille alle spill som noensinne er kommet ut med Occulus rift 3.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Sjekk riffen ikke har sett søte, små HTPC-løsninger og mATX/mini-ITX.
 
Jeg er også en sånn konsoll-dude. Har lenge tenkt på å kjøpe meg PC, men jeg gidder liksom ikke alt knotet. Jeg vil slenge meg ned på sofaen og bare kose meg, ikke knote med instillinger og drivere og faen for å få alt til å fungere riktig og best mulig, samt å styre med mus og tastatur for å starte opp ting. Selv om ting ser litt mer dritt ut på konsoll, så vet du i allefall at det er små bra som det kan bli og du slipper knote med alskens for at det skal se best mulig ut. Det er det noen som har gjort for deg.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
Litt uenig i at ps4, per nå er en halvdårlig pc. Datapeser er alltid ganske begrenset av OSet (windows) som uansett krever en god del av ressursene i bakgrunnen. Det at ps4 har hardware som er ca samme eller bedre enn gjennomsnittsdatapesen gjør at det strengt tatt er en middels grei pc. Fordelen til en konsoll er jo alltid at hardwaren og oset er laget for helt spesifikke ting som gjør at det de er laget for å kjøre kjører ganske greit.
Samtidig så har middels og high-end pcer helt latterlig mye mer kraft enn de nye konsollene, men blir som sagt delvis begrenset av f.eks. windows.
Det jeg håper steam kanskje kan klare, er hvis de klarer å lage steambox til en slags maskin og os som gjør at spillutviklerne kan jobbe mer direkte mot hardwaren, istedetfor slik det er nå hvor de må forholde seg til hundrevis av forskjellige drivere. Om det da ville ført til at visse grafikkort f.eks. blir "steambox approved" eller noe i den duren plager egentlig ikke meg. Men jeg tviler litt på at det vil skje med det første.

Ble litt uklart og teit det her, men håper dere skjønner hva jeg mener.
 

Novastrum

Feminist-elitist
Overheaden i Windows er rimelig slank i dagens versjoner. Tror man skal lete lenge etter å finne noen OS-funksjoner som gjør ytelsen på HW dårligere i spillsammeheng. Unntakene må være når en eller annen smart prosess begynner å se etter oppdateringer eller gjøre annet vedlikehold.
OS GPU-overhead er vel ca 0% ved bruk av DirectX overlay, og det er jo stort sett GPU som får kjørt seg (hardt) i mange av dagens spill.

Har selv en W8-VM på macen som kjører konstant, den ligger så og si og idler på 0-1% hele tiden, og bruker ca 700 mb minne.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
Ah. Det er smud ihvertfall. Men drivere er fortsatt et relativt kjipt problem, med tanke på at utviklere må forholde seg til mange av dem. på en konsoll så er det én driver.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Utviklere må forholde seg til OpenGL eller DirectX, GPU-fabrikantene må forholde seg til drivere. Hele formålet med DirectX/OpenGL er å abstrahere bort de respektive kortene slik at man bare trenger å utvikle mot ett API.

EDIT: Det er ikke dermed sagt at det bare er å knuse på, de må fortsatt forholde seg til et ær uendelig antall oppsett av hardware og software og må derfor lage spillets motor ufattelig robust og skalerbart. På en konsoll har du ett miljø å tenke på (evt to-tre om du går multiplattform), hvilket gjør at man kan skreddersy.
 

Lodin

Der Waaaah
YESSS! Det siste noen fra MS har å by på er at XONE og PS4 ligger en generasjon forran selv de kraftigste PCer. Det er derfor selv ei geit i ARMA2 ser mer relistisk ut enn den jævla bikkja fra COD.
MS er virkelig den nye Sony.
 

Novastrum

Feminist-elitist
Men drivere er fortsatt et relativt kjipt problem, med tanke på at utviklere må forholde seg til mange av dem. på en konsoll så er det én driver.
Absolutt. Jeg tror ikke det er mange PC-versjoner som vil klare like god ytelse som vi vil se på PS4 og X;ONE den første tiden. Når man ser hva utviklere får til med 500mhz-skjermkort og 512 mb delt GDDR3-RAM på dagens X360, så er det ganske flåsete å si at neste generasjon er en halvdårlig PC, når den flipper 8GB, kjappere RAM og 8/16 ganger CPU/GPU-potensiale. + Stillegående kjøling ffs!