[NX] Nintendo Switch med Howie O

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Nå som den obligatoriske low-effortinga er unnagjort kan man vende litt tilbake til temaet, eller hur?

Jeg kan jo si at en av grunnene til at jeg ser fram til Link's Awakening Remake er fordi det er ett av favorittspillene mine noensinne. Jeg tror jeg har spilt gjennom det minst tredve ganger, og jeg pleier å gjøre det med jevne mellomrom. Dermed var det litt vittig at spillet ble annonsert sist uke, siden jeg allerede hadde planlagt å slappe av etter forestillingsuka ved å - jepp - spille gjennom Link's Awakening igjen siden det er en stund siden sist.

Ble ferdig med Turtle Rock akkurat, og da er det som man vet ca. fem minutter igjen av spillet, så jeg drister meg til å skrive litt om mine håp fram mot remaken. Link's Awakening er et kanonbra spill med en helt egen stemning, men ingen kan seriøst påstå at det ikke har masse rom for forbedring. Her er mine ønsker:
  • Bossene: Vi starter med det viktigste først, nemlig at spillet lider under at absolutt alle bosser og minibosser er så enkle at du nesten kan ta dem i søvne. De aller fleste bossene har bare en fase, tåler bare fire-fem slag og er i det hele tatt ekstremt lite tilfredsstillende som punktum på en ofte lang og arbeidsom dungeon (som hører med til de absolutte høydepunktene i spillet). Toppen av kransekaka er sistebossen, som er laget slik at hvis du kaster boomerangen inn i øyet dens så dør den umiddelbart. Selv om ingen andre bosser er like tafatte er det et par hvor taktikken for å ta dem, hvis du skal ta med alle eventualiteter, nyanser og mulige utfall for å være ekstra grundig, uansett blir "stå midt i rommet og bruk bomber til han dør". Majora's Mask 3D redesignet alle bosskampene til det bedre, så jeg håper dette er en av tingene de har pusset opp.
  • Hintsystemet: Det originale Link's Awakening (til Game Boy, Game Boy Color-versjonen er som kjent den første nyutgivelsen av spillet) hadde et hintsystem hvor du fant leirtavler og plukka opp manglende biter for å få en enkelt gåte som du ofte måtte grunne litt på for å skjønne, men som ga et fint hint til et av de sentrale puzzlene i hver dungeon. I DX-utgaven er det uglestatuer og nebb isteden, og det er minst tre tusen statuer i hvert brett (muligens en liten overdrivelse) som ofte bare sier rett ut hva du skal gjøre. Jeg skjønner at dette er for å slippe å ha en Navi-aktig hjelper, men øh kanskje det kan bli en liten mellomting? Ikke bare skrive ting rett ut, for eksempel. Eller gjøre om de mest åpenbare hintene til didaktisk dekor eller noe, mye mer rom for å gjøre det på Switch enn på Game Boy.
  • Ting å gjøre på Koholint: Link's Awakening var det første Zelda-spillet med en trade sequence, altså at du plukker opp en ting som du bytter i en annen og så bortetter og så bortetter, og til slutt fikk du en diger payoff som måtte til for å fullføre spillet. Det har også to sekvenser hvor du må ha med deg en NPC for å komme videre, en episode hvor du må redde ei kidnappa bikkje, og ellers...? Ikke en døyt. Etter at du har fått tak i Bird Key til level 7 skjer det ingenting mer på Koholint overhodet så du bare rusher gjennom de siste dungeonene og egget og så er du ferdig. Jeg for min del ønsker meg at de mange mulighetene for setpieces og andre ting som skjer blir tatt mer tak i. Jeg kan for eksempel se for meg at flere bosetninger eller rett og slett bare NPC-er som av og til er ute på tur kan være med på å gjøre spillet mer levende i siste akt.
  • Bedre inventory: Link's Awakening var også det første spillet hvor du kunne ha mer enn ett hjelpemiddel framme til enhver tid, ved at sverdet ditt også var et verktøy på linje med alt det andre rusket du plukka opp, og det er en veldig stor del av spillet å bytte mellom verktøy. Bare... gjør det mindre knotete å bytte mellom ting, plz. Det er løst omtrent så godt som det kunne blitt løst på en Game Boy i originalen, men det flyr ikke lenger i 2019.
  • Sømløs scrolling på verdenskartet: Vææææær så snill, ikke tving oss til å oppleve Koholint skjerm for skjerm lenger! La hvert område være et stort, sammenhengende kart som man kan gå fritt rundt på! Ønsket om å kunne se hele øya samtidig var årsaken til at jeg gadd å spille gjennom hele greia på emulator og klippe skjermbildene sammen til ett stort kart. Og ja jeg har sett at andre har gjort det samme så det i grunnen var bortkasta. Til mitt forsvar la jeg inn spøkelset, et par monstre og Link du kunne leite etter hvis du kjeda deg.
  • Gjør om Color Dungeon til noe som ikke er ræva: Bare det, egentlig.
Uansett så skal jeg så klart ha det, er overhodet ingenting å lure på. Link's Awakening er også et supert spill å lage en remake av, siden det fortsatt er simpelt nok til at smårollinger kan kose seg med det, uten at det blir for simpelt. Det er også såpass solid designet at det har masse variasjon og små utfordringer å bryne seg på hele tida, og dungeon-designen er blant den beste i 2D-Zelda. Det, pluss at det er supersøtt med alle de snakkende dyrene og de kule verktøyene du får som kommer til å bli megakoz i 3D. :3
 

Tutankoopa

Ole (オーレ)
Jeg vet ikke om dette gjelder alle, men da jeg var inne i News-menyen på Switchen min i går fikk jeg et tilbud om å laste ned en Splatoon 2-demo og en ukes gratis online-tjeneste. Siden jeg har hverken eller tok jeg anledningen til å teste ut Splatoon litt, og det var jammen meg ganske artig :) Mulig jeg skal vurdere et kjøp når økonomien tillater det! Hett tips for alle litt fattige Switch-eiere :)
 

Lodin

Der Waaaah
Annet hett tips er å lage en fake japansk konto og laste ned Famicom-dillet. De har masse stilige spill vi her aldri har hørt om.
Aner ikke åssen i faen kontrollene i sumo spillet funker, men jeg hadde det gøy med nevøen min.
 

Lodin

Der Waaaah
Dette er en lol. Snart kan du spille Mario Odyssey og Breath of the Wild i VR på verst tenkelige måte. Du må hele tida holde skjermen opp mot trynen din og med tanke på hvor jævlig framerate ihvertfall Zelda har bør du og ha ei bøtte stående forran deg. Alikevel syns jeg dette er en stilig ting de har gjort bare fordi de kan.
 
Sist redigert:
Topp