[NX] Nintendo Switch med Howie O

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Nå som den obligatoriske low-effortinga er unnagjort kan man vende litt tilbake til temaet, eller hur?

Jeg kan jo si at en av grunnene til at jeg ser fram til Link's Awakening Remake er fordi det er ett av favorittspillene mine noensinne. Jeg tror jeg har spilt gjennom det minst tredve ganger, og jeg pleier å gjøre det med jevne mellomrom. Dermed var det litt vittig at spillet ble annonsert sist uke, siden jeg allerede hadde planlagt å slappe av etter forestillingsuka ved å - jepp - spille gjennom Link's Awakening igjen siden det er en stund siden sist.

Ble ferdig med Turtle Rock akkurat, og da er det som man vet ca. fem minutter igjen av spillet, så jeg drister meg til å skrive litt om mine håp fram mot remaken. Link's Awakening er et kanonbra spill med en helt egen stemning, men ingen kan seriøst påstå at det ikke har masse rom for forbedring. Her er mine ønsker:
  • Bossene: Vi starter med det viktigste først, nemlig at spillet lider under at absolutt alle bosser og minibosser er så enkle at du nesten kan ta dem i søvne. De aller fleste bossene har bare en fase, tåler bare fire-fem slag og er i det hele tatt ekstremt lite tilfredsstillende som punktum på en ofte lang og arbeidsom dungeon (som hører med til de absolutte høydepunktene i spillet). Toppen av kransekaka er sistebossen, som er laget slik at hvis du kaster boomerangen inn i øyet dens så dør den umiddelbart. Selv om ingen andre bosser er like tafatte er det et par hvor taktikken for å ta dem, hvis du skal ta med alle eventualiteter, nyanser og mulige utfall for å være ekstra grundig, uansett blir "stå midt i rommet og bruk bomber til han dør". Majora's Mask 3D redesignet alle bosskampene til det bedre, så jeg håper dette er en av tingene de har pusset opp.
  • Hintsystemet: Det originale Link's Awakening (til Game Boy, Game Boy Color-versjonen er som kjent den første nyutgivelsen av spillet) hadde et hintsystem hvor du fant leirtavler og plukka opp manglende biter for å få en enkelt gåte som du ofte måtte grunne litt på for å skjønne, men som ga et fint hint til et av de sentrale puzzlene i hver dungeon. I DX-utgaven er det uglestatuer og nebb isteden, og det er minst tre tusen statuer i hvert brett (muligens en liten overdrivelse) som ofte bare sier rett ut hva du skal gjøre. Jeg skjønner at dette er for å slippe å ha en Navi-aktig hjelper, men øh kanskje det kan bli en liten mellomting? Ikke bare skrive ting rett ut, for eksempel. Eller gjøre om de mest åpenbare hintene til didaktisk dekor eller noe, mye mer rom for å gjøre det på Switch enn på Game Boy.
  • Ting å gjøre på Koholint: Link's Awakening var det første Zelda-spillet med en trade sequence, altså at du plukker opp en ting som du bytter i en annen og så bortetter og så bortetter, og til slutt fikk du en diger payoff som måtte til for å fullføre spillet. Det har også to sekvenser hvor du må ha med deg en NPC for å komme videre, en episode hvor du må redde ei kidnappa bikkje, og ellers...? Ikke en døyt. Etter at du har fått tak i Bird Key til level 7 skjer det ingenting mer på Koholint overhodet så du bare rusher gjennom de siste dungeonene og egget og så er du ferdig. Jeg for min del ønsker meg at de mange mulighetene for setpieces og andre ting som skjer blir tatt mer tak i. Jeg kan for eksempel se for meg at flere bosetninger eller rett og slett bare NPC-er som av og til er ute på tur kan være med på å gjøre spillet mer levende i siste akt.
  • Bedre inventory: Link's Awakening var også det første spillet hvor du kunne ha mer enn ett hjelpemiddel framme til enhver tid, ved at sverdet ditt også var et verktøy på linje med alt det andre rusket du plukka opp, og det er en veldig stor del av spillet å bytte mellom verktøy. Bare... gjør det mindre knotete å bytte mellom ting, plz. Det er løst omtrent så godt som det kunne blitt løst på en Game Boy i originalen, men det flyr ikke lenger i 2019.
  • Sømløs scrolling på verdenskartet: Vææææær så snill, ikke tving oss til å oppleve Koholint skjerm for skjerm lenger! La hvert område være et stort, sammenhengende kart som man kan gå fritt rundt på! Ønsket om å kunne se hele øya samtidig var årsaken til at jeg gadd å spille gjennom hele greia på emulator og klippe skjermbildene sammen til ett stort kart. Og ja jeg har sett at andre har gjort det samme så det i grunnen var bortkasta. Til mitt forsvar la jeg inn spøkelset, et par monstre og Link du kunne leite etter hvis du kjeda deg.
  • Gjør om Color Dungeon til noe som ikke er ræva: Bare det, egentlig.
Uansett så skal jeg så klart ha det, er overhodet ingenting å lure på. Link's Awakening er også et supert spill å lage en remake av, siden det fortsatt er simpelt nok til at smårollinger kan kose seg med det, uten at det blir for simpelt. Det er også såpass solid designet at det har masse variasjon og små utfordringer å bryne seg på hele tida, og dungeon-designen er blant den beste i 2D-Zelda. Det, pluss at det er supersøtt med alle de snakkende dyrene og de kule verktøyene du får som kommer til å bli megakoz i 3D. :3
 

Tutankoopa

Ole (オーレ)
Jeg vet ikke om dette gjelder alle, men da jeg var inne i News-menyen på Switchen min i går fikk jeg et tilbud om å laste ned en Splatoon 2-demo og en ukes gratis online-tjeneste. Siden jeg har hverken eller tok jeg anledningen til å teste ut Splatoon litt, og det var jammen meg ganske artig :) Mulig jeg skal vurdere et kjøp når økonomien tillater det! Hett tips for alle litt fattige Switch-eiere :)
 

Lodin

Der Waaaah
Annet hett tips er å lage en fake japansk konto og laste ned Famicom-dillet. De har masse stilige spill vi her aldri har hørt om.
Aner ikke åssen i faen kontrollene i sumo spillet funker, men jeg hadde det gøy med nevøen min.
 

Lodin

Der Waaaah
Dette er en lol. Snart kan du spille Mario Odyssey og Breath of the Wild i VR på verst tenkelige måte. Du må hele tida holde skjermen opp mot trynen din og med tanke på hvor jævlig framerate ihvertfall Zelda har bør du og ha ei bøtte stående forran deg. Alikevel syns jeg dette er en stilig ting de har gjort bare fordi de kan.
 
Sist redigert:

Lodin

Der Waaaah
Siste firmware kom nylig og en ting som ikke nevnes i patchnotene, men folk har gravd fram er at spill no kan patches så CPU overklokkes under lading. Nintendo sier såklart ingenting, men jeg fyra opp Zelda nå og både det å komme seg inn i spillet og warpe var litt raskere. Å gå inn i shrines var derimot mye kjappere. Foreløpig funker det bare i Zelda og Mario, men det kommer nok mer.
DERP
 

demake

Seksuelt godteri
Nye Mario Maker ser helt sinnsykt ut. Vil ha. Nå.

 

Lodin

Der Waaaah
Så mange klage når det ble annonsert siden det eneste nye var skråninger. Jeg var derimot overbevist om at det såklart ville bli mer og jada. Multiplayer, story mode og 3D World er med så dette blir å eie.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Så mange klage når det ble annonsert siden det eneste nye var skråninger.
Tuller du? De viste en enorm mengde nye greier i annonseringsvideoen, så mange at jeg ikke forventa å se noe nytt i denne (og ble selvsagt målløs og 100% gira).
 
Mario Maker 2 ser knallbra ut, men det eneste jeg virkelig savnet i Mario Maker 1 er enda ikke annonsert: muligheten til å mekke og laste opp campaigns. Mario Maker 1 var helmaks, altså, men det hadde en overflod av gimmick-brett, som egentlig var forståelig da tradisjonelle, godt lagde Mario-brett ikke er så innmari interessant stykkevis. Jeg tror at muligheten til å designe med progresjon gjennom flere brett i bakhodet vil åpne for helt ekstremt kule idéer, både i mer tradisjonelt Mario-design og for gimmick-brettene.

Satser på at de sparer annonseringen av dette til E3-directen sin, da det kan funke som en finfin pr-boost rett før lansering. Det og selvfølgelig muligheten til å lage brett i stilen til vestlige Super Mario 2.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Jeg tror ikke det, denne Directen kom sikkert nå slik at de kan fokusere på andre nyheter i E3-Directen.
 
De hadde denne så de ikke trenger å utbrodere rundt spillet i E3-directen sin, men blir ekstremt overrasket om de ikke nevner en såpass stor lansering i en e3-direct de har to uker før det slippes. Prima mulighet til å booste interesse og da hjelper det å ha spart litt på kruttet. Jeg vet hva jeg vil ha, men tegnene peker et annet sted:

Capture.JPG
 

Vedlegg

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Det skal det så absolutt. Gleder meg også til - etter hva jeg husker - Animal Crossing!!!, Panzer Dragoon, Link's Awakening, og forhåpentligvis Daemon X Machina. Fett med ny Platinum-IP også, meeeen jeg syntes ikke Astral Chain virka så interessant, dessverre. Traileren var altfor melodramatisk for min smak. Bring on Bayo 3 isteden.
 

Lodin

Der Waaaah
Breath of the Wild 2 var mitt kokoro wish. Hva gjør Zelda og Link nå som Ganon er utsletta, men Hyrule fortsatt er en dass?
 

Lodin

Der Waaaah
Lust for Darkness er ute på Switch og der ikke ut til å være nevneverdig sensurert eller tona ned. Hva i faen Nintendo? Var klar over at de syntes animupupper var ok nå, men dette her er litt vel i meste laget. Her er hva jeg skreiv da jeg hadde runna det.
Blei sittende å myse opp en tråd på SA om dritt folk finner på Steam. Lust for Darkness blei nevnt og det så jaggu ut som noe for meg. Etter litt nøyere titting måtte jeg bare ha det. Når det så var lasta ned blei jeg sittende å spille hele greia i ett for det var jaggu noe.
Bare ta en titt på denne traileren her så skjønner dere.
Har aldri sett så mye pervers faenskap i no spill noensinne. Til tider går de så langt at jeg satt å skrattlo. Agony kan ta seg en stille bolle i forhold.
Takk Gaben, for at du og Valve nå gir fullstendig faen i hva dere selger på Steam.

E: Viste seg såklart at de akkurat nå har en kickstarter på gang for en oppfølger som heter Lust from Beyond. Lite ikke jeg backa den da.
 

Tutankoopa

Ole (オーレ)
Nå er det lenge siden jeg har lagt penger i et spill, men jeg begynner å bli veldig fristet til å kjøpe Fire Emblem: Three Houses etter å ha lest hypen på nettet. Harry Potter og strategikamper ala Advance Wars? Og en historie som får skryt fra alle kanter? Er litt redd for at det enten er for godt til å være sant, eller at det virkelig er så vanedannende som det påstås :p

Noen som har det?
 

Kleevah

Livsfarlig amatør
Ja, og det eier!
Hvis du liker de tidligere spilla, eller denne type sjanger i det hele tatt er jo dette ikke noe å lure på engang. Er midt i kjøkkenrenovering så hakke hatt så alt for mye tid ennå, men etter ca. 8 timer inn er dette uten tvil det beste FE-spillet jeg har prøvd så langt. Historien virker ganske standard hittil (veit det kommer en tvist litt lengre inn, kanskje det blir bedre da), men gameplayet og alt dillet rundt de har lagt til er kanonbra. Det gamle våpentrianglet er borte (så ting virker mye mer statsbasert enn ren stein-saks-papir) og det er også fult mulig å respecce units til helt andre klasser underveis som er ganske interessant.

Igjen dette er IntSys i toppform, så hvis tur-basert strategi med litt RPGings oppå fenger så erre bare å fyre opp e-sjappa stat!
 

Tutankoopa

Ole (オーレ)
Vel, det er en så god salgspitch som noen annen jeg kan tenke meg :D

Til tross for at jeg aldri har spilt Fire Emblem, så satset jeg på at kampene vil kjennes sånn noenlunde som Advance Wars og hoppet i det :) Som forventet er det jo en del mer komplisert som så. Jeg føler enda ikke at jeg har helt kontroll over hvordan jeg utvikler figurene mine, og hvordan jeg styrer dem i den retningen jeg vil. Det er litt frustrerende, men samtidig er det jo deilig at spillet også leder deg litt på veien med elevene sine personal interests og disse skjulte budding talents. Når jeg har lagt inn noen flere timer kan jeg kanskje håpe på å customisere laget mitt enda litt mer.


Jeg er da Ole, professor for det ærverdige huset


og laget mitt består stort sett av mercaneries, fighters og munker. Har spilt i ca. 7 timer i går kveld og i dag tidlig, og nærmer meg nå å utvikle Dimitri og Ingrid til å bli kavaleri og pegasus-klasser. Har vært en streng lærer for Felix, som er klassens sorte Sasuke-får, og fått ham til å trene på sin budding interest reason, noe han har hatet. Han har akkurat nådd det punktet hvor han begynt å bli interessert i det, så det er kult. Nå vil jeg prøve å styre i retning warlock :) Har også lagt inn litt krefter på å få Felix og Dimitri til å samarbeide bedre, fordi jeg føler historien legger opp til at de to må bli venner.
Fritiden har jeg så langt brukt på å løpe rundt og rundt på skolen og lete etter eierne av de forskjellige lost items, og så spiser jeg mye mat sammen med studentene for å øke motivasjonen deres. Har også invitert den vakre Petra med på noen middager, selv om hun tilhører et annet hus. Har hørt i en review at man kan begynne å date studenter etterhvert. Jeg tror Durec, eller hva han heter, allerede har hintet til at han er et av de romantiske mulighetene "on the other team". Lurer på om han og Dimitri har noe på gang. Og hva er greia med Ingrid, hvorfor er hun så ordentlig? Og hvorfor er Mercedes så pietistisk?

Så dette spillet er skikkelig oppslukende så langt, og jeg føler ikke engang at jeg egentlig har forstått alle sammenhengene. Er ikke så vant til "tyngre" RPG-er med masse klasser og skill points og weapon mastery og hundrevis av sub-menyer. Men spillet flyter likevel enkelt og greit av sted, det kjennes aldri ut som du blir lesset ned for mye, og du blir alltid ledet i riktig retning om du ikke orker å sette deg inn i et aspekt.

Spiller på normal modus med casual, noe som betyr at alle falne tropper gjenopplives etter kampene. Det finnes også classic mode, som betyr at du kan miste figurer for alltid om de dør. Lurer på hvordan det påvirker historien om det skjer?

Takk for at du fristet meg Kleevah! Nå er vel ambisjonen min om å være flinkere til å lese bøker ødelagt for de neste ukene :p
 
Sist redigert: