Nintendo Wii

Opprinnelig skrevet av 1up.com
More Revolution Mysteries
"There's another secret," reveals Miyamoto. N-Fans pass out.


The emotional rollercoaster that is Nintendo's Revolution console is far from over. We haven't seen any games yet, and, apparently, the company hasn't even revealed all of the machine's secrets. Was the controller just the tip of an innovation iceberg?

Gaming blog site Kotaku attended Shigeru Miyamoto's presentation at the Digital Interactive Entertainment Conference at Ritsumeikan University in Kyoto, Japan today, where Miyamoto mentioned there was another secret to Revolution, but he wouldn't elaborate. "That'll be for a later date," he said.

Nintendo fans are already in a furvor over what the famous designer could mean, but like typical Miyamoto, his intentional vagueness means he could be speaking about anything from an integrated online Wi-Fi service ala Xbox Live, a controller trick we haven't been made privy to, details about the Virtual Console download service, or, more likely, something else entirely.

In other words, no one knows what the heck he's talking about, but in one sentence, Miyamoto's given Nintendo followers something to make countless repetitive message board topics about for the next six months.
Kilde
 
Nintendo viser fram Revolution 9.mai. 18.30 norsk tid for å være helt nøyaktig. Kanskje ikke så overraskende, det er nemlig dagen før E3.

Dette tyder vel på at Rev. ikke kommer ut i før tidligst sensommeren, trolig oktober/november her til lands.
[/b]
Oh, well, den som venter på noe godt venter nå ihvertfall ikke forgjeves.
Selv om det er sinnsykt kjipt at Revo kommer da jeg er i militæret..
Men får jeg Zelda, skal jeg være fornøyd.

Og en hemmelighet til sier jeg ikke nei til.
 

Kilik

Lokal moderator
IGN har lansert sin Revolution-portal med følgende uoffisiell informasjon:

-Revolution vil trolig lanseres i USA i november 2006, anonyme studioer sier nærmere bestemt under Thanksgiving-uka 20-24.november (ganske nøyaktig ett år etter Xbox 360).

-I følge anonyme utviklere, vil ikke Rev. være særlig kraftigere enn Xbox. Konsollen vil trolig ikke ha mer enn 128 MB RAM (GC har 40 MB, X360 har 512 MB).
 
-I følge anonyme utviklere, vil ikke Rev. være særlig kraftigere enn Xbox. Konsollen vil trolig ikke ha mer enn 128 MB RAM (GC har 40 MB, X360 har 512 MB).
[/b]
Dette likte jeg ikke. Er ikke en super tilhenger av megagrafikk og slikt, men tror at såpass underlegen grafikk vil påvirke salget en god del. På den positive siden kan konsollen bli veldig billig.
 
Siden Nintendo med Revolution først og fremst retter seg mot ikke-spillere gir det jo en viss mening. Det er vel bare hard core-gamere som bryr seg om specs og cutting-edge grafikk, og i.o.m at Revolutions design er såpass radikalt som det er tror jeg ikke specsene er det som kommer til å støte disse bort. Det er vel bare å se til suksessen til Singstar og Buzz for å vise at spillene med den største mainstream-appellen ikke nødvendigvis trenger Quake IV-grafikk, og om lavere specs gjør maskinen billigere å spille og ikke minst å produsere for er det greit for meg. :)
 

Kilik

Lokal moderator
Tror ikke man bør overdrive betydningen av grafikk nei. PS2 hadde forrige generasjons dårligste grafikk, men ble den klart mest populære. PSP har langt bedre grafikk enn DS, men selger dårligere. En mellomting av last-gen og next-gen grafikk er nok bra nok for massene, så lenge Nintendo kan by på unike gameplay-muligheter.

Desutten verdt å huske på at Rev. ikke har støtte for HDTV, som gjør at de klarer seg med langt mindre kraft i forhold til konkurrentene (HDTV-output er svært ytelseskrevende).
 
-I følge anonyme utviklere, vil ikke Rev. være særlig kraftigere enn Xbox.[/b]
Per idag ser jeg ingen merkbar grafisk forskjell whatsoever mellom Xbox og Gamecube. Og Revolution vil ikke være særlig mye kraftigere enn en nåværende Xbox? Greit, jeg tar informasjonen med en klype salt, men slik jeg ser det reduserer dette da Revolution til en Gamecube med fancy kontroll.

Greit at man ikke skal overvurdere grafikk, men det kan vise seg livsfarlig å undervurdere det også. Mario 8-bit er noe av det mest sjarmerende som finnes, likevel vil jeg gjerne ha muligheten til å spille Metal Gear Solid 4 en gang i fremtiden. I vist grafikk.
 

Kilik

Lokal moderator
IGN med en litt mer detaljert story nå i natt.
Ut fra det som sies kan jeg dedusere:

IBM PowerPC CPU ~900 MHz
88 MB 1T-SRAM + 16MBs D-RAM (104 MB totalt)
ATI GPU ~300 MHz m/ 3 MB minne
512 MB flashminne (til lagring)
DVD-ROM

Hvis dette er tilfelle, så snakker vi om svært små forskjeller fra Gamecube. Som å ta en Gamecube og doble minnet og prosessorhastighetene. Med andre ord svært billig for Nintendo. Og det er også prisen som er mest oppsiktsvekkende i IGN-artikkelen: "Every developer was in agreement that Revolution should launch with a price tag of $149 or lower. Some speculated that based on the tech, a $99 price point would not be out of the question."
Skal vi se...$99 er ca. 670 kr. For en ny konsoll!...Så er det det som er strategien til Nintendo? Altså å lage en ekstremt billig konsoll uten next-gen grafikk som alle har råd til? I såfall den totalt motsatte strategien til PS3 som bygger på helt ny teknologi (som har kostet milliarder å utvikle) og som Sony selv har advart blir svært dyr.

Uansett, Nintendo har ikke bekreftet noen ting ennå og det er et år til konsollen er på markedet. Mye kan skje på den tid...
 
Disse spekulasjonene strider imot det Nintendo sa om at det ikke vil være noen "betydelig forskjell" på grafikken i forholde til 360 og PS3. Ikke at det ville gjort meg noe, hvis det betyr at også de mindre utviklerne kan holde følge neste generasjon så blir jeg bare glad.
 
Grafikk et par hakk over GameCube kan jeg nok leve med. Det som bekymrer meg er derimot at det kan bli veldig få multiplattformspill på Revolution. Ikke bare kommer den med en helt ny kontroller som bør utnyttes på en eller annen måte, men den kommer også med radikalt lavere specs, noe som betyr at utviklerne må bruke tid og ressurser på å nedgradere spill for Revolution. Men jeg antar at tredjepartsstøtten til syvende og sist kommer an på hvor godt konsollen selger. Selger den bra, vil også utviklerne bruke mer tid og penger på å utvikle for den.
 

Kilik

Lokal moderator
Vel, at det ikke er "betydelig forskjell" på grafikken er et rimelig relativt begrep. Shigeru Myiamoto sa jo etter E3:
"I don't think the Revolution's [graphics] will be inferior in any fashion to Xbox 360 or PS3. Even if you look at Zelda on GameCube, I don't think that looks inferior to what the competition is touting as 'next generation' visuals.”

Selv om jeg synes å si at Zelda: TP er på linje med next-gen grafikk er å dra det vel langt, har han et lite poeng. Se på Resident Evil 4 for eksempel. Absolutt på linje med de fleste X360-spillene så langt (hvis man ser bort fra HD-oppløsning vel å merke). Så det dobbelte av Gamecube vil absolutt være nok til å kjøre multiplattformspill, med noe svakere grafikk, men ikke betydelig dårligere.

Hvis det er noen realitet i dette, er det på en måte ganske fornuftig. I stedet for å satse på en helt ny hardware, oppgraderer de bare Gamecube til det dobbelte av ytelsen. En maskin som er veldesignet fra før og som utviklere har hatt fem års erfaring med allerede, vil gjøre at hardwaren kan utnyttes til det fulle. Og prisen kan da presses ned til godt under 1000-lappen slik at alle har råd til den.
 
Når jeg først leste dette så ble jeg litt skuffa. Men nå liker jeg bare tanken bedre; nintendo gjør faktisk noe helt annet enn forrige gang, så nå er det enten vinn eller forsvinn. Men de gjør i hvert fall budskapet sitt klart, og vil mest sannsynlig tiltrekke seg folk som ikke har spilt før - spesielt med denne prisen.
Kanskje jeg kjøper meg 2 NR og en ny TV på lanseringsdagen?

Dagbladet har forsåvidt plukket opp denne nyheten også: http://www.dagbladet.no/weblogg/blog.php/sbryne/post/5107
 
Er det bare jeg som gleder meg sykt til å se hvordan Nintendo lager Metroid Prime 3? Elsker alle Metroid spillene og jeg klarer ikke å vente. Hvis Metroid Prime 3 blir bra, så skal denne maskinen kjøpes uannsett pris eller grafikk.


Apropos grafikk. Vi kan jo se på gamecuben. Den er midt på treet av de tre gamle konsollene, men den har ofte produert helt fantastiske bilder. Kan f.eks nevne Star Wars: Rogue Squadron, Resident Evil 4, Star Fox: Adventure, Battalion Wars, F-zero: GX og for å ikke snakke om Metroid spillene. Tror ninty gutta gjør en like god jobb denne gangen også.


Gleder meg til Mai ^_^
 

Kilik

Lokal moderator
Er det bare jeg som gleder meg sykt til å se hvordan Nintendo lager Metroid Prime 3? Elsker alle Metroid spillene og jeg klarer ikke å vente. Hvis Metroid Prime 3 blir bra, så skal denne maskinen kjøpes uannsett pris eller grafikk.
[/b]
Vel, det ble faktisk vist en liten video av spillet på forrige E3. Se videoen her. Det ser et par hakk bedre ut enn Metroid Prime 1/2, så det passer bra med de siste dagers opplysninger.
 
<div class='quotemain'>
Er det bare jeg som gleder meg sykt til å se hvordan Nintendo lager Metroid Prime 3? Elsker alle Metroid spillene og jeg klarer ikke å vente. Hvis Metroid Prime 3 blir bra, så skal denne maskinen kjøpes uannsett pris eller grafikk.
[/b]
Vel, det ble faktisk vist en liten video av spillet på forrige E3. Se videoen her. Det ser et par hakk bedre ut enn Metroid Prime 1/2, så det passer bra med de siste dagers opplysninger.
[/b][/quote]

Er ikke den video fra Gamecube Spesc?
 
Jo, den videoen skal visstnok ha blitt utviklet med et forbedret GC-dev kit.

Men i lys av den nye informasjonen, kan det like gjerne være Revolution-dev kit.
 
Det negative med å ligge en del hakk under XBox 360 og PlayStation 3 er jo at multiplattform-spill enten vil være dårlige porter i forhold til XBox 360/PS3-versjonene, eller så vil de aldri bli utgitt på konsollen. Så har man selvfølgelig de få utgiverene som velger å jobbe litt med Revolution-versjonen, og ønsker å utnytte kontrollen og mulighetene til Revolution, til tross for dårligere specs. Men hvor ofte vil vi se dette? Har f.eks. utviklerene klart å by på noe mer i DS-versjonene av multiplattform spill, kontra PSP-versjonene (som har bedre grafikk å by på)?

På en annen side vil kanskje Revolution være så billig at det ikke vil være usannsynlig for de som normalt sett nøyer seg med én konsoll, å kjøpe Revolution i tillegg. Kanskje vil det være flere som eier en PS3 og Revolution eller XBox 360 og Revolution, i stede for en XBox 360 og en PS3, rett og slett pga. prisen? Og det faktum at Revolution vil skille seg ut så mye at den blir noe annerledes ved siden av sin XBox 360/PS3?

Men ingen specs er offisielle enda, så vi får vente å se hva Nintendo bekrefter. Men det tyder jo helt klart på at Revolution-specs'a vil være en del lavere enn sine konkurrenter.
 
Ved å opptre på denne måten, distanserer Nintendo seg ganske så klart fra sine to konkurenter Sony og Microsoft. Med Revolution prøver Nintendo oppriktig å forandre spillindustriens utvikling. Det er på mange måter veldig risikabelt, men Nintendo har alltid hatt en sterk brukerbase, og prisen i seg selv burde jo rettferdiggjøre et kjøp. Utifra de fakta som vi har fått servert, kan jeg ikke konkludere med noe som helst, men kontrollen virker i alle fall spennende. En ting jeg lurer litt på, er om kontrollen kanskje kan virke litt mot sin hensikt. Alle som er interessert i spilling idag har blitt vant med de nåværende kontrollene. Undersøkelser viser at de som ennå kvier seg, er de som synes at dagens kontroll er for komplisert. Disse utgjør jo egentlig ikke en stor andel av de som er relevante kunder for industrien. De som blir interessert i spilling, gjør jo det på industriens premisser, som innebærer dagens kontrollere. Derfor synes jeg det, i mange tilfeller, kan slå tilbake mot Nintendo det de prøver å gjøre. En annen side ved den spesielle kontrollen til Nintendo, er at folk kan få blandede signaler når de ser to ulike kontrolltyper; både Microsoft og Sony bruker den tradisjonelle kontrollen, mens Nintendo prøver å bryte ut. Dette kan gi signaler om at Revolutions kontroll er så annerledes at forbrukere heller søker til den mer kjente kontrollen. Dette vil nok først og fremst gjelde blant "casual gamere", men det er jo også nettopp de Nintendo prøver å nå.

Mulig dette ble veldig rotete, men håper dere skjønner hva jeg mener..

Avlsutter med et sitat fra Iwata på årets UBS-konferanse: "If we cannot expand the market, all we can do is wait for the industry to slowly die."