OnLive - streaming av spill over internett

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#21
men med hastighetene vi snakker om her så er det snakk om mindre en et millisekund lag. Kanskje mye mindre. Og definitivt mindre en vi vil merke.
Hæ? Man må jo sende tastetrykket til serveren dems og tilbake, siden det er der spillet ligger - for ikke å snakke om musebevegelser. Jeg er ikke kjent noe bredbånd som gir deg mindre enn 1ms ping til naboen, med mindre man plugger ethernetten rett i maskinen hans kanskje.

Selv ved optimal ping - la oss si 40ms - så vil dette være merkbart. LCD-skjermer med 20ms er jo sett på av mange som upassende for spill.
 
#22
Hæ? Man må jo sende tastetrykket til serveren dems og tilbake, siden det er der spillet ligger - for ikke å snakke om musebevegelser. Jeg er ikke kjent noe bredbånd som gir deg mindre enn 1ms ping til naboen, med mindre man plugger ethernetten rett i maskinen hans kanskje.

Selv ved optimal ping - la oss si 40ms - så vil dette være merkbart. LCD-skjermer med 20ms er jo sett på av mange som upassende for spill.
Men her snakker vi om oppkoblinger på nesten 800MBs (som nichololas theorycrafta, ~90mb/s skjermdata, uten å ta med andre protokoller og variabler). Lag vil man uansett ha når man spiller på nettet, men jeg nekter å tro at det vil være en merkbar forskjell i forhold til lag. Vi snakker faktisk om en internettkobling som er like rask som å koble seg rett på en annen maskins ethernet (hvis vi antar at standard kablet nettverk er 1Gbps, eller ~120mbps)
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#23
Data over tid er da ikke det samme som ping. Man kan fint ha 8000 mb/s med to sekunders lag. Man må fremdeles frakte data gjennom internettleverandøren din.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#24
Dessuten blir ikke dette et handicap da alle vil ha den samme løsningen (se fps på konsoll vs pc diskusjonene)
Hvis et spill er forferdelig å styre driter jeg i om det gjelder alle andre også, da skal spillet imponere gåsehud i lukkemuskelen min for at jeg skal gidde å spille det. Hva dette har med konsoll vs pc-diskusjonen å gjøre forstår jeg ikke, den må du gjerne utdype litt.
 
#25
Hvis et spill er forferdelig å styre driter jeg i om det gjelder alle andre også, da skal spillet imponere gåsehud i lukkemuskelen min for at jeg skal gidde å spille det. Hva dette har med konsoll vs pc-diskusjonen å gjøre forstår jeg ikke, den må du gjerne utdype litt.
Kort fortalt, hvis lag med kontroller blir et problem (noe jeg tviler sterkt på), så blir det et mikroskopisk problem for alle som spiller, dermed et mindre problem.

Når jeg tenker konsoll/Pc mot dette så tenker jeg spesifikt på pad vs mouse/keyboard innenfor FPS, og hvordan pcspillere ville knust konsollspillere i FPS hvis de kunne spilt mot hverandre. Konsoll fps (så vidt jeg har forstått) fungerer fordi alle har et likt handicap, så og si.


Data over tid er da ikke det samme som ping. Man kan fint ha 8000 mb/s med to sekunders lag. Man må fremdeles frakte data gjennom internettleverandøren din.
Ja, men en spilletjeneste forutsetter servere i alle land, og en rask oppkobling hjelper uansett. Husker godt i ISDN-dagene da alle hadde rundt minimum 120 ping, nå har de fleste under 50 på greie servere.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#26
Serai, fra meg og til vg.no er det ti hopp pakkene må innom, og da teller jeg kun routere og ikke annet transparent utstyr. Hvis jeg nå skaffer meg magisk internettlinje som insta-teleporterer pakkene til neste router fra nettleverandøren er det fortsatt ytterligere 9 hopp pakken må gjennom for å nå vg.no én vei, før den kan returnere. VG er forresten jævlig nærme meg, så derfor tar det ikke lange tida. I tillegg har også leverandørene forbedret sine nett kraftig fra "ISDN-tidene". Har du ISDN i dasg kan du forvente solid responstid, men selve overføringa av mye data tar tid.

Gå på start->kjør, skriv inn cmd og trykk enter. Så kan du leke deg med ping og tracert mot forskjellige ip-er eller nettadresser i verden (ikke garantert å virke, mange brannmurer sperre mot det).
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#27
Men dere altså dette her vil jo ikke fungere fordi Internett det er jo ikke som en lastebil, det er som en serie med rør og derfor.
 
#28
Serai, fra meg og til vg.no er det ti hopp pakkene må innom, og da teller jeg kun routere og ikke annet transparent utstyr. Hvis jeg nå skaffer meg magisk internettlinje som insta-teleporterer pakkene til neste router fra nettleverandøren er det fortsatt ytterligere 9 hopp pakken må gjennom for å nå vg.no én vei, før den kan returnere. VG er forresten jævlig nærme meg, så derfor tar det ikke lange tida. I tillegg har også leverandørene forbedret sine nett kraftig fra "ISDN-tidene". Har du ISDN i dasg kan du forvente solid responstid, men selve overføringa av mye data tar tid.

Gå på start->kjør, skriv inn cmd og trykk enter. Så kan du leke deg med ping og tracert mot forskjellige ip-er eller nettadresser i verden (ikke garantert å virke, mange brannmurer sperre mot det).
Er veldig klar over hvordan man bruker tracert osv. Dette er selvfølgelig rent teoretisk da for å oppnå en 100mbs hastighet så må alt av nett legges om, dette inkluderer hoppene og systemene. 100mbs er ikke så fantastisk mye i seg selv, en isdn telefonlinje klarer vel det, problemet er mer å dele ut dette til massene.

Problemet med det du sier er at hvis du spiller i dag så er det nok av kontroller i spillet som feks sjekker om du går i riktig avstand, kommandoene dine er gyldige osv osv. (tenk punkbuster). Dette kontrolleres i real time, og hvis det ikke stemmer så blir du satt tilbake, kicket, straffet, whatever.

Selv om du trykket på skyteknappen i spillet ditt så kan det godt hende at noen allerede har skutt deg først og serveren vet dette. Dette fører igjen til at du blir overstyrt og korrigert. Så for å oppsummere dette så skjer faktisk ingen ting før serveren har motatt kommandoen fra maskinen din, sjekket de og sent de tilbake. Det faktum at det ser sånn ut hos deg forandrer ikke dette.


I teorien så er ikke serverspilling vesentlig forskjellig fra sånn det fungerer akkurat nå.
Det er godt mulig jeg tar feil, men det er slik jeg har forstått det.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#29
Du er for langt i tankerekka her. Jeg snakker om visuell feedback på din input. Hvis du i f.eks. CoD beveger en stikke så vil figuren din bevege seg deretter momentant samtidig som den informasjonen sendes til serveren. Du ser dine egne bevegelser på skjermen før de blir verifisert/behandlet av serveren. Det er fordi du hele tiden bruker denne visuelle feedbacken for dine videre handlinger. Du beveger en stikke i en retning for å rette siktet mot et mål og med en gang du spiller stikka slutter siktet å bevege seg. Hvis denne endringer kun gjør seg visuelt gjeldende etter en rundttur til serveren, så vil det altså gå litt tid fra du slipper stikka til siktet slutter å bevege seg. Lenger tid enn ved lokal prosessering av informasjonen, uansett hvor kjapt nett du har.
 
#30
Nå har det seg sånn at så lenge vi mottar et bilde hvert 1/60s (0,06s), og dette er tilnærmet realtime så vil vi ikke se noen forskjell på dette fra dagens standard. Trikset blir da å sende kontrollene (si, 20+ms), prosessere og rendre ut dette, for så å sende det tilbake (20+ms igjen).

Si at hele prosessen tar 100ms, for å ta litt i, så vil dine klikk komme i effekt på innen 6 frames, sannsynligvis raskere. Dette vil gå jevnt for deg og dine motspillere. Jeg kan se at npcs må dummes litt ned, men det har de fått til å fungere før, så jeg ser ikke hvordan det skal være et problem nå.

Håper de klarer dette, kan se at det blir problematisk.. Men tenk å spille nye spill uten å kjøpe en ny pc hele tiden *sikle*
 

Sancti

Terrorkatt
#31
Serai: Med mindre internett plutselig legges om fullstendig og ikke lenger routes mellom knutepunkter men direkte mellom klienter og ingen data køes noe sted i systemet, så funker ikke dette. For å tillate det du foreslår trenger vi flux capacitatoren til CyberK.

Den teoretiske forsinkelsen mellom klient og server er ikke det store problemet her, det store problemet er de komplett ballegærne serverparkene som må settes opp i alle befolkningssentre, tilknyttet fullstendig spinnville bredbåndslinjer. Ikke nok med det, men spillplattformholderne pluss filmstudioene pluss plateselskapene pluss forlagene legger opp til en fremtid der filer mates til brukerne ved behov. Da er det jævlig lite sannsynlig at den vesle ideen til en fyr som overdriver sine egne kredensialer og hvis suksess til nå har bestått i å selge unyttig teknologi til selskaper som er for store og dumme til å si nei takk, skal klare å stanse de største medieselskapene i verden, enda så mye spillutgivere sikler etter drømmen om fullkommen kontroll over måten brukerne har tilgang til deres produkter.

Jeg kan ta helt feil, men dette høres ut som en dårlig idé etter at resten av flokken allerede har fått en god idé. Hvorfor kommer den dårlige ideen hvis krav til infrastruktur synes uoverkommelig til å feie overende den gode ideen som tar i bruk den eksisterende infrastrukturen som har vist seg å fungere utmerket de siste ti årene? Digital distribusjon har blitt beta-testet av pirater i en årrekke. OnLive sin idé funker ikke engang på liten skala, som for eksempel Citrix (måtte faenskapet for evig brenne) allerede har demonstrert. Tynne klienter funker bare såvidt til kontorbruk. Hvorfor skal de funke så innmari mye bedre til high-end gaming?

Og sist men ikke minst: Hvem er det som etterlyser dette produktet? Hvem er det som vil ha dette? Hvor er markedet? Hvorfor vil markedet, som allerede har avvist x360 og PS3 og istedet omfavnet den ukompliserte Wii-en, ha en kvasikonsoll som tar fra dem rettigheta deres (hvor er de?), koster steinmye penger å ha i hus og yter dårligere enn det nåværende tilbudet?
 

Kilik

Lokal moderator
#33
Jeg tror det er mer realistisk at det kan funke LAN-nivå eller litt større. For eksempel at et borettslag har en kraftig spillserver/mediaserver i kjelleren som beboerne kobler seg til.
 
#34
Og sist men ikke minst: Hvem er det som etterlyser dette produktet? Hvem er det som vil ha dette? Hvor er markedet? Hvorfor vil markedet, som allerede har avvist x360 og PS3 og istedet omfavnet den ukompliserte Wii-en, ha en kvasikonsoll som tar fra dem rettigheta deres (hvor er de?), koster steinmye penger å ha i hus og yter dårligere enn det nåværende tilbudet?
Enkelt og greit, hvis dette fungerer for mister hardcore gamer så fungerer det også for wiifags som bare vil spille bowling. Og det hadde også betydd slutten på rådyre pc'er.

Godt mulig du har rett, og kravene for at det skal fungere i dagens samfunn krever fremtidige oppgraderinger som uansett ligger langt over horisonten. Bah.

Gi meg en ps3 med AA, XBL og wii-motes og en trådløs nunchuck.
 

Sancti

Terrorkatt
#35
Uh. Mr. Hardcore Gamer er ikke særlig indikativ for hva som vil funke for allmuen, gitt. Mr. Hardcore Gamer er en raskt utdøende art som nådde sitt evolusjonære toppunkt (rent statistisk altså) våren 2007, og siden da har blitt marginalisert av blant annet jentunger i alderen 6-14 og kvinner mellom 30 og 40. Statistisk sett utgjør hardcore-gameren en mindre andel av den spillende befolkningen enn noensinne, på tross av at spill er større enn noensinne. Det viser at viljen til å flikke med maskinvare og konfigurasjoner og generelt måtte jobbe for å ha det gøy dør ut parallelt med at tilbudet blir tilgjengelig uten all flikkingen.

Greit, litt hyperbole, men tendensen er forholdsvis klar. Kan poste data fra i år hvis det ønskes.
 
#36
Sier ikke at du tar feil, men teknologi er gjerne forbeholdt de som betaler mest (iallefall de første årene), og man kan ikke akkurat kalle Wii teknologisk avansert (ei heller DS). Man trenger ikke nødvendigvis utvikle til de mest hardcore gamerene, men det er i praksis det som skjer.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#37
Jeg for min del tenker å utvikle en konsoll som i praksis består av åtte parallellkoblede quad-core PC-er med 2xtop-of-the-range grafikkort i SLI og 8GB RAM per snute. Må jo få inn litt spenn også så prisen blir på 169.999 kroner ved launch, da tar det ikke lang tid før jeg går i pluss regner jeg med ettersom både hardcorefolk og soccer moms blir å kjøpe den. Hah, dette er enkelt. ^^
 

Sancti

Terrorkatt
#38
Sier ikke at du tar feil, men teknologi er gjerne forbeholdt de som betaler mest (iallefall de første årene), og man kan ikke akkurat kalle Wii teknologisk avansert (ei heller DS). Man trenger ikke nødvendigvis utvikle til de mest hardcore gamerene, men det er i praksis det som skjer.
Da er jeg ikke sikker på om jeg skjønner hva det er du sier. Du sa i utgangspunktet at det som funker for hardcore-gamere også funker for vanlige forbrukere. Jeg påpekte at hardcore-gamere har begynt å dø ut i takt med at spilltilbudet er blitt bredere og spill når et stadig større publikum. En tjeneste som OnLive har ingen særskilt interesse for hardcore-gamere, siden de allerede eier enten en gaming-PC, en PS3 eller en X360, hver av hvilke tilbyr bedre tjenester enn hva OnLive vil kunne gjøre de første årene i sitt liv. Hvis OnLive skal ha noe marked er det casual-gamere som er tilfreds med et begrenset spillutvalg og lav kvalitet til fordel for en lavere pris (som kanskje ikke blir så lav, tatt båndbreddeutgiftene, abonnementsprisen og spillprisene i betraktning). Så hvem skal OnLive selge til hvis hverken hardcore eller massemarked vil kjøpe?
 
#39
Jeg gidder ikke prøve å krangle technobabble med deg siden jeg ikke er særlig stø på hardware og nettverk, og kommer som et resultat til å prate ut av ræva mi. Er uansett litt usikker på hva det er du prøver å poengtere...

However! Du bommer litt på argumentet mitt om responstid. Problemet er ikke konkurransedyktighet, men det faktum at å spille med selv ørlite lag fra kontroller til skjerm er utrolig ødeleggende for spillopplevelsen. Uansett om du spiller online skytespill eller en RPG. Det er spesiellt i spill som krever reaksjonstid hvor dette blir et stort problem.
Husker du når den ene Gamecube kontrolleren vår ble fucka og den venstre stikka fikk litt forsinkelse? Litt usikker på om du prøvde å spille Brawl med den, med det var et faens helvete.

Men jeg er enig i det du sier om en Steam-aktig distribusjonsservice for konsoller. Jeg digger PSN, men det er nesten bare DLC og småspill der (Vet ikke åssen det ser ut på XBLA). Konsollene har noen ganske ålreite harddisker nå for tida, og hvis spillene blir linket mot en konto vil ikke av/reinstallering være noe problem.
Lurer på om en kombinasjon hadde vært mulig? Installere de viktigste og tyngste filene på konsollen, og streame ned mindre viktige filer etter hvert som spillet trenger de. Sånn rett og slett for å optimalisere plassbruken. Spillene blir jo større og internettet blir også raskere etter hvert som tiden går, så det burde absolutte være mulig på et tidspunkt.


LOLEDIT: Å heisann, der var det en side til gitt! Jaja mensan...
 
#40
Jeg så ikke filmene som var linket til i starten av tråden, men jeg så denne. De spiller crysis, uten synlig lagg, på en gammel PC. Imponerende.