Piratkopiering

Bør reglene bli strengere?

  • Ja

    Stemmer: 0 0,0%
  • Nei

    Stemmer: 0 0,0%
  • Jeg bryr meg ikke

    Stemmer: 0 0,0%

  • Totalt antall stemmer
    0
Status
Stengt for ytterligere svar.

Novastrum

Feminist-elitist
#41
Det strider fortsatt mot norsk lov.
Jeg tror sponsorer gir en lang f. i om det er stjålet "gods" eller "ideer".
 
#42
Og? Poenget er at det er to forkjellige problematikker man ikke kan sammenligne.
 
#43
Det er kanskje to forskjellige problematikker, men jeg ser på dem som så pass lite divergerende at jeg fortsatt kan trekke en sammenlikning. Men! Det jeg aldeles ikke forstår, er hvorfor du skal blande inn en slik bagatell og attpåtil definere det som et poeng. Er du kåt på digresjoner? Fysisk stjeling, stjeling over Internett og andre metoder for tjuving fører deg til nøyaktig den samme moralen: Ikke gjør det!
 
D

Deleted member 365

Gjest
#44
Opprinnelig skrevet av houseman
F.eks. The Prodigy - Always Outnumbered. Her var det i løpet av noen dager mange som hadde meninger om skiva fordi de hadde lastet den ned.
jeg må bare si at jeg fikk faktisk en promo! :D
 
#45
Opprinnelig skrevet av Crizpy+17.08.2004, 19.31-->
Opprinnelig skrevet av Eulogy@17.08.2004, 12.43
Opprinnelig skrevet av Crizpy@17.08.2004, 09.52
<!--QuoteBegin-SulkyIce Dude
@17.08.2004, 08.48
Hvis man laster ned eller kopierer spill trenger man ikke å fortelle andre hvor og hvordan man gjør det.


88777​


Ok, nå viste du at du overhodet ikke har fulgte med.

Det er ikke lov å linke til sider, eller hjelpe folk med å få tak i piratkopierte spill.
Følg med litt før du kommer med sånne dumme inspill.

Edit: siden du er ny, er det vel ganske logisk alikevel :)
88778​


Det er ikke lov å linke til sånne sider, men husker jeg rett så var det faktisk ikke så lenge siden at du gjorde det. Hvis folk sier at de har lastet ned det og det spillet, så er det alltid noen som kommer til å spørrre hvor man kan få tak i det. Det bør være strengere, og jeg stemte ja.

Hva med en egen avdeling i forumet for akkurat ting som dette? Eller det blir kanskje for dumt det....vet a pokker jeg...
Du mener det ja? Åssen tror du de forskjellige distributørene vil se på dette, de gir Spillegal spill, også skal Spillegal oppfordre andre til å laste ned ulovlig? Tror ikke det nei.
88882​
Ja, jeg gjorde det, og fikk anmerkning.
Så hvorfor skal det bli strengere.
Jeg var 100% klar over at det var ulovelig det jeg gjorde, men det var faktisk (tro det eller ei, det driter jeg i) en test for å virkelig se om det ble reaksjoner på det. Noe som det ble. Med andre ord: strengt nok.
89050​
[/b]
Om du var 100% klar over hva du gjorde kan sikkert diskuteres. Jeg tror nemlig at du ikke tenkte så mye over det du gjorde.
 

Lurtz

Dr. Van Nostrand
#47
Opprinnelig skrevet av _LarZen_+17.08.2004, 08.36-->
Det er greit at folk har meninger om ditt å datt, men dette er et forum om spill osv osv... Og et seriøst forum? Spill er ikke så veldig seriøst mener nå jeg da.
88769​
[/b]
Har du noen fjerneste idè om hvor mye det koster å lage et spill? Doom III hadde et budsjett på 14 millioner dollar, noe som tilsvarer grovt omregnet rundt 100 millioner kroner. I tillegg så tok det fire år. Seriøst? Ja, jeg vil si det.

<!--QuoteBegin-Coma2020

Fenrir... Det å fysisk ødelegge noe, og/eller stjele noe matrealistisk er av en litt annen karakter. Dette sørger for ett direkte tap. De aller fleste har problemer med dette, men hva om du kunne lagd... En nøyaktig kopi av det råeste skjermkortet hjemme? Og dette med ditt eget utstyr? Det er det piratkopiering er, og problemet ligger i at det ikke er noe fysisk konkret noe som blir stjålet. Det føles ikke ut som at du stjeler noe. Det eneste du faktisk stjeler er ideer, og ingenting annet.
Jeg håper du skjønner at det koster en formue å utvikle teknologien bak skjermkortet. De materielle kostnadene til et skjermkort er minimale i forhold. Det blir omtrent som å si at å stjele Mona Lisa blir det samme som å stjele en ramme, et lerret og litt maling.
Det er jo ikke selve materialet som spillet er lagd av som koster penger det er jo å utvikle det. Hvis du synes det er greit å stjele 4 års arbeid fra noen så får du gjøre det, men det er fortsatt forbudt.

Jeg er for at vi blir strengere mot posts relatert til piratkopiert materiale, ihvertfall dersom dette forumet ønsker å ha et nogelunde seriøst image. Folk burde ha respekt for andre folks arbeid. Ikke skyld på at dere har dårlig økonomi, det er et latterlig og totalt irrelevant argument siden ingen tvinger dere til å kjøpe spillet. Hvis dere har lite penger så får dere vente eller omprioritere deres egen pengebruk.
 

Kilik

Lokal moderator
#48
Nei. Jeg tør påstå at de aller fleste her på forumet har piratkopiert materiale. Noen form for nazi-sensur på et så omfattende del av spillverdenen blir for strengt.

Jeg synes de er greit å høre om folk som har skaffet seg et nytt spill som ikke er ute i butikken ennå. Fint å få litt hands-on inntrykk fra folk før spillet er ute. Også generell snakk om ulike P2P-systemer er greit. Som en sterk liberalist og forkjemper av ytringsfrihet synes jeg dette bør være lov.

Men det viktige her er at forumet ikke på noen måte blir en kilde til piratkopiering. Noen form for indirekte eller direkte linking til piratkopiert materiale skal ikke forekomme. Heller ikke kjøp/salg av piratkopier. Tenk på det med det samme som narkotika. Jeg synes det er helt greit at folk forteller at de har vært ute på en syretripp i helga, men når de linker til en nettside man kan få kjøpt LSD har det gått for langt...
 
#54
Det ble voldsomt mye argumenter og bla bla bla her synes jeg. Kanskje slå en strek over det her å si som så at det er lov å snakke om det men ikke lov å linke til kilder, punktum ferdig med den saken.

Vi har ALLE kopiert noe ulovelig uansett åssn du vrir å benner på det.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.