Dette minner meg om propaganda-heftet MS shippa i alle Futures magasiner en gang i 2002. Det var en del av lanseringskampanjen til Xbox. Ifølge en graf der inne, er Xbox intet mindre enn dobbelt så rask som PS2 og over ti ganger raskere enn GameCube.
Hva viste grafen? Max triangle throughput per second: 120 millioner triangler på Xbox, 60 millioner på PS2 og 13 millioner på GameCube. Les mellom linjene: Throughputen på Xbox og PS2 var teoretisk, mens GC-ens var real-world performance. Det visste selvsagt MS.
Moralen er selvsagt: Ingen med vett i skallen hører på info noen av plattformholderne kommer med om konkurrentene sine. Selvsagt. Jeg er litt fristet til å tro Microsoft iblant, siden de strengt tatt ikke trenger å lyve for å få Sony til å se ut som idioter.
For å oppklare: Wii har da visselig gratis online selv om browseren koster cash. There's a distinction! De første seks månedene er Opera gratis, etter det må du betale for det. Hvis du allerede har lastet det ned, trenger du visstnok ikke betale for det. Online har ingenting med Opera å gjøre, og er gratis uavhengig.
Enda et stikk: Sony sin PSP browser er ikke akkurat hot shit, og de utvikler enda en til PS3 ... Verdens mektigste software-firma klarer ikke mekke en skikkelig browser, og konkurrentene er stort sett ikke særlig mye bedre (bortsett fra Opera, incidentially, som jeg ikke bruker fordi jeg hater brukergrensesnittet). Jeg tror *ikke* Sony klarer lage en konkurransedyktig browser. Jeg tror internett på Wii blir en ganske mye smoothere opplevelse, iallfall den første tiden, hvis ikke ut konsollenes levetid.
Forresten, HD er egentlig ikke et kjempesalgsargument for allmuen enda. Kan det vise seg at Nintendo har gjort klokt i å sitte på gjerdet hva angår HD i denne generasjonen, for istedet å gi folk HD neste generasjon når de kan være 100% sikker på at hele demografien kan glede seg over den? Jeg synes allerede jeg ser littegrann problemer. Du bør ha en HDTV for å nyte x360 og PS3 skikkelig. Det vet folk. De synes det er litt trist å måtte kjøpe en ny TV for å rettferdiggjøre en investering på flere tusen kroner. Grunnen til at PS3 og x360 er så dyre, er jo HD-styret. Det er ingen som vil ha HD-DVD eller BluRay heller (med mindre HD-DVD-hybridplatene blir så billige at de kan selges til samme pris som dagens DVD-er), og at konsollene blir mer og mer som datamaskiner er ikke positivt i noens øyne. Alle har PC-er, ingen har HD, totalt sett har de fint lite interesse av hva neste generasjon prøver å trykke ned i halsen deres.
Wii gjør ikke det, ved å rett og slett hoppe over HD-generasjonen.
Gah. Jeg bare babler.