Fixa.
Jeg skal investere i Grado til iPoden når jeg begynner å få kronasjer igjen. Og trådløse Sennheisere til TV-en sånn at jeg kan game når dama hører på lydbok.
Jeg har et par Grado SR225, modifisert med trekopper, hodebånd i skinn og puter fra Todd the Vinyl Junkie. Putene kjøpte jeg for å temme den noe hissige diskanten. Disse bruker jeg hjemme med mitt stereoanlegg, og de gir en skremmende korrekt gjengivelse av en musikkinnspilling – du hører hvert eneste smatt og hver eneste inn- og utånding, og instrumentalseparasjonen er uovertreffelig; nærmere miksebordet kommer du ikke. Til komprimerte MP3-filer er Grado noe vel analytiske og vil kunne bli anmasende ved lengre lytteseanser. De er nemlig svært avslørende, både på godt og vondt.
Jeg har også et par Sennheiser PX 100 til 350 kr – Gradoene koster flere tusen – som jeg bruker med min MP3-spiller, og de står overraskende lite tilbake for Gradoene når det kommer til lytteglede. En annen ting som bør nevnes angående Gradoene, er komforten, som er... vel, nesten fraværende. Nå antar jeg at du kommer til å gå for iGrado, noe jeg definitivt bifaller. Jeg har ikke prøvd de selv, men til portabelt bruk skal de være Grados beste alternativ.
Hvis man er ute etter et par hodetelefoner som ikke koster skjorta og som skal brukes sammen med en MP3-spiller, så er Sennheiser PX 100 et meget godt valg. De er an anelse mer tungdrevne enn Koss Porta Pro, men jeg synes de ser bedre ut, er mer komfortable og har en mer oppløst mellomtone og definert diskant. Når det er sagt, så er både PX 100 og Porta Pro mørke i klangen. Menneskeøret er mer sensitivt for høye frekvenser, så at bassterke hodetelefoner og høyttalere er foretrukket av mange er ikke rart. Om det farger musikken, spiller egentlig ingen rolle så lenge man liker det man hører.