Resident Evil 5 [PS3/X360]

#21
1. Rasister burde dø.
2. Gleder meg stort til dette spillet. Å til det dodraugen sa om å være lenge i sola. Jeg er enig i at dette kan bli kjedelig, men i et spill som skal være skummelt(de feila brutalt på det i 4'ern, menmen) så kan dette fungere bra hvis de gjør det riktig. Å ikke vite om det du ser er ekte eller ikke, og å gå inn i et rom, høre mange lyder, men ikke ha peiling på hva som skjer fordi du ikke ser en dritt kan gjøre spillet veldig spennende.
 
#22
Co-op kan jo bli underholdende. Passer fint for meg som svetter lett under skrekkspill:$
Rasisme greia, sorry det blir bare for dumt. Var ikke RE4 i en spansk landsby?
Det er greit å skyte spanjoler i "zombietranse", men ikke blåsvarte folk ?

Jeeeez..
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#23
Det var for mye å be om at du skulle gidde å lese det jeg skreiv, forstår jeg.

Forskjellen, stut, er at spanjoler/WASPs/generiske vesteuropeiske folkeslag aldri har blitt undertrykt av noen på bakgrunn av hudfarge. Dermed eksisterer det veldig få rasistiske framstillinger av vesteuropeere. Dette er et svært lite kjent faktum som bare et par-tre stykker kjenner til, men før i tida var det mange vesteuropeere som syntes det var kult å la negrene jobbe mens de selv tok penga, og rettferdiggjorde dette ved å framstille svarte som undermennesker som hadde det best når de levde i slaveri, og var farlige og uberegnelige hvis de fikk gå fritt. Hvis du ikke klarer å se at Resident Evil 5-traileren påkaller akkurat det bildet hos folk som kjenner til det, da er det nok ingen andre enn deg som er for dumme her, farr.
 
#24
Joda, jeg har lest artikkelen du linka til og det du skrev.
N’Gai Croal gjør det visuelle av RE4 politisk, noe det neppe skulle være i utgangspunktet.
Dessuten kan man ikke ta en trailer og vurdere den før bildene/filmene er satt i en sammenheng.

Hvis du ikke klarer å se at Resident Evil 5-traileren påkaller akkurat det bildet hos folk som kjenner til det, da er det nok ingen andre enn deg som er for dumme her, farr.
Protip: Den arrogante tonen din styrker ikke innleggene dine. Den er forutsigbar og malplassert.
 
#25
Jeg kan se hvordan dette kan virke rasistisk tatt helt ut av sammenheng, men kjære dere. Det er en trailer. Vi aner ikke noe om sammenhengene her. Han artikkelmannen nevnte noe om at de satt liksom i skyggen, du så bare øynene dems, og alle var liksom onde, og ingen å redde. Vel, utifra mitt inntrykk av traileren er alle sammen onde, da de plutselig bestemmer seg for å drepe helten i spillet. Vi vet ikke hvorfor de er onde, vi vet ikke hvorfor de prøver å spise vår mann, hvis de i det hele tatt prøver å spise han. (øy rhymez). De burde kanskje bygd opp traileren noe anderledes, men å si at dette spillet er rasistisk på bakgrunn av en to minutters trailer der det er noe likheter med hvordan svarte ble fremstilt for 150 år siden, når det er helt klart for alle som noen gang har spillt et RE spill at det er noe som ligger bak.. Blir å ta litt i synes nå jeg da.
 
D

Deleted member 91

Gjest
#26
Aargh fy faen da. For det første er det ingen som påstår noe er direkte rasistisk, men at det har noen undertoner som kan tolkes slik. For det andre er det altså traileren folk som N'gai prater om, og ikke det ferdige spillet. Trodde liksom sånt var selvfølgelig jeg, men der tok jeg visst feil. Og forklar meg gjerne hvorfor man ikke kan vurdere en trailer Dirty D, nå er jeg nemlig jævlig spent her.

Anbefaler alle å lese innlegget til Tryggve en gang til, ejg.
 
#28
Forskjellen, stut, er at spanjoler/WASPs/generiske vesteuropeiske folkeslag aldri har blitt undertrykt av noen på bakgrunn av hudfarge.
Vel, vesteuropeere har blitt undertrykt dem også, spesielt fra 1500-1800-tallet da nordafrikanske og osmanske pirater hentet slaver hovedsaklig fra Spania og Italia.

Personlig mener jeg at det er rasisme å mene at man skal forskjellsbehandle basert på raseinndeling - og det er jo nettopp det man gjør hvis man ikke engang kan lage et skytespill med en hvit mann i hovedrollen i afrikansk setting. Ja da, enkelte afrikanere har hatt en vanskelig fortid, men det er vel kanskje på tide å begynne og behandle folk likt og drite i såkalte raser (all forskning tyder jo uansett på at menneske bare er én rase). Jeg føler i hvert fall det er på tide å ta steget videre, så jeg støtter Capcom fullt ut, og ser absolutt ingenting rasistisk med dette.


Jeg kan forresten legge til at jeg leste artikkelen, som dere linket til, og det er jo klart at han har et poeng om at dette er et litt ømt tema hos mange, og det er klart at Capcom kan tape litt profitt på dette, men håper fortsatt at man kan ta steget videre og ikke dvele for mye med fortiden, selv om man aldri skal glemme forferdelige feilgrep osv., så er det viktig å komme seg videre, først da tror jeg at man endelig kan bli kvitt rasisme.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#29
Jostein og Møkkete: Er det på moten å ikke tenke seg om før man skriver nå plutselig, eller? Hva hvis jeg springer bort til en kar fra Kongo og roper "HA DEG TIL HÆLVETE TILBAKE TIL JUNGELEN, DIN JÆVLA NIGGERAPE" så er det noe man ikke kan dømme eller vurdere fordi det er tatt ut av sammenhengen og fordi jeg ikke mente det alvorlig?

Før dere skriver "kjære deg det der kan ikke sammenlignes med traileren til Resident Evil 5" vil jeg at dere prøver, i så mye som tjue sekunder, å forestille dere hvordan den traileren ser ut for en kar fra Kongo som aldri har hørt om Resident Evil før og så videre forestille dere hvordan han ville reagert. Jeg veit det er mye å be om, men prøv.

Egle: Beklager min klønete formulering der, men slaveriet i USA skjedde med statens velsignelse. Det du skriver om er pirater og et litt annet opplegg. Men ja, det var en teit formulering fra min side, så takk for korreks. :)

Og jeg ser poenget ditt om at man ikke må se på greiene på den måten og sånt men jeg må bare trekke fram hvordan den traileren oppfattes av ikke-gamere. Jeg heller tror ikke det var i Capcoms tanker å lage noe rasistisk, men det er ikke sånn det ser ut for en uerfaren tilskuer.
 
#30
Og jeg ser poenget ditt om at man ikke må se på greiene på den måten og sånt men jeg må bare trekke fram hvordan den traileren oppfattes av ikke-gamere. Jeg heller tror ikke det var i Capcoms tanker å lage noe rasistisk, men det er ikke sånn det ser ut for en uerfaren tilskuer.
Ja, og det er klart at dette er et meget godt poeng, så jeg håper og tror at de klarer å nå fram med at det ikke er ment rasistisk.
 
#31
Personlig mener jeg at det er rasisme å mene at man skal forskjellsbehandle basert på raseinndeling - og det er jo nettopp det man gjør hvis man ikke engang kan lage et skytespill med en hvit mann i hovedrollen i afrikansk setting. Ja da, enkelte afrikanere har hatt en vanskelig fortid, men det er vel kanskje på tide å begynne og behandle folk likt og drite i såkalte raser (all forskning tyder jo uansett på at menneske bare er én rase). Jeg føler i hvert fall det er på tide å ta steget videre, så jeg støtter Capcom fullt ut, og ser absolutt ingenting rasistisk med dette.
Jeg kunne ikke vært mer enig i grunnen.

Er det på moten å ikke tenke seg om før man skriver nå plutselig, eller? Hva hvis jeg springer bort til en kar fra Kongo og roper "HA DEG TIL HÆLVETE TILBAKE TIL JUNGELEN, DIN JÆVLA NIGGERAPE" så er det noe man ikke kan dømme eller vurdere fordi det er tatt ut av sammenhengen og fordi jeg ikke mente det alvorlig?
Det eksempelet var usedvanlig håpløst.
RE5 er fiksjon, samme hva våre venner fra Kongo måtte mene om den saken.
Og jeg bryr meg ikke særlig om at dette er støtende, rett og slett. Vi har jo ingen betenkeligheter med å drepe tyskere/russere/vietnamesere+++ i spill. Buhu om jeg skyter en virtuell bushneger (som attpåtil er zombie eller noe sånt) :rulleøyne:
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#32
Du gjør deg til nå, ikke sant?
 
#33
Før dere skriver "kjære deg det der kan ikke sammenlignes med traileren til Resident Evil 5" vil jeg at dere prøver, i så mye som tjue sekunder, å forestille dere hvordan den traileren ser ut for en kar fra Kongo som aldri har hørt om Resident Evil før og så videre forestille dere hvordan han ville reagert. Jeg veit det er mye å be om, men prøv.
Nå har det seg faktisk sånn at kvinnen jeg skal gifte meg med er svart. Ho er riktignok ikke fra Kongo, men jeg tror ikke det har så mye å si. Ho har aldri spilt Resident Evil i sitt liv. For gøy viste jeg ho denne traileren idag, og hennes reaksjon var "Det så spennende ut, når skal du kjøpe det?" Hun følte seg ikke fornærmet eller diskriminert på noen måte.

So there. Ha, den hadde du ikke venta deg nei. Tror i stor grad hvite reagerer like mye som mange svarte her du.
Ellers kan jeg gå med på at jeg ikke la mye av min livsfilosofi eller sjel i posten min. For å forklare det jeg skrev, så skrev jeg at jeg kan forstå hvorfor enkelte som ikke har spilt spillene kan ta på vei for den traileren, men jeg synes det var å ta litt i å lage debatt rundt det. Å alle som har spilt spilla burde vite bedre. Å dette er en teit diskusjon som jeg bare hjalp til å gjøre teitere.

Edit: Dama mi er vakker:elsk:
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#34
pix plz
 
#36
Hu så indisk ut.

Men anyway, rasisme meg her og der.
Syns ikke det er noe og lage spetakkel av, ingen klager når fiddy skyter ned hvite folk.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#37
Awww! Søtt. :D

Og igjen så var ikke rasismeanklagene basert på at man spiller hvit man som dreper svarte, men måten de svarte folka var framstilt på; nærmere bestemt at det sammenfaller med rasistisk bildebruk fra sørstatene i tida etter slaveriet opphørte. Igjen så tror ikke jeg at det var rasistisk ment, men at utviklerne kanskje ikke har forstått de koblingene mange får av framstillinga. Mest i USA, så klart. Poenget mitt var at den koblinga, selv om den ikke er tilsikta, ikke kan bagatelliseres. Det er for likt til at man kan la være å reagere, uansett om intensjonene ikke er der. Igjen så blir det som om man mekker en zombiefilm satt til Tyskland i 1942 hvor zombiene ser ut som avmagra jøder.
 

oma

Village Drunk
#38
Men hva er det som gjør at kvinnediskriminering i spill og generell sexfiksering av kvinner i spill generelt aldri får noe særlig oppmerksomhet? På ett like alvårlig plan som dette? Det skjer jo mer frekvent, og har hatt minst like mye undertrykkelse som slaver har hatt?
 
D

Doctor Downs

Gjest
#39
Hva tenker du på? Eneste tilfellene jeg kan komme på er Tomb Raider og GTA, og begge de har fått kjørt seg godt av feministgrupper.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#40
Og Leisure Suit Larry.