Silent Hill: Shattered Memories har nådd våre trakter, flyr under radaren

#1
Husker det var en del interesse rundt Silent Hill: Shattered Memories her på forumet da det ble sluppet over dammen, men siden Konami gir faen i at de endelig har laget et nytt spill i serien som folk burde bry seg om så er det ikke så veldig mange som har fått med seg at det endelig er sluppet her til lands. Det skjer ikke ofte nok at det kommer et passe hardcore spill som er verdt sitt salt til Wii, så SG må selvsagt ha et emne om dette. Har ikke fått spilt så alt for mye selv enda, men det lille jeg har prøvd virker lovende. Selv om det er en hard overgang å komme rett fra Heavy Rain så skal spillet ha ros for at det ser veldig ålreit ut for et Wii-spill å være. Det er en pressende stemning fra første stund, med tungt snøfall og en dunkel lyssetting som krever at man bruker lommelykten sin hele tiden og det er kult å peke den rundt med Wii-kontrollen (jeg har venta på et bra lommelyt-spill helt siden den første konseptvideoen til Wii-kontrollen :p). Spillet finnes til PS2 og PSP også, men det er tydelig at Wii er hovedplatformen, med (så langt) subtil bruk av funksjonene og mange smarte detaljer.

Det mest spennende med spillet er allikevel hvordan det lover å analysere hvordan du spiller ved å gi deg forskjellige tester og notere hvilke detaljer i miljøet som opptar deg, og forrandre opplevelsen deretter. Spillet bytter mellom at man er i Silent Hill i et søken etter datteren sin og at man er hos en psykolog som gir deg de nevnte testene og allerede etter en knapp time med spilling har min opplevelse utartet seg veldig anderledes enn hva jeg så i Quick Looken til Giant Bomb.

Ellers så har de fjerna kamp-systemet totalt og isteden har man sekvenser hvor man blir fanget i en is-labyrint og blir jaget av noen jævlig freakye monstre. Man kan ikke angripe dem og må bare springe. Har bare vært borti en av disse, og den var effektiv og stressende, men er litt skeptisk til om de klarer å holde den effekten gjennom hele spillet. Uansett, digger spillet så langt og anbefaler alle som er interessert å gi det en sjanse. Kosta ikke mer enn 399,- på Platekompaniet sine hjemmesider og det virker det absolutt som at det er verdt! Det er Eurogamer helt enig i også ;)
 
#2
Rundet det forrige helg. Veldig godt spill, og det var en annerledes opplevelse. Og det var det det var, en opplevelse. Det fantes ingen utfordring, verken når det gjaldt å løpe fra monstrene eller å løse oppgaver.
 

Lodin

Der Waaaah
#3
Har faktisk bestilt dette fra Platepromperiet etter at CDon var dicks og ikke tok det inn alikevel. Det ser og ut til at de fleste fysiske sjapper driter i dette Siden de trenger plassen til de siste minigame-hitsene til Ubisoft. :ras:
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#4
Det Lodin sa. Lett godt etter dette rundtomkring uten hell, ser ut som jeg og må bestille på nett. Men forhåpentligvis verdt det, og kan stilne noe av lysten på skrekk Alan Wake previewsene har gitt meg.
 
#5
Broder'n insisterte på å kjøpe det fra USA når det kom ut der, så vi har hatt det en stund. Jeg begynte på det, spilte i 2 timer før spillet bestemte seg for å fryse. Jeg hadde selvfølgelig ikke sava.. Etter det har jeg ikke orka å plukke det opp igjen, men av det jeg spilte virka det bra.
 

Lodin

Der Waaaah
#8
Helvetes jævla creepy psykologfaen! :argh:
Og sånn ellers er det rimlig ålreit og SHete så langt. Utmerket bruk av wiimote hele veien og oppdagelsesapsektet fungerer. De har faktisk greid å gjenskape den vidåpne utgaven av byen med masse gater man ikke har sett siden SH1. Eller man får i det minste illusjonen av det. Jaktsekvensene er rimlig frustrerende, men det er vel meninga. Hadde man kunnet sjekke kartet når som helst hadde vel litt av spenninga blitt borte. Uansett funka det å dra opp PDAen rett før svina oppdager en og lage seg et mentalt notat om hvilken retning man skal.
Ikke så skummelt som 1 eller 2 sålangt, men den creepy stemninga greier det ihvertfall å gjenskape.
 

Sancti

Terrorkatt
#9
Har noen testa på PS2? Vil kjøpe det, men tror ikke jeg får spilt noe på Wii på en stund. Er det veldig ødeleggende for opplevelsen å ikke få vifte rundt med Wiimoten, eller er det stadig interessant?
 

Lodin

Der Waaaah
#10
Trur lommelykta blir slitsom med høyrestikke eller åssen de har løst det, desuten er mange av pusslene lagt opp til at man skal vri og vende på ting.
Mangler og en haug med grafiske effekter på PS2.
[yt]3npcgujs5EY[/yt]

Hadde klart venta med dette til du får tilgang på waggle igjen.
 

Lodin

Der Waaaah
#12
Etter noen fler timer er ihvertfall en ting klart og det er at Harry Mason er en slesk gris denne gangen. Problemet er at jeg tror det er min egen skyld. Valg man tar i spillet og hos psykologen påvirker direkte hvordan både han, folk han møter og visse aspekter ved verdenen endres. Derfor sier det mer om meg enn spillet tror jeg og det liker jeg ikke. =/
Er aldri helt sikker på hva som er hardkoda i spillet og hva som er meg og det skaper litt deilig paranoia jeg kun har opplevd i gode gamle Blackout på PC. Er ihvertfall sikkert at man bør spille dette minst to ganger og oppføre seg totalt annerledes andre gang for å se hva som skjer.
 

oma

Village Drunk
#13
Jeg har bare spilt dette i en times tid, og dette blir årets spill, mye pga det lodin sier.
 

oma

Village Drunk
#15
Har fått ett gode par timer under vingene nå, og det er most triumphant indeed. Scenene der man blir jaktet på av creeps kan til tider være kjedelige, men til tross for det, så tror jeg at dette blir storkos. Jeg føler på mange måter dette kan være alt det jeg hadde ønsket meg av Heavy Rain med mer. Det vil jeg vel egentlig ikke vite før jeg spiller det omigjen, siden den "psykologiske profilen" spillet kjører på meg ikke alltid gir meg "aktive" valg såvidt jeg forstår det.
 
D

Doctor Downs

Gjest
#16
Bestillte spillet paa fredag, fikk det i posten i gaar (loerdag) og starta saa vidt aa spille. Merkes at det ikke er like hoeykonsept som tidligere spill i serien, men mekanikken er fortsatt skikkelig stilig. Satt alene oppe i natt med det, og det var rimelig creepy ogsaa, mye paa grunn av at man ikke har noe aa forsvare seg med. Gleder meg til aa fortsette, selv om jeg mistenker at det kommer til aa ta en stund foer jeg tar en pause fra PD XBLA. Jeg har dessuten ingen planer om aa spille Shattered Memories i dagslys.

Noen som har spillt Homecoming her forresten? Mener jeg saa det paa tilbud paa supern her om dagen. Verdt... si £20?
 
#17
Som en fan av både de originale Silent Hill-spillene (1-4) og en som likte de nye (Origins og SM), må jeg si at Homecoming suger ræv. Unngå det, med mindre du er ekstremt lite kritisk til spill.
 

Lodin

Der Waaaah
#18
Downs: Ikke uro deg, det blir mye mer hoeykonsept etterhvert. Særlig slutten er den første som har vært skikkelig god og ambivalent siden 3.
Sånn ellers har jeg ikke engang giddi røre Homecomming. Gameplayet er vistnok bedre enn 4 og 5, men det er helt tomt for "sjela" til serien.

Her er en LP som noen av dere vil finne fascinerende. En Goon dro med typen sin til gloriøse Nippon og spilte Silent Hill arkaden. Ja det finnes faktisk en arkadeutgave av SH og det er i praksis House of the Dead. :qen:
 
#19
Nei, Homecoming sitt gameplay er IKKE bedre enn femmeren sitt... Selv om Silent Hill 5 er Homecoming, lulzzzzzzzz

Jeg følte det ble for mye fokus på gameplay i Homecoming. HER KOMMER HERR SHEPPURRRD MED SINE ELITE MELEE SKILLS. Det som var bra med de andre var at man var litt hjelpesløs. Det er ikke det samme når du kan rulle rundt de groteske monstrene som Link og ta dem bakfra.
 

Lodin

Der Waaaah
#20
Sjekk på fyren som ikke har fått med seg Silent Hill: Origins til PSP og PS2 a. Helt meningsløs greie som foregår før 1 hvor man spiller en trailersjåfør som loker omkring i SH uten noen som helst god grunn. Forsåvidt bare dum fan service for å døtte inn Pyramid Head og annen dritt alle elsker.