Siste spill du fullførte

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Jeg likte godt samnenligningen noen kom med, at utfordringen og belønningen kan nesten relateres med Souls-spilla. Spillet forteller deg ikke reglene og du må gjøre deg fortjent til forståelsen av både mekanismene og verdenen, og som gir en mer genuin opplevelse av å oppnå eller avdekke noe.

Har ikke testa ennå, men har ikke hørt annet enn positivt med unntak av fra dumminger.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen


Jepp, fullførte Twilight Princess HD i kveld. Hero Mode, gjorde alt som er verdt å gjøre. Med ett unntak.

Uansett, det er ganske nøyaktig ti år siden sist jeg spilte det ferdig. Det har en ålreit historie, fet design, for det meste bra dungeons (dog kan den jævla vannsklia reise lukt til hælvete når man skal åle seg opp den), og rimelig sterkt gadget-game, noe som sier litt når spillet også inneholder Dominion Rod aka. gimmick-tryllestav o faens hoi. Gale Boomerang, Double Clawshot (som skulle kommet før nest siste dungeon bare) og - faktisk - Ball & Chain holder det bra nede. Sistnevnte høres kanskje litt rart ut å skulle trekke fram som positivt siden den både er gimmicky og stor og tung, men jeg sier bare at du får finne ut hva den kan gjøre for deg i Cave of Ordeals bare du har movesettet inne.

Ellers? Kampsystemet, da. Kampsystemet. Wind Waker er litt sånn sweet spot kampsystemmessig i 3D-Zelda siden det har et par viktige moves som krever timing og finesse for å riste litt opp blant all knappemosinga; Twilight Princess, på sin side, har Leap Strike. Det er da, for dere som ikke husker, et hoppeangrep hvor du sverder det som er under deg når du lander. Og under chargeup, og dessuten etter at du lander, fordi det har splash damage. Det er noen situasjoner hvor du ikke rekker å lade opp et Leap Strike, så da moser du knapper isteden. Ja, og Darknuts krever at du baiter litt og slår vekk rustningen før du kan leap strike det opp. Kampsystemet er ikke så jævla bra balansert da, er hva jeg sier. Joda, du låser opp Leap Strike forholdsvis seint, men det er først etter at du låser det opp at du møter de virkelig harde fiendene i spillet. Det er åpenbart at Souls-serien er inspirert av sånn Zelda-serien pleide å være, det er snart på tide at Nintendo krever inn litt renter fra From og får revitalisert et våpenspill som etter hvert er rimelig slitent.

Men joa, jeg liker dette spillet også, innmari godt. Jeg klarer å godta at slåssinga er så simpel, bare fordi Twilight Princess har en så fin kombinasjon av Ocarina of Time-nostalgi og nye, mørkere undertoner at det bare er å gi seg ende over. Og det har den høyeste puppefaktoren av noe Zelda-spill, fra grand canyon-kløfta til Telma, via de ramsalte hengepuppene til Ooccaa fram til sillisene til Midna på slutten av spillet.

E: Ja, og det jeg ikke har gjort som muligens er verdt å gjøre? Cave of Shadows, aka. den bonus-dungeonen du får hvis du bruker en Wolf Link Amiibo mens du spiller. Det er som Cave of Ordeals, bare at du er stuck som ulv. Orka ikke spille helt ferdig siden du må grinde gjennom fra start og låse opp nye nivåer trinnvis, pluss at det er en litt mindre interessant utgave av Cave of Ordeals. Så hvis du ikke gadd å punge ut for Collector's Edition så spørs det om du gikk glipp av så mye.

Ta noen skjermbilder fra slutten av spillet da vel. Gidder ikke styre med spoilers siden spillet er ti faens år gammalt.





 

Lodin

Der Waaaah
Er vel bare jeg som bryr meg, men Postal Redux blei slippi på mandag så det har jeg runna. Samme spillet som sist, men RWS har flikka og spikka på det så det føles mer moderne. Hovedproblemet med orginalen var at det kom ut før noen fant ut åssen sånne spill skulle styres. Man sikta med musa, men det var jævlig unøyaktig og man hadde ikke no sikte så det var potluck om man traff. Begge de tinga er fiksa og det kan også spilles med padde. Syns dog ikke det var no særlig, men men.
Ellers er bakgrunnene pussa opp så de tar seg godt ut i høyere oppløsning og alle folk og fe har fått nye modeller i 3D. Kanskje mest spesielt er at de har døtta inn den moderne Postal Duden og han quiper som alltid. Heldigvis har de ikke gjort dette no lystigere så han virker mer psykotisk enn vanlig.
Klassiske øyeblikk som brannbombinga av korpset er såklart fortsatt der, men de har og lagt til mye nytt. Et av bretta er en bondegår og denne kryr nå av strutser. Man kan og finne kontoret til Running With Scissors og la dem bøte for Postal 3. De har og lagt til et nytt brett, tivoliet og her blir man ikke bare angrepet av snuten, men også klovenr. Fordi.
Så ja, om du liker ikke spesielt gladvold er dette utmerkede saker. Også mye bedre enn Hatred som i grunn var ganske bleh.

Fine grafikken og de har økt antallet sivile på bretta:


Nevnte jeg at dette er mye mørkere enn de senere spilla?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Har jo spilt litt da.


Ossuary: Et sånt interessant nok til å legge på ønskelista og plukke opp når det koster en slikk og ingenting på et salg, men fortsatt ikke være veldig motivert til å faktisk spille gjennom-spill. Ja, du veit. Uansett, regnværsdagen kom og dette viser seg å være monokromt og kryptisk og du forventer kanskje en gåtefull og krevende greie, men... veit du, snarere tvert i mot. Spillet forklarer ekstremt grundig hva du må gjøre, så da er det bare å... gjøre det. Det er litt tankevirksomhet ute og går, men i det store og det hele er det settingen, atmosfæren og manus som bærer denne opplevelsen. Og det er jaggu noe for seg sjæl. Et ossuary er da en krypt eller annen beholder spesifikt for beinrester av mennesker, og det gjøres klart at du er i en slags verden mellom tilstander når du starter spillet. Hva du har drevet med før og hva du har i vente etter at du forlater beinkista, sier spillet ingenting om.

Noe det derimot sier en del om, er filosofi, tenkning, menneskelighet, synd og sannhet. Ikke så reint lite, altså. Det er ganske tydelig at dette er et ektefølt verk, hvor formålet har vært nettopp å utforske spesifikke greiner innen filosofi/religion (nærmere bestemt diskordianisme, hvis det går an å si på norsk). For å gjøre dette har opphavsmannen mekka et ganske janky Flash-bygd RPG-lite. Jeg likte det egentlig greit over middels, selv om filosofien ga meg lite (ironisk nok fikk jeg en følelse av at jeg virkelig ordna opp i underverdenen da jeg var ferdig), og mekanikkdesignet var temmelig halvveis (du må utstyre deg med en synd du kan bruke på folk, og inn i menyen og bytte hele tida og urk og uff). Skrivinga, derimot, er innmari bra og ikke uten en viss snert. For usedvanlig spesielt interesserte, eller noe?


Kirby: Planet Robobot: Popstar invaderes av det mest ondskapsfulle i universet: Et privateid konglomerat! Farlig nære systemkritikk der altså, men dette er fortsatt bare et spill hvor alles foretrukne rosa, runde maskot med alvorlige spiseforstyrrelser gjør det han kan best. Som er å gi bulimikere verden over et (rosa) ansikt.

Neiass, det onde selskapet begår en alvorlig brøler: Å invadere ved hjelp av mecha-drakter. Ikke bare stjæler Kirby en slik drakt og styrer den selv, siden han er... den han er, får drakta også evnen til å kopiere fienders angrepssett. Et dugandes oppsett til en effektfylt skrekkfilm, men også utgangspunktet for det som rett og slett er det beste Kirby-spillet jeg har spilt. Det spares ikke på noe som helst grafisk - og her har vi det eneste egentlige ankepunktet jeg har; innimellom blir det lovlig drøy hakking når ting drar over - og i en serie hvor utviklerne tradisjonelt sett ikke har vært alt for redde for å snike inn et par filler-brett, er det her sånn at hvert eneste brett har noe unikt som du ikke har brynt deg på før. Enten det er en ny setpiece, en gammal setpiece i en ny kontekst, en finurlig sammenkobling av konsepter du må nøste opp for å komme videre eller sanke alle kubene som er greiene du må samle i spillet; kort sagt, alle brett er en glede du koser deg med. Gullstjerne i boka, fort deg å ta'n før Kirby bruker den til å teleportere ut av galaksen med.

Og: Flere ekstramodi låses opp underveis. Meta Knightmare Returns! heter den du får når du runder det, og det er gode nyheter for alle som spilte Nightmare in Dream Land.


Inside: Det neste spillet fra de som lagde Limbo, og hvis du ikke visste det fra før av merker du det nok ganske fort. Samme stilen, bare med (litt) mer farger. Løp fra en kant av skjermen til den andre, løs lette fysikkpuzzles for å forsere hindringer, samle hemmeligheter og koz deg. Akkurat den siste der er kanskje litt vanskelig med tanke på hva spillet handler om, men likevel.

Veit du, jeg har ikke tenkt å si en dritt om hva dette handler om, litt fordi det taler tydelig på egen hånd og gjør god bruk av mekanikkbasert historiefortelling for å levere en fantastisk tilfredsstillende slutt - så lenge du gidder å gå etter alle hemmelighetene og låser opp den hemmelige slutten. Bruk guide når du har spilt gjennom en gang. Og, så klart, litt fordi det faktisk er en bra historie og det er teit å spoile sånne.

Det jeg derimot har tenkt å si litt om, er hvor jævla bra dette er. Limbo irriterte meg fordi det dro det vel langt med prøving og feiling mens du er under jævlig hardt press, og når du mislykkes så dør du, og du må bare øve til det sitter, og av og til er det alt for kronglete å gjøre det du må. Inside fikser dette ved at de gangene det er press, så kan du som regel til en viss grad styre det selv; timing-baserte utfordringer gir deg som regel en mulighet til å ta de pausene du trenger til å få ting til å sitte, og når det er mer direkte farer får du lengre tid å reagere på enn i Limbo. Konsekvensen av dette er så klart at jeg blitza rett gjennom spillet, og jeg mangla bare et par hemmeligheter, men det gjør innmari lite når kvaliteten er så høy. Det eneste jeg ikke liker er at det tar drit lang tid å laste inn når du starter opp (fikses sikkert ved å installere på SSD), og at lyden innimellom, på starten av en spilløkt, kutter ut i et kvart sekund noen ganger. Ikke alvorlig, bare nok til å irritere. Hadde det vært en eller to ganger, så greit; det skjedde konsekvent hver gang jeg starta spillet. Tsk.

Det ser også innmari bra ut, og med tanke på at det er mekka i Unity så er det ganske mange programmerere som virkelig har gjort seg fortjent til lønna på dette prosjektet. Basert på det lille jeg veit om Unity-rendereren er det et betydelig tilpasningsarbeid som ligger bak vann- og godray-shaderne her, for eksempel. Animasjonene ser kanskje bare helt OK ut i starten av spillet, men de som har scriptet og programmert dem bør få en slags premie for... vel, slutten av spillet. Jeg har ikke sett noe sånt før. Hatten av.

Anbefales? Vel, ikke til dem som er uinteresserte i hva spill kan få til i 2016. Kanskje plukk det opp hvis det ikke er deg.

Ellers kan jeg nevne at selv om slutten på Inside er... virkelig noe, så må den foreløpige lederen i konkurransen om årets drøyeste slutt sies å være Kirby: Planet Robobot. Sørg for å få det med deg, spillet er pisslett akkurat som andre Kirby-spill så det er bare å gønne på.
 
Alle spillene du nevner at laster inn tregt fra ikke-SSD (Doom, Inside og ett til jeg ikke husker, mener jeg) har lastet heeelt flott fra standard HDD her i gården. Kanskje verdt å ta en sikkerhetskopi av evt. viktige filer på den og sjekke om alt står bra til? :)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Veit du, det er en innmari god ide. Takk!
 


Spilte gjennom Quadrilateral Cowboy som er det siste spillet fra Brendon Chung, en sånn raring som lager spill på egenhånd. Har ikke spilt noen av de tidligere spillene hans, men dette har jeg gledet meg til lenge da jeg digger konseptet.

Her tar man da rollen som en hacker og man skal begå brekk ved å manipulere sikkerhetssystemene der man bryter seg inn. Det som gjør det kult er at det meste av interaksjon skjer via et CLI (command line interface), hvor man da må skrive inn alle kommandoene manuelt noe som gjør jævlig mye for stemningen og innlevelsen. Det føles utrolig fett å spille dette! Alle kommandoene er enkle å forstå (programmerer en del selv, men tror at "alle" vil klare å skjønne seg på dette) og puzzlene blir aldri spesielt vanskelige. Spillet dveler sjeldent lenge på et konsept før det tar deg videre til noe nytt, noe som egentlig er litt synd det er umulig å ikke se mer potensiale i mekanikkene og egenskapene spillet gir deg som ikke blir utnyttet. Det er ikke finpolert og har en... uforutsigbar fysikkmotor det lener seg litt for hardt på, men da rulleteksten dukket opp (etter rundt 4 timer) så var følelsen jeg satt igjen med at jeg ville ha mer, noe som regnes som en anbefalning i min bok.

Kjøp på steam, ta en tur innom tastatur-tråden, fiks skikkelig mekanisk keyboard, kok no kaffe og kos deg med Quadrilateral Cowboy!
 
Sist redigert:

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Vel! Hvis du ikke har spilt Gravity Bone og Thirty Flights of Loving så har jeg et tips til deg, da. Og det tipset er å spille Gravity Bone og Thirty Flights of Loving. Tar en time totalt hvis du regner med tida du bruker på å laste ned.

Og Quadrilateral Cowboy har jeg gleda meg til lenge, litt synd at det virker litt underutviklet som du skriver - et ankepunkt jeg har lest flere steder - men det må jo seff testes ut.
 

Lodin

Der Waaaah
Tipper jeg hadde følt det samme som Dan Ryckert og hada det. Vi er for dumme for sånne spiller. :sukk:
Men det ser jo jævlig bra ut da.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
XCOM 2, da. Det er nesten awesome. Det er så mye jeg liker i forhold til det første spillet som jeg allerede brukte hundrevis av timer på, men jeg savner bare ørlite mer kompleksitet. Jeg kom også borti en par fæle kræsj som førte til at jeg måtte starte på nytt siden jeg spilte på ironman og hvor du bare har én save.

Jeg kjøpte deluxe-editionen som kommer med no dlc og selv om innholdet i dlc-et var kult, føltes det som det skulle vært del av spillet fra før av og det er litt sketchy hvor kraftig utstyret du får er.

Obligatorisk skrytebilde:


Kult, men gjør meg kløen på en bedre oppfølger. Anbefales ikke hvis du planlegger å spille jernkar / 10
 

Lodin

Der Waaaah
Var ikke klar over at det skulle komme så fort, men Telltale sitt Batman starta i går. Var ikke helt sikker på åssen det ville bli, men det er jo Bats så jeg måtte coppe.
Ikke uventa er det akkurat samme formelen mer eller mindre som TT har brukt siden Wanking Dread så om du hater det er ikke dette for deg. Jeg syns derimot de er ok og siden det er batman så blir jeg en liten oppspilt mops.

Vil ikke si så mye om historien som så, men i denne episoden er man stort sett Bruce. Man driver å hjelper Harvey Dent med å bli borgermester så det kan bli slutt på all kriminaliteten i Gotham. en av planene deres er å bygge et nytt sinnsykehus som ikke er så jævlig som Arkham. Oppi alt det må man håndtere Carmine Falcone og ei mystisk dame utkledd som katt.
Bitene med Batman har såklart mye QTE og disse håndteres greit nok. De ser jævla stilige ut om ikke annet. Det har og en sekvens hvor man detektiver som eier. Godt alternativ til Arkhamene sin løsning.
Sånn ellers er det ikke så mye å si, men Penguin dukker opp og er alt annet enn man hadde forventa og Batmobilen har en fantastisk ny funksjon.
Jo også har såklart spillet valg og det virker faktisk som man kan bli The God Damn Batman om man bare er drittsekk nok. Det er såklart ikke jeg siden Batman ikke dreper. :p
 

Drauden

SGs kollektive lillebror
Ålø, visste heller ikke at det skulle komme så raskt.

Hater egentlig dette episode-opplegget, men jeg blir jævlig torn når det gjelder Batman. Hvor lang er episoden? Har litt lyst til å bare binge alt sammen når alt er ute.
 

Lodin

Der Waaaah
Steam sier jeg brukte 3 timer. Syns det var mye, men så alt tabba jeg og sigga litt da.
Men sikkert greit å vente på alt. Jeg gjorde det med Tales of the Borderland og hadde nok mye mer glede av det da.
 

Kleevah

Livsfarlig amatør
Tre forskjellige 3ds-er, 5 år, 5 måneder og 4 dager tok det, men ENDELIG fikk jeg alle de jævla brikkene! Ikke noen form for juks heller, har faktisk dratt med meg den maskina nesten hver eneste gang jeg har beveget meg utendørs siste året. Så stor takk til Guildstrn for brikke #1618, og nå er det bare å krysse fingra på at det ikke kommer flere biter før evnt. en reboot på Switch.


 

Kleevah

Livsfarlig amatør
Fikk endelig tid til å jafse litt av Wii-U backloggen, så følgende går rett i runnahaugen:

Capitan Todd: Skattesporer: Husker jeg synes demoen var ganske døll, så jeg visste ikke helt hva jeg gikk til her. Men under den sukkersøte og enkle puzzle-fasaden er det et utrolig kreativt og morsomt spill proppa med sjarm. På ingen måte veldig utfordrende, men alltid fullt av overraskelser og nye måter å takle de relativt enkle banene på slik som bare Nintendo får til. Eneste jeg savner her er mer baner egentlig, for jeg ble helt hekta og fløy gjennom i løpet av veldig kort tid. Og herregud så pent det er til tider, helt klart blant maskinas beste eyecandy.

Hva skal han egentlig med alle myntene/10

Konky Dong: Tropisk Fis: Her er spillet til alle som elsker å rage, kaste kontrollere eller bare hate seg selv og livet enda litt mer. Egentlig en veldig kompetent platformer, men den vanskelighetskurva er helt berg-og-dalbane og står ikke til hverken levelprogresjon eller noe annet, så jeg veit ikke helt hva de tenkte på der. Det aller verste er egentlig den gripe-mekanikken på triggerne, som brukes til alt mulig rart (plukke opp fiender/tønner, henge i lianer/planter osv.) men som faen meg aldri vil funke skikkelig. Takke meg til det føkkings gloriøse soundtracket til Wise som får meg til å glemme alt det negative og bare jamme med til jeg får banke livsdritten ut av den bonustønna på slutten av hver level.

/10
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Ble endelig ferdig med Fallout 4, dvs. Institute-historien. Det betyr i praksis bare at jeg har igjen alle DLC-pakkene. Kanskje bortsett fra Vault-Tec-greia, har spilt den litt allerede og det later til at det styrende prinsippet bak den pakka var "mekk noe absolutt ingen vil like plz". Kanskje den er noe for den som vil bygge stygge ting nede i et stygt høl, forresten.

Ellers da? Gikk for Institute-slutten av Fallout 4; jeg gjetter at man kan velge mellom iallfall Railroad og BoS også, men ahaha det skjer ikke. Uansett, historien har jo fokusert på at 'a mams (dvs. meg) er den nye direktøren for Instituttet, og å sikre framtida for alle som bor nedi akkurat det hølet i bakken siden de er de beste folka. Det var moro å knæse Rejlroden og Brødrehetta, og jeg gleda meg til avslutningen... bare at det var avslutningen. Så dævva farsan, bu hu mista sønnen min igjen, men nå er jeg klar, for jeg kjenner til krigen, war, war never changes, teh end.

Igjen: Det hadde vært fint om Bethesda snart ansatte noen til å skrive hovedhistoriene i spilla sine istedenfor å bare la de som er igjen når resten av spillet er klart ta det. Det finnes da ingen i verden som bryr seg om hva den scripta utgaven av hovedpersonen mener om å miste sønnen sin igjen, det var ingen som brydde seg om det i utgangspunktet heller, siden det bare var en maguffin for å drive plottet. Det er den eneste tingen du ikke kan styre med figuren din, det eneste du får vite om vedkommende som du ikke bestemmer selv, og det minst interessante. Jeg ville vite hva som skjedde med The Institute (beste folka), ikke om berta mi - som har slakta ned flere hundre mer eller mindre uskyldige individer - plutselig fikk noen feels da Shaun parkerte tøflene.

Men ja, Fallout 4 er fortsatt en skikkelig digg action/RPG-lite-opplevelse. Hadde så klart vært fint med mer RPG i blandinga, men dette er Fallout nå og jeg tviler på at det kommer til å endre seg med det første, tatt i betraktning hva annet Bethesda gir ut. Neste post på programmet er Fart Harbor, håper det er moro.
 
Jeg kjørte gjennom alle tre sluttene på hovedquesten. Forskjellene er minimale, men artig nok. Tar vel et par timer ekstra. Far Harbour syns jeg ikke er så allverdens egentlig. Selve området skiller seg ikke så veldig mye ut fra hovedspillet annet enn at det er enda mer dystert, mørkt og tåkete, og ihvertfall jeg blir ikke så innmari fristet til å spille. Der var DLCene til 3 og NV bedre.
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika


Skriver mer om dette i morgen. Nå er jeg trøtt og utmattet etter å ha kjørt gjennom spillet uten å lagre.