Siste spill du fullførte

En tråd i 'Spilldiskusjon og -nyheter' startet av Thinaran, 14.09.2008.

  1. Thinaran

    Thinaran Den mannlige sexbomba Forumleder

    Gleder meg! Måtte fjerne ca alt på PS3-harddisken for å kunne laste ned Yakuza 4 fra PSN. Jeg forstår det slik at Yakuza 1-3 regnes som en slags trilogi, mens 4-6 er en ny sånn at det ikke skal være nødvendig å spille 2 og 3 først. For Yakuza Kiwami 2 antar jeg ikke vil dukke opp på disse breddegrader før 2019 tidligst.
     
  2. Alyosha

    Alyosha Medlem

    Nja, for meg er nesten 1 og 2 som en annen serie. Det er relativt realistisk og tung krim med masse manly tears og bare litt japansk sprøhet. Og så blir det helt animu og Deadly Premonition i 3-5 med plot som knapt henger sammen. Case in point: En av hovedpersonene er en slacker multimilliardær som gir vekk millionsummer til folk han liker hvis de gidder gå gjennom bisarre tester for å bevise at de har rene hjerter, som å la ham basically prostituere dem. Yakuza Zero er en slags mellomting fra hva jeg har spilt, det samme gjelder Kiwami-spillene (hvor det er masse nye cutscenes og sånt). Går egentlig fint an å spille dem i random rekkefølge, men spesielt Kazumas partier har vel mest tyngde om man har vært med siden starten. Yakuza 6 blir visst den store finalen om hans liv. Gøy at det kommer allerede i mars!
     
  3. Yetipants

    Yetipants Mein Gampf Forumleder

    Det siste jeg spilte ferdig var Skylanders: Supercharged til Wii U sammen med eldstemann. Åtti spenn med portal, bil og to Skylandere - hvorav den ene er Donkey Kong, fordi hvorfor ikke - er hvorfor.

    Og det var... slett ikke gæærnt. Altså, det er null og niks her som ikke er gjort ørten ganger før, og det ble etter hvert innmari lite innafor at du i praksis ikke kunne spille alle oppdragene i spillet hvis du ikke kjøpte minst fire nye leker ut over de tre som fulgte med i pakka, men bortsett fra det så er det godt over middels. Spesielt likte jeg at det er en egen nybegynnermodus med - spesielt laget for at foreldre skal spille sammen med unger - som ikke endrer på noen mekanikker men bare gjør at du tåler en milliard angrep og fiendene null og niks. Det er et par bosskamper hvor paps bare måtte gjøre det som måtte gjøres siden en fireåring ikke klarer å resonnere seg fram til at man må stå oppå noen glødende knapper når det er en diger spøkelseshånd som prøver å mose Donkey, men ellers har man en garanti for at man kan spille i en halvtime før leggetid og rekke å gjøre ferdig en bane.

    Til at det kjører på Wii U har det også ganske bra framerate, uten at de har kutta så mye av detaljene at det ser krise ut. Trente øyne ser at det mangler et par lyskilder i hovedshaderne og at det er få partikkelsystemer, men i hoveddelen av spillet er det nesten ikke merkbart. Da er det verre med kjøredelene, som er halvdårlig ripoff av Mario Kart. Spesielt med tanke på at denne maskinen også drar Mario Kart 8 er det ordentlig stussligstuggu'n på ferde i disse delene, med mye lavere framerate og åpenbare mangler på teksturer og effekter. Jaja.

    Og ellers? Spillet har støtte for ørten språk - inkludert norsk - og siden det etter hvert ble en hobby å velge nytt språk hver gang vi skulle spille, vet jeg at både norsk, svensk, engelsk og - inshallah - nederlandsk er fullstendig dubbet. I sin uendelige visdom valgte min sønn at spillets finale skulle foregå på nederlandsk, dette språket som oppsto da en tysk utbrytermonark brått fikk akutt halskatarr og alle i det unge riket bare bestemte seg for å jatte med. Men selv da var det åpenbart at dubberne har gjort en sabla god jobb med å matche (over)spillet til de engelske originalstemmene. Mener å ha kjent igjen et par gjengangere fra NRK Super i den norske dubben, forøvrig. Uansett, man sitter jo og himler litt med øynene over alle navnene og begrepene som åpenbart er direkte oversatt fra engelsk; man slåss mot Mørket ved å finne Lyskilestenen og Den Mørke Sprekkdanneren i Formelbøllebiblioteket (alle disse navnene er hentet rett fra spillet), men så kommer man på at det er akkurat like teit på engelsk bare at man ikke tenker over det på samme måte. Jaja.

    Uansett, selv om dette ikke var dårlig frister det ikke egentlig til gjentagelse siden man vel er mett nå. Mer keen på å kjøpe den uunngåelige Switch-utgaven av Lego Dimensions siden Lego fortsatt er en stor greie. Til den grad at pjokken ikke vet at Batman ikke opprinnelig er en Lego-figur.
     
    Tutankoopa, ganon, Eifel1 og 4 andre ga dette en brofist.
  4. Lodin

    Lodin Månefugl: bor på månen og er en fugl.

    Tviler på at Dimensions kommer til Switch siden ryktene vil ha det til at WB er ferdige med serien. Fikk i det minste en litt mer hederlig slutt enn Disney Infinity.
    Men ja, sjøp det på PS4 eller no. Får sikkert startpakka og diverse annet rask dritbillig under negerfredan.

    E: Komplett har WiiU startpakka til 349.
     
    Sist redigert: 05.10.2017
  5. Thinaran

    Thinaran Den mannlige sexbomba Forumleder



    Horizon: Zero Dawn
    er det beste open world-spillet siden The Witcher 3. Witcher hadde en sterk historie, gode figurer og en middels spennende verden. Horizon har ok figurer og en veldig spennende verden, hvor historien i spillet går ut på å finne ut hva som skjedde for at den ble slik den er. Hovednarrativet er skrevet av John Gonzalez som var lead creative designer på Fallout New Vegas, mens de som står for sidequestene og de tilhørende figurene ikke er helt på nivå med de som gjør sånt for Obsidian.



    Jeg spilte mange av hovedquestene på rad, og disse kan bli litt kjedelige i praksis siden de for det meste går ut på å scanne diverse datapoints fra pre-apokalypsen for å lære om verdenen. Det blir mye at du står i ro og hører på en audiolog eller leser tekst inne i menyene. Selvsagt, ingen av datapointene bortsett fra de som aktiverer en cutscene er obligatoriske, men jeg fant de såpass fascinerende at jeg ikke klarte å la være. Noen ganger når storyen grader av eksistensiell horror som kun kan sammenlignes med SOMA. Ikke det jeg forventet fra et AAA-spill fra et Sony-understudio.



    Ellers har man litt Witcher 3-aktige missions, og da mener jeg at de er bedre skrevet og motivert enn i f.eks Dragon Age Acquisition sine fetch quests. Der Geralt har Witcher sense, har Aloy en Focus, en dings fra den gamle verden som lar henne lese området, oversette språk, lese gamle datamaskiner, samt finne svake punkter i fiender, la deg tagge dem ala Far Cry, og se patruljestien deres. Å skru på denne Detective Vision-greia gjør dog at Aloy beveger seg ekstremt sakte, så det er ikke noe greie du bare kan ha oppe hele tida for å "jukse" ala Batman.



    Men som dere sikkert skjønner av giffene jeg har lagt ved, så er hovedattraksjonen med spillet å slåss mot disse svære og tøffe robotmonstrene. Det er ingen andre spill som har fiender som er så gøy å slåss mot. Aloy sitt hovedvåpen er pil og bue, men du får også slynger til å kaste eksplosiver, frost og elektrisitet, du kan sette opp feller, eller bruke våpen som er spesielt laget for å rive av rustning eller påmonterte våpen. Du kan skyte maskingeværet av en ravager og plukke det opp og bruke det selv, eller ødelegge delen som gjør at stalkers kan bli usynlige. Eller du kan skyte kjøleelementet til en Snapmaw med en ispil for å overbelaste det og utløse en eksplosjon som skader og har sjanse til å fryse alle fiendene i nærheten. I tillegg kan du låse opp oppgraderinger som lar deg ta over en fiende så den slåss på din side. Du har mange forskjellige strategiske valg i kamp, noe som gjør alle kamper interessante. Vel, ikke alle kamper. Iblant blir du tvunget til å slåss mot mennesker og det er drit kjedelig. Iblant bærer de på våpen du kan stjele eller overbelaste, men det er sjeldent.



    Uncharted 4 tror jeg har større detaljnivå i omgivelsene, men måten Guerrilla Games bruker lys på er uovertruffen. I en del av spillet var jeg i en "cauldron" (et sted hvor roboter blir bygd hvor du kan låse opp muligheten til å ta over nye robotmodeller) som var tatt over av kultister. Da jeg aktiverte kjernen ble det tilkalt en masse roboter som massakrerte kultistene, og jeg måtte snike/kjempe meg ut. I det siste store området før utgangen sjekket jeg Focus-en min og oppdaget folk som gjemte seg i buskene, noe som er uvanlig. Da jeg så meg litt bedre rundt oppdaget jeg at når det lynte fra stormen utenfor, noe som var synlig gjennom flere sprekker i gruvetaket, så kunne jeg se enkelte skimringer i lyset. Det var en gruppe med stalkers som vandret rundt i ruinene. Bare ett av mange magiske "emergent" spilløyeblikk.



    Spillet ser helt sinnssykt ut i 4K HDR, og jeg måtte stadig pause for å gå inn i Photo Mode. Her er en liten dump med bilder jeg tok i løpet av spillet.

    Jeg koste meg gjennom mesteparten av spilletida (trekker fra bandit camp-oppdragene!), som sikkert var rundt 80+ timer inkludert DLC-en Frozen Wilds. Absolutt verdt et kjøp, spesielt hvis det er på salg på black friday.
     
    Jante, Maraj, oerhört og 10 andre ga dette en brofist.
  6. Lodin

    Lodin Månefugl: bor på månen og er en fugl.

    Runna Wolfenstein 2 nå og det var jævla ålreite saker. Gameplayet er nøyaktig det samme som i New Order og Old Blod bare med noen nye gimmicker. Sitter som et skudd, men til tider er skytesekvensene litt langdryge. Sånn som sist altså.
    Det som gjør dette vel verdt å spille er dog at Bethesda har gitt Machinehead helt frie tøyler når det gjelder story og denne strikken drar de langt. Kan ikke si noe konkret, men det går fra grufullt deprimerende faenskap til noe av det teiteste innen sci-fi jeg har vært borti. Så sper de på med noen sinnsykt morsomme scener som dukker opp når du minst venter det.
    Sjøp denne, bare gjør det da.
     
    Shinra85, Morbo, Novastrum og 3 andre ga dette en brofist.
  7. Tomas

    Tomas Frå Oslo ellår någe.

    Ble ferdig med Pyre i går og jeg kan bekrefte at det er... noe.

    Dette ble relativt hjernediaré men det får være.

    Først da. Det er helt urimelig pent. Det er fra hu samme dama som sto for det visuelle i Bastion og Transistor og arbeidet hennes blir markant bedre for hvert spill. Herregud. Ikke bare utførelsen, men det er en viss selvsikkerhet i konseptene nå hvor de ikke har noe i mot å ha en av hovedfigurene være en hund med snurrebart og en rase som er ridderjordormer med feighetskomplekser. Primærfarger til alle såklart fordi hold øllen min mens jeg bruker rødt og blått til alt.

    [​IMG]

    Mange lurer sikkert på hvordan selve kampene fungerer og om det faktisk er noe gøy. Det korrekte svaret på det er egentlig at det er ikke kampene som er poenget. Spillet handler i aller høyeste grad om figurene og er mer type visual novel enn blood bowl. Mesteparten av tiden går med på dialog, evt lesing av valgfri bakgrunnsinformasjon om personer og verdenen.

    Når det er nevnt kan jeg likevel rapportere at kampene var gøyale, da. Reglene blir rimelig tydelige i det øyeblikket du spiller det. Det korte er at det er en variant på amerikansk fotball hvor du skal slukke bålet til det andre laget med ballen stjerna som faller i starten av hver runde. Hver spiller har en 'aura'; en radius som dreper fiendtlige spillere men som fjernes for den som holder ballen.

    Utover dette har du diverse ferdigheter og det du skulle forvente innenfor rpg-attributter, utstyr med bonuser, fordeler/ulemper mellom rasene, osv.

    Ellers: Lokalt multiplayer men ikke online. Ikke så overraskende, jf. det at det er ikke kampene som er hovedpoenget.
    [​IMG]

    Hvordan denne sporten passer inn i noen slags troverdig verden skal du få lov til å uroe deg over hvis du i samme slengen kan argumentere for hvordan verdnene i Bastion og Transistor var urealistiske og ødela historiefortellingen. Den er der i forbindelse med historien og er helt sentral i hvordan ting utspiller seg.

    En lur greie jeg følte var intuitiv: De bruker tooltips for å eksponere ting som figuren din vet for å unngå keitete dialog eller tankebobler. Slike tooltips har vi jo sett før, men ikke at de har blitt bevisst brukt på denne måten hvor informasjonen de inneholder er innenfor domenet av viten til figuren din.

    Trenger ikke spoilertags på dette siden det er fra de fem første minuttene.

    Artig detalj: Du er en av de få i denne verdenen som kan lese som fører til at alle refererer til deg som the Reader. Hehe tok du den.
    [​IMG]

    At lesing og skriving er ulovlig er noe som er så velkjent og åpenbart i denne verdenen at det hadde bare vært teit om noen skulle påpeke det.
    [​IMG]
    Det er stemmer, men slik simlish ikke-språk og kun en par-tre stavelser per paragraf. Alt dette gjør dialogen så mye mer fordøyelig som funker bra når spillet består av så mye dialog som det gjør.

    Ellers: Greg Kasavin hadde Nier: Automata som sitt årets spill dette året, og det vises i dette spillet både generelt og i en par små direkte nikk. I ett tilfelle fikk jeg dialogresponsen "Very well." etter å ha bekreftet et valg jeg vanligvis ikke ville ha tatt. De prøver å bryte opp tradisjonell spilldesign litt og det ble det som engasjerte meg mest.

    Jo også har det også musikk.


    Bør ikke spilles hvis: Du hater pen grafikk og musikk og får helt kreft av at spill har historier.
    Kan skippes hvis: Du driter i historien og bare er interessert i fotballdelen.

    Terningkast: Jen Zee av 6.
     
    Sist redigert: 31.12.2017
    Morbo, ganon og Yetipants ga dette en brofist.
  8. Trench_Rat

    Trench_Rat Ubarbert

    Endelig kommet meg gjennom Tungt Regn (ps4 versjonen) en av de spillene jeg ikke fikk med meg i den siste konsoll generasjonen. Hadde aldri trodd at
    Shelby var origamimorderen
    anbefales om du kan plukke det opp billig (vet ikke helt om en knappetrykkesimulator er verdt fullpris i deres øyne) åtte av ti jaaaaaasons
     
    Yetipants, Sheffield og Terje ga dette en brofist.
  9. Lodin

    Lodin Månefugl: bor på månen og er en fugl.

    Ferdig med Asscreed Origins og det er deprimerende. Hadde ikke ikke selv etter Breath of the Wild så mye tristhet da det var ferdidig.
    La inn enern og Syndicate igjen og prøvde å spille dem og det funker ikke.
    Starta Origins på nytt. :penga:
     

Del denne siden

This site is owned and third-party cookies. If you continue with us we understand that you accept the use of cookies.