ÅFYFAEN I FITTEHELVETE! ...gleder meg.
Selv om spillet får en onlinemodus og en flust med nye karakterer, håper jeg at Nintendo drar det enda lenger. Jeg håper at de utvikler spillmotoren litt og prøver å åpne for større områder som legger vekt på (og kanskje krever) aerial-moves. Altså at man har mye større muligheter for bevegelse og komboer og slikt imens man er i lufta. Kanskje senke fallhastigheten bittelitt. Gi mulighet for å holde seg lenger oppe i lufta om man klarer å dra av visse komboer. La det bli mer intuitivt å ta imot og kaste items imens man er i lufta. Dessuten håper jeg at de inkluderer vann-elementer i spillet. At baner kan bestå av et vannområde og en overflate. Hvor man i vannområdet kan drukne om man oppholder seg der for lenge, ikke beveger seg like fort, kun kan dra av visse moves og sånt. Samt at vannet kanskje kunne ledet strøm eller noe. I en kamp med Pikachu kunne det vært en ulempe å være i vannet eller kanskje i det hele tatt å være våt. Noen som har spilt Donkey Kong Country 2? Der kan man nemlig oppleve områder som har både vann og overflate-områder, som altså funker kjempebra.
Jeg håper og at vi får se levende omgivelser i enda større grad. I Melee fikk man jo den ene Metroid-banen som roterte samt de flyvende PokéMonene. Men samenlignet med f.eks. Power Stone 2, er dette ingenting. Der startet man kanskje kampen på en brygge. Da bryggen ble ødelagt måtte man hoppe over på en skute. Når den så sank måtte man fortsette kampen på en ubåt.
Ser for meg en helt streit bane som blir angrepet av en tornado med faste intervaller. Denne tornadoen ville kastet alle spillerne opp i lufta og de ville deretter ha falt nedover tilbake til banen. Men dette fallet er såpass langt at de må fortsette kampen i fritt fall. Ser for meg at det kunne fungert ypperlig.
Hva som definitivt hadde økt varigheten på spillet for meg ville vært en bane-skaper-modus. Trenger ikke være fænsy greier. Bare en modus som lar oss plassere platåer og vegger og slikt, og kanskje velge et theme på det hele.
Jeg vet ikke hvor godt jeg liker at Nintendo inkluderer så mange variasjoner av samme karakter. Ikke sikkert de gjør dette i Brawl, men i Melee ble det fort litt voldsomt med både Young Link, Pichu samt de to (nesten) identiske karene fra Fire Emblem (Marth og Roy). Nintendo bør innse at de allerede har inkludert omtrent hele det spennende persongalleriet sitt i spillet, og heller henvende seg til andre selskap. Det ultimate tillegget til persongalleriet ville vært Sonic, som noen tidligere nevnte. Sonic-serien har jo i det siste knyttet sterke bånd til Nintendo. GBA har fått flere Sonic-spill, DS har et, Wii vil få et eksklusivt Sonic-spill, GameCube var den eneste konsollen som fikk Dreamcast-portene av Sonic Adventure 1 og 2. Et godt grunnlag til at man kan se på Sonic som en del av "familien". Videre har Sega mange andre spennende karakterer jeg godt kunne sett i spillet. Akira fra Virtua Fighter, en av karene fra Jet Set Radio, en av apene fra Monkey Ball, Lula fra Space Channel 5 og garantert enda flere.
Jeg liker svært godt at Snake blir inkludert i spillet. Ikke fordi jeg har ballelyst til å spille som han (noe jeg altså har), men fordi det vil være ypperlig for imaget til Nintendo. MGS-serien er jo for tiden en svært populær og lønnsom spillserie. Firern i serien blir jo nærmest sett på som DEN definitive PS3-tittelen. Så om folk ser Snake i dette spillet, vil det kanskje etablere et inntrykk av at han faktisk er en del av "familien", og kanskje heve barnestempelet et par hakk.
Samus i zero-drakten er forresten alt for deilig. Merkelig hvordan alle fightingspill skal inkludere jenter som ødelegger konsentrasjonsevnen min.