Spillfisletråden

  • Trådstarter Deleted member 91
  • Startdato

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Litt bittesmå endringer til neste Mario-spill.

 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jeg har alltid vært svak for Molyneux (at Fable er såpass sykt bra hjelper ganske bra på), men hele rabalderet rundt Godus har vært skammelig fra start av. Jeg sjekka jo ut Curiosity, fant ut at det var noe dritt, og da jeg sjekka ut Godus viste det seg at mine bange anelser fra kickstarteren (ikke snakk om at jeg lova bort noe spenn der, for å si det sånn) hadde slått til. Jeg fant ingen kjerne som bar opplevelsen da, og etter hva jeg har lest er det fortsatt ingenting der nå.

Uansett: Selv om man legger godviljen til, er det fortsatt ganske tydelig at 'n Petter har mista interessen for Godus og flytter over folk på neste skinnende blanke ting han har funnet på. Han har vel alltid skrevet regning med gaffel, men nå er det de mest ihuga fansene (og en nysgjerrig tenåring) som må ta regninga. Det spørs vel hvor han har igjen å gå etter dette, jeg veit iallfall at det skal en del til før jeg gleder meg til neste Molyneux-spill nå.
 
Jeg har vært der siden Black & White. Det var etter det jeg begynte å misstenke at godeste Peter ikke kan holde det han lover. Det har vært riktig og morro fram til nå, men når du lover noen å bli gud i et spill pluss at han får masse spenn og så trekker det... Peter Millionbux er en dritt. Han er en dritt som ikke innrømmer at han er blakk.
Derek Smart og Mat Dickie er nå høyere oppe på lista over folk jeg respekterer.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Heh, det har endelig skjedd. Den nye 3DSen min skrur seg ikke på samme hva. Den føles riktignok som den er laga av nintendium, men den er død som et brød. Sånt skjer såklart, men herre snute. Hadde gleda meg til å spille... hmm.

E: Den funker! På-knappen på denne enheten er jævli shabby, men jeg greide å skru på etter litt lirking. Blir nok å kreve en ny om jeg ikke finner en skikkelig måte å gjøre dette på.
Den nye 3Den funker ihvertfall som faen og man kan virvle huet rundt som en dervish uten at det slutter å funke. Jeff Gerstman er en dildo.

Maskina føles forøvrig ekstremt solid. Plasten har den riktige feelen eller hva man kan si og maskina sitter godt i hendene. L2 og R2 er absolutt ikke no problem å bruke så jeg skjønner ikke hvorfor Sony ikke døtta dem på Vitaen.

Nå må jeg bare finne ut hva jeg skal spille på denne skiten. Majora's Fnask frister ikke så veldig.

E:
RPS: You’re asking me to accept that you know you’ve run late on every game you’ve ever made but you were going to finish this one in a ludicrous and obviously impossible seven months?

Peter Molyneux: No, I didn’t say absolutely we’d be there, I said we’d try to finish it on this time. And why are you beating me up on these dates things? You sound like a publisher.

RPS: It’s three years later! People gave you half a million pounds and you’ve taken their money–

Peter Molyneux: One is, John, you’re becoming very emotional, I think firstly you need to take a breath, because if I had walked away from Godus I’d agree with your points, but I haven’t walked away from Godus. We are committed to Godus, we are recruiting people to go on to Godus, I have never moved that percentage beyond 52% where it is now.

RPS: How long should backers wait for you to deliver the game they paid for three years ago?

Peter Molyneux: I don’t know. All I know is...
Jeg elsker Millionbux! I love the way you lie. Han får aldri et rødt øre fra meg igjen, men at han holder på gleder meg uendelig.
 
Sist redigert:
Et par ting:

- Black & White er noe av det mest inspirerte Peter noen gang har satt navnet sitt på. Ikke at ting nødvendigvis fungerte, men om man skal rakke ned på mannen, er det bedre å velge seg et spill som ikke er like ambisiøst, poetisk og fascinerende 14 år etter som det var da det kom.

- «How long should backers wait for you to deliver the game they paid for three years ago»—vel, de gjorde strengt tatt ikke det. Kickstarter er ikke en butikk, og selv om det er riktig at Peter stilles til veggs her, er det også greit om folk snart begynner å forstå hva som er ideen bak folkefinans. Det har alltid vært risky, og det å stille nå og late som om man er kjempeoverrasket over dette blir litt intellektuelt slibrig.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Det er vel ingen som har rakka ned på Black & White her? Har kost meg med det i mange timer, selv etter at kua mi ble stuck som dverg på grunn av en bug. Det, Syndicate og Dungeon Keeper er blant høydepunktene fra 90-00-tallet, og noe av grunnen til at jeg har vært så skuffa over Godus.

Det er også rimelig åpenbart at "paid for" innebærer "finansierte". Noe av problemet er jo at Molyneux ikke fikk inn nok spenn til å gjøre ferdig spillet innen tidsrammen han lovte, fordi han bevisst eller ubevisst ikke har planlagt skikkelig. Spørsmålet er når Molyneux ser for seg at han kan få til å levere det han lovet, fordi dette med å love ting som ikke går an å holde begynner å bli ganske alvorlig når det er hans egne fans og sitt eget rykte han har satt som garanti.
 

Terje

mostly harmless
Peter protesterer jo også og påpeker forskjellen mellom å betale for og finansiere. Da vrir journalisten over på belønningene, som kickstarters egne regler sier at er produkter som backerne kjøper og skal leveres. Peter svarer at backerne har faktisk fått de fleste belønningene som er blitt lovet og at de som mangler er fortsatt under utvikling. Journalisten drar da fram making of-boka som folk betalte for for tre år siden og fortsatt ikke har fått. Peter svarer jo fornuftig nok at de har en hel masse materiale til den men spillet må jo være ferdig laget for at en fullverdig making of-bok skal kunne gis ut. At den ikke er kommet er bare et resultat av de større problemene til spillet. Journalisten skyter jo bare fra hofta her og håper å treffe noen deilige avsløringer, og skivebommer.

Jeg har lest hele RPS greia og spør du meg så fremstår journalisten som en mye større drittsekk enn Peter. Synes han stort sett svarer greit for seg, bortsett fra når han begynner å bli stressa av journalisten og åpenbart jamrer. Ja, han er fortsatt en premietulling som lover i hytt og gevær uten å tenke seg om overhodet, og har ikke fnugg av peil på å gjøre fornuftige anslag. Men intervjueren hadde her muligheten til å stille noen analyserende spørsmål og fått gravd frem hvilke sider av Peters personlighet det er som gjør at han oppfører seg slik, istedet så hamrer han bare løs med de samme anklagene om løgn og fanteri hele intervjuet igjennom. Jeg tror absolutt på Peter når han sier han ikke føler seg som en løgner, jeg tror absolutt at han mener det han sier når han sier det. Mannen evner bare ikke å skjønne når han lover ting at det ikke er gjennomførbart. Jeg forsvarer ikke dét, men etter å ha lest hele greia er resultatet at jeg heller får litt sympati for stakkaren istedet for å hate han mer som journalisten åpenbart vil at jeg skal.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
Enig med Terje her. Jeg skjønner hva journalisten prøver på, og jeg forstår til og med hvorfor han gjør det, men svarene til Molyneux er relativt gode. Jeg tenker at de fleste av de som donerte penger på kickstarter til et Molyneux-prosjekt visste utmerket hvem han var. Da jeg så kickstarteren så tenkte jeg for meg selv: "haha. Aldri i verden om det der vil fungere slik de sier". Og her er vi idag da. Jeg er nesten egentlig litt glad for at dette har gått som det har gått hittil.
Det har liksom blitt sånn at Kickstarter-prosjekter er de trygge spillene å satse på. Det er jo tross alt for fans så dermed vil man alltids få spillet man har støttet, men dette viser jo ganske godt at selv folk med masse erfaring ikke nødvendigvis klarer det. Det viser også at man ikke skal pitche et prosjekt på kickstarter der man ikke har en klar plan på hvordan prosjektet skal gjennomføres.
Så ja, jeg er enig med alle i at Peter Molyneux må serpe seg, men han journalisten kunne prøvd å vært litt mindre kjip.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Journalisten drar da fram making of-boka som folk betalte for for tre år siden og fortsatt ikke har fått. Peter svarer jo fornuftig nok at de har en hel masse materiale til den men spillet må jo være ferdig laget for at en fullverdig making of-bok skal kunne gis ut.
Som det står i artikkelen ble boka presentert som en "art & design book" under pledges, og som en "making of book" på bildet. Det ville ikke vært urimelig å forvente at en bok med konsepttegninger og -bilder ville vært ferdig nå, siden preproduksjonen nødvendigvis må være unnagjort.

Jeg er heller ikke enig i at Walker "skyter fra hofta", som du skriver. Han stiller spørsmål som backerne antageligvis var interesserte i å få svar på.
[...]intervjueren hadde her muligheten til å stille noen analyserende spørsmål og fått gravd frem hvilke sider av Peters personlighet det er som gjør at han oppfører seg slik, istedet så hamrer han bare løs med de samme anklagene om løgn og fanteri hele intervjuet igjennom. Jeg tror absolutt på Peter når han sier han ikke føler seg som en løgner, jeg tror absolutt at han mener det han sier når han sier det. Mannen evner bare ikke å skjønne når han lover ting at det ikke er gjennomførbart.
Så... dette sier ingenting om hvilke sider av Molyneux' personlighet som gjør at han oppfører seg slik? :p Jeg synes det var nettopp det han oppnådde.

Uansett så er vi jo ganske enige her. Joda, Walker kunne ha formulert seg litt snillere, men nå er det en gang en journalists jobb å stille kritiske spørsmål når de mener en sak må undersøkes nærmere. Hvis backerne er fornøyd med svarene Molyneux hadde å gi, så er vel ingenting bedre enn det. Poenget er at de svarene hadde ikke kommet hvis ingen hadde tatt tak.

Jeg har heller ikke lyst til at Molyneux skal trekke sei eller noe sånt, men jeg synes absolutt tiden var inne for å stille ham til ansvar for løftene han har gitt, og få rede på hvordan han ser på situasjonen. Eurogamer har en kronikk som gir et annet perspektiv; joda, Molyneux juger hele tida, men pressen har i alle år vært medskyldig i at han stadig går fri, fordi han gir så gode intervjuer.

Et annet aktuelt spørsmål vi kan få ut av dette, er så klart: Hvor bra funker det egentlig å finansiere spill via Kickstarter? Jeg mener, Molyneux klarte det ikke, og han har vært i bransjen i tredve år. Tim Schafer måtte hanke inn mer penger etter å ha sopt inn flere mill. På den annen side har vi f.eks. Wasteland 2 og Pillars of Eternity (sistnevnte er det eneste jeg har backa på Kickstarter), hvor ting har gått mer eller mindre som smurt (Wasteland 2 er ute, og Pillars of Eternity kommer i slutten av mars). En ting jeg har tenkt på, er at begge de to prosjektene har brukt Unity, mens Broken Age brukte Moai (telefonspill-rammeverk) og Godus bruker Marmalade, som er et mye mer generalisert kryssplattform-rammeverk som ikke på langt nær er like klart til bruk for spillmekkere som Unity. Det er et poeng her med å satse trygt og moderat istedenfor å skulle finne opp et nytt hjul, føler jeg.

PS: The Movies eide. I et par uker.
 

Terje

mostly harmless
Uansett så er vi jo ganske enige her. Joda, Walker kunne ha formulert seg litt snillere, men nå er det en gang en journalists jobb å stille kritiske spørsmål når de mener en sak må undersøkes nærmere.
Hele poenget mitt ja. Det var langt mellom de kritiske spørsmålene inne blant alle beskyldningene.

Jo, vi er nok ganske enige. Det er udiskutabelt at Molyneux og ubrukeligheten hans fortjener mye av dritten han får, men akkurat det intervjuet var mer heksejakt enn noe annet. Alt Peter forsøkte å forklare ble krisemaksimert og tolket verst mulig, alle gangene han forsøkte å sette uttalelsene i riktig kontekst ble ignorert. Walker (og mange andre internettere forøvrig) liker å påpeke at Peter har lovet å ikke snakke med pressen men gjør det likevel, men bryr seg ikke om at det kommer rimelig klart frem at konteksten Peter sa dette i var at han har ikke tenkt å hype spilla sine til pressen mer. At han fortsatt svarer på henvendelser fra dem er ikke det samme. For eksempel. Walker stiller spørsmål backerne vil ha svar på, men bryr seg fint lite om svarene han får når de ikke kan tolkes slik han vil, da skifter han fort over på noe annet. Han er jo bare interessert i å finne ting han kan arrestere Molyneux på, ikke i å få faktiske svar, og slenger ut beskyldning etter beskyldning i den hensikt. Kaller det å skyte fra hofta ja.

Det eneste Molyneux spillet jeg brukte mye tid på var Syndicate. Og det var faens fantastisk. Jeg backa ikke Godus jeg heller, kjente det på lukta som alle andre her. Og det sier litt med tanke på hvor løst kickstarteravtrekkeren min satt særlig rundt den tiden.