Journalisten drar da fram making of-boka som folk betalte for for tre år siden og fortsatt ikke har fått. Peter svarer jo fornuftig nok at de har en hel masse materiale til den men spillet må jo være ferdig laget for at en fullverdig making of-bok skal kunne gis ut.
Som det står i artikkelen ble boka presentert som en "art & design book" under pledges, og som en "making of book" på bildet. Det ville ikke vært urimelig å forvente at en bok med konsepttegninger og -bilder ville vært ferdig nå, siden preproduksjonen nødvendigvis må være unnagjort.
Jeg er heller ikke enig i at Walker "skyter fra hofta", som du skriver. Han stiller spørsmål som backerne antageligvis var interesserte i å få svar på.
[...]intervjueren hadde her muligheten til å stille noen analyserende spørsmål og fått gravd frem hvilke sider av Peters personlighet det er som gjør at han oppfører seg slik, istedet så hamrer han bare løs med de samme anklagene om løgn og fanteri hele intervjuet igjennom. Jeg tror absolutt på Peter når han sier han ikke føler seg som en løgner, jeg tror absolutt at han mener det han sier når han sier det. Mannen evner bare ikke å skjønne når han lover ting at det ikke er gjennomførbart.
Så... dette sier ingenting om hvilke sider av Molyneux' personlighet som gjør at han oppfører seg slik?

Jeg synes det var nettopp det han oppnådde.
Uansett så er vi jo ganske enige her. Joda, Walker kunne ha formulert seg litt snillere, men nå er det en gang en journalists jobb å stille kritiske spørsmål når de mener en sak må undersøkes nærmere. Hvis backerne er fornøyd med svarene Molyneux hadde å gi, så er vel ingenting bedre enn det. Poenget er at de svarene hadde ikke kommet hvis ingen hadde tatt tak.
Jeg har heller ikke lyst til at Molyneux skal trekke sei eller noe sånt, men jeg synes absolutt tiden var inne for å stille ham til ansvar for løftene han har gitt, og få rede på hvordan han ser på situasjonen.
Eurogamer har en kronikk som gir et annet perspektiv; joda, Molyneux juger hele tida, men pressen har i alle år vært medskyldig i at han stadig går fri, fordi han gir så gode intervjuer.
Et annet aktuelt spørsmål vi kan få ut av dette, er så klart: Hvor bra funker det egentlig å finansiere spill via Kickstarter? Jeg mener, Molyneux klarte det ikke, og han har vært i bransjen i tredve år. Tim Schafer måtte hanke inn mer penger etter å ha sopt inn flere mill. På den annen side har vi f.eks. Wasteland 2 og Pillars of Eternity (sistnevnte er det eneste jeg har backa på Kickstarter), hvor ting har gått mer eller mindre som smurt (Wasteland 2 er ute, og Pillars of Eternity kommer i slutten av mars). En ting jeg har tenkt på, er at begge de to prosjektene har brukt Unity, mens Broken Age brukte Moai (telefonspill-rammeverk) og Godus bruker Marmalade, som er et mye mer generalisert kryssplattform-rammeverk som ikke på langt nær er like klart til bruk for spillmekkere som Unity. Det er et poeng her med å satse trygt og moderat istedenfor å skulle finne opp et nytt hjul, føler jeg.
PS: The Movies eide. I et par uker.