Ehr er iværtfall reglene vi bruekr i smash konnkurranser. Tenker vi fjerner best av 3 og double elimination om vi skal spilel for fun elns. Tar ellers for lang tid. Moneymach anyone?
SINGLES
Grunnleggende
Det vil bli spilt med 3 stocks. Best av 3 matcher. Tidslimit på 7 minutter. Items skal ikke være med, altså off/av.
Seeding
Samtlige deltakere vil bli ”seedet” før turneringa starter, slik at gode spillere sannsynligvis vil slippe å møte andre gode spillere helt i starten. Det finnes allikevel ingen garanti for at dette kan forekomme. Seedingen vil bli foretatt i tre kategorier (Expert – Novice – Beginner)
Hvorfor ”seeding”?
Ettersom disse slår ut hverandre, er de nødt til å forlate turneringa med et dårligere resultat enn fortjent. Dessuten er det jo slik at man må kjempe seg igjennom gode spillere mot slutten for å vinne uansett
Et godt eksempel fra virkeligheten hvor dette systemet blir tatt i bruk, er i VM i blant annet fotball. Hver gruppe består av lag som er seedet etter rangering. (Det hadde vel vært kjedelig for disse landene å møte hverandre i et innledende gruppespill: Italia, Argentina, England og Brasil)
Double Elimination
Et spillopplegg med “Winners Bracket” og “Losers Bracket”
Hva er “Double Elimination”?
Dette fungerer omtrent som A- og B-sluttspill, som i grunn innebærer at du ikke ryker ut med en gang bare for at du har tapt én kamp.
Vinnerne i en omgang kvalifiserer seg til fortsatt spill i Winners Bracket, mens taperne går over til Losers Bracket.
Om man skulle tape også i Losers Bracket ryker man ut, men om man vinner sine matcher i Losers Bracket kan man fortsatt ta seg helt til finalen.
De som taper i Winners Bracket havner nemlig i Losers Bracket.
Det er litt vanskelig å forklare, men i praksis fungerer dette uten problemer ettersom det blir brukt et turneringsprogram, Tournament Maker 2.
(Single Elimination er den typen spillopplegg som har blitt brukt ved foregående treff.)
Baner/stages
I første runde/kamp skal det velges random stage (med de rette banene på random), eller man kan bli enige seg imellom om hvilken av de tillatte banene en vil spille.
Hvilke baner/stages er tillatte?
Alle utenom disse:
Flat Zone, Big Blue, Hyrule Temple, Great Bay, Yoshi 64, Brinstar Depths, Fourside, Icicle Mountain, Mushroom Kingdom I&II)
Resten av banene er tillatt for Counter-picking.
Character-valg
For å ikke skape urettferdighet og liknende ved valg av character i første matchen, kan man komme overens ved å for eksempel skrive ned hvilken character man vil spille på et papir, og deretter må man spille med denne.
Man trenger ikke å holde på en fast character gjennom hele turneringa, men kan selvfølgelig skifte hver gang en avanserer.
Hvorfor slik?
Det foregår slik for å forhindre counterpicking allerede innen settet har starta, om man for eksempel velger C Falcon og siden ser at motstanderen har valgt Peach.
Ettersom Peach er en kjent CF-counter kanskje man ikke vil spille med han lenger, og bytter til en Peach-counter istedet.
For å forhindre dette kan man altså komme overens om å bestemme character i forveien.
Annet
All "stalling", dvs at man gjemmer seg for motstanderen på et vis som hindrer ham fra å slå en, slik at tiden går ut, som for eksempel Peach Bombing eller Freeze Glitches, er forbudt. Oppdages dette; taper ”stalleren” matchen.
Semifinaler og finaler
Semifinaler vil bli spilt etter de foregående reglene. Finalene, derimot, vil bli litt annerledes. Den eneste forandringa her, er at det vil bli: best av fem kamper.
TEAMS
Grunnleggende
Grunnleggende gjelder akkurat de samme regler som i singles-turneringa.
I tillegg gjelder regelen om team-attack:
Team-attack skal være med, altså on/på.
Dessuten er Fountain of Dreams ban’et, da den ikke kvalifiserer seg til å bli brukt i teams pga størrelsen på brettet. Det kan også forekomme problemer med lag med så mange spillere.