TETRIS TETRIS TETRIS... TIL DS

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Er det for mye å be herren om noen eksempler på ting som ville behaget ham i en ny Tetris-utgave, eller har undertegnede rett i sin mistanke om at herren ville vendt nesen i sky og utstøtt et misbilligende fnys uansett hva Nintendo hadde inkludert?
Opprinnelig skrevet av Alex
Det kalles melking når det finnes ørten likegyldige (eventuelt bedre) utgaver av samme spill til en brøkdel av prisen.

Hva EA gjør med sin FIFA-lisens er en annen sak.
Var det ikke herren selv som påpekte at PES (fotballspillet) var objektivt bedre enn FIFA? Har ikke herren da skutt ned sitt eget argument i flammer - siden PES også er å få til en billig penge på ymse bruktmarked som f.eks. inneværende Internett - og dermed er bedre enn FIFA, og EA Sports da - uten at jeg skal sette poenget noe ytterligere på spissen - bedriver såkalt "melking"?

Kan ikke herren da vennligst innse at han burde holde kjeft?

Dette gjelder også såklart herren ved navn Sulky. Det finnes billige brukte automobiler, men det betyr ikke automatisk at enhver automobilmaker som fremstiller nye og dyrere automobiler er noen sjarlataner som fortjener intet annet enn vår spott og våre iltre kommentarer, selv om de to varer som falbys har samme funksjon. De er simpelt hen rettet inn mot forskjellige kundesegmenter.

Som sagt: Jeg synes virkelig ikke at online-muligheter er nok til å rettferdiggjøre et spill som fungerer tilnærmet like godt på mobilen min. Det blir som å lansere et Sudoku-spill til 350 kroner.
[/b]
Men nå er det jo ikke bare onlinemulighetene som gjør dette spillet bedre enn det du har på mobilen. Man har nye modi, pluss at Nintendos versjoner pleier å være ganske mye bedre enn de andre. En annen ting er at mobiler ikke akkurat pleier å være den beste saken å spille på - knappene pleier å suge rimelig kraftig, men nå vet jo ikke jeg hvilken mobil du har ...

Opprinnelig skrevet av Alex
Det kalles melking når det finnes ørten likegyldige (eventuelt bedre) utgaver av samme spill til en brøkdel av prisen.

Hva EA gjør med sin FIFA-lisens er en annen sak.
Var det ikke herren selv som påpekte at PES (fotballspillet) var objektivt bedre enn FIFA? Har ikke herren da skutt ned sitt eget argument i flammer - siden PES også er å få til en billig penge på ymse bruktmarked som f.eks. inneværende Internett - og dermed er bedre enn FIFA, og EA Sports da - uten at jeg skal sette poenget noe ytterligere på spissen - bedriver såkalt "melking"?
[/b]
Og hva så? Det er jo det samme jeg alltid har sagt. Du argumenterer kynisk. Selv om EA gjør det samme, gir ikke det Nintendo lov til å gjøre det samme. Selv om Ola får lov av pappaen sin til å skyte duer, betyr ikke at det er greit for deg å gjøre det samme.

Men nå er jo Yetipantsu av oppfatningen at Nintendo ikke melker Tetris, såvidt jeg har forstått ihvertfall.

Opprinnelig skrevet av Yetipants
Hva EA gjør med sin FIFA-lisens er en annen sak. Var det ikke herren selv som påpekte at PES (fotballspillet) var objektivt bedre enn FIFA? Har ikke herren da skutt ned sitt eget argument i flammer - siden PES også er å få til en billig penge på ymse bruktmarked som f.eks. inneværende Internett - og dermed er bedre enn FIFA, og EA Sports da - uten at jeg skal sette poenget noe ytterligere på spissen - bedriver såkalt "melking"?
Det går da vel på lisenser for at det skal kalles melking, vel? Jeg mener i hvert fall det, og når det tydeligvis finnes 18 forskjellige offisielle Tetris-lisenser, og dette blir da den nittende, så vil jeg si det er melking uavhengig av hvem som er utvikler, fordi det altså går på lisens og merkevaren Tetris (du må også selvsagt ta i betraktning at Tetris har begått en liten evolusjon opp gjennom årene for at det i det hele tatt skal kunne bli kalt melking).

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Og hva så? Det er jo det samme jeg alltid har sagt. Du argumenterer kynisk. Selv om EA gjør det samme, gir ikke det Nintendo lov til å gjøre det samme. Selv om Ola får lov av pappaen sin til å skyte duer, betyr ikke at det er greit for deg å gjøre det samme.
[/b]
Hvorfor i helvete ikke, mr. "Arguments? We don't need no steenking arguments!" Sånn til info, siden du tydeligvis dukket da poenget nærmet seg, var det jeg prøvde å komme frem til at argumentasjonsrekka di er omtrent like sjødyktig som Blücher.
Og igjen: Seks. År.

Egle: Ser ikke helt poenget der, gitt. Tetris-navnet er ikke beskyttet, ergo kan Knut og hvermann lage "Tetris! The Obsolete Plus Mega-Mixup Smash Plus!" eller tilsvarende og kalle det offisielt, så den lisensen der tror jeg du må ta med til en særdeles nærsynt sorenskriver. ;)
Du sier kanskje at det er forskjell på FIFA og PES, at det ikke er samme greia? Vel, det er forskjell på Nintendo-Tetris og Jeg-har-akkurat-lært-meg-programmering-Tetris også. ;)

<div class='quotemain'>Og hva så? Det er jo det samme jeg alltid har sagt. Du argumenterer kynisk. Selv om EA gjør det samme, gir ikke det Nintendo lov til å gjøre det samme. Selv om Ola får lov av pappaen sin til å skyte duer, betyr ikke at det er greit for deg å gjøre det samme.
[/b]
Hvorfor i helvete ikke, mr. "Arguments? We don't need no steenking arguments!" Sånn til info, siden du tydeligvis dukket da poenget nærmet seg, var det jeg prøvde å komme frem til at argumentasjonsrekka di er omtrent like sjødyktig som Blücher.
Og igjen: Seks. År.
[/b][/quote]
Hva om du slutter å kritisere meg for å ikke komme med argumenter, for så å komme med noen selv? Du vinner ikke debatten ved å være "morsom" vet du.

Joda, det er seks år siden forrige utgave fra Nintendo. Grunnen til det er såre enkel: Ingen vil betale harde penger for Tetris lenger. Tetris er et spill som finnes i tusen forskjellige freeware-utgaver, til alskens konsoller. Jeg kan spille en likeverdig utgave på mobilen min. En utgave på 216kb faktisk. Poenget mitt er at dette spillet er nesten like simpelt og utdatert som en omgang med tripp, trapp, tresko ute på asfalten. Nintendo har kanskje ikke laget en utgave på seks år, men for meg som forbruker har det ingenting å si. Utgavene er like tilgjengelige for meg uansett, derfor blir den ikke automatisk mer spennende om den har Nintendo sitt navn på utsiden. Touch/Push-modusen ser eksempelvis dritkjedelig ut. En teit måte å endre Tetris formulaen på. Å spille online kan sikkert være morsomt, men ikke 350-kroner-morsomt.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Så du er lei av Tetris og derfor melker Nintendo Tetris-navnet så juret revner? Nemlig.
Egne argumenter har jeg lagt frem, opptil flere ganger til og med. En kjapp recap:

- Først: Det er Nintendos Tetris-spill jeg er interessert i. Det andre jallaopplegget er meg revnende likegyldig (kanskje unntatt Tetris The Ultimate Plus).
- Så: Nintendo gav ut sitt forrige Tetris-spill for - ja - seks år siden.
- At noen synes dette er unødvendig og bortkastet og ikke verdt penga er nå greit, jeg kunne sagt det samme om svært mange andre spill.
- Men: Å komme med beskyldninger om melking uten annen rot i virkeligheten enn at en selv synes et nytt Tetris-spill er unødvendig, det krever en logikk som for meg er helt fremmed.
- Så: Hold kjeft, eller ordlegg dere bedre, knøler. Litt vittig er det for meg at Nintendos nye DS-design, sluppet et drøyt år etter originalen, stort sett ble mottatt med "å, så pen! Jeg vil ha!", men når de samme folka lanserer en oppdatering av et seks år gammelt spill med online-multiplayer og nye modi, da er det melking. :rulleøyne:

Dere fatter kanskje at jeg synes dette blir latterlig, og at jeg dermed har vansker med å holde meg seriøs under debatten? :p

Alex: Har jeg rett om jeg tipper at du synes Gran Turismo-serien er gode spill? Bare nysgjerrig.
Og angående signaturen din: "everybody has" forkortes til "everybody's", ikke "everybodys" som ikke gir noen mening.

Hvorfor i alle dager har kun Nintendo sine Tetris spill noe for deg å si? Har du prøvt THQ sine utgaver?

Se for deg at det kom en splitter ny utgave av Robotron til DS, med online-muligheter. Spillet var uforandret siden sin originale utgave og man fant det til tusen andre konsoller for en slikk og ingenting. Allikevel skulle utgiveren pese ut enda en kopi av spillet med kun multiplayer-muligheter som forandringer. Ville du virkelig betalt 350 kroner for Robotron med multiplayer?

Og ja, jeg synes Gran Turismo er en underholdende serie. Har jeg kjøpt alle de forskjellige utgavene? Niks. Ulike nok synes jeg ikke de er. Men Gran Turismo i sin enkelthet er et knakende morsomt spill, akkurat som jeg synes Tetris er.

Egle: Ser ikke helt poenget der, gitt. Tetris-navnet er ikke beskyttet, ergo kan Knut og hvermann lage "Tetris! The Obsolete Plus Mega-Mixup Smash Plus!" eller tilsvarende og kalle det offisielt, så den lisensen der tror jeg du må ta med til en særdeles nærsynt sorenskriver. ;)
[/b]
Hvor har du det fra at Tetris-navnet ikke er beskyttet? Tetris Company deler jo ut lisenser og eier varemerket Tetris.

Kilde: Wikipedia (under "history")

SHDR

Gullmedlem
Alex: Det var festlig at du skulle nevne Robotron, for det blir faktisk remaket for Xbox Live Arcade as we speak. Kanskje det til og med er blitt sluppet?

Uansett ... essensen i saken er som følger:

1. Nintendo gir ut en DS-versjon av spillet som solgte Gameboyen way back then. Det er ikke plagsomt mange blokkbaserte puslespill på Nintendo DS, og ingen versjoner av spillet som fungerer på konsollen uansett, siden Tetris Advanced aldri så dagens lys (eller var i emming, såvidt jeg vet).

2. Tryggve er villig til å spandere et ukjent antall hundrelapper på spillet, fordi han er en stor fan av Tetris, og vet at Nintendos varianter over spillkonseptet er, som Nintendos titler veldig ofte er, de beste på markedet. Erfaring tilsier at Tetris DS er et godt kjøp.

3. Tetris finnes i et utall ulike versjoner til et utall ulike konsoller, men såvidt meg bekjent, er det ingen av de mange klonene som a) finnes på Nintendo DS, b) tilbyr multiplayer via Nintendo WI-FI, eller for den saks skyld ad-hoc-mulighetene til DS.

4. Den prospektive kjøperen (Tryggve), finner punkt 3 å være et unikt salgsargument. Siden han liker Tetris, setter pris på å spille Tetris på for eksempel toget, bussen eller dass, og er eier av en Nintendo DS, er det naturlig for ham å gå til innkjøp av Tetris DS. Hvorvidt andre mennesker føler at dette kjøpet er velfundert eller ikke, er for Tryggve klinkende likegyldig.

5. Uavhengig av hvor ofte noen hyler at Tetris DS er melking av konseptet Tetris, blir det irrelevant ettersom Tetris DS dekker et behov som eksisterte før det ble annonsert. Ingen av de andre Tetris-spillene tilgjengelig dekker det samme behovet på den samme måten, og dermed er det helt rimelig at Nintendo velger å dekke det. De liker å tjene penger, og vet at det er en anseelig demografi der ute som vil kjøpe seg en Nintendo DS og ikke minst bruke online-tjenesten deres, om de vet at de får Tetris tilgjengelig. Dette sørger for å gjøre Tetris DS til en god forretningsbeslutning.

6. Dersom Nintendo hadde gitt ut en Tetris variant til DS tidligere, uten flerspillermuligheter, og nå kort tid etterpå hadde annonsert en ny versjon, kunne dere hvint så mye dere vil. Men faktum er at Nintendo, og faktisk ingen andre heller, har gjort akkurat dette enda. FIFA-spillene melker derimot kundegruppen sin, ettersom de eneste behovene de nye FIFA-spillene dekker, er behovet for oppgraderte spillerstaller og ikke minst forbedringer eller ekstrapoleringer over grunndesignet som sannsynligvis har vært planlagt eller mulige svært lenge. EA kunne gitt ut FIFA hvert tredje år istedet, og dermed sikret at det føltes som et helt nytt produkt hver gang. Det har valgt å ikke gjøre. Nintendo har, på sin side, ikke gitt ut en Tetris-variant på svært mange år. De dekker med andre ord et langt mer aktuelt behov.

Egle: Faktisk, så kan jeg velge å lage en Tetris-klone som heter BLOCKZ eller SIRTET eller KUK eller whatever, og komme meg unna med det. Tetris Company eier kanskje varemerket, men de eier ikke konseptet. Det er umulig å eie ideer eller konsepter, men om noen plagierer din opphavsrettighetsbeskyttede eiendom, har du lov til å anklage dem for plagiat. Siden konseptet Tetris er så enormt generelt, er det vanskelig å gjøre dette. Hva er det man plagierer? Formen på blokkene? Vanskelig gråsone der ... så lenge jeg ikke pusher produktet i et marked der det konkurrerer direkte med et offisielt produkt, eller planlegger å tjene penger på det, er jeg trygg som en lås.

Var det så vanskelig? Eller er de retoriske krumspringene mine for avanserte?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Hvor har du det fra at Tetris-navnet ikke er beskyttet? Tetris Company deler jo ut lisenser og eier varemerket Tetris.[/b]
Det har jeg ganske enkelt fra observasjoner jeg har gjort, med tanke på at det selges og markedsføres et ukjent antall Tetris-spill med ordet "Tetris" i navnet (Arika lager en serie ved navn Tetris The Grandmaster eller deromkring, for eksempel). Jeg mistenker at det er en god del lisenser ute og rusler i tillegg til den offisielle.

Alex: Ja, jeg har prøvd THQs Tetris-spill. Dessverre. :(
Og Robotron - eller enda bedre: Smash TV (som vel er tilgjengelig for kjøp over XBox Live Arcade i skrivende stund) med online-spill hadde EID.

Shadar: Jeg mener jeg faktisk har sett et spill kalt Sirtet. :p

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Skjønner poenget ditt Yeti, men jeg synes det er feil å sammenligne tetris med en bil.[/b]
Så fint, da.
Noen spesiell grunn til det, eller?

Alex: Det var festlig at du skulle nevne Robotron, for det blir faktisk remaket for Xbox Live Arcade as we speak. Kanskje det til og med er blitt sluppet?

3. Tetris finnes i et utall ulike versjoner til et utall ulike konsoller, men såvidt meg bekjent, er det ingen av de mange klonene som a) finnes på Nintendo DS, b) tilbyr multiplayer via Nintendo WI-FI, eller for den saks skyld ad-hoc-mulighetene til DS.
[/b]
Robotron til Arcade er allerede sluppet. Prisen ligger på ca 30 kroner, og såvidt jeg vet er det online. I likhet med Smash TV, som altså er både online og billig.

Tetris har aldri vært online før, ingen tvil der. Online blir nok spillet enda morsommere, ingen tviler på dette heller. Det er derimot prisen på pakken jeg stiller meg tvilende til. Å ta betalt 350 kroner for et ørten år gammelt spill med online-funksjoner synes jeg er litt drøyt.