The Elder Scrolls IV: Oblivion

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Han mener at han ikke har peiling. Xbox 360-versjonen som demoes over USAs grønne enger om dagen sliter stort med framerate- og siktproblemer. Tror nok Lillebløts nye vidunder klarer å trekke ned på egen hånd, ettersom Bethesda har dette med programmering temmelig godt inne (se på Morrowind) og har peiling på å mekke skalerbare spillmotorer.
 
Hva i alle dager vet du om det? Bethesda sier jo selv at det er lettere å programmere til XBox360, men at spillet ble utviklet hovedsakelig for PC, og portingen fører med seg visse problemer. Men disse er nok borte når spillet legges ut for salg.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Skjønte nemlig ikke hvordan pcutgaven kunne trekke ned xboxutgaven, siden alle pc-spill jeg har spillt har hatt skalerbar grafikk.
[/b]
Skalerbar i form av oppløsning ja. Men svært få har store forskjeller i detaljnivå og slikt. Derfor må Bethesda begrense seg litt når de lager et spill til tusenvis av pc-brukere med forskjellig hardware. I motsetning til 360, som er låst.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Ja Alex, hvorfor overså du totalt det jeg skrev i min forrige post? Fordi det ikke passet med din oppfatning, hmm?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Da er det sikkert ikke noe problem for deg å gi meg en link til disse sikre kildene heller, da. :)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Klart vi er. Du skulle sett oss i helgene. :kos:
 
Da er det sikkert ikke noe problem for deg å gi meg en link til disse sikre kildene heller, da. :)
[/b]
Kilder som sier at spillet primært er laget for PC? Hva med spillets hjemmeside? Så veldig kryptisk er nok ikke den informasjonen.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Nei, såklart ikke. Litt mer kryptisk er derimot sammenhengen mellom at 360-en er lettere å programmere for, og at PC-en drar ned ytelsen.
Hvis 360-en er kraftigere OG lettere å programmere for enn en PC, ville det vel gått glatt på en 360, eller hva?
Og hvor finner jeg infoen om at portingen var så vanskelig? Jeg orker ikke lete bare for å underbygge ditt argument, skjønner du.
 
Det om portingen har jeg lest på IGN for lenge siden, rundt anklagene om at launchspilla hadde dårlig grafikk. Ikke direkte relatert til spillet, men det handlet om at PC-spill portet til 360 ville som regel bli dårligere enn hva de hadde blitt om de hadde blitt utviklet primært til 360, som er kraftigere enn de aller fleste PCene der ute idag.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Okay, det var hva du leste på IGN for noen måneder siden. Da kan jo jeg slenge frem noe jeg fant etter et par minutters research:
The Gamebryo engine is both powerful and flexible enough to suit the needs of any type of game, demonstrated by the range of major games that use it: Sid Meier's Pirates!, Civilization IV, Dark Age of Camelot, and Elder Scrolls III: Morrowind, to name a few. Gamebryo runs on every major platform, is already in use for Xbox 360, and will be optimized for use in PlayStation 3. It boasts outstanding, reliable performance, and includes the rendering, animation, and special effects features needed to create any game.

Although Gamebryo was the underlying engine that was used with Elder Scrolls III: Morrowind, it has been rebuilt upon for Oblivion with many new features, and is more optimized than its predecessor.[/b]
(Gamebryo er da spillmotoren som driver Oblivion)
Så en mer optimisert motor enn tidligere, som blant annet er blitt spesielt tilpasset for Xbox 360, er det Oblivion kjører på. Aha, vi merker oss dette faktum.
Så kan vi se hva anmelderne skriver (vi ignorerer PC-omtalen som refereres i artikkelen):
OXM gave the game a 9.5 (out of a possible 10) in its April 2006 issue. The reviewer was amazed by the stunning presentation and engrossing gameplay, however, he claimed that the Xbox 360 version suffered from occassional frame rate drops, and long load times.[/b]
(Min utheving)
Jeg synes dette rimer temmelig dårlig med dine sikre kilder, Alex.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Hvis det var snakk om "et par ukers lengre dev-time", hvorfor i alle dager har de da sendt spillet ut til omtale? Skulle det på noen måte være gunstig å gi omtalerne en uoptimisert build av spillet? Oblivion er så hypet fra før av at to uker ekstra ville vært ett korn salt i saften.
Jeg begynner å lure på om de har tatt seg vann over hodet, om Microsoft har presset dem for langt, eller hva som har skjedd. Det jeg vet er at om disse problemene er i den ferdige versjonen, kommer det til å bli ramaskrik. Dette går fullstendig på tvers av hva Microsoft lovet om 360-en.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Hvor? Jeg skrev at jeg begynte å lure. Hvor er angrepet? Og hvor er sammenhengen mellom det du skrev og faktaene jeg la frem?
Hva med å innrømme at du trakk din tidligere påstand ut av ræva, hmm?
 
D

Deleted member 1518

Gjest
"According to a preview over at GamingTrend.com, the Xbox 360 version of Oblivion seems to be the slightly better. -- "Personally, I felt that the Xbox 360 was the better version of the two. While the PC version has the ability for mods later, the Xbox 360 framerate was much smoother than the PC version. The PC's we used had a top of the line video card, so if these machines had issues running the game smoothly, you'll have to turn off some features to get a smooth framerate on systems with older video cards." :p
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Oi sann, så det er previews som gjelder nå, og ikke omtaler? Helt greit.
Opprinnelig skrevet av 1up
Just an hour in, Oblivion feels more like a fairy tale than a game, and the first time that falters is when you look up at the grassy area that's a good distance away, and the area looks...bad. Without the close-up attention that generates the plants swaying under you, and too close to be concealed by trees, the grassy hills just across the pond from you look like broad swathes of poorly textured green.