The Last of Us (PS3 og PS4) - postapokalyptisk zombiesopp

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Fikk du ikke sights & sounds-pakka? Eller fikk du den men gidder ikke laste ned en app som laster ned musikken til PS3-en for så å overføre dem til maskinen din?

Fortvil ikke, The Last of Us-soundtracket ligger også på Spotify! (link til web-spotify)
 

demake

Seksuelt godteri
Det ble ikke arbeidet på laboratoriet i dag for å si det sånn. Jeg tror vi har GOTY her, utvilsomt. Det er så gjennomført bra. Jeg fortsetter å snike meg rundt og meleer de stakkars jævlene som spotter meg. Går med en del molotover og spikerbomber også. Dette er faktisk det eneste spillet med crafting der jeg har benyttet meg av det hele.jævla.tiden, og jeg elsker det. Må saumfare hver eneste lille krok for teip, sakser og eksplosiver (som ser ut som små poser weed).
Storyen er enkel, gjennomført og drar ikke mye bullshit slik som Bioshock Infinite gjorde. Bioshock Infinite ser bra ut, men storyen er så ræv at jeg ikke gidder å vurdere det som GOTY en gang.
Det er forbedret på encounter-fronten også, sammenlignet med Uncharted der alle encounters er midjehøye vegger og tre bølger av fiender der den siste har heavy armor og gatling gun. Kanskje det er forbedret fordi jeg slipper å måtte skyte meg ut av trøbbel...
Oh well. Jeg har akkurat kommet til en grønn skog. Det regner og det renner en elv like ved. Fortsetter i mårra.

Hvor døde jeg mest på meg av skrekk spør du? Jo det var faktisk ett sted der jeg holdt på å muldvarpe på meg pga for mye kaffe og...
den jævla oversvømte kjelleren under hotellet, der man må starte den generatoren og blir skrudd i stumpen av soppfolk. Når man kommer til gangen med sporer i luften, og vannet kruser seg av...gudene veit hva. Måtte ta en pause der. Åja, og en bloater seff. Herlig.
 

Jæveltango

Pepperoni Playboy
85% ferdig her, blir å fullføre det i kveld/natt, etter Man of Steel.

Liker det svært godt til nå. Et av få spill der jeg genuint har hatt høy puls. Det føles også som det er slags sammenheng mellom selve spillmekanikken og historien. I Bioshock var historien og art-designet strålende, men selve gameplayet føltes malplassert ut. I Uncharted er du en temmelig keitete og virrete type, mens i gameplayet blir du om til en massedrapsmann. Her er det en tydeligere sammenheng, og det er befriende å slippe å være en kulesvamp av en massedrapsmann, og å ha lite ammunisjon. Gameplayet føles like rått og nedstrippet som historien, og jeg elsker det.

Musikken er forresten fantastisk. Igjen en neddempet og atmofærisk affære. Der omtrent alle andre spill på dagens marked lesser på, så viser Naughty Dog, sammen med The Walking Dead (Ny episode i juli, forresten!) at der er rom for less is more, også i spillmediumet.
 

Jæveltango

Pepperoni Playboy
I starten, så restartet jeg omtrent alle encounters om jeg ble oppdaget. Føltes ut som jeg gjorde noe feil når jeg ble oppdaget. Har nå lært meg å leve med det, og heller gå i skjul igjen etter å ha drept en mann åpenlyst, for å så fortsette å snike. Har også blitt flinkere til å bruke smoke bombs, molotovs osv. Er generelt elendig til å utnytte slikt i spill.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
Bruker lite molotov, men liker nail- og smokebomb godt. Prøver å samle alt mulig dritt, men føler jeg finner så få ressurser. Kan det ha noe med Hard-graden, eller suger jeg bare? Mest sannsynlig sistnevnte
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Smoke bombs brukte jeg ikke før på sistekampen, men de anbefales! Du kan enten skjule deg i røyken som et slags makeshift cover i åpne områder, eller kaste den på/i nærheten av fiender og løpe inn og instakille dem.
 

Jæveltango

Pepperoni Playboy
Må være vanskelighetsgraden. Jeg spiller på normal, og har aldri hatt utpregede problemer med ressurs-tilgjengelighet. Men så er jeg som sagt elendig på crafting osv.

Da var det fullført! Her er mine stats. Trodde jeg spilte mye "dårligere" enn resten her på bruket, men ser ikke ut som jeg skiller meg voldsomt ut. Brukte derimot noen timer lengre enn det som ser ut til å være normalen.

  • Total Kills - 628
  • Total Deaths - 79
  • Ally Deaths - 1
  • Firearm Kills - 299
  • Accuracy - 77.0%
  • headshot Kills - 24
  • Artifacts Found - 57
  • Comics Found - 8
  • Firefly Pendants Found - 10
  • Weapon Upgrades purchased - 36
  • Time Played - 19:40:58
 

Lodin

Der Waaaah
Kjøpte det jeg og siden det var prompispris hos Platepromperiet og jeg alikevel var i byen. Så får vi se hva jeg syns.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
- Alle er psykopater.

- Pressing the Triangle Button Every Five Seconds to Move Things Blocking Your Way: The Game.
Spilt en del timer etter jeg leste det her første gangen. Klarer ikke å få det ut av hodet, og føler jeg må si at jeg personlig ikke synes noe av det der stemmer. Føler det er relativt sjelden man må bruke trekant for å dytte ting unna, føler det var flere sånne qte-greier i f.eks Uncharted

Så til det jeg ikke får ut av hodet; Det med psykopater. Klarer ikke å se det uansett hvor hardt jeg prøver. Jeg mener, moralkodeksen er forvridd til de grader, de er sekulariserte og det finnes like mange forskjellige moralkodekser som det finnes grupperinger. Hver "stamme" har hver sin måte å leve på, hva som er riktig eller galt, hver sin måte å overleve på. Og det er overlevelse jeg synes alle portreterer ganske bra. Drep eller bli drept. Det at Ellie ikke reagerer på noe, men at f.eks Joel
sukker tungt "Jesus" når han leser om en fyr som har henrettet barn i kloakken så de ikke skulle bli infiserte
viser at hver figur har en grense, har sin oppfatning av virkeligheten og det å overleve. Ta f.eks
Hunters i Pittsbourgh. Leser man litt dokumenter får man vite at én person får overtalt resten til å havne der de er. Kall det psykopatisk, eller kall det overlevelsesinnstinkt; Noe må ofres for at man selv skal kunne overleve

Greia spillet klarer å formidle for meg er hvor forbanna plausibelt alt er; Jeg tror på handlingene, situasjonene og universet generelt . Virkelig unikt for min del

Følte for å skrive at jeg følte meg litt som Alyosha når jeg skreiv detta, men det kunne kanskje blitt tolket feil. Mener fullt ut at alle har hver sin mening og oppfatning av alt og alle i spillet, men jeg personlig ville ikke gått såpass langt å kalle de psykopater. Føler det er viktig å tenke på når handlingen er lagt, altså 20 år etter et utbrudd som sendte menneskene tilbake til steinalderen, hvor den sterkeste overlever. Hadde handlingen vært lagt ett år etter utbruddet ville nok alle figurene vært veldig annerledes portertert.
 
Skrev det etter å ha spilt det i en time hvor Joel og Tess' reaksjon på at noen ikke hadde betalt for våpnene deres var å plukke opp sakene sine, og alene dra for å drepe dem alle sammen med det samme, noe som samsvarer ganske greit med en psykopats likegyldighet overfor liv, konsekvenser, og fare. Har senere i spillet opplevd noen plasser hvor man ikke behøver å drepe noen for å komme videre, så det kan godt være det ikke er så crazy som jeg opplevde det med Uncharted som referanseramme for hva som foregikk, og at det var mine valg i spillet som gjorde det så skarrende. Er enig i at man ikke hadde hatt samme forestillinger om rett og galt i en slik verden da, men det går unektelig surrealistisk mange folk ned underveis hvis man glemmer det er et spill, selv om det også veldig lett å tilgi fordi det nettopp er det. Ble bare en litt for åpenbar unnskyldning til å skyte folk slik jeg opplevde begynnelsen. Som førte til den anklagen.

Når det gjelder QTE-greiene i Uncharted, så er det litt annerledes i The Last of Us hvor det utelukkende går på å trykke trekant for å iverksette et klipp hvor hovedpersonen tar noe bort og lignende, eller trykke trekant for å ta noe, flytte det, og så trykke trekant igjen. Det føles litt dumt, og langt mer ensformig enn Uncharted som i tillegg har omfattende klatresekvenser. Her blir det liksom kamp, gåing, trekantgreier, kamp, gåing, trekantgreier og så videre. Når det er sagt, har jeg fått litt sansen for det fordi disse merkelige trekantøvelsene etter hvert er veldig knyttet til å hjelpe Ellie, for eksempel hjelpe henne opp så hun kan hjelpe deg opp. Jeg tror rett og slett det er et forsøk på en mer tilgjengelig variant av samarbeidet i Ico, at hovedfunksjonen altså er å knytte deg til ledsageren din, at det er derfor det kommer så ofte, som en lekse. Jeg tror Ellie er litt for uavhengig sånn ellers til at det virkelig fungerer, men jeg finner det i hvert fall sympatisk. Hahah, da, tror ikke jeg tolker det feil, hyggelig at noen endelig vil diskutere spill i min ånd, liksom!
 

Shinra85

Spillegals effort emo
Hele greia med Joel og Tess i starten tok jeg som en grei forklaring på hvordan det samfunnet egentlig er. Det kommer jo fram iløpet av den første timen der hvilket forhold de to har, samtidig er det ufattelig mye mistillit. Der de er, og livet de lever, er det kun snakk om overlevelse. Bare første sekvensen viser jo hvor lite Joel egentlig stoler på Tess, selvom han MÅ ha hjelp av henne for å komme seg til målet. Det med å ta livet av Robert og alle bøllene hans er også noe som understreker hele samfunnet

Poenget ditt angående psykopattrekk pga massedrap kan dras inn i alle spill med et voldselement. Red Dead Redeption, Call of Manshoot 64: Massacre of the Low Lifes, osv. Iallefall Uncharted. Grunnen til at jeg føler dette er annerledes enn Uncharted, og også mer "tilgivelig" er fordi det er et anarki, rein og skjær lovløshet som råder. Stammekrig, oss mot dem. Det blir vist allerede i slutten av introduksjonssekvensen
da Sarah blir skutt
. I f.eks Uncharted blir jo Nathan Drake nærmest fremstilt som en pasifist på skattejakt i en filmsekvens, for så å massakrere personer i halvtime etterpå før neste film tar for seg det samme igjen. Joel blir iallefall fremstilt som en hard drittsekk fra starten av

Føler forøvrig også at trekantsekvensene brukes til å knytte bånd med Ellie og andre figurer man møter, noe jeg også føler funker for det mediet tvspill er
 
Jeg tror folk som irriterer seg over å trykke trekant her og der og mista litt av poenget med spillet, synd at det finnes slik som Alyosha som ikke opplever så å si det beste spillet som har blitt laget i vår tid.
 
Aksepterer som sagt massedrepingen fordi det er et spill, slik jeg tilgir at en roman er delt opp i kapitler, et valg som ikke har noe med de enkelte fortellingene å gjøre, altså! Det som gav meg lyst til å stille hovedpersonene psykiatriske diagnoser for å få det jeg så til å gå opp er at de, etter det jeg husker, bestemmer seg for å dra ut og drepe en hel bande alene. Jeg fant ikke dette realistisk, hverken innenfor spillets univers eller samfunnet det skildrer. Om trekantsekvensenes suksess er vi uenige om! Sånn ellers irriterer jeg meg ikke særlig over å trykke trekant her og der, jeg bare observerer punktene hvor spillet etter mitt syn svikter. Det er kanskje kjedelig av meg å finne det morsommere enn å forsøke å ignorere det da.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
Mener å huske at de skulle snakke med Robert, for så å bli angrepet? Tanken er jo alltid "angrep er beste forsvar", og Tess og Joel blir angrepet av tre stk (som er tutorialen for coversystemet). Igjen føler jeg at dette gir mening og henger perfekt på greip.

Som nevnt tidligere er dette mine tanker og følelser rundt det. Setter veldig pris på andres synspunkter også, føler at jeg blir litt partisk da dette er en av de beste spillopplevelsene mine noen gang
 
Skal sjekke ut begynnelsen igjen når jeg er ferdig for å se om forundringen min da stemmer overens med hva som faktisk skjer i spillet! Og heldig som nylig har hatt en! Jeg har fortsatt mye igjen av spillet, så får se hva jeg til slutt synes.
 

demake

Seksuelt godteri
Ting jeg liker med denne spillen:

-Ingen regenererende helse. Ikke en gang etter mellomsekvenser.
-Når man bandasjerer seg selv eller mekker stæsj går ikke spillet inn i pausemodus.
-Knapphet på ressurser. Kunne om enn gjerne vært enda mindre kuler tilgjengelig.
-Flere måter å løse kampene på enn å bare skyte (dette hadde jeg aldri trudd om Naughty Dog, siden de ikke har evnet å gjøre noe med de pisserævva kampene i løpet av tre Uncharted-spill).

Ellers ble jeg ferdig med det i går kveld, og jeg brukte 10 minutter kortere tid på det enn Jæveltango. Jeg har virkelig nytt hvert et sekund og stoppet opp for å se på utsikten i ny og ne. Hadde noen og 50 deaths, og de fleste fiendene ble tatt med stealth kills og spikerbomber/molotov. Der det lot seg gjøre unngikk jeg å drepe, og sneik meg i stedet for bare forbi.

Nei, dette har vært en fryd. Desidert et av de beste spillene jeg noensinne har spilt, så hatten av for Naughty Dog!