The Legend Of Zelda: Twilight Princess

#21
Det er det som irriterer meg mest med Zelda-serien - det er altfor enkelt. Når jeg gikk igjennom OoT for første gang tror jeg ikke jeg døde én eneste gang. Det samme gjelder ikke TWW da, men det var mange gangene Link hadde hodet i grøfta. Nå når jeg spiller ALTtP har jeg allerede dødd flere ganger, men det er aldri et stort problem å dø, man blir jo bare gjennopplivet av en fe.
 
#22
Personlig liker jeg ikke Oracle spilla i det hele tatt. De er nesten helt frarøvet av engasjerende handling. Tempelene der som du (Yeti) skryter opp i himmelen fant jeg også megeeet kjedelige. Jeg er selvfølgelig objektiv nok til å innse at de hadde et par gode og originale oppgaver å løse, men det hele ble for monotont og repeterende. Dette kan muligens skyldes at jeg daua hele tiden og måtte traske helt fra starten av tempelet, samt å drepe alle fiendene på ny. At min daue-statistikk var så høy som den var, velger jeg å holde spillet ansvarlig for. Jeg mener at problemet ligger litt i spillmotoren. Flere av fiendene (spesielt de plagsomme flaggermusene) hadde altfor ustabil collision-detection, som medførte at spillet ofte ikke registrert at jeg traff dem med sverdet, som igjen er et annet problem. Sverdet hadde nemlig alt for liten skade-radius sammenlignet med f.eks. A Link To The Past. I sistnevnte svingte Link sverdet i en radius av ca 75 grader, i Oracle er den ganske nøyaktig 45 grader. Disse 45 gradene er ikke vendt fremover, men i en skrå vinkel mot høyresiden av Link. Så om en fiende hadde stått rett overfor Link og en ørliten smule til venstre, måtte man ha gått igjennom utrolig mye mer arbeid for å drepe den fienden. Men nok om dette.

Hva jeg håper Nintendo virkelig klarer å få til i dette spillet er å la det virke mer interaktivt. At man får delta i hendelsene i en mye større grad. Eksempelvis kunne de ha implentert alternative måter å få fatt på sverdet sitt for første gang. Man kunne kanskje bytte det til seg av en pensjonert sverdmann i byen ved å gi han disse spesielle frimerkene han hele tiden maser etter, man kunne klatre opp på et lokalt fjell hvor det "visstnok" skal være et sverd eller man kunne samle en haug med rupys og kjøpe det om man mangler litt fantasi. Ved å tilby slike alternative måter å progressere i spillet, ville det føles mye mindra scriptet, man ville blitt mer engasjert og fått følelsen av at man faktisk redder verden, og ikke bare "dreper store edderkopper i en haug med templer i den rekkefølgen som er ønsket av Nintendo...". Slik som Zelda spilla nå er det rene kake-gangen (cakewalk). Man får alt for åpenbare hint om hva man skal gjøre og man føler ikke at man gjør noe på egenhånd, men heller spiller spillet nøyaktig etter fasiten.

På fortellerplanet kunne jeg gjerne sett Hyrule i en litt ny form, gjerne fra et nytt perspektiv. En litt mer dynamisk design hadde også gjort seg. Varianten i Ocarina of Time hvor du har et stort åpent område med fire/fem utganger på blir alt for simpelt. Landskapet kan også være mye mer levende. Gi oss scripta hendelser som oppstår på forskjellige tidspunkt. Gjerne ting som bandekriger eller peasants in need of assistance. Slik at spillet blir litt mer variert og alltid har noe å by på om man står fast i et dungeon. Som tidligere nevnt er jeg også enig i at kampsystemet trenger en liten overhaling. Det er forlengst utdatert og nesten litt retro i forhold til hva for eksempel Devil May Cry har å by på. Gi oss litt taktikk i kampene i stedet for de forutsigbare mønstera vi må lære oss for å vinne.

At man skal fjerna Zelda fra spillet synes jeg er pølsevev. Men litt forandring i hennes posisjon er jeg for. Hun kunne eksempel heller ha vært en prinsesse som levte for mange år siden og nå kontakter link gjennom hennes ånd for å få hans hjelp til å redde verden. Eller kanskje hun ikke trenger å være en prinsesse i det hele tatt? Jeg er ikke helt sikker, men er dritspent på resultatet til tross for at jeg har mine tvil ang. hvor mye som egentlig er nytt. Det ser i det minste pent ut da... :)
 
#23
Opprinnelig skrevet av Yetipants@24.11.2004, 19.24
Merk dere... Alle som tipper om poengsummer kun på bakgrunn av tre usle screenshots er tullinger! Helt sikkert! :D
Håper forøvrig at de lærer litt av Capcoms utsøkte behandling av Zelda-lisensen (les: Oracle-spillene) og gir oss noen nye items og en ny gimmick. Seasons-spillmekanikk i et 3D-spill hadde eid.
Håper også at dette ikke foregår i Hyrule. Hvor klassisk "Link-versus-Ganon-samle-Triforce-biter" enn er, begynner jeg å bli smått lei det nå. Det holder faktisk at jeg må samle noe annet, bare det ikke er Triforce. Faenskapen smuldrer vel opp snart, så mange ganger den er blitt splittet i åtte biter.
Og... JEG VIL IKKE SE NOE TIL ZELDA, FOR FAEN. Horekjerring. Til slutt håper jeg dette ikke blir et nytt Ocarina Of Time - det MÅ ikke være 3+7+1 dungeoner bare på grunn av at dere har etablert det som kanon, gutter! Mekk heller noe som duger, og som faktisk er morsomt å spille, så holder det i massevis. Wind Waker var et lyspunkt i så måte, så jeg tviler egentlig på at jeg må lide meg gjennom et nytt Spirit Temple, men jeg bare tok det med.
Hører dere, Nintendo? Jeg er for glad i Zelda-serien til at jeg orker et nytt Ocarina of Time... for det holder nemlig med ett.
140486​
Ja, sats på gimmick og ikke gameplay, akkutatt som i Oracle spillene. Du vil ha gimmicks, orgainalitet, ikke noe Hyrlue og ikke noe nytt Ocarina of Time? Dette begynner å stinke skremmende likt som Majoras mask/Oracle spillene
 
#24
Opprinnelig skrevet av Yetipants@24.11.2004, 19.24
Merk dere... Alle som tipper om poengsummer kun på bakgrunn av tre usle screenshots er tullinger! Helt sikkert! :D
Håper forøvrig at de lærer litt av Capcoms utsøkte behandling av Zelda-lisensen (les: Oracle-spillene) og gir oss noen nye items og en ny gimmick. Seasons-spillmekanikk i et 3D-spill hadde eid.
Håper også at dette ikke foregår i Hyrule. Hvor klassisk "Link-versus-Ganon-samle-Triforce-biter" enn er, begynner jeg å bli smått lei det nå. Det holder faktisk at jeg må samle noe annet, bare det ikke er Triforce. Faenskapen smuldrer vel opp snart, så mange ganger den er blitt splittet i åtte biter.
Og... JEG VIL IKKE SE NOE TIL ZELDA, FOR FAEN. Horekjerring. Til slutt håper jeg dette ikke blir et nytt Ocarina Of Time - det MÅ ikke være 3+7+1 dungeoner bare på grunn av at dere har etablert det som kanon, gutter! Mekk heller noe som duger, og som faktisk er morsomt å spille, så holder det i massevis. Wind Waker var et lyspunkt i så måte, så jeg tviler egentlig på at jeg må lide meg gjennom et nytt Spirit Temple, men jeg bare tok det med.
Hører dere, Nintendo? Jeg er for glad i Zelda-serien til at jeg orker et nytt Ocarina of Time... for det holder nemlig med ett.
140486​
Hva er Zelda uten Zelda? det blir som musikk uten lyd. Hvis jeg ikke husker feil, heter spille The legen of Zelda. Det er det som majoras mask brenner seg på, det er et bra spill, mange fine side quests og andre morsome ting, men ingen zelda.

Blir det triforc henting i dette spille, må de få det til å bli morsomt,
hvis man har Wind waker friskt i minne kan man bare tenke på hvor gørr det er å fiske trifroce.

Opprinnelig skrevet av sigkurt@26.11.2004, 17.40
ja, sats på gimmick og ikke gameplay, akkutatt som i Oracle spillene. Du vil ha gimmicks, orgainalitet, ikke noe Hyrlue og ikke noe nytt Ocarina of Time? Dette begynner å stinke skremmende likt som Majoras mask/Oracle spillene
Hva er det alle har i mot majoras mask? det er et bra spill, men det kommer litt i skyggen av The legen of Zelda: Ocarina of time, og kan da virke litt skuffene.
Man burde vel også tenke litt fremover og lage nye ting.

Jeg gleder meg sevl vilt til dette spille, jeg regner med at det ikke bare blir huler men litt slåssing på open mark mot dette store hæren. Jeg tror også at spille kommer til å utspille seg i hyrul, og at zelda kommer til å være med.(Hun er ingen hore, hun er en prinsesse >_< ).

Dere som sier at spille kommer til å få 10, hyper litt. Burde passe på slik at vi ikke blir alt for skuffet hvis det suger.
 
#26
Husk nå at dere dømmer bilder, og ikke spill. Det blir det samme som å velge ut spill i butikken fordi man synes coveret er tøft. Det blir helt feil.

Jeg synes bildene så ekstra snasene ut. Gleder meg allerede. Hestekampene så veldig spennedene ut, kanskje det blir en ny "combat-del" i Zelda spillene.

Jeg er forøvring enig med Yetipants, Zeldaspillene trenger noe nytt, og de trenger IKKE Zelda. Om spillet hadde fått en tittel som "Links Journey" eller noe i den duren, hadde ikke det gjort meg noe i det hele tatt. Jeg synes fortsatt Ganondorf skal være med, han er en veldig viktig del av historien, å bytte ut "Hovedbossen" ville vært teit.

Det jeg håper på: Ny historie, ny vri, nye "fighting-aspekter" (f. eks den hestekampen), et nytt sted, flere (og vannskeligere for faen, WW var alt for lett) pussels og såklart, ikke mer fokusering på Zelda.
 
#27
jeg synes egentlig at det hadde vært greit med den gamle storyen med Zelda osv, bare den hadde hatt en vri. Det hadde ikke gjort meg stort om Zelda hadde blitt kuttet ut, men jeg er redd at hvis de tar bort noe av det gamle, så forsvinner zelda følelsen
 
#28
Opprinnelig skrevet av Naskul+26.11.2004, 18.04-->
<!--QuoteBegin-sigkurt
@26.11.2004, 17.40
ja, sats på gimmick og ikke gameplay, akkutatt som i Oracle spillene. Du vil ha gimmicks, orgainalitet, ikke noe Hyrlue og ikke noe nytt Ocarina of Time? Dette begynner å stinke skremmende likt som Majoras mask/Oracle spillene
Hva er det alle har i mot majoras mask? det er et bra spill, men det kommer litt i skyggen av The legen of Zelda: Ocarina of time, og kan da virke litt skuffene.
Man burde vel også tenke litt fremover og lage nye ting.

Jeg gleder meg sevl vilt til dette spille, jeg regner med at det ikke bare blir huler men litt slåssing på open mark mot dette store hæren. Jeg tror også at spille kommer til å utspille seg i hyrul, og at zelda kommer til å være med.(Hun er ingen hore, hun er en prinsesse >_< ).

Dere som sier at spille kommer til å få 10, hyper litt. Burde passe på slik at vi ikke blir alt for skuffet hvis det suger.
141456​
[/b]
Majoras mask har usle 4 dungeons, blir for action orientert, og har for få og for enkle puzzels, synes jeg. Sier ikke at det er dårlig, men det blekner som sagt ved siden av OOT
 
#29
Til gjengjeld har det ganske bra dungeons og masse fete side-quests. Action-orientert? Det er da mye vanskeligere og mange flere puzzles i MM enn i OoT ...
 
#31
For meg var Majoras Mask mye lettere å runne enn OOT. Har kanskje litt å gjøre med att jeg hadde mere erfaring etter å ha spillt OOT, men jeg likte ikke puzzles'ene i Majoras Mask. Liker ikke historien heller.
 
#32
Opprinnelig skrevet av sigkurt@27.11.2004, 13.26
For meg var Majoras Mask mye lettere å runne enn OOT. Har kanskje litt å gjøre med att jeg hadde mere erfaring etter å ha spillt OOT, men jeg likte ikke puzzles'ene i Majoras Mask. Liker ikke historien heller.
141787​
Det var det for meg også, Majoras mask er letter en The legen of Zelda: Ocarina of Time. Det er pga at Majoras mask kom da nintendo hadde bestemt seg for å rett sine spill mer mot barn og gjøre de letterte, slik at alle kunne klare det.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#33
Yess. Jeg begynner å angre på at jeg ikke dengte deg under spilltreffet, Naskul. ;)
Har enda ikke spilt Majora's Mask noe spess, men det virker... annerledes. Ble litt satt ut av at jeg bare hadde 72 timer å klare spillet på, men i etterkant har jeg blitt fortalt at man kan reise tilbake i tid... stemmer dette?

Og hva angår alderen til Naskul... jeg ville tippe 12-13. Er jeg nære?
 
#34
MM er no dritt, som aldri skulle ha blitt utigtt. Spillet er kjedelig, repetivt og lett. Jeg ser ikke på MM som et spill verdig nok til å bli kalt en del av Zelda-serien.

Opprinnelig skrevet av Naskul@27.11.2004, 14.39
Det er pga at Majoras mask kom da nintendo hadde bestemt seg for å rett sine spill mer mot barn og gjøre de letterte, slik at alle kunne klare det.
Hvor har du dette fra?
 
#35
Opprinnelig skrevet av Yetipants@27.11.2004, 16.21
men i etterkant har jeg blitt fortalt at man kan reise tilbake i tid... stemmer dette?

141874​
jada, det tar ikke lang tid før du lærer en sang som tar deg tilbake til dag 1.

Personlig likte jeg ikke Majoras Mask noe særlig. Ikke fordi det var lette dungeons eller noe sånt. Bare på grunn av at det er tidspress. Forsåvidt er det ikke det, men jeg kaller det tidspress bare det finnes noe som helst i spillet som teller ned, uavhengig om det kan skrus tilbake.

Det nye Zelda spillet ser jo veldig flott ut grafisk sett, men jeg vil helst vente med å kommentere om det virker bra til det kommer noen gameplay videoer.
 

SHDR

Gullmedlem
#36
Majora's Mask, A Link to the Past og Link's Awakening er de beste Zelda-spillene jeg har spilt. Fatter ikke hva alle har imot Majora's Mask ... det er mye mer interessant og iallfall litt vanskeligere enn Ocarina of Time. Det har litt mer fokus, litt mer spennende gameplay enn bare å løpe rundt på en altfor stor slette slik du gjorde i mesteparten av Ocarina of Time. Ocarina of Time er greit, det, men jeg synes det blir kjedelig i lengden. Det er begrenset hvor lenge det er spennende å gjøre akkurat det samme. Majora's Mask er kortere og strammere, og dermed bedre i mine øyne. Dessuten har det et par gode ideer i form av maskesystemet. Du bør spille gjennom det, Yeti.

Plan_9: Dårligste ideene til en Zelda-oppdatering jeg har hørt. Om jeg vil ha halvrævva unnskyldninger for uttværet gameplay, spiller jeg GTA istedet. Zelda handler om konvensjoner som man helst ikke bør tøye altfor langt før det blir et helt annet spill. Sure; du kan variere det mye, men du bør ikke gjøre det noe annet enn logisk lineært. Alt annet blir veldig ... negert. Ikke lag en "dynamisk og realistisk verden befolket av hundrevis av individer kontrollert av avansert AI", gi meg spennende og varierte dungeons med teite fiender jeg kan slakte meg gjennom med feite Link-møter-Ryu-Hayabusa-moves. Lag litt mer historie, kanskje, gjør kuttscenene interaktive via samme system som enkelte av scenene i Shenmue.

Det er mange bra ting som kan gjøres med Zelda-formelen. GTA-styling er ikke en av dem.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#37
Opprinnelig skrevet av Shadar+-->
Du bør spille gjennom det, Yeti.[/b]
Jeg skal, så snart du sender Zelda-discen din oppover. ;)
Opprinnelig skrevet av eivind2k+27.11.2004, 17.33-->QUOTE(eivind2k]MM er no dritt, som aldri skulle ha blitt utigtt. Spillet er kjedelig, repetivt og lett. Jeg ser ikke på MM som et spill verdig nok til å bli kalt en del av Zelda-serien.[/b]
Wand of Gamelon og Zelda's Adventure er skrot som ikke er verdig å kalles Zelda-spill. Så dårlig er det rett og slett umulig at MM er, selv om jeg nesten ikke har spilt det.
Opprinnelig skrevet av eivind2k
Opprinnelig skrevet av Naskul@27.11.2004, 14.39
Det er pga at Majoras mask kom da nintendo hadde bestemt seg for å rett sine spill mer mot barn og gjøre de letterte, slik at alle kunne klare det.
Hvor har du dette fra?
Dette dro han ut av ræva si.

<!--QuoteBegin-plan_9
@26.11.2004, 16.35
Personlig liker jeg ikke Oracle spilla i det hele tatt. [...] At min daue-statistikk var så høy som den var, velger jeg å holde spillet ansvarlig for. Jeg mener at problemet ligger litt i spillmotoren. Flere av fiendene (spesielt de plagsomme flaggermusene) hadde altfor ustabil collision-detection, som medførte at spillet ofte ikke registrert at jeg traff dem med sverdet, som igjen er et annet problem.
Dette er rett og slett piss. Oracle-spillene (og Link's Awakening) har dunderstabil collision-detection som faktisk er mer tilgivende enn den trenger å være. Jfr. hvor enkelt det er å slå vekk prosjektiler med sverdet, for eksempel.
Selv døde jeg 11 ganger i Ages og 1 gang i Seasons. Ti av gangene i Ages var på en boss jeg ikke skjønte hvordan jeg skulle ta.
<!--QuoteBegin-plan_9

Sverdet hadde nemlig alt for liten skade-radius sammenlignet med f.eks. A Link To The Past. I sistnevnte svingte Link sverdet i en radius av ca 75 grader, i Oracle er den ganske nøyaktig 45 grader. Disse 45 gradene er ikke vendt fremover, men i en skrå vinkel mot høyresiden av Link. Så om en fiende hadde stått rett overfor Link og en ørliten smule til venstre, måtte man ha gått igjennom utrolig mye mer arbeid for å drepe den fienden. Men nok om dette.[/quote]Jeg tror nesten det er greit, ja. Mennesker som ikke er blinde ser at i GB-spillene er sverdet like stort som Link, mens i ALTTP er det mer realistisk proporsjonert. Dersom du ikke klarer å treffe ting i GB-spillene er det faktisk du som suger, min gode mann.
"Jeg liker ikke Spill X fordi det ikke er Spill Y" er forøvrig et litt rart argument, spør du meg.
Opprinnelig skrevet av plan_9+-->QUOTE(plan_9)
At man skal fjerna Zelda fra spillet synes jeg er pølsevev.[/b]
Hvorfor det? Spillene har aldri handlet det minste om Zelda. I NES-spillene var hun bare tingen du reddet til slutt, i OoT gav hun deg ocarinaen og ingenting mer, og i TWW er hun en aktiv deltaker i historien (som Tetra) helt til hun faktisk blir Zelda. De har i praksis fjernet henne fra spillene allerede, jeg ber dem bare ta skrittet fullt ut.
Opprinnelig skrevet av sigkurt@
Ja, sats på gimmick og ikke gameplay, akkutatt som i Oracle spillene. Du vil ha gimmicks, orgainalitet, ikke noe Hyrlue og ikke noe nytt Ocarina of Time? Dette begynner å stinke skremmende likt som Majoras mask/Oracle spillene
Zelda-serien har handlet om fete gimmicks siden nummer tre kom. Og om det nye ligner mer på Oracle-spillene kommer jeg til å bli lykkelig. Og dersom du mener at disse gimmickene de har brukt i Oracle-spillene ikke bidrar til gameplay, da... seriøst, mann. Da trenger du å selge alt du eier av spillstæsj bortsett fra sportsspill.
<!--QuoteBegin-Naskul

Hva er Zelda uten Zelda? det blir som musikk uten lyd. Hvis jeg ikke husker feil, heter spille The legen of Zelda. Det er det som majoras mask brenner seg på, det er et bra spill, mange fine side quests og andre morsome ting, men ingen zelda.
Å tenke før man skriver viser seg å gi positive resultater, viser ny forskningsrapport.
 
#38
Jeg synes hverken seed shootere som skyter i tre retninger samtidig, bomber som følger etter fiendene, masker som gjør deg allmektig, biggorinsverd som du moser alt med er faktorer som bidrar til å heve gameplayet noe særlig. Nei, gi karakterene personlighet (som i Links Awakening), lag en god historie (Links Awakening, OOT), ikke nødvendigvis orginal, men en som gir deg lyst til å spille videre, og ikke lag spillet for lett. Da synes jeg mye er gjort. Jeg sier ikke at gimmicks skal fjernes, men det er ikke disse som skal gi spillet den største dybden. Du kan quote så mye du vil, men du får meg ALDRI med på at gimmicks er det viktigste i Zelda spill.
 
#39
Opprinnelig skrevet av Shadar@27.11.2004, 16.48
Fatter ikke hva alle har imot Majora's Mask
Det har vel kanskje noe med det at det kom ut etter Ocarina of Time å gjøre. Nåt OOT kom ut var det nærmest revolusjonerende, mens Majoras Mask ble sett på en "dårlig kopi" av mange, selvom spillene er ganske så forskjellige. Jeg fikk ikke spillt noen av spillene før for omtrent et år siden (tro det eller ei). Da testet jeg begge samtidig og fikk et ørlite bedre innstrykk av Majora's Mask.
 
#40
Opprinnelig skrevet av eivind2k@27.11.2004, 03.12
Husk nå at dere dømmer bilder, og ikke spill. Det blir det samme som å velge ut spill i butikken fordi man synes coveret er tøft. Det blir helt feil.

Jeg synes bildene så ekstra snasene ut. Gleder meg allerede. Hestekampene så veldig spennedene ut, kanskje det blir en ny "combat-del" i Zelda spillene.

Jeg er forøvring enig med Yetipants, Zeldaspillene trenger noe nytt, og de trenger IKKE Zelda. Om spillet hadde fått en tittel som "Links Journey" eller noe i den duren,  hadde ikke det gjort meg noe i det hele tatt. Jeg synes fortsatt Ganondorf skal være med, han er en veldig viktig del av historien, å bytte ut "Hovedbossen" ville vært teit.

Det jeg håper på: Ny historie, ny vri, nye "fighting-aspekter" (f. eks den hestekampen), et nytt sted, flere (og vannskeligere for faen, WW var alt for lett) pussels og såklart, ikke mer fokusering på Zelda.
141689​
Jeg derimot, synes bilder som dette, som gjerne blir vist frem på E3, gir et fårlig inntrykk av spillet. Spillene er mye mer "smooth" enn bildene, og bildene får ikke frem dettet inntrykket. Men det kan også være motsatt, som jeg har merket av i innlegget ditt.