The Legend Of Zelda: Twilight Princess

#41
Opprinnelig skrevet av Yetipants+27.11.2004, 16.21-->
Yess. Jeg begynner å angre på at jeg ikke dengte deg under spilltreffet, Naskul. ;)

Og hva angår alderen til Naskul... jeg ville tippe 12-13. Er jeg nære?
141874​
[/b]
Jeg har en annen mening en deg så da må du denge meg? Hvis du har en anne mening bør du klare å fronte den litt bedre.
Du har jo ikke spilt majoras mask noe særlig.


Opprinnelig skrevet av eivind2k+27.11.2004, 16.33-->
Opprinnelig skrevet av Naskul+27.11.2004, 14.39-->QUOTE(Naskul @ 27.11.2004, 14.39)
Det er pga at Majoras mask kom da nintendo hadde bestemt seg for å rett sine spill mer mot barn og gjøre de letterte, slik at alle kunne klare det.
[/b]
Hvor har du dette fra?
141879​
[/b]
Jeg tar dette fra en nintendo, de la frem en presse melding om akurat dette.


Opprinnelig skrevet av Yetipants@27.11.2004, 17.04
<!--QuoteBegin-eivind2k
<!--QuoteBegin-Naskul
@27.11.2004, 14.39
Det er pga at Majoras mask kom da nintendo hadde bestemt seg for å rett sine spill mer mot barn og gjøre de letterte, slik at alle kunne klare det.

Hvor har du dette fra?
Dette dro han ut av ræva si
Igjen setter jeg pris på at du er så saklig

<!--QuoteBegin-Naskul

Hva er Zelda uten Zelda? det blir som musikk uten lyd. Hvis jeg ikke husker feil, heter spille The legen of Zelda. Det er det som majoras mask brenner seg på, det er et bra spill, mange fine side quests og andre morsome ting, men ingen zelda.
Å tenke før man skriver viser seg å gi positive resultater, viser ny forskningsrapport.
141903​
[/quote] Jeg tenker før jeg sriver jeg, noe det virker som du ikke gjør. Nå oppfører du deg bare dumt. <_<
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#42
Den pressemeldingen vil jeg gjerne at du finner frem. Og det er bra at du tar alt jeg skriver 100% seriøst, det er meningen. Jeg tuller ALDRI!!!11en

Og sigkurt: Jeg har da ikke sagt at de ikke skal ha med artige karakterer og en engasjerende historie? Disse er også varmerker ved Zelda-serien. Poenget mitt var at jeg vil ha noe mer innovativt enn enda en resirkulering av tingene jeg brukte i Link to the Past.
 
#43
Jeg er fullstendig klar over at du ikke har sagt det, men jeg vet utifra tidligere erfaringer at du ser på Oracle spillene som geniale. Jeg mener at det ikke er naturlig å kalle disse spillene geniale, og samtidig hevde at du ser på historie og karakterutvikling som viktig. Disse spillene synes jeg mangler begge deler. I tilegg er det lite som skjer imellom templene som faktisk har noe med historien å gjøre.

Kan jeg tolke det at du aldri tuller til at du ikke kommer med påstander som egentlig ikke bygger på stort? Det var jo slik diskusjonen startet når du kritiserte alle som sa at spillet garantert fikk høyeste terningkast utifra bilder. Det er jeg enig at er teit å gjøre, men det er da ikke så lengesiden du tippa at jeg aldri hadde spillt oracle spillene ut i fra en poster? Dette ser jeg på som mye av det samme. De tipper terningkast utifra ett bilde, og du tipper at jeg aldri har spillt spillene utifra en poster.

Jeg er klar over at du tippet, mens de sa at spillet garantert fikk høyeste score, men det bygger allikevel på det samme: påstander uten tilstrtekkelig bakgrunnskunnskap. Husk å vær like streng med deg selv som du tydeligvis liker å være med andre.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#44
Argh. Du trenger sårt en sterkere ironidetektor. :p
Uansett... var historien i Oracle så fryktelig dårlig da? Det er jo samme tjohoiet som i andre Zelda-spill - noen blir kidnappet, en ond person prøver å ta makten, Link må trå til.
Karakterutviklingen i Oracle var ikke den beste, det er jeg enig i. Men det var sabla mange karakterer du møtte, og mange fete steder, og mange små plothooks som tok tak i deg overalt. Da var det ikke så farlig at det ikke fantes noen Tetra eller Marin.
Og det jeg mente med at jeg ikke trodde du hadde spilt Oracle bare fordi du kritiserte dungeonene i spillene var fordi jeg fant dungeonene i Oracle særdeles tilfredsstillende. De hadde den gode oldschool-feelingen fra Zelda 1, om du skjønner.
Og apropos gimmicks... finnes det noe kjipere enn vanntemplet og åndetemplet i Ocarina of Time? Fytti helvete.
Og hva bakgrunnskunnskaper angår... jeg har spilt gjennom alle Zelda-spillene (bortsett fra Majora's Mask, som sagt (Minish Cap også, forresten)), så... trenger jeg noe mer for å kunne uttale meg om dem? :)
 
#45
Ironi har en tendens til å være litt lettere å oppdage for den som har tenkt det, enn for den som leser (ikke hører) det. Det er også en fordel å kjenne personen som er ironisk, og utifra det jeg hadde sett fra deg til da vurderte jeg det som sannsynlig at du kunne mene det, derfor har du et dårlig grunnlag for å kritisere min evne til å oppdage andres ironi :p Men uansett, når jeg leser gjennom det så, ok, jeg kunne ha oppdaget det.

Alle er naturlig nok ikke enige i hvordan en dungeon bør være, jeg ser på de to du nevnte som to av de sterkere i serien. Det blir mer enn bare ren rutine.

Historien var ikke det værste i oracle spillene, det er måten den blir (eller rettere sagt ikke blir) blir formidlet på. Skjer det mye som har noe med historien å gjøre på andre steder enn starten og slutten? Det var årstidene og tidswarpinga, itemene og dungeonene som ga spillet mesteparten av dybden, og for meg var ikke dette nok.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#46
Neinei, da har vi simpelt hen forskjellige preferanser hva historie angår. Jeg synes f.eks. Metroid Prime er et suverent kongespill, og det har ingen historie overhodet ut over det du gjør selv.
De to templene jeg nevnte fra OoT synes jeg er søplete fordi det i vanntempelet er så mye traving frem og tilbake, og enorme muligheter for at du må backtracke til begynnelsen om du ikke fatter hva dealen med stedet er. Åndetempelet er bare... smerte. Fra begynnelse til slutt. Faktisk verre enn Jabu-Jabu's Belly, og det er godt gjort.

PS: Når jeg skriver "ALDRI!!!111en" (merk deg at jeg faktisk SKRIVER "en" istedenfor bare et ettall på slutten der) burde det være en ganske god pekepinn på at jeg tuller. :p
 
#47
Jeg liker også metroid prime, men i og med at det er mere action orientert enn zelda, avhenger ikke fullt så mye av det totale inntryket på historien.

PS. Jeg skal ha siste ordet, basta
 
#48
Opprinnelig skrevet av Naskul+28.11.2004, 13.05-->
Opprinnelig skrevet av Yetipants+27.11.2004, 16.21-->QUOTE(Yetipants @ 27.11.2004, 16.21)
Yess. Jeg begynner å angre på at jeg ikke dengte deg under spilltreffet, Naskul. ;)

Og hva angår alderen til Naskul... jeg ville tippe 12-13. Er jeg nære?
141874​
[/b]
Jeg har en annen mening en deg så da må du denge meg? Hvis du har en anne mening bør du klare å fronte den litt bedre.
Du har jo ikke spilt majoras mask noe særlig.


Opprinnelig skrevet av eivind2k+27.11.2004, 16.33-->
Opprinnelig skrevet av Naskul@27.11.2004, 14.39
Det er pga at Majoras mask kom da nintendo hadde bestemt seg for å rett sine spill mer mot barn og gjøre de letterte, slik at alle kunne klare det.
Hvor har du dette fra?
141879​
[/b]
Jeg tar dette fra en nintendo, de la frem en presse melding om akurat dette.


Opprinnelig skrevet av Yetipants@27.11.2004, 17.04
<!--QuoteBegin-eivind2k
<!--QuoteBegin-Naskul
@27.11.2004, 14.39
Det er pga at Majoras mask kom da nintendo hadde bestemt seg for å rett sine spill mer mot barn og gjøre de letterte, slik at alle kunne klare det.

Hvor har du dette fra?
Dette dro han ut av ræva si
Igjen setter jeg pris på at du er så saklig

<!--QuoteBegin-Naskul

Hva er Zelda uten Zelda? det blir som musikk uten lyd. Hvis jeg ikke husker feil, heter spille The legen of Zelda. Det er det som majoras mask brenner seg på, det er et bra spill, mange fine side quests og andre morsome ting, men ingen zelda.
Å tenke før man skriver viser seg å gi positive resultater, viser ny forskningsrapport.
141903​
Jeg tenker før jeg sriver jeg, noe det virker som du ikke gjør. Nå oppfører du deg bare dumt. <_<
142344​
[/b][/quote]

skulle likt å sett denne pressemeldingen din.
 
#49
Driver å leter men der ser ut som både nintendo.no og nintendo.com ikke har noen atikler som er eldre en 2003.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#50
sigkurt: Jeg er nå av den oppfatning at et spill ikke trenger historie for å være bra. Jeg ser mer etter gameplay enn historie i Zelda-spillene, og Oracle var bra i så måte. Masse fett tjohoi (Switch Hook og Magical Boomerand, yay) jeg kunne leke meg med og mye krimskrams (ringer, seed spots osv.) å lete etter. Det er nok på dette punktet (historie vs. gameplay) vi er uenige. :)
 
#51
Opprinnelig skrevet av Shadar@27.11.2004, 16.48
Plan_9: Dårligste ideene til en Zelda-oppdatering jeg har hørt.
141890​
Vet du hva? Det driiiiiiiiter jeg i. Er nemlig møkklei av sytringa di her inne. Du vandrer rundt og ytrer meningene dine på en så utrolig dominerende måte at jeg nesten utvikler migrene. Kan du prøve å være litt konstruktiv? Når du fortsetter å knuse andres meninger på den måten er det ikke rart at folk nesten aldri lenger skriver noen innholdsrike innlegg. Jeg skjønner dem faktisk jævla godt. For denne særdeles uproduktive oppførselen gir jeg deg en anmerkning. Prøv å gjøre forumet til et BEDRE sted.

Uansett så vil jeg presisere at en GTA-vending var ikke hva jeg hadde i tankene. Meget langt ifra. Visuelt ser jeg det for meg ganske likt Ocarina Of Time, bare med et mye høyere detaljnivå. Og at folk vandrer rundt på Hyrule ser jeg bare på som en obligatorisk forandring, tatt i betraktning hvilket år vi nå er i, 2004 ffs.

Edit:
Du er visst beskyttet fra høyere makter, så jeg kan nok ikke gi deg anmerkning allikevel. Trist.
 

SHDR

Gullmedlem
#52
Det er rart med det der, jeg er beskyttet i kraft av å VÆRE de høyere maktene.

Men ja? Jeg mener at jeg har rett? Er det ingen andre som gjør det her inne, da, og er det ikke vel så konstruktivt å mene noe som å skrive en eller annen verdiløs "jeg er ikke helt enig, ass, men du er kul så :kos:"-melding som så mange andre gjør? Jeg tror ikke ... scratch that ... VET at jeg ikke ville likt det, med mindre de gjorde noe stort, noe helt åpent, Morrowind-style. Der har du nemlig store muligheter, der kan du ikke bare skyte og kjøre; der har du en realisert verden der du faktisk kan utrette noe. GTA og Fable, for eksempel, har veldig lukkede universer med veldig snevre muligheter. De impliserer frihet, men ettersom mye av friheten praktisk talt er kulisser, føler jeg meg istedet veldig hindret når det er noe jeg ikke kan gjøre. Det er en dør på den hytta der ... hvorfor kan jeg ikke gå inn der? Hva er da meningen med hytta? Er den også bare padding, bare en unnskyldning for å lage en større verden som egentlig ikke har noen praktisk verdi? Det er kanskje mange mennesker på gatene i GTA, men du kan ikke prate med noen av dem. Det undergraver ikke byens troverdighet? Det er mange dører der, men du kan bare gå inn de åpne. Hva skal det forestille? Er ikke det obligatorisk, tatt i betraktning at vi lever i 2004?

Tror ikke du også at du bør ta andres meninger for hva de er, og enten avvise dem eller overse dem, heller enn å ta deg nær av dem? Jeg har ikke angrepet deg, bare påpekt at det er en dårlig idé, og at det krever en total reinventing av hele Zelda-gameplayet, for ikke å ende opp som en stusselig etteraper av GTAs "frie" sandkassegameplay. Zelda er ikke Morrowind; det er tilgjengelig og enkelt. Slik bør det fortsette å være, kanskje innen enda litt mer fokuserte rammer enn tidligere, eller iallfall mer elegante.

Jeg pleier å tenke gjennom det jeg skriver, og jeg mener at jeg har rett. Om det er nok til å få deg provosert bør du tenke deg godt om før du går ut av døren neste gang. Kanskje du møter noen som ikke går stille i gangene?
 
#53
Kunne du ikke gjort som en av oss andre ville gjort i din situasjon og sagt: "Hmm. Jeg tror ikke det ville funket så bra fordi..." Men neida, du må si at det er DEN DÅRLIGSTE IDEEN DU NOENSINNE HAR HØRT, for å føle at du kommer gjennom med meningen din.

Jeg følte meg ikke angrepet. Hva jeg hadde skrevet var kjappe ideer jeg fikk under prosessen av å lage innlegget. Hva som derimot irriterte meg så kraftig var at du med en gang avksrev en idé du umulig kan ha full innsikt i. Å dele ens visjon som innebærer en såpass drastisk endring i et 100% interaktivt format kan umulig gå glatt ved første forsøk. Du hoppet allikevel til konklusjoner å begynte å trekke paraleller mellom Zelda og GTA, og når jeg leser teksten min en gang til, så ser jeg ikke hvordan du får det til. Det var iallefall ikke inntrykker jeg ville gi. Uansett så blir det litt dumt av deg å mene at en GTA-variant (som jeg aldri har vært for) ikke ville virket, for så å komme med en idé som innebærer Morrowind. Det ville jo fjernet fokuset på handlingen totalt. Man ville sitte igjen med et "se-hva-jeg-kan-gjøre-i-tv-spill-omgivelser"-spill hvis fasinasjon er eneste salgsargument. Ergo ingen av den sterke motivasjonen man alltid har hatt for å progressere, oppgradere sverdet sitt og slå Ganondorf. Dette er inntrykket jeg fikk av ditt forslag.
 

epp

firm and correct
#54
Prøv å kort ned litt på innleggene da Plan_9. Alt over fem linjer utgår..
 

SHDR

Gullmedlem
#55
Ergo ingen av den sterke motivasjonen man alltid har hatt for å progressere, oppgradere sverdet sitt og slå Ganondorf. Dette er inntrykket jeg fikk av ditt forslag.
Og dermed kan jeg anklage deg for det ikke å ha lest mitt innlegg godt nok. Jeg sier at Zeldas kjernegameplay, det gameplay vi er vant til, er uegnet for noe annet enn større fokus og innstramming. Det du sa ledet umiddelbart tankene mine inn på GTA-style gameplay, med såkalt frihet og mer levende verden. En levende verden må være gjennomført for å virke som noe annet enn et spillmiljø, med den konsekvens at verdenen må være morsom å utforske utenom rene spillelementer. Slikt er vanskelig å gjennomføre. Og jeg mener uansett at gleden av å komme videre, oppgradere sverdet sitt og bekjempe Ganon FORSTERKES av at du slipper å lure på om det var noen "bedre" måte å løse en situasjon på. Lineært gameplay er det letteste å få spennende og underholdende, og ikke minst troverdig fordi man innenfor linearitetens rammer godtar større sprik i friheten du har i forhold til spillmiljøet. Temmelig elementær spilldesign.

Morrowind har en veldig fokusert handling. Det er bare så at du også kan ignorere den fullstendig, og du kan ha det moro med å gjøre det, nettopp fordi verdenen er så utviklet. Ikke at Morrowind er perfekt; det er mye som ikke fungerer i det spillet nettopp fordi det er mindre spill enn oppdagelsesreise. Mye av den samme kritikken som kan rettes mot GTA. Men jeg sporer av ...

Merker du diskusjonen som har oppstått, forresten? Noen andre som vil bli med?
 
#56
Personlig tror jeg Zelda-serien vil ha godt å motta enkelte nyvinninger. Om det bør være slik plan_9 forteller, eller noe helt annet, vet jeg ikke. Men etter tålmodighetstesten som andre kaller "Wind Waker", håper jeg Nintendo har noen kaniner i hatten. Ellers tror jeg serien kommer til å låse seg fast, og bare levere opplevelser vi har hatt tidligere.

(Hvis dette innlegget ødelegger diskusjonen, eller jeg har misforstått, ta det bort :))
 
#57
Opprinnelig skrevet av riktor_1@29.11.2004, 01.09
(Hvis dette innlegget ødelegger diskusjonen, eller jeg har misforstått, ta det bort :))
142800​
Aldeles ikke. Bare hyggelig med innspill. Kom gjerne med egne ønsker om hva du gjerne vil se i verdens neste Zelda-spill.
 
#58
Klart jeg vil være med. :)

Generelt med på de fleste tesene dine her, Shaddy, spesielt enig i at god spilldesign ikke handler om å la spilleren gjøre alt, men snarere om å etablere regler som sørger for at spilleren kun ønsker å gjøre de tingene spillet legger opp til.

Tror imidlertid Grand Theft Auto funker ganske bra på dette feltet - de fleste har så vidt jeg kan se så mye å henge fingrene i med biljakter, meningsløs vold og løsning av oppdrag at de ikke ofrer mange tanker på hvorfor ikke kjøpesenteret er åpent eller hvorfor folk på gata ikke fører dialoger.

I et hvert spilldesign (i hvert fall per i dag) vil det være begrensninger i friheten, men litt av trikset er vel kanskje å få spilleren til å glemme disse.

Hva synes du om Outcast, forresten? Der har du et temmelig godt eksempel på en Zelda-aktig verden med mindre rigide gameplaystrukturer enn f.eks. Ocarina har, komplett med sideoppdrag, samling av mektige gjenstander og temmelig heftige deler utforskning.

Hva Wind Waker angår, sitter jeg og spiller det spillet selv akkurat nå. Har ikke kommet skrekkelig langt, og må innrømme at hente-smørja dere snakker om som skal komme mot slutten, høres temmelig døll ut, men foreløpig (er ved jungeløya) er dette temmelig bunnsolide saker. Masse å oppdage, og en herlig eventyrfølelse. Kanskje ikke helt 10 av 10, men skal man først kritisere spill, er dette temmelig skivebom, i hvert fall ut fra de første timene å dømme.
 

SHDR

Gullmedlem
#59
Jeg har Outcast i hylla. Bare synd det hadde så hysteriske systemkrav. Og jeg synes kanskje strukturen var litt løs i det, men du verden, det var knallspill! Synd oppfølgeren ble lagt på is i takt med Infogrames restrukturering; jeg liker å tro at Appeal hadde mer å by på.

Der plagde heller ikke manglende muligheter meg ... kanskje fordi verdenen var så velrealisert at jeg ikke hadde noe behov for å gjøre tingene jeg ikke kunne gjøre? Hvilket er problemet mitt med GTA ... bilkjøringen er dårlig, skytingen er dårlig, og verdenen er mindre enn perfekt realisert. Men det er bare jeg som er sær ...

Ah; og hva angår Windwaker: det er solid, men de har tværet ut gameplayet så fælt ... litt mindre seiling, litt mer fokus, kanskje litt strammere kampsystem. Utover det: Nintendo vet hva de driver med.
 
#60
Jeg er redd for at Nintendo blir litt for sikre på det de driver med, og bare bruker samme formelen om og om igjen. WW er ikke så ille, men Super Mario Sunshine er i mine øyne bare Mario 64 på ny. Kanskje de bare brude la et annet selskap prøve seg? Outsource greia til Capcom.

Vi trenger jo ikke å gå lenger tilbake enn Metroid for å se hvor bra det kan gå. Uheldigvis synes jeg at toeren (som etter det jeg har forstått har en av store N sine menn i sjefsstolen) egentlig bare er eneren med noen nye baner. Du vet liksom hva som kommer, og selvom det er et knakende godt spill får jeg litt av samme feelingen som med SMS. Nintendo har funnet en formel og dunker ut spill med den. Men til forskjell fra et visst annet selskap, er de fleste spillene deres av ypperste kvalitet ;)