Sky Shark, Commodore 64, 1988
For noen er kanskje det her bedre kjent som Flying Shark som var tittelen spillet hadde på dette kontinentet. Det er ellers et relativt ukjent arcadespill distribuert av Taito og utviklet av Toaplan, og er antagelig veldig inspirert av 1942. Det er iallfall samme type spill, en vertikal shoot'em-up basert på en eller annen verdenskrig. Det er ikke så godt å si hvilken egentlig, det er elementer fra både første og andre her. Spillet var tydelig godt nok til at det fikk en del konversjoner, og Tim Follin var involvert i to av dem.
Jeg hadde selv gleden av å spille Flying Shark både på arcade og på Commodore 64, og det her er artig nok en helt annen versjon. Sky Shark er den amerikanske utgaven, og på Commodore 64 er den ikke lik den europeiske Flying Shark i det hele tatt. På mange måter var NTSC og PAL nesten som to forskjellige plattformer å regne på C64. Det var i stor grad akkurat samme hardware såklart, men 6510-prosessoren var klokka litt raskere på NTSC og det var en annen versjon av VIC-II brikka som styrte grafikk og skjermoppdatering. Det er nok til at NTSC spill i stor grad ikke fungerer i det hele tatt på PAL-maskiner og vice versa. Det er ingen kjempeprosess å fikse en versjon til å funke på den andre, crackere ordna det hele tida for oss, men siden det var ganske kort utviklingstid på den tiden så syntes flere utgivere at det var like greit å bare sette to forskjellige utviklere til å lage hver sin versjon av spillet. Og det var det som skjedde her, spesielt nok fikk altså britiske Software Creations jobben med å lage den amerikanske porten mens en annen utvikler som het Catalyst Coders laget den europeiske Flying Shark versjonen, utgitt av Firebird.
Sky Shark fungerer helt greit. Det er en temmelig enkel, tidlig shoot'em-up som ikke tilbyr så mye. Ingen valg av fly eller våpen, kun det ene våpenet som oppgraderes litt underveis, og bomber til å bruke når ting blir litt hektisk. Software Creations gjorde derimot noen dårlige designvalg her. Som kjent så var de fleste vertikale shmup-spill opprinnelig i 3:4 format, altså arcademaskinene brukte en vanlig CRT-skjerm lagt på siden. Når det oversettes til 4:3 så mister man mye av det vertikale bildet, men her har de i tillegg valgt å ha en diger statusbar på toppen som fjerner enda mer av den vertikale skjermplassen en har til rådighet. En kan lure på hva de tenkte. En annen ting er at Tim Follin komponerte musikk til spillet som bare bruker to av de tre lydkanalene, og gjorde det så bra at det legger man ikke merke til om en ikke vet det fra før. Det var vel så spillet kunne kjøre lydeffekter i den tredje kanalen samtidig som musikken spiller. Likevel så må man velge om man vil høre lydeffekter eller musikk før spillet starter, det lar en ikke høre begge deler på en gang, som gjorde innsatsen til Follin fullstendig bortkastet.
Sammenlignet med arcadespillet så er ikke porten all verdens. De har ikke ødelagt spillet akkurat, arcadeversjonen er også lite innholdsrikt egentlig. Men det ser en hel del bedre ut om ikke annet.
Lydsporet til Follin slår derimot arcadespillet sitt ned i støvlene. Det er ikke et av hans mer kjente, men det låter ganske bra synes jeg. En kort tittellåt og tre forskjellige låter til gameplayet der et par brukes to ganger til å fylle ut alle fem nivåene. Som nevnt så bruker disse tre bare to av lydkanalene, men det er så godt utført at en skal høre godt etter for å oppfatte det selv om en vet det fra før. Disse låtene er forøvrig unike, bortsett fra introen på Level 1 som er en kopi fra arcadeversjonen. Foruten dette så er det to jingler, en når spillet starter og en når et nivå er fullført. Disse er og kopier av arcadeversjonen sine.
Denne videoen er heller dårlig, lydkvaliteten er ganske elendig som får en til å lure på hvor han har fått dette fra. Men det er den eneste som noen har lastet opp ser det ut til.
Siden dette er NTSC og jeg ikke har noen NTSC-Commodore 64 så har jeg måttet ty til emulering selv. Så mine versjoner er spilt av med Acid 64. Om de låter helt riktig vet jeg ikke, siden det er heller ingen gameplayvideo der ute tatt med original hardware. Men de låter ihvertfall bedre enn den videoen over. I avspilleren så er det forskjell på basslyden om man velger SID 8580 istedet, men siden jeg ikke kan vite om emulatoren gjør dette riktig så lager jeg ingen egne opptak med den. Det blir bare 6581-versjonene.
Archive.org: Sky Shark (Commodore 64)