Tim Follin

Terje

mostly harmless
Vil påstå C64-versjonen til Follin er mye mer levende enn det der ja. Selve spillet er muligens bedre på NES, jeg har ikke prøvd det men er klar over at det har litt status. Men det har C64-utgaven og selv om jeg personlig ikke er så begeistret for den.

Sist redigert:

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Når jeg tenker på Bionic Commando-soundtracket så vil dette for evig og alltid være hva jeg tenker på:

Hva gjelder NES vs. C64 så er det veldig vanskelig for meg å vurdere objektivt, siden NES var hva jeg vokste opp med og de lydene derfra er hva jeg har konkrete minner om. Jeg hører jo at C64 har mer dybde og et større spekter å spille på, men... siden jeg aldri hørte C64 da jeg var liten, vurderer jeg det opp mot det jeg har lært om synther og lydchips i løpet av mitt voksne liv, og da hører jeg bare hvor SID-chip-en kommer til kort og skjærer i ørene. Noe som sikkert er en stor del av sjarmen og nostalgien for de som vokste opp med C64. Så joa, det jeg prøver å si er vel at jeg setter pris på denne tråden siden den fyller noen kunnskapsgap hos meg.

Terje

mostly harmless
Tja, en stor del av poenget var å fylle kunnskapsgap hos meg og. Jeg kan jo ikke legge skjul på at jeg sliter litt med objektivitet av akkurat samme grunn, bare andre veien. Det jeg vet om NES og musikken derfra er ganske overfladisk, jeg har ikke noe forhold til den fra barndommen og har ikke vært spesielt interessert i å utforske i ettertid heller. Jeg kjenner relativt godt til historien dens derimot, jeg er vel litt over gjennomsnittet interessert i spillhistorie så akkurat det har vært vanskelig å unngå. Vil tro NES-entusiaster fortsatt vet mye mer enn meg om den dog.

Så for meg så hører jeg jo at det er flere gode komposisjoner på NES, men lyden høres stort sett for lik ut. Særlig i lengden. Desto mer moro å finne/høre musikk som skiller seg ut fra akkurat det. Som f.eks. Journey to Silius eller nettopp Follin sine. Nå er det ikke bare vi som har dette objektivitetsproblemet, jeg har sett noen kommentarer fra Spectrum og Atari-entusiaster som foretrekker lyden fra den enkle AY-3-8912 brikka deres. Fordi de liker de rene, klare tonene dens i motsetning til substansen i lyden fra både C64 og NES. Dem om dét.

Dette er mye av grunnen til at jeg valgte nettopp Follin til dette her, eller i det minste at jeg valgte å gjøre en tråd og dokumentere prosessen. Jeg er ikke spesielt mer fan av Follin enn jeg er av andre, store C64 og Amiga-musikere. Men han er en av flere som jobbet med flere plattformer, og er kjent også for entusiaster av de andre plattformene. Og som meg selv så kjenner de fleste stort sett bare til det han gjorde på deres plattform. Nei, jeg er ikke noe bedre enn andre selv i så måte, jeg er i størst grad bare kjent med C64 og Amiga-sporene hans. Så derfor var det artig å gjøre dette med nettopp han, jeg får en unnskyldning til å fordype meg litt i konsollarbeidet hans samtidig som jeg får vist frem og snakket om en del C64 og Amiga-greier jeg er glad i. Og det har ikke gjort noe å lære litt om Spectrum og Amstrad underveis heller. Det har kommet et par overraskelser derfra og. Teknikken han brukte for å gjøre flerkanals musikk på en beeper ved å mikse lyden i sanntid på en Z80-CPU er om ikke annet imponerende, selv om en nok må være oppvokst med lyden for å like den. Mens enkelte spor til AY-brikka er og artige. Star Paws som jeg var innom tidligere falt jeg litt for for eksempel, det originale C64-sporet er av Rob Hubbard som er en C64-legende. Og derfor er hans Star Paws relativt kjent, selv om han selv ikke synes særlig om den fordi han var litt umotivert da han komponerte den. Men ja, Follin sin versjon til Spectrum er lett bedre, det synes jeg ikke er vanskelig å si. Og det kommer noe mer derfra etterhvert som jeg likte godt.

Vi er i det store og hele forbi det meste av rælet fra det tidlige han gjorde, stort sett god kvalitet på det som kommer fremover. Med et par unntak.

Lodin

Der Waaaah
Og hva har vi lært av denne konflikten? Terje burde kjøpe seg Bionic Commando: Rearmed på Steam for det er en utmerket remake av NES-spillet og holder fortsatt mål. Soundtracket er gjenskapt av Simon Viklund så da vet du at det eier.

Terje

mostly harmless
Jeg kjøpte Rearmed på PSN da det kom ut, og spilte det en del. Tror ikke jeg fullførte. Det var basert på NES-utgaven ja, som egentlig ikke følger arcadespillet noe særlig sånn som de andre. Ikke at det er negativt, nødvendigvis. Likte at det hadde mellomsekvenser basert på Commando også. Viklund-lydsporet var konge.

Terje

mostly harmless
tfbicomspec.png

Bionic Commando, ZX Spectrum, 1988

Commandos? Jada, denne navneforvirringen eksisterte egentlig også i Commodore 64-utgaven, ved at samme feilen stod trykket på selve spillkassetten. Ting gikk vel litt fort i svingene. Kan og nevne her at Software Creations gjorde en Amstrad-versjon også, som var et sørgelig kapittel. En direkte konversjon av Spectrum-spillet, som dermed bare spilte tregere og attpåtil fikk ikke noe av musikken overhodet. Åpenbart at en ikke mente at den var verd bryderiet lenger, men det skulle gå enda to år før Amstrad stanset produksjonen.

tfbicomspecgp.jpg

Spectrumversjonen benytter seg av den lille paletten den hadde, som betød colour clash. Problemet til Spectrum var at den kunne bare vise to farger i en celle på 8x8 piksler, så når bakgrunnen alt er to farger og en sprite løper forbi så må spriten bruke samme fargene. Som regel løst som her ved at detaljene i grafikken er tegnet med sort mens det er en varierende bakgrunnsfarge, og sprites tar samme farge som bakgrunnen de står foran. Ellers er spillskjermen kraftig redusert her med en gigantisk statusbar nederst. Gameplaymessig fungerer egentlig spillet like godt som C64-versjonen, ihvertfall i de fem minuttene jeg testet det. Kommandoen kontrollerer greit og kollisjoner detekteres.

De komposisjonene som er her er så like C64-versjonen som AY-brikka klarer. Det låter en del tammere i mine ører men det er ikke noe direkte i veien med disse versjonene vil jeg si. Utover det så mangler det noen spor ja, tittellåta er borte som igrunn er like greit forsåvidt. Men også level 4-sporet mangler, istedet spiller level 5-sporet både i level 4 og 5. Og det mangler jinglen når man fullfører spillet. Ellers er resten her.

Genererte wav-filer med Deliplayer og konverterte. Jeg legger ikke merke til noen åpenbare feil sammenlignet med andre, så det er godt nok for meg.

Archive.org: Bionic Commando (ZX Spectrum)

Sist redigert:

Terje

mostly harmless
tfbicomst.png

Bionic Commando, Atari ST, 1988

16-bit portene kom ut omtrent en måned eller to etter 8-bit versjonene, såvidt jeg kan bedømme. Og det burde jo være en skikkelig port på såpass kraftigere hardware, ikke sant?

tfbicomstgp.png

Nei. Dette her er elendig. Grafikken er ikke så aller verst, et par steg tilbake fra arcadespillet men det ligner bra. Problemet her er rett ut dårlig design. For det første spawner fiender inn konstant en masse, bare to av gangen men skyter man dem så daler det inn nye med en eneste gang, en får aldri noen pause. Mye verre enn både originalen og 8-bit portene, og kontrollen er ikke bra nok til å konstant manøvrere seg rundt og samtidig unngå eller håndtere fiender. Enda verre er at skjermen scroller ikke jevnt, noe Atari ST ikke var spesielt god på. Istedet scroller spillet raskt en halv skjerm av gangen når en er nær nok kanten. Det går an, bortsett fra at en da ofte ikke ser de plattformene det er meningen en skal fortsette til. En må dermed hele tiden lete etter dem ved å skyte armen i en retning for å tvinge spillet til å scrolle skjermen den veien. Men når man gjør det sånn så scroller det bare bittelitt av gangen, så en må ofte skyte ut armen i det en vet er riktig retning fire-fem ganger for å få scrolla langt nok til at en ser og får tak i neste plattform! Mens det konstant spawner inn fiender! Dette er helt sjanseløst, bortimot uspillbart.

Musikken er løfta rett fra Spectrum-versjonen, helt lik med ett unntak. Atari ST sin lydbrikke YM2149 er bare AY-8912 produsert av Yamaha på lisens, så egentlig samme brikka. Den er ikke klokka helt likt så musikken går i en litt annen pitch. Det eneste unntaket er at melodien til Level 1 blir gjort med arpeggios istedet nå. Ellers er alle låtene helt like. Det er et tittelspor igjen, men det er bare Level 3-låta som blir brukt. De regna vel med at ingen kommer langt nok i dette møkkaspillet til at noen merker det likevel.

Ingen youtube med lydsporet. Denne er titulert Atari ST Music, men det er en playthrough.

Spilte av musikken med Jam 2.10 for arkivet, ingen problemer der.

Archive.org: Bionic Commando (Atari ST)

Terje

mostly harmless
tfbicomami.png

Bionic Commando, Amiga, 1988

Så, det her ser antagelig tilsynelatende likt ut som Atari ST versjonen. Fordi det er klin likt Atari ST versjonen.

tfbicomamigp.png

En sørgelig lat port av en allerede elendig port. Her har de direkte konvertert Atari ST versjonen til Amiga og ferdig med det. Det er ikke gjort noenting med den. Amiga 500 kan normalt ha 32 farger på skjermen av paletten på 4096, mot Atari ST sine 16 av 512. De har ikke oppgradert grafikken noe som helst. Amiga har jevn og fin hardware-scrolling. Men scrollinga her er fortsatt like fantastisk ubrukelig og spillødeleggende som beskrevet over på Atari-versjonen. Og slik fortsetter det, det her er nøyaktig like elendig som på Atari fordi det er nøyaktig samme spillet.

Bortsett fra musikken. Totalt forskjellige lydbrikker betyr at den kunne de ikke bare porte over fra Atarien, det måtte lages på nytt. Nye sanger er det riktignok ikke, dette er Amigaversjoner av de samme låtene som de tidligere versjonene. Follin er blitt bedre på å bruke samples enn han var på Renegade-lydsporet, det låter en del bedre nå enn da. Men fortsatt er han et stykke fra de som virkelig kunne få Amiga til å høres bra ut. De fleste låtene er her enda, det er ikke noe eget tittelspor her heller og denne gangen er det Level 1-låta som også er tittelspor. Men til gjengjeld er Level 4-låta tilbake, som var kutta fra både Spectrum og Atari. Jinglene for å ha fullført et nivå og for game over er her, mens den for å ha fullført spillet mangler. Ingen egen high score-låt heller. Jeg liker disse versjonene godt, de har ikke tatt noen skade av å bli komponert på Amiga også.

Artig nok så er broren Mike også kreditert på musikken her, men det er bekrefta at han bare programmerte verktøyene Tim brukte, komponeringen stod nok Tim fortsatt for alene.

Ingen ren soundtrack-video igjen, så nok en longplay-video istedet.

Til samlingen så tok jeg opp lyden fra en Amiga 500, gikk ganske greit siden spillet ikke har lydeffekter. Her også står filteret i lydbrikka på når man spiller, og siden de fleste foretrekker å ha filteret av (og det er ikke rart) så har jeg også laget versjoner med filteret av. Jeg har ikke hatt noe hell med å deaktivere det på Amigaen, de metodene jeg har forsøkt har ikke fungert. Så versjonene uten filter er opptak fra en emulator der man enkelt kan slå det av. Videoen over høres også ut som filteret er av, forøvrig.

Archive.org: Bionic Commando (Amiga)

Terje

mostly harmless
Ja, faktisk. Det er fler, Amstrad-versjonen for eksempel. Men den har ikke musikk av Tim Follin.

Men altså, det går en rød tråd her. Software Creations leverte sjelden varene. De jobba i starten med å spy ut billige budget-titler for Mastertronic, og så er det perioden vi er i nå der de skyfler ut kjipe arcade-ports i rekordfart for U.S. Gold. Ikke at alt rett ut sugde, en del av det har underholdningsverdi. Men det er hva det er. Det er en kjent sak at de fleste spilla Tim Follin laga musikk til fortjente ikke den kvaliteten han leverte. Litt spent på konsollperioden som kommer senere, som jeg ikke kjenner særlig til. Ble det bedre? Han slutta jo også i Software Creations etterhvert og gikk frilans, men det er en stund til enda.

Terje

mostly harmless
tfmudec64tit.png

Music Demo Version 1, Commodore 64, 1988

Her er en kuriosa. De slapp altså en demo disk med Follins musikk. Jeg har forsøkt å finne ut grunnen til at den eksisterer, om dette var noe de sendte rundt til utgivere eller om den fulgte med et blad, eller hva. Men har ikke klart det. Uansett, det er for det meste en samling med musikk til allerede utgitte spill som Black Lamp, Raw Recruit, Body Slam, Psycho Pigs UXB og Bionic Commando. Pluss et knippe låter som ikke finnes noe annet sted.

tfmudec64oe.png

Så en får opp en enkel meny der en taster 1-6 for å velge en tittel å høre musikk fra og taster A, B, C og så videre for å velge en låt. All musikken blir lastet inn på en gang så det er ingen venting når demoen først er ferdig lastet. Det meste av musikken er likt det som var i det ferdige spillet, bortsett fra Psycho Pigs UXB som en ser fortsatt het Pigs & Bombers i den demoen her, som tyder på at det var ikke helt ferdig enda. Den ene låta i spillet mangler, og hovedlåta har en annen melodi basert på Yakety Sax, Benny Hill-temaet. I det utgitte spillet så brukes samme melodien som fra arcade-spillet.

Det her kødder litt med tidslinja mi siden jeg hadde plassert Psycho Pigs UXB noen måneder før det her. Nå vet jeg at den tidslinja har en del mangler, og jeg skal gå litt grundigere over den til slutt for å prøve å få den så definitiv som det går. Men mye er vanskelig å plassere, en har ofte bare magasinomtaler å gå etter. Og det er greia her og, Psycho Pigs UXB var omtalt i juni-utgaven av Crash. Som burde bety at det kom ut noen måneder før. Bladene fikk ikke forhåndskopier den gangen, og magasinene var ferdige og gikk i trykken minst en måned før de kom i bladhyllene også. Men denne demoen er jo også fra juni '88, det står på tittelskjermen, og spillet var åpenbart ikke ferdig enda da. Så... hm.

Hele tretti spor her altså, der de fleste er hørt før. De seks sporene som kun eksisterer i denne demoen er bortimot alle bare korte, uferdige spor. De er bygget på en kort idé eller strofe som gjentas litt og så er det ikke mer. Unntaket er Tull, som er en cover av Jethro Tull-låta Living in the Past. Unge Follin var nemlig Jethro-fan. Det kommer opp igjen senere og. Uansett en ganske interessant kuriositet synes jeg.

Tok opp alt fra en ekte Commodore 64 med SID 6581, ingen vansker her. Det er ingen grunn til å gjøre et separat opptak med SID 8580, det meste låter likt og det som ikke gjør det er ødelagt som beskrevet i de respektive innlegga tidligere.

Archive.org: Music Demo Version 1 (Commodore 64)

Sist redigert: