Tim Follin

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jeg har nesten lyst til å gjette at tegningene egentlig er vektordata
Det går jo faktisk an på NES, Elite brukte den teknikken for eksempel. Men igjen så krever det at du stapper inn ekstra RAM-brikker i kassetten; det er ikke nok RAM på en NES til å lagre bitmapdata der. Er det spesielt sannsynlig at de gjorde det for faens Pictionary, altså?

E: Bare for å presisere så var NES strengt tile-basert, altså at bildedata ble lagret som små pikselblokker som kunne settes sammen nesten slik man ville i etterkant (vesle-Mario i Super Mario Bros. er vel fire sånne blokker). Vektorgrafikk ble laget ved å opprette dynamiske tiles i minnet som konsollen skrev til mens spillet kjørte for å simulere sanntids 3D-grafikk; dette var ikke mulig uten ekstra dippedutter i kassetten siden standardspesifikasjonen er at tiles ligger i ROM. Siden det er snakk om den billigste carten her så ville jeg tippe at de bare laget mange ulike strektegninger og satte dem sammen på ulike måter for å danne flere ulike bilder.

Sist redigert:

Terje

mostly harmless
Det er nok ufattelig mer korrekt. Og jeg visste vel egentlig om disse pikselblokkene fra før. Vektordata var det første som falt meg inn bare, og jeg tenkte ikke videre over det. Altså, det er visstnok over 100 av de tegningene i spillet og det var ihvertfall ikke sjangs for at de var lagret som individuelle ferdige bilder. Måten det var stort sett tegnet med rette linjer og vinkler, og at det var ensfargede linjer på en sort bakgrunn, satte meg på tanken på vektordata. En tabell med posisjoner tar fortsatt mye mindre plass enn et sånt bilde ville ta. NES har ikke hardwaren, men en software-sak som tegner vektorlinjer tar ikke all verdens plass det heller. Men nei, uansett, det er garantert sånn du sier det som er det riktige.

Sist redigert:

Terje

mostly harmless
tfsly.jpg

Sly Spy: Secret Agent, Amiga, 1990

Dette var et arcadespill fra 1989 som antagelig er ganske glemt i dag. Egentlig ikke så rart, det var en ikke spesielt spennende affære. Det solgte seg på å ha god grafikk og store, fine sprites for tiden, og selvfølgelig for at det var ikke så rent lite inspirert av James Bond. Gameplayet var og ganske variert, der man fallskjermhoppet og skjøt på fiender i en sekvens, jaget fiendtlige agenter med motorsykkel i en annen, svømte gjennom undervannsbaner, ispedd noen vanlige run-and-gun nivåer.

Arcadespillet kom fra japanske Data East, og britiske Ocean fikk lisensen til å gjøre ports. Ocean hadde enda ikke satt noe fokus på konsollmarkedet, så når Software Creations fikk jobben med å lage ports så var det bare til datamaskinene. Og jeg ser bare på Amigaporten her, for det er den eneste som Tim var involvert i. Faktisk er han kreditert sammen med broren Geoff i denne, og det var noe som ville bli vanlig etterhvert. Forøvrig, Geoff var også den som var kreditert for både C64, Spectrum, Atari og Amstrad portene, men uten Tim.

tfslygp.png

Dette minner veldig om Atari ST-porten. Fordi det er klin likt Atari ST-porten. Og i 1990 er det ikke lov å si at det var fordi Atari var den mer relevante plattformen lenger, nå er det definitivt ren latskap.

Dette er nok et spill fra Software Creations som man ikke kan påstå er i stykker akkurat, men bra er det heller ikke. Jeg spilte dette en gang i gamle dager. Med strek under én gang. Frameraten er lav, kontrollen er unøyaktig og klumsete, og gameplayet er temmelig enkelt. Selv om sprites er store og fine så er de veldig dårlig animert med svært få bevegelser. Spillskjermen dedikerer nesten halve plassen til en diger statusbar. Og som en direkte Atari-port så finnes det ingenting teknisk å snakke om heller, snarere tvert imot.

Det musikalske leverer. Selv om det er nærliggende å tro at det er mer Geoff enn Tim i dette, siden Geoff gjorde alle de andre portene alene. Men vi hører definitivt Tim et par steder her. Tittelsporet matcher hemmelig agent-estetikken godt, med et søttitalls-aktig arrangement med brasslinje og funkgitar i fleng. Ganske gøy egentlig, men utypisk Tim. Muligens Geoff sitt spor, men det er bare spekulasjon fra min side. En kort sak spilles rett før et oppdrag begynner, og er en åpenbar mashup av Mission Impossible og James Bond-temaene. Den er kort ja, men likevel for lang for spillet som aldri lar deg høre mer enn de første ti sekundene av den. Lydfila må spilles i en ekstern avspiller for å få hørt hele.

Og så er det tre forskjellige ingame-temaer. Og her hører man ihvertfall helt klart Tim. Særlig i to av dem er det lengre synth-solopartier som har hans fingeravtrykk over det hele. Den ene refererer direkte til det gamle Chronos-temaet hans fra det ZX Spectrum-spillet (høres ved 7:58 i videoen under). Og det er de fem låtene dette spillet har.

I arkivet er det to opptak igjen, på grunn av det hardware-filteret til Amiga. Et sett er for det meste tatt opp direkte fra spillet på en Amiga 500 der hardware-filteret er på, bortsett fra det nevnte Briefing-temaet som må spilles av eksternt for å høre hele. Det ble tatt opp fra Eagleplayer på en Amiga 1200. Det samme ble gjort med det andre settet med låter der hardware-filteret er av, Eagleplayer kan skru filteret av og på som den vil. Så hele det settet ble gjort med Eagleplayer på en 1200. For ordens skyld, det er ingen forskjell på lydbrikkene i Amiga 500 og Amiga 1200, det er akkurat samme brikka.

Archive.org: Sly Spy (Amiga)

Lodin

Der Waaaah
Spilla arkadeversjonen av det som shitkid og siden tok det ganske mange år før jeg fant ut hva det gamle James Bond spillet faktisk het. Ikke er det særlig bra heller siden det mumser altfor mye kroner selv fra andre brett.