Indiana Jones and the Last Crusade, NES, 1991
Nå begynner det å bli litt forviklinger. Det eksisterer noen forskjellige spill basert på denne filmen, aller mest kjent er nok pek-og-klikk eventyret til Lucasarts. Men, det eksisterer også et Last Crusade spill som har undertittelen The Action Game, som åpenbart nok er et tradisjonelt 2D-actionspill der man løper rundt i nivåer basert på scener fra filmen, banker fiender underveis og kommer seg videre. Jeg trodde lenge at det her ville være NES-porten av det spillet, men nei. Det her er et tredje spill, som bare kom til NES, og er en helt egen greie. Det artige er at The Action Game også kom ut på NES, men het ikke The Action Game på den så det eksisterer to forskjellige Last Crusade-spill med helt lik tittel til den. Så man må følge med litt når man ser etter det. Det her er utgitt av Taito og er fra 1991, mens spillet som er en port av The Action Game kom fra Ubisoft i 1992.
Det stopper ikke der, vi er nå i en periode der det er litt dårlig dokumentert hvem av Geoff og Tim som egentlig gjorde hva. De er ofte kreditert sammen på spill, mens i virkeligheten var det meste gjort av bare en av dem. Vel, Geoff som regel. Tim har sagt at han var ikke så produktiv i denne perioden, og det er typisk kanskje tittelsporet og en eller to andre låter som er hans. Han blir i det store og hele ganske usikker på spørsmål om han bidro til et spill i det hele tatt, men svarer definitivt når en låt blir spilt for han om den er hans eller ikke. I tillegg så er det og tilfeller der de jobbet på samme låt begge to, han sier at det hendte en av dem startet på noe og ikke visste hvordan de skulle ta den videre, så den andre bare overtok. Han mener at en kan som regel høre det, når en låt endrer seg veldig. En kan bare håpe at en dag setter noen seg ned med han og Geoff og spiller av alt de er kreditert på og får en definitiv liste ut av det. Ønsketenking såklart, realistisk vil det vel aldri skje.
Så det her er et spill jeg nesten hoppa over, for Tim sier at han er ganske sikker på at dette var egentlig bare Geoff. Men så godt som alle kilder krediterer dem begge på dette. Og det er noe usikkerhet om det i de to sitatene jeg har: I et intervju til podcasten The Legacy Music Hour uttaler han "He did pretty much all of that, I think [...] Pretty sure it was all him" (fra 10:30 til 11:20 i
denne youtuben.)
Litt morsommere, på Blackpool Play Expo deltok han i et Q&A panel i regi av RMC The Cave, der de kjørte en musikk quiz som hadde med Indiana Jones-musikk. På spørsmål om han hadde noen kommentar så svarte han "Yeah, I didn't write that." til latter fra salen og en noe brydd host påpekte at han var kreditert på den. Han fortsetter: "My brother wrote it. Geoff wrote it. I think we kind of co-wrote it, I think we did a few tunes each" (21:25 til 21:40 i
den youtuben her.)
Så ok, jeg tar den med, men det er altså en god mulighet for at det ikke er noe av hans musikk her i det hele tatt. Det sagt, jeg vurderte på et tidligere tidspunkt å ta med Geoff sine egne lydspor her også, så har man dekt det hele. Det ville blitt 10-15 ekstra. Men jeg valgte å la vær, det blir allerede ganske mange som det er her. Kanskje noe en kan legge til etterpå. Vi får se.
Så, spillet da. Det er bare en samling uavhengige minispill basert på scener fra filmen. Det var en relativt vanlig måte å gjøre filmadapsjoner på, kan huske Ocean sine Terminator 2 og Back to the Future 3 på Amiga i farten, og de var nesten utelukkende drittspill. Og det her er ikke noe unntak.
Det er et par ting å bemerke seg likevel. For det første kan man selv velge hvilke nivå man vil ta for seg først. Ikke helt fritt, I starten velger man mellom to, og etter å ha spilt det ene så blir to til tilgjengelig så man har tre å velge mellom. Og i de fleste tilfeller så er det ikke game over om man ikke klarer et nivå. Man kan prøve igjen, eller la vær å spille det. For etter å ha spilt to så kan man fortsette til endgame-nivået, uansett. Men spillet har også to slutter, og du får den dårlige om ikke alle de andre nivåene er fullført selv om du klarer endgamet. Så det er noe. Det er i utgangspunktet bare fire forskjellige minispill å spille før endgamet, men det dukker opp et femte når du ikke klarer et par av dem, som da må fullføres i stedet. Så vi har egentlig faktisk et ganske tidlig dog veldig simpelt eksempel på adaptiv historiefortelling og gameplay her.
Dessverre er ingen av minispillene noe å slenge gamla i veggen for. I to av dem skal du bare banke opp nok fiender fort nok med veldig enkle slag og spark, de minispillene er basert på tanks-scenen og scenen på skipet i starten av filmen. Venezia-sekvensen er representert av et sliding tile-puzzle (urk) der man må få frem et bilde av gralen. Sekvensen der Indy må redde faren sin er bare en labyrint der du må finne frem uten å bli banket opp av tyskere. Om denne eller tanks-sekvensen feiler så blir Indy tatt til fange og dagboken til faren kommer i hendene på tyskerne. Da kommer det femte minispillet frem, som er basert på Berlin-scenen der de stjeler den tilbake. Representert med et vertikalt skrollende minispill der du forserer hindringer med motorsykkel, som krever lynraske reflekser om man ikke pugger banen.
Endgamet er to minispill, en labyrint igjen der du får se løsningen hvis du har klart å få dagboka, og et der du må velge riktig gral basert på tegningen du lagde i Venezia. Så to av de tidligere minispillene er egentlig unødvendige for å klare endgamet, men man får altså den dårlige slutten om man ikke klarer alle først, der ridderen sier du ikke er verdig gralen likevel og sender deg hjem. Eventuelt får du gralen og hipp hurra. Rulletekst.
Bah.
Lydsporet da. Som antagelig er bare Geoff denne gangen. Det inneholder tjue spor, men omtrent ingen av dem er over tretti sekunder lange. De fleste looper bare uendelig. En håndfull er basert på filmmusikken, men mange er og originale. Hvert minispill har to egne tema, et til introduksjonen og et under gameplay. Tittelsporet og selve introen til spillet har låter basert på hovedtemaet til filmen. Ellers er det noen jingler for om man klarte et nivå eller ikke, og lignende. Mange av låtene har unektelig Follins "sound", men det er ikke så rart at Geoff bruker mange av de samme teknikkene som Tim gjorde. De jobbet tett sammen, satt på samme kontor til og med. Men det er heller ikke så rart at mange lett gir Tim credit for det her.
En artig detalj er at dette er et lydspor som er tilgjengelig flere steder på nettet, og låta som spilles under den dårlige slutten blir ofte listet som "unknown" eller "unused". Virker som de fleste som spiller det her ikke får med seg at den alternative slutten eksisterer. Det er tilfelle i videoen under også, der den kommer til sist som "Unknown Theme".
Den videoen er ikke særlig bra, men er den eneste som har alt i en video. Ellers er det et par spillelister på youtube der alle låtene har hver sin video. Problemet med videoen under er at fyren har mikset lyden til sin egen variant av stereo og lagt på litt reverb og slikt. Men jeg gidder ikke lage en egen video når musikken ellers er så lett tilgjengelig overalt, så det får bli denne.
Dette spillet kom bare ut i Nord-Amerika, så jeg tok opp med NSFPlay 2.4 igjen.
Archive.org: Indiana Jones and the Last Crusade (NES)