Solstice, NES, 1990
Software Creations har fått foten innenfor Nintendo-døra og er snart for alvor i gang med å utvikle konsollspill. Solstice her representerer deres aller første originale spill, Software Creations har utelukkende levd av å porte andre sine spill frem til nå. Skjønt, veldig originalt er det riktignok ikke. Det er en isometrisk puzzle-plattformer, en sjanger som var nærmest varemerket til ZX Spectrum. Og den var vel ikke Software Creations akkurat ukjent med. Spillet var riktignok ganske unikt for NES, denne typen spill hadde ikke vært prøvd der tidligere. Likevel er Solstice temmelig likt i design som en del eldre Spectrum-spill som Knight Lore, Head Over Heels og lignende.
Dette er ikke nødvendigvis negativt. Sjangeren i seg selv er artig nok, den. Og Solstice er kompetent skrudd sammen. Det ble programmert av en kar som het Mike Webb, og designet av Mark Wilson. Wilson kjempet litt med ledelsen underveis i håp om å beholde en del av rettighetene til spillet, men det var ikke snakk om. I stedet ble han lovet prosenter av salget, men dessverre for han så sørget han ikke for å få det skriftlig. For i etterkant ga Software Creations forutsigbart nok totalt blaffen i dette løftet. Og Wilson tok hatten sin og forlot selskapet. Solstice fikk en oppfølger etterhvert, men Wilson hadde dermed ikke noe med den å gjøre.
Så man må puzzle-plattforme seg vei gjennom 250-ish skjermer for å finne noen komponenter til en tryllestav, for å bekjempe den onde trollmannen som har kidnappa dama di. Puzzlinga består av å navigere seg rundt på skjermer med plattformer som beveger seg, som er usynlige, som forsvinner når du tråkker på de, plattformer du kan plukke opp og legge fra deg et annet sted, og så videre. Det er samme konseptene som tidligere spill i sjangeren. Du har også tilgang til noen skills som lar deg fryse bevegelige plattformer og få hemmelige plattformer til å dukke opp. Og så må man gjerne tenke litt utenfor boksen for å løse dette, basert på de elementene. På skjermen over for eksempel, så er løsningen å plukke opp den blå plattformen, gå opp rampen og slippe den på hodet på monsteret som går rundt i et fastsatt mønster. Dermed kan du hoppe opp på den og bli bært bort til de andre høyere plattformene og få tak i de magiske skoa der som du trenger.
Så spillet revolusjonerer ikke sjangeren gameplay-messig. Men det er et solid grafisk løft fra Spectrum til NES, om ikke annet så i fargebruken, og det hele flyter ganske bra. Så spillet er ikke dårlig, akkurat. Og for mange var nok dette første møtet med denne stilen også. Kritikken det fikk var at det er egentlig ikke særlig originalt, og det har ikke nok variasjon i puzzlene i forhold til størrelsen på spillet, så det er en del repetisjon. Men i det store og hele så ble spillet godt mottatt.
Follin leverer en tittellåt som er blitt veldig godt kjent. Ikke uten grunn, det er en kanonlåt. Og Follin synes selv at dette er en av de beste låtene han har laget. Med denne så sier han at han fokuserte på å lage en låt med en del variasjon, så den skulle forbli interessant. Så dermed er det nok en gang en del temposkifter og utradisjonelle takter å høre. Nok en gang veldig folk-prog inspirert a la Jethro Tull, noe som egentlig passer fantasysettingen veldig bra.
I ettertid er han derimot veldig kritisk til ingame-temaet sitt. Det er for kort, og varierer for lite. Den blir dermed veldig repetitiv og går deg raskt på nervene, synes han. Og jeg er nok ikke uenig. Det er en atmosfærisk sak, men ganske generisk til å være han. Ellers er det noen korte temaer for en liten intro og en annen liten slutt-sekvens, pluss et par for game over og en continue-skjerm.
Det er en diskusjon om hvorvidt det er PAL eller NTSC-versjonen som er den riktige å høre på. Komposisjonene er like, men NTSC-versjonen går såklart i et høyere tempo. Det riktige svaret er faktisk: Ingen av dem. Follin har svart på generelt grunnlag at han var klar over at tempoet ville bli høyere på NTSC, så musikk som han visste kom på begge format komponerte han så den gikk litt saktere enn han ønsket på PAL. Men den går fortsatt litt fortere enn han liker på NTSC. Så sånn sett er det riktige svaret: Et sted i mellom.
Men for alle og enhver så er det egentlige riktige svaret: "Den versjonen
jeg hørte da jeg var liten". Så siden vi er i Norge så blir det en youtube av PAL-versjonen:
Derimot har jeg tatt opp begge versjonene, så det er både PAL og NTSC i arkivet på archive.org
Archive.org: Solstice (NES)
Tok opp all musikken med NFSPlay 2.4. Dette frustrerte meg faktisk litt. Akkurat PAL NES var en av de jeg trodde jeg skulle ta musikken fra original hardware, siden jeg har et par av dem. Men NES avgir ganske mye støy, og jeg har eksperimentert litt for å se om dette kan fikses ved kilden. Commodore 64 har samme problemet, men der løser det seg lett ved å koble en pin fra SID til jord. Jeg klarte aldri å finne en slik løsning til NES, og jeg satt til slutt bokstavelig talt med en kobbertråd til jord og testa de forskjellige lyd-relaterte pinsa på CPUen i NES mens konsollen stod og gikk. Til ingen nytte. Forøvrig ganske artig at det er en ting man bare kan gjøre, det kræsja ikke konsollen engang. Hver gang jeg kobla en lyd-relatert pin til jord så bare stoppa all lyd, men den kom tilbake så fort jeg fjerna tråden igjen. Og det var alt som skjedde.
Men ja, all googling og studering av pin-out skjemaer og testing av forskjellige løsninger var en betydelig effort, som ikke førte til noe. Så lufta gikk litt ut av meg og jeg mista vel litt motivasjon til å holde på med det her. Så vi får se da, om jeg er i gang igjen eller ikke.