Tim Follin

Terje

mostly harmless
tfmajones.png

Magic Johnson's Fast Break, NES, 1990

Spillet kommer ut bare i USA på NES, og beholder derfor Fast Break tittelen. Og eh, vi PAL-brukere gikk ærlig talt ikke glipp av noe.

tfmajonesgp.png

En får såklart ikke spille som Magic Johnson her heller. Spillet har igjen fire navnløse, helt like spillere på banen. Derimot er i det minste tittelkarakteren på tittelskjermen denne gangen, og trynet hans dukker opp på skjermen med en "hjelpsom" kommentar mellom hvert quarter, som "du må bli bedre på å passe" og slikt. Spillet er bygd opp ganske likt som C64-versjonen, det som skiller seg ut er at en kan velge mellom flere vanskelighetsgrader nå, og spillet er et av en liten håndfull NES-spill som støtter fire samtidige spillere om man har det rette utstyret. Ellers er det samme greia, man spiller en match og kommer tilbake til tittelskjermen uansett om man vinner eller ikke. Ingen form for turnering eller andre lag å møte her heller, om man ikke forestiller seg at de forskjellige vanskelighetsgradene representerer bedre lag å møte. Gameplayet er raskere enn på C64 og føles mer actionpreget, men jeg var likevel møkka lei det her også lenge før en hel match var ferdig. Selv på Rookie virket motstanderne veldig drevne, limt på deg i forsvar og dritgode til å rappe ballen og score før du får sukk for deg. Det var faktisk direkte vrient å komme ned til kurven og forsøke å score i angrep. Det kan godt tenkes at jeg bare ikke spilte det nok til å ta greia her, men altså basket er basket og en skulle tro Rookie var overkommelig om en har spilt et spill eller to før. Uansett, det her bare er ikke et særlig spennende basketspill og jeg blir nok ikke å prøve det igjen.

Musikalsk har det litt mer å by på enn en tittellåt og et par jingler, ved at det har et high score-tema i tillegg til de tre tingene. Det er nye komposisjoner, han kopierer ikke temaet han laget til C64-versjonen. Ellers så synes jeg ikke disse låtene her er all verdens. De er ikke så typisk Follin i det store og hele. En ting å merke seg er at en hører den typiske trommelyden hans allerede her, det var ikke så lett å få frem gode trommer på NES men Follin fikk det ganske bra til.

Det ble å ta opp lyden fra NSFPlay, det her kom bare ut i USA og jeg har bare PAL-konsoll.

Archive.org: Magic Johnson's Fast Break (NES)