Hele pakka er levert på en sånn måte at det føles fresht, og ikke resirkulert. Fortune er langt mere basic enn Thieves, og det gjør akkurat det en oppfølger skal gjøre. Jeg vet ikke hva du forventer av en oppfølger. Skulle de gjøre det om til et strategi-spill? Fortune var ganske svak på stealth, og du hadde langt bedre fleksibilitet med Thieves. Skytingen var også bedre, animasjonen og bevegeligheten til Drake var bedre. Det hadde også mer spetakkel, noe som gjorde at spillet aldri ble kjedelig og du følte hele tiden at du kom noen vei. Backtracking var ikke-eksisterende. Musikken og atmosfæren var mer tilstedeværende enn Fortune, hvor både musikk og bakgrunnseffekter var ganske anonyme. Humoren og dialogen var bedre, som er ganske viktig i slike spill. Oppgavene var mer interessante og bedre gjennomtenkt, ikke minste fordi du hadde tilgang til journalen hans til enhver tid, og det var flere sider å bla gjennom. Det ga en illusjon av frihet i seg selv å kunne lete seg frem til løsningen på egen hånd istedenfor bare å trykke select for å få løsningen servert rett i trynet. Spillet er langt mer variert og føltes ikke fullt så forutsigbart som Fortune; du så fort på omgivelsene at her kom det til å utspille seg en skytescene, i hvertfall etter at du hadde spillt det i en times tid så begynte du å se mønsteret. I Thieves var omgivelsene langt mer naturlig bygd opp. Thieves føles heller aldri repetetivt, nettopp fordi det skjer noe nytt (og oftere enn forventet er det spektakulært) hele tiden. Dette er en av tingene som veldig mange mislikte med det første. Hele spillet er langt mer interaktivt enn det første, nettopp fordi scener som normalt ville vært i en cutscene (eller fmv) faktisk skjer mens du spiller og du må reagere deretter. Spillet hadde heller aldri noen on-rail shoot'em up sekvenser slik det første hadde. Du hadde alltid hele repertoiret av "moves" tilgjengelig, og spillet var lagt opp slik at man måtte ha en viss frihet til å bevege seg. Du var aldri fastlåst til et stasjonært våpen eller kjøretøy, slik som på eneren. Hele spillet utspillte seg på et langt mindre horisontalt plan enn det første. Løping, klatring og hopping spillte en stor rolle selv i disse scenene, som igjen gjorde av overgangene fra oppgaveløsning (plattformsekvensene) til skyting, og motsatt, føltes langt mer naturlig.
Ja, så var det heller ingen jetski sekvens - som for meg i hvertfall var mer klønete og mer irriterende enn moro. Dette var kanskje den svakeste delen i det første spillet.
I tillegg er alt dette så pefekt balansert at det nesten er en fornærmelse mot alle andre utviklere. Spillet er det ultimate eksempelet på hvordan et slikt spill skal lages på samtlige plan. Jeg klarte ikke å finne noen feil ved spillet ved første gjennomspilling. Har enda ikke prøvd multiplayer, som jeg hører skal være jøvlig bra, men med noen irritasjonsmomenter. Så jeg kan ikke si så mye om den delen.
For meg har dette vært det beste spillet denne generasjonen hittils. Mange plasserer det på samme pedestal som Super Mario Galaxy, men i og med at jeg aldri var stor fan av det, så setter jeg det høyere. Mange kaller det også denne generasjonens Resident Evil 4 - men hadde bare Resi 4 vært halvparten av det spillet Among Thieves er, så hadde jeg aldri savnet den gamle Resi stilen igjen.
Eller for å sammenligne på den mest primitive måten du kan tenke deg: Drake's Fortune var en 8/10 for meg, før Among Thieves kom. Men nå er Fortune satt i et mye dårligere lys, og jeg ville nok endet opp på en 7/10 på det spillet i dag, hvis jeg hadde sett det jeg så i Thieves. Among Thieves havner derimot på en soleklar 10/10 for meg. Litt tidlig å si enda, men dette har en solid sjanse til å ende opp blant de fem beste spillene gjennom tidene for meg.