De fleste har vel spilt ett eller annet fett spill som det virker som om nesten bare de har vært borti - det har iallefall jeg.
Derfor denne tråden, hvor man kan rette søkelyset på noen glemte perler som mange ikke har fått med seg.
Jeg tenkte å åpne ballet med et knippe feiende flotte PC-spill som jeg føler fikk alt for lite oppmerksomhet da de kom ut.
Først ut er American McGee's Alice. I bunn og grunn et rimelig middelmådig tredjepersons actionspill som blir løftet opp til uante høyder av et kunstnerisk design som (nesten) savner sidestykke. En fantastisk tolkning av den klassiske fortellingen om Alice i Eventyrland og et spill du absolutt burde få med deg.
Nummer to blir Giants: Citizen Kabuto. Nok et tredjepersons actionspill, men her er det den tidvis geniale humoren og den forfriskende galskapen som står for redningen. Liten anekdote: Utviklerne ble nødt til å endre en liten detalj i spillet for å unngå boikott i visse butikkjeder i Statene - de kvinnelige "Sea Reapers" skulle egentlig være nakne, fordi de lever i vann og dermed ikke har bruk for klær. På grunn av at amerikanere ikke tåler å se en naken pupp fikk de påklistret svært lite kledelige bikinier i ellevte time.
Så står Hostile Waters: Antaeus Rising for tur. Et tidvis genialt strategispill i full 3D der man kan velge å la minnebrikker inneholdende sjelene til falne piloter styre fartøyene eller å ta styringen selv. Dette fete konseptet funker så bra at jeg ikke skjønner hvorfor ingen har plagiert det - skjønt, det at Hostile Waters solgte ca. tre kopier på verdensbasis kan ha noe med saken å gjøre.
Cluet er at det labre salget er fullstendig ufortjent - visuelt er det kun noen... merkelig utformede modeller i cutscenene og rimelig stiv animasjon som ikke holder mål, og historien (skrevet av ingen ringere enn Warren Ellis (google hvis du ikke vet hvem dette er)) er engasjerende og spennende. Hostile Waters får også pluss i boka for å inneholde banning i akkurat passende mengder.
Felles for disse tre spillene er at de alle sammen har noe jeg liker å kalle "sjel" - det lille ekstra som viser at utviklerne virkelig likte å jobbe med prosjektet, istedenfor å bare jobbe til krampa tok dem for å kunne sope inn overskuddet.
Hva tilgjengelighet angår, er nok de to siste litt vriene å finne i butikk - men hvem vet hva man fonner bare man leter godt nok?
Og for all del, skriv et par linjer om spill du synes fikk for lite oppmerksomhet. Det kan godt være i utgangspunktet middelmådige spill som blir store opplevelser på grunn av førsteklasses håndverk i andre avdelinger, spill med bedriten grafikk men uendelig spillbarhet, eller hva som helst, bare du synes det var fett.
Kom igjen, gi meg noen tips til hva jeg skal se etter neste gang jeg tråler tilbudskassene!
Derfor denne tråden, hvor man kan rette søkelyset på noen glemte perler som mange ikke har fått med seg.
Jeg tenkte å åpne ballet med et knippe feiende flotte PC-spill som jeg føler fikk alt for lite oppmerksomhet da de kom ut.
Først ut er American McGee's Alice. I bunn og grunn et rimelig middelmådig tredjepersons actionspill som blir løftet opp til uante høyder av et kunstnerisk design som (nesten) savner sidestykke. En fantastisk tolkning av den klassiske fortellingen om Alice i Eventyrland og et spill du absolutt burde få med deg.
Nummer to blir Giants: Citizen Kabuto. Nok et tredjepersons actionspill, men her er det den tidvis geniale humoren og den forfriskende galskapen som står for redningen. Liten anekdote: Utviklerne ble nødt til å endre en liten detalj i spillet for å unngå boikott i visse butikkjeder i Statene - de kvinnelige "Sea Reapers" skulle egentlig være nakne, fordi de lever i vann og dermed ikke har bruk for klær. På grunn av at amerikanere ikke tåler å se en naken pupp fikk de påklistret svært lite kledelige bikinier i ellevte time.
Så står Hostile Waters: Antaeus Rising for tur. Et tidvis genialt strategispill i full 3D der man kan velge å la minnebrikker inneholdende sjelene til falne piloter styre fartøyene eller å ta styringen selv. Dette fete konseptet funker så bra at jeg ikke skjønner hvorfor ingen har plagiert det - skjønt, det at Hostile Waters solgte ca. tre kopier på verdensbasis kan ha noe med saken å gjøre.
Cluet er at det labre salget er fullstendig ufortjent - visuelt er det kun noen... merkelig utformede modeller i cutscenene og rimelig stiv animasjon som ikke holder mål, og historien (skrevet av ingen ringere enn Warren Ellis (google hvis du ikke vet hvem dette er)) er engasjerende og spennende. Hostile Waters får også pluss i boka for å inneholde banning i akkurat passende mengder.
Felles for disse tre spillene er at de alle sammen har noe jeg liker å kalle "sjel" - det lille ekstra som viser at utviklerne virkelig likte å jobbe med prosjektet, istedenfor å bare jobbe til krampa tok dem for å kunne sope inn overskuddet.
Hva tilgjengelighet angår, er nok de to siste litt vriene å finne i butikk - men hvem vet hva man fonner bare man leter godt nok?
Og for all del, skriv et par linjer om spill du synes fikk for lite oppmerksomhet. Det kan godt være i utgangspunktet middelmådige spill som blir store opplevelser på grunn av førsteklasses håndverk i andre avdelinger, spill med bedriten grafikk men uendelig spillbarhet, eller hva som helst, bare du synes det var fett.
Kom igjen, gi meg noen tips til hva jeg skal se etter neste gang jeg tråler tilbudskassene!
