Undervurderte spill

#21
Grandia må jeg si var altfor undervurdert. Det hadde elendig voice-acting og noen små problemer med dialog, men det var et fantastisk spill.

Først og fremst vil jeg nevne kampsystemet. Det var et av spillets største styrker, fungerte uten feil og var en anelse taktisk. Du ga karakterene komandoer i typisk ATB-stil, men det tok tid før det handlingen ble utført. I denne perioden kunne du slå tilbake med et spesielt angrep som gjorde mindre skade og sendte den som skulle gjøre noe "tilbake". Da blir angrepet kanselert, og den som skulle utføre handlingen må vente.
Du lærte karakterene magi og spesiale angrep ved å trene med forskjellige våpen og magiske angrep.
Dette systemet var virkelig supert.

Musikken i Grandia er - i likhet med Nobuo Uematsu - kremen av rollespillmusikk. Jeg har Original Soundtrack èn og to, og det er noe av min favorittmusikk.


Spillet hadde også gripende historie- og karakterutvikling.
 
#22
Her må jeg nevne Orphen og G.Darius.

Orphen:

Et RPG. Basert på en Anime, om jeg ikke tar helt feil. Du skal reise til en by, men havnet på feil skip, og blir forlatt på en øde øy. Der får du etterhvert i oppgave å finne et magisk egg. Ganske morsomt spill. Og bør testes.

G.Darius:

Ditt klassiske side-scrolling shooter. Du skal redde planeten fra en rekke ondsinnede battleships (som alle morsomt nok er utformet som sjødyr). Det er alltid to ruter du kan ta i ett brett, og du har også flere forskjellige valg av ruter når du skal avansere til neste brett. Det er alt i alt 5 sluttbosser. Veldig morsomt, og veldig avhengighetsdannende.
 

EagleJin

Bear Necessity
#23
Gradius og Orphen er to absolutt gode nok spill hvis man bare sitter lenge nok med dem! :)

Gradius-serien generelt har vel blitt oversett. Serien er genial, vanedannende, men genial. Eneste "flybortoverogskytaltsomrørerseg"-spillet som har fengslet med.

Street Fighter EX 3
Dette er også et ganske godt spill, selv om PAL-versonen kan være langtekkelig mellom hver launcher (månevandringer blir fort kjedelige), men potensialet i spillet er virkelig bra, og spillbareheten med 2vs2 standard battle og 2vs2 dramatic battle er spesielt kult mer.

Gorilla
Det er sjelden jeg støter på noen som faktisk har spilt dette gamle DOS-spillet. Spillet er slik:
To gorillaer står på hver sin bygning i en eller annen storby, med eksplosive bananer i lomma. Poenger er, som i f.eks Bomb eller worms, å treffe motstanderen med en kruttfylt banan. Bygningene kan også hulles godt ;)

Kurushi
Gammelt PSone-spill. Her skal du fjerne rader med blokker som kommer dumpende mot deg. Ut i fra hvor bra du gjør det måles IQ'en din... Ganske fengslende spill.
 

Jæveltango

Pepperoni Playboy
#24
Opprinnelig skrevet av Hyulvinji@23.03.2004, 22.46
Kurushi
Gammelt PSone-spill. Her skal du fjerne rader med blokker som kommer dumpende mot deg. Ut i fra hvor bra du gjør det måles IQ'en din... Ganske fengslende spill.
Oj! Husker det spillet. Det var über kult. Satt i timesvis med det. Litt av den samme avhengighets faktoren som tetris og sånne soft mentol drops har ;)
 

SHDR

Gullmedlem
#25
Holder fast ved MDK2 her. Fantastiske saker ... enkelt, fokusert og genialt gameplay. Sniping, skytig og flyging, ingenting mer. Og det funker bedre enn noe som helst annet, egentlig. Kandidat for beste action-spill noensinne.

American McGee's Alice er faktisk ikke undervurdert. Wannabe-goth-looken var tøff da jeg var ... æh ... 15. Så ble den ganske gammel.
 
#26
Kan nevne Cubivore, eller Animal Leader som det heter i Japan, til Gamecube. Et lite, sært spill der du er et lite firkanta dyr som må spise, slåss og pare seg for å komme videre og til slutt havne øverst på matpyramiden. Et slags "eat-or-be-eaten"-opplegg med noen tørre vitser her og der.

MoFo2
 

EagleJin

Bear Necessity
#27
Glemte helt bort et av mine favorittspill til NES:

UFOURIA
Dette er tidenes beste NES-spill, og fortjente mer oppmerksomhet enn det fikk. Var mitt første 'RPG' (sort of rpg..) jeg satt i over 6-7 timer med for å runde 100%. Utrolig digg spill med digg musikk og god gjenspillingsverdi.
Det har et enkelt fightsystem (hoppe på fienden og kaste den vekk :p ), men man kunne også få tak i en gjemt teknikk til hver av de fire spillbare karakterene; Bop-Louie kan lære et head on-attack (bokstavelig talt) der han på en måte skyter hodet sitt framover i en strikk.
Fren Leon kunne lære et isangrep som frøs fiendene (til is)
Shades kunne finne en hammer og skyte ut øynene sine som en boomerang, ved å banke seg selv i hodet...
Gil kunne knuse visse steiner og enkelte andre hinder gjennom spillet.

Suksess i spillet krevde riktig bruk av hver char på riktig sted, og for å få 100% av spillet holdt det ikke med å bare gå litt fram og tilbake for å plukke opp det man ser på veien, men det krevde nøye ransaking av områder.

Spillet kan ligne på en plattformversjon av Zelda, og er minst like godi mine øyne.
 
#28
No One Lives Forever 1
Blant de beste fps-spillene jeg har prøvd. Med den geniale humoren, de varierte oppdragene og tøffe gadgets er dette ett kvalitsspill ikke mange kan måle seg opp mot. Har rundet det 7 ganger og er enda ikke lei av det

Nes World Cup Soccer
Ett fantastisk fotballspill til den gode gamle nintendoen. Dette er ett spill jeg aldri kunne blitt lei av. Bare så synd jeg solgte det sammen med nintenoen :(
 
#29
F

Fanta Boy

Gjest
#30
Star Wars:Force Commander: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Et utrolig bra SW spill.
Kommer bare på den :)
 
#31
GrimFandango

Noe av det beste jeg har prøvd noen gang. Det har en vanvittig engasjerende humor, utrolig deilig atmosfære og den beste voice-actinen jeg har kommet over. Historien er kjmpebra og det var like før jeg begynte å grine da spillet var over (ikke fordi det var trist, men fordi alt var så bra). Dette er et av de spillene jeg har hatt mest glede av, og etter Ocarina of Time er det det spillet som sitter best støpt til minnet mitt. Spillet solgte så vidt jeg vet bra, men ble i ettertid litt glemt. Jeg oppfordrer alle til å kjøpe dette spillet hvis dere skulle komme over det i butikken. Det er så absolutt verdt å teste ut, selv om det har utdatert grafikk.
 
F

Fanta Boy

Gjest
#32
Ja, kom på en til
Futurama The Game
Det NEST beste spillet basert på tv-serie(det beste er simpsons).
 
#33
Syns Blast Corps til N64 er veldig undervurdert. Ble oversett av massene og fikk bare greie karakterer.
Spillet handler ihvertfall om en løpsk lastebil som frakter 2 atomraketter og kjører rett forover med minimal fart. Bare en liten berøring av lastebilen resulterer i en kjerneeksplosjon, og da er det din jobb å fjerne hindringene som står i dens vei. For å gjøre det tar du i bruk alt ifra bulldozere til mega destruction-mechs for å smashe ned eventuelle bygninger/skyskrapere som står i veien, 9/11-style.
Det mest orginale spillet Rare har lagd og et av de artigste spillene jeg har prøvd.
 
#34
Fantaboy:
Nja.... Futurama the game var ok, men vare pga. humoren. hadde det ikke vært for den ville spillet vært langt under middels. Dessuten tror jeg ikke det solgte så veldig dårlig? Ikke mindre enn det fortjente hvertfall.

Det er da min mening.
 
#35
Opprinnelig skrevet av rocky@24.03.2004, 21.03
Syns Blast Corps til N64 er veldig undervurdert. Ble oversett av massene og fikk bare greie karakterer.
Spillet handler ihvertfall om en løpsk lastebil som frakter 2 atomraketter og kjører rett forover med minimal fart. Bare en liten berøring av lastebilen resulterer i en kjerneeksplosjon, og da er det din jobb å fjerne hindringene som står i dens vei. For å gjøre det tar du i bruk alt ifra bulldozere til mega destruction-mechs for å smashe ned eventuelle bygninger/skyskrapere som står i veien, 9/11-style.
Det mest orginale spillet Rare har lagd og et av de artigste spillene jeg har prøvd.
Ahhhhh, husker Blast Corps med gode minner. Riktignok var det bare jeg som syntes det var kult i vennegjengen. Jeg ble aldri lei av det spillet.

[Tar fram N64 og putter i Blast Corps, og det er fortsatt gøy :thumbsup: ]
 
#36
Her er en liten liste over de mest undervurderte spillene noensinne
(I følge meg)


- Carmageddon 2
- Happyland
- Microsoft Flight Simulator 98
- Rayman
- Final Fantasy IX
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#38
Shadar: Den "wannabe-goth-looken" appellerte dugelig til meg, iallefall. Men du har helt rett ang. MDK2, det er et av de mer stabile actionspillene jeg har vært borti i nyere tid. Kostet bare 80 spenn i billigkurven på Bennis også.

Dere som digger Ultima IX: Jeg er en av dere. Spillet klarer faktisk å skinne rimelig skarpt til tross for at programmererne valgte å belemre det med sekkevis av bugs og et tidvis udugelig kontrollsystem.

Enda en glemt klassiker, forresten: Tempest 2000.
Et forrykende arkadespill med ganske så fett technosoundtrack - en psykedelisk opplevelse du absolutt bør unne deg. Bare litt synd at det må kjøres i DOS.
 
#39
Må bare få kommentert to av de nevnte spillene her.

Grandia

Absolutt genialt! Dette rager ekstremt høyt på min liste over favorittspill. Som Triel sier har det sine problemer spesielt ved stemmegivningen, men dette spiller en enormt liten rolle. Historien er faktisk ikke dårlig, tvert imot. Historien er en herlig blanding av mindre detaljer og et stort bilde. Dette gjør at man legger merke til nye ting ved hver gjennomspilling, noe som igjen gir en flott gjenspillingsverdi. I tillegg betyr dette at spillet kan fenge selv de som ikke er svorne RPG-fantaster, og ikke bryr seg om å sette seg inn i en komplisert historie. Kampsystemet er, som sagt, utrolig. Det er enormt taktisk og ekstremt utfordrende! Pausen som Triel beskriver er et rent genitrekk som legger ekstra dybde i hver kampene. Bruken av de kritiske angrepene som setter fienden tilbake er alfa og omega, og fungerer ypperst genialt. Løsningen med magi ved bruk av Mana Eggs (riktig navn?) var også genial.

Triel har gode meninger, er enig med ham også da det gjelder musikken. Den er rett og slett fantastisk! Dessverre trekker et noe lineært gameplay ned.


Orphen

Nei, huff! Så at det var flere som hadde positive erfaringer med dette spillet, det overrasker meg stort. Om voice actingen i Grandia var ille må dette være det verste jeg noensinne har hørt. Om ikke annet får du en meget god latter av hvor elendig stemmegivningen er. Ekstremt lite innlevelse og elendig lip sync er alltid morsomt.

I tillegg var spillet plaget av et ekstremt dårlig gameplay. Selv om spillet kaller seg et RPG var det på mange måter mer eventyrpreget. Man skal for det meste løpe rundt i elendige omgivelser mens like elendige gåter skal løses. Disse er som regel veldig lette, men et enormt klønete kamerasystem fører tila t dine vakre hopp ofte havner i avgrunnen. En gang iblant er du så heldig at du får oppleve en kamp! Det er ikke snakk om Random Encounters eller liknende, det er faste kamper som dukker opp til faste tidspunkt. Veldig få kamper. Kampsystemet er direkte tragisk uten at jeg orker å rippe opp i gamle sår.

Når sant skal sies spilte jeg ikke spillet i mer enn noen timer, så jeg kan dessverre ikke si om Hyulvinji har rett i at man må venne seg til det.
 
#40
Det mest undervurderte spillet noensinne må jo være Suikoden (1) til PSX.
Det står for meg som et av de beste rollespillene som har blitt laget. Musikken og karakterne og den japan lignende verdenen var fantastisk. Og å samle de 108 stars of destiny(karakterer) og se at borgen din ble større og større var en unik opplevelse. Jeg forstår bare ikke at dette spillet fikk så dårlig på blant annet gamespot og andre steder. Spillet er en perle og fortjener en plass blant de store.