VG - Årets spill

På sett og vis er jeg uenig. Greit nok at The Orange Box er en deal som savner sidestykke i spillhistorien, men med tanke på det likevel er Halveringstid2 (inkl. de to ekstra episodene) som er det store trekkplasteret, synes jeg ikke det er... nytt nok til å være årets spill. Klart, Portal var usannsynlig gøy i de tre timene det tok å runde spillet, og Team Fortress 2 er sikkert himmelriket for dem som er fan av onlinespilling. Men uansett - hverken like nytt eller gøy som andreplassen: Super Mario Galaxy.

Videre; The Orange Box er ikke ett spill som er rangert som årets beste, det er fem spill i en spillpakke. I mitt hode klinger det derfor logisk å fjerne det fra GotY-lister, og plassere Mario øverst.

Sånn at jeg peke på alle sammen og si "Hva var det jeg sa?". :)

D

Deleted member 91

Gjest
:D Det er verdt det å ikke ha Halo3 der når Mario Galaxy ikke fikk førsteplassen. At Orange Box tok den er velfortjent spør du meg. Jeg syns forresten det er søtt du uttaler deg om hva TF2 ikke gjør nytt når du ikke engang liker onlinespill, Riku. Helt nusselig. :)

At det er en jævla bra spillpakke er ikke et argument for at den ikke kan vinne. Passe håpløst om man skal straffe folk for å gi ut slike kickass pakker.

Lodin

Der Waaaah
Et bedre spørsmål er vel om Oransje boxen hadde fått like mange priser hvis de hadde gjort slik det egentlig var ment å bare gi ut ep2, Portal og TF2? Nintendo burde gitt med Mario 64 og Sunshine som bonus til Galaxy så hadde nok det tatt første. Ellers er det lulz med Crackdown og World in Conflict på lista mens Halo 3 er utelatt. :v:

SITAT(Nicholas @ 12.12.07, 00.02) 93251
:D Det er verdt det å ikke ha Halo3 der når Mario Galaxy ikke fikk førsteplassen. At Orange Box tok den er velfortjent spør du meg. Jeg syns forresten det er søtt du uttaler deg om hva TF2 ikke gjør nytt når du ikke engang liker onlinespill, Riku. Helt nusselig. :)
[/b]
Jeg tenkte hovedsaklig på HalfLife2 og Episode 1 når jeg mente det ikke var nytt nok. Hører Episode 2 er usannsynlig tøff (og engang skal jeg få kommet meg dit jeg også), Portal var som sagt griseartig, og fra de jeg kjenner som tøyser rundt med Team Fortress hører jeg bare lovord. Som spillpakke er The Orange Box det beste som har skjedd siden man fikk med Ocarina of Time og Ocarina of Time: Master Quest til Wind Waker, og jeg har sånn sett overhodet ikke problem med å skjønne at det tar førsteplassen.

Men det betyr ikke at jeg må godta det. Fornektelser er morsomme.

Dessuten er det på grensen til håpløst at en pakke på fem spill kan vinne en pris for å være årets (entall) spill. The Orange Box er ikke noe spill, folkens.

Men selv hvis vi ser på spillene synes jeg nok at det av Orange Box-spillene jeg har spilt gjennom, Portal, fint er i stand til å matche Super Mario Galaxy. Min topp for i år, så langt, består uansett av de to spillene. Rekkefølgen er jeg usikker på.

Hahaha, for ei liste. Jeg har ikke spilt så mange av spillene der, men jeg har spilt AC nok til å kunne uttale meg om at det absolutt ikke hører hjemme på en årets spill-liste. Halo 3 kunne godt vært plassert der. Dere er kanskje ikke fans av Halo 3, men ingen kan benekte spillets popularitet og glimrende multiplayer. Jeg venter på Gears of War 2, det er det eneste spillet som kan få meg unna Halo 3. ;)

Og når gjorde populæriteten til et spill at det burde være på toppen? Jeg kan liksom tenke meg at så og si nesten alle som kjøpte spillet ikke hadde prøvd det på forhånd...

Visste noen ville si det, derfor nevnte jeg multiplayeren. Jeg kan si det samme om Mario Galaxy. Ingen kunne forutsi at det ville bli bra, men folk forventet det, og folk likte det. Samme med Halo 3.

Halo 3 og CoD4 er jo de mest spilte Xbox Live spillene, og dermed de beste. Derfor synes jeg at Halo 3 bør være med, fordi multiplayeren er så god som den er. Forge forlenger levetiden, og singleplayeren inneholder nydelige maps og god musikk. Singleplayeren når i mine øyne nesten helt opp til hva singleplayeren i Halo gav meg, og multiplayeren er forbedret fra Halo 2. Hva mer kan du forvente av en oppfølger som blir nummer tre i rekka?

Jeg synes det er rart at AC er med, men ikke Halo 3.

World of Warcraft er det spillet i verden som spilles mest av mest brukere, derfor må det være det beste spillet i verden noensinne!

Jante

privileged CIS shitlord
Du kan ikke si at noe er bra kun fordi det er mange som liker det, Revan. Argumentum ad populum er aldri en bra måte å vinne en diskusjon på. Du kan heller prøve å forklare hva det er som gjør Halo 3 så bra at det fortjener en plass på listen over årets beste spill.

Troor jeg gjorde det, men jeg kan skjønne at dere overså det, pleide som regel ikke å argumentere før. :p

Uansett, Argumentum ad populum - takk for ordene! De vil utvilsomt bli brukt mot mine rap-elskende-kompiser på skolen i morgen. ("en feit nigger som synger om bling og damer er ikke bra fordi flere på skolen liker det, dust") Likevell er det i flere tilfeller et faktum, selv om dere fornekter det. Dette er off topic, men jeg nevner det: Harry Potter. Det er en jævla bra bokserie. Og den er ikke bra fordi mange har kjøpt den. Heck, jeg så ikke på popularitet da jeg kjøpte den første boken i His Dark Materials-serien, gjorde jeg? (som forøvrig er en fin triologi) NOE må jo være grunnen bak en eller flere objekter/personers popularitet.

Maxi: Å dra frem den er teit, det vet du. Kan ikke sammenligne MMORPG på PC med et konsollspill, spesielt ikke en konsoll som ikke har flust med gode multiplayerspill som PC.

Og for å gjenta meg selv: Jeg tenker på Halo's singleplayer og Halo 2's multiplayer, som kombinert blir Halo 3, bare med litt svakere singleplayer enn Halo. Forge som forlenger levetiden og multiplayeren... vanskelig å forklare, men kombinert med kontrolleren til Xbox 360 som virker støpt for Halo 3 og mapsa, de er balanserte og jævla pene, pluss vehiecle-kontrollen som gjorde at jeg falt for Halo in the first place (kompis og meg kjørte Whorthog på strandbanen på Halo, vi var forbløffa over at det gikk ann). Halo 3 er den ultimate Xbox Live opplevelse i år med tanke på at de fleste Xbox-brukere er Halo-fans eller liker serien, og Halo 3 skuffet ikke. Holder dette eller? :p

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Hvorfor kan man ikke sammenligne World of Warcraft med Halo 3? Begge to er spill.

Og ja, NOE må ligge bak popularitet. Hva var det som gjorde at så mange tyskere sluttet opp om Hitler før krigen? Eller er det også noe som man ikke kan sammenligne? :p

Sånn ellers: Hvis "jammen det er jo så populært" er et av hovedargumentene dine for hvorfor en ting du liker er bra, da har du sannsynligvis ikke satt deg spesielt godt inn i tingen du liker. Jeg anbefaler å tenke litt mer kritisk før du gjør deg opp en mening, dersom så er tilfelle. ^_^

Lodin

Der Waaaah
STALKER er sjukt mye bedre enn Halo 3 (på MP og ja. Er til PC tross alt), men du ser da ikke meg sippe over at det ikke kommer med på noen årets spill lister? <_<

Yeti: Jeg har skrevet TO ganger nå hvorfor jeg liker Halo 3 og mener det burde vært med på lista. Hvis du ikke ser det, da må du skaffe deg nye lesebriller...

Men klart det er en sammenheng mellom popularitet og kvalitet. Dere tenker vel på Britney Spears og fansa hennes nå, men det er ikke sånn jeg mener det, for faen. Harry Potter er jo bra, og populært av den grunn. Ikke kom her og si noe annet.

Virker som om Spillegal tenker populært = ikke bra. :confused: Eller populært = dårlig men mange liker det? Haha. Halo 3 er vel et av de mest spilte Live-spillene fordi det er bra?

Lodin: Synes å huske at Stalker ikke var så bra jeg. Leste reviews. :p

Hitler var jo bra for dem som sluttet seg til ham. Lovet arbeid og var en glimrende taler, ikke rart folk falt for ham back in the old days.

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
Er forholdet mellom kvalitet og popularitet så vanskelig? Som regel betyr høy popularitet lavere kvalitet. Det er fordi de som lager noe må gjøre så mange kompromisser for å nå ut bredest mulig, at substansen blir skadelidende. VG og Se og Hør er Norges mest leste avis og ukeblad. Er det fordi de er best? Nei, det er fordi de skriver det folk vil lese og ofte gjør det veldig dårlig sett fra et kvalitetsståsted. Morgenbladet er en av Norges beste aviser, men selger bare rundt en tiendedel av opplaget til VG. I mange situasjoner må man velge mellom kvantitet og kvalitet. Noe får selvsagt et stort publikum fordi det er bra, men det hører til unntakene. Harry Potter-bøkene kan være spennende og underholdende, men de er ikke bra skrevet og det er ikke god litteratur. Det er ingen dybder å hente. Akkurat som det ikke er noen dybder å hente hos Dan Brown eller i kriminalbøkene til Unni Lindell. Det kan man riktignok kanskje ikke heller kreve av forfatter som skriver underholdningslitteratur, men hvis man skulle brukt salgstall som eneste mål på god litteratur, hadde Frode Øverli vært en av Norges beste forfattere, fordi Pondus-bøkene hans selger som bare faen. Men han er altså ikke engang forfatter, han lager tegneserier.

Vet ikke om det ble noe klarere, men nå har jeg prøvd å forklare, i hvert fall. :p