Vil du være spillanmelder?

K999

Keystone State Of Mind
#41
Jeg er veldig intressert.
Men her er problemet mitt. Mine skriveferdigeheter er ikke så gode.
Jeg har ikke nok spillkonsoller vil jeg tro.
Pc en min er på lavt nivå, altså jeg greier ikke spille nye spill på den.

Så der røyk jeg.
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#43
SITAT(Archtor @ 12.10.06, 18.18) 27780
Ok, to feil her. Alex tror han vet ting, noe han selvsagt ikke gjør. Houseman tror folk bryr seg om hva han mener, noe de selvfølgelig ikke gjør.

Alex, du er en pikk. Houseman, stikk tilbake til Hot Topic-bloggen din og gråt litt mer over en eller annen ting som hendte Trent Reznor som barn eller noe.
[/b]
Dette var jo saklig og fint. Her skiller man person og sak og går ikke til angrep på hverandre når man slipper opp for argumenter. :)
 
#44
SITAT(Houseman @ 12.10.06, 18.11) 27778
Såvidt jeg husker har dere i tide og utide gitt oss gleden av å gjengi høydepunkter fra drittsnakket, f.eks. her, og det er mulig jeg har oversett noe, men såvidt jeg kan se er det ikke først og fremst spill dere snakker om.
[/b]
Ingen av oss tenker «Damn! Denne spilldiskusjonen var god, dette må jeg dele med Spillegal!», i motsetning til «Damn! Vi eier og er supermorsomme, Spillegal fortjener sjansen til å lese det morsomme pisset vi skriver!».

Bottom line: Med mindre dere faktisk er på kanalen ofte vet dere sånn ca. støvkorn om hva vi snakker om.
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#45
Like fullt må dere regne med at vi danner oss et inntrykk på basis av det dere viser oss, og det har utelukkende vært umorsomt og internt piss som bare har tatt opp plass på forumet. Samtidig fortsetter dere å insistere på hvor umistelig det som foregår på kanalen er, men for oss utenforstående blir det bare løse påstander så lenge det dere har gjengitt for oss gir et helt annet bilde.
 
#46
Jeg lurer på om jeg kan reklamere for Porsgrunn kanalen på IRC jeg? For 4 år siden så hadde vi noen morsomme diskusjoner da! Men det er vel kanskje litt internt for dere, så da syntes jeg at jeg har rett til å reklamere for Porsgrunn kanalen på spillegal, hvis dere ikke syntes det er greit er dere noen pikker og noen fitter som er råttne ass! LOL!
 

Sancti

Terrorkatt
#47
SITAT(CyberK @ 12.10.06, 20.43) 27805
Når vi først nevnte SGs mangel på forside, er det noen planer på gang der?
[/b]
Kanskje?
 
#50
Hvis jeg skaffer meg en PS2 snart så sender jeg kanskje inn en søknad. Savner de gode gamle dager når jeg anmeldte spill.
 
#51
SITAT(Ultrag @ 12.10.06, 14.57) 27737
Selvfølgelig kunne utgiverne det. Vi har ikke anledning til å systematisk gå ut i butikken og kjøpe alle de spill vi finner der som vi tror kan være dårlige, og som vi ikke blir sendt. Det er du vel nødt til å skjønne?
[/b]
Som jeg sa så bør du som redaktør for et medie der et av hovedfokusene er spillanmeldelser tilby leserne dine et mest mulig korrekt bilde av spillene som kommer. Å unnlate å anmelde et etterlengtet storspill som Oblivion fordi du ikke får det levert gratis i fanget, fører til at lesere som har ventet på en slik anmeldelse på din side vil bli skuffet og oppsøke andre medier for å få nettopp denne omtalen. Dermed er det både du og leserne som taper på dette. Også andre profilerte spill som kommer som du velger å ikke omtale, fordi du ikke får de gratis.

Det finnes mange måter å løse dette på, jeg skjønner at dere ikke er millionærer og kan kjøpe alle spill, men du kan få til en avtale med en lokal spillbutikk om å låne spill hos de mot en bannerannonse. Du kan da anmelde et spill du ikke har fått av en utgiver, og gjerne sende de en email med link til anmeldelsen etterpå og spørre om å få spill. I stedet for å forvente at spillutgiverne skal stille opp for alle og enhver som lager en webside og kaller seg for spillanmelder. Sålenge du beviser at omtalene dine har livets rett, stiller også utgiverne opp etter hvert.

SITAT
Vår motivasjon er å gi dere mest mulig korrekt bilde av alle spill, men vi trenger hjelp av spillutgiverne for å få det til. Vi har ikke penger til å kjøpe spill som utgiverne ikke gir oss. Det gjelder GR, Gamer, VG og GameSpot.
[/b]
Nå uttaler du deg om ting du ikke har peiling på. De fleste av mediene du nevner der har faktisk kjøpt spill ved anledninger der de ikke har fått spillene fra utgiver, nettopp for å gi leserne det de har lyst til å lese om. Svenske Super Play har vært boikottet med promospill tidligere, noe som ikke har forhindret dem fra å skaffe spillene og anmelde dem allikevel. Til og med engelske Edge har hatt krangler med utgivere, og vært nødt til å kjøpe spillene sine selv.

Til syvende og sist er det ditt produkt, og du må selv velge hva du vil gi leserne dine. Men jeg blir i hvert fall mer skeptisk til innholdet på Gameroobie når jeg leser at dere ikke orker å anstrenge dere for å ha best mulig spilldekning, men bare tar til takke med pakketilbudet fra Electronic Arts og Nordisk Film.
 
#52
Vi anmeldte ikke Oblivion fordi vi hadde bøtter med andre spill på den tiden, og prioriterte disse. Nå har det gått så lenge at en anmeldelse er nytteløs, i tillegg til at vi har mange andre spill på vent. Jeg har, som jeg sa, lagt ut en kortere brukeromtale for å gi de brukende min mening.

Vi har i vårt tid alle sammen privat også brukt masse penger på spill, som vi også har anmeldt.

SITAT(Fleksnes @ 13.10.06, 11.29) 27878
Som jeg sa så bør du som redaktør for et medie der et av hovedfokusene er spillanmeldelser tilby leserne dine et mest mulig korrekt bilde av spillene som kommer. Å unnlate å anmelde et etterlengtet storspill som Oblivion fordi du ikke får det levert gratis i fanget, fører til at lesere som har ventet på en slik anmeldelse på din side vil bli skuffet og oppsøke andre medier for å få nettopp denne omtalen. Dermed er det både du og leserne som taper på dette. Også andre profilerte spill som kommer som du velger å ikke omtale, fordi du ikke får de gratis.

Det finnes mange måter å løse dette på, jeg skjønner at dere ikke er millionærer og kan kjøpe alle spill, men du kan få til en avtale med en lokal spillbutikk om å låne spill hos de mot en bannerannonse. Du kan da anmelde et spill du ikke har fått av en utgiver, og gjerne sende de en email med link til anmeldelsen etterpå og spørre om å få spill. I stedet for å forvente at spillutgiverne skal stille opp for alle og enhver som lager en webside og kaller seg for spillanmelder. Sålenge du beviser at omtalene dine har livets rett, stiller også utgiverne opp etter hvert.
Nå uttaler du deg om ting du ikke har peiling på. De fleste av mediene du nevner der har faktisk kjøpt spill ved anledninger der de ikke har fått spillene fra utgiver, nettopp for å gi leserne det de har lyst til å lese om. Svenske Super Play har vært boikottet med promospill tidligere, noe som ikke har forhindret dem fra å skaffe spillene og anmelde dem allikevel. Til og med engelske Edge har hatt krangler med utgivere, og vært nødt til å kjøpe spillene sine selv.

Til syvende og sist er det ditt produkt, og du må selv velge hva du vil gi leserne dine. Men jeg blir i hvert fall mer skeptisk til innholdet på Gameroobie når jeg leser at dere ikke orker å anstrenge dere for å ha best mulig spilldekning, men bare tar til takke med pakketilbudet fra Electronic Arts og Nordisk Film.
[/b]
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#53
SITAT(Ultrag @ 13.10.06, 13.32) 27880
Nå vet du ikke hva du snakker om.

Vi anmeldte ikke Oblivion fordi vi hadde bøtter med andre spill på den tiden, og prioriterte disse.[/b]
Øh, så den enorme interessen rundt Oblivion fantes ikke hos brukerne deres? Spesielt.
 
#54
De fikk det ikke av Take Two, derfor. :) Og da de ikke fikk det gratis, ville de ikke kjøpe det. Det hadde de kanskje gjort, HVIS de ikke hadde bøtter med andre spill på den tiden.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#55
Vel, jeg kjøpte meg Oblivion på launchdagen for 300 spenn. På Hamar. Hvis jeg, som bor i ei lita Mjøsbygd, klarer å skaffe meg spillet for lommerusk dagen det kommer ut, da klarer fankern tute meg de fleste andre det også. :p
 
#56
Jeg kjøpte det jeg og. Collector's Edition til og med. Men-jeg-prioriterer-ikke-spill-fra-utgivere-som-ikke-vil-støtte-oss. Hadde vi gjort det ville vi aldri fått hjelp uansett, og vi har vitterlig ikke kapital til å kjøpe alle spillene vi anmelder. Det er lov å tenke gjennom saken.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#57
Ja, jeg har gjort det. Nå ser jeg hva du prioriterer, og det er ikke leserne dine. :)
 
#59
SITAT(Yetipants @ 13.10.06, 13.38) 27899
Ja, jeg har gjort det. Nå ser jeg hva du prioriterer, og det er ikke leserne dine. :)
[/b]
Du mener vi skal betale med personlige midler for å anmelde spill? Vi gjør allerede så mye vi kan for å anmelde så mye som mulig, men vi kan rett og slett ikke anmelde ting vi ikke får. Dessverre. Men det er ikke mulig.

Hvis du mener vi gjør så dårlig jobb, kan du godt sende inn en søknad og bidra selv. Jeg vet jo allerede at du betaler for dine egne spill. ^_^
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#60
Jeg skriver for Gamer allerede, men ellers takk. :)