Wii - generelle nyheter

Status
Stengt for ytterligere svar.
D

Doctor Downs

Gjest
Så jeg kan altså selge Gamecuben i slutten av sommeren, holde av penga, dra til 'Nam, komme hjem i desember og kjøpe Wii for penga? Kæmbe! :D

Lodin

Der Waaaah
SITAT
During an extended technical demonstration for a new, unnamed Xbox 360 and PlayStation 3 Star Wars title, LucasArts staff have confirmed to Gamasutra the company's intense interest in creating a Wii lightsaber game, if not yet its explicity existence.[/b]
Igjen, dette betyr ikke noe mer enn at de som lager spilla hos Lucasarts har lyst til å jobbe med maskina, ikke at det kommer no spill.

Kilik

Lokal moderator
IGN slakter Red Steel-demoen:

Grafikken lever ikke opp til traileren:
SITAT
For starters, the game doesn't hit the level of detail and style found in the target renders shown a while back, or even the official trailer that we have on our own site. Colors aren't as crisp as they could be, the characters have a bit of a cut-out look to them, and the amount of graphical polish just isn't there.[/b]
Svak kontroll:
SITAT
The gun control is amazingly jittery, having extremely high sensitivity when not zoomed in, and the overall feel is still very clunky. [...] Since the sensor bar is placed above or below the television, players point at the bar itself, not at the screen. For this reason, the game doesn't allow pinpoint accuracy with the Wii-mote, as players have to steer a cursor rather than aiming at a point on-screen, which is a far more natural approach.[/b]
SITAT
"As it stands right now, we can't recommend the game to anyone due to the shaky controls and lack of polish."[/b]
http://revolution.ign.com/articles/707/707908p1.html

Forhåpentligvis blir de nevnte problemene fikset til lansering...

Ellers, den Duck Hunt-greia som skulle vises var egentlig ikke Duck Hunt, men en enkel konseptdemo. Video her: http://media.revolution.ign.com/articles/7...509/vids_1.html

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Ble ikke særlig imponert av Red Steel presentasjonen på E3, håper dette blir polert grundig. Men Metroid Prime, Martio Galaxy og Super smash bros. brawl er grunn nok til å kjøpe maskinen. Eller, Super smash bros. brawl er i seg selv nok til å kjøpe maskinen!

SITAT(kilik @ 12.05.2006, 01.25) 2939
Ellers, den Duck Hunt-greia som skulle vises var egentlig ikke Duck Hunt, men en enkel konseptdemo. Video her: http://media.revolution.ign.com/articles/7...509/vids_1.html
[/b]
Man ihvertfall ikke klage på at kontrolleren ikke er nøyaktig etter å ha sett denne demoen. Tenk dere å gjøre det der med en vanlig kontroller, lykke til

Opprinnelig skrevet av Gamer.no
Eller for å si det med litt enklere vendinger: Jeg vil ha et sverd som reagerer på mitt minste vink: Hvis jeg legger kontrolleren forsiktig framover, skal pinadø sverdet også legges forsiktig framover på skjermen. Og snur jeg forsiktig på hjaltet, vil jeg se akkurat det samme i spillet. Og ikke minst: Jeg vil ha blokking som er en ren konsekvens av at fysisk stål møter fysisk stål. I Red Steel har utviklerne i stedet bare laget noen blokke-animasjoner, som settes igang hvis du gjør en bevegelse som likner på det animasjonen skildrer. Hvor er ambisjonene i dette?

Du skjønner kanskje at jeg er litt irritert på at Red Steel ikke overbeviser. Litt av dette kan pent skyldes at jeg kom til denne maskinen med store forventninger – forventninger som fortsatt lever i meg, men som jeg hadde håpet å få innfridd allerede her på E3. Kanskje arbeider noen med denne typen prosjekter allerede, kanskje er ikke de endelige spesifikasjonene på kontrollerne ferdige enda – hvem vet.
Det blir ikke så bra som mange hadde håpet, eller hva?

Men så er heldigvis ikke Red Steel på langt nær like interessant som spillene Nintendo utvikler, og jeg tror de vil klare å få til en god løsning for kontrollen.

Jeg er redd for at våre forventninger har blitt skrudd urealistisk høyt opp av Nintendos ambisjonsnivå. Da jeg først leste om Wii ble jeg mildt sagt oppspilt, og jeg så for meg en revolusjon på lik linje med introduksjonen av 3D-grafikk "back in the day", men etter å ha lest flere rapporter fra E306 der Wii-kontrollerens svakheter blir adressert, så har min entusiasme blitt erstattet med en moderat skepsis.

Det er godt mulig Wii og dens nyskapende kontroll kommer til å skuffe, men jeg er skråsikker på at Nintendos filosofi er riktig når de ønsker å la spilleren ta del i spillingen på en mye mer interaktiv måte enn før. Men vi må mest sannsynlig vente til neste generasjon spillkonsoller før denne teknologien er perfeksjonert, men jeg håper jeg tar feil.

Jeg kommer til å kjøpe Wii på lanseringsdagen, for det er en virkelig spennende konsoll som holder fokus på spillbarhet og innnovasjon - og det varmer mitt hjerte.

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
SITAT(Bookhouseboy @ 14.05.2006, 16.19) 3558
[...], men etter å ha lest flere rapporter fra E306 der Wii-<strike>kontrollerens</strike>spillenes svakheter blir adressert, [...]
[/b]
Fixed!

Folk som har prøvd Duck Hunt-teknologidemoen og Zelda rapporterer at kontroll og flyt er steikje gode greier. Red Steel og Metroid Prime 3 sliter litt med bruken av kontrolleren, men det har mest med at teknologien er veldig ny. Etter hvert som utviklerne blir mer stødig kan dette ta av.

Sidenote: Metroid Prime 3 har såvidt jeg har fått med meg "bare" problemer med sensitivitet og field of view. Dette er ting som kan stusses og poleres innen release. Det samme gjelder skytedelen av Red Steel, men utviklerne har driti på draget angående sverdfektinga. Vi får holde oss oppdatert fremover, siden det vil komme flere hands-on impressions ettersom Nintendo har avduka alt og utviklerne har friere tøyler med pimping av spillene til skribenter.

De negative tilbakemeldingene på styringen på noen av titlene er nok ingenting å bekymre seg over. Nintendo og de andre utviklerne tar garantert hjernen i bruk og polerer styremekanismen helt frem til release av konsollen, og "Øvelse gjør mester" regla gjelder også for spillutvikling. Jeg tenker at dette kommer til å bli veldig bra, og hvem kan vel tenke seg bedre releasetitler enn Metroid Prime 3: Corruption og The Legend Of Zelda: Twilight Princess? :elsk:

Selv om vi garantert kommer til å ha mye å gjøre med Zelda og Metroid hadde det vært et genialt trekk av Nintendo og slippe en jevn strøm av titler månedene etter release, slik at de ikke går i samme fellen som Microsoft gjorde da de lanserte Xbox 360.

Du får gjerne sitere meg, Buggz, men jeg foretrekker at du ikke manipulerer det jeg har skrevet. Jeg forstår at du vil understreke at det er spillene, ikke kontrolleren som har fått kritikk, men når teknologien svikter, noe flere artikler antyder, så hjelper det lite hva spillutviklerne tyr til av smarte løsninger.

Det blir mye synsing nå, og det må være lov, men vi får smøre oss med tåmodighet før vi trekker noen konklusjoner.

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Da har jeg fiksa mer på sitatet så det kommer tydeligere frem at jeg har satt inn et eget ord. Denne måten å "sitere" på har vært ganske vanlig på SG, så jeg tenkte den var streit.

Kan du peke på artiklene som mener teknologien svikter? Jeg har lest flere artikler som peker på hvordan teknologien fungerer, deriblant et interview med en utvikler som utdyper hvordan det er å jobbe med Wii. Der påpekes det at Wii ikke fungerre som de fleste har trodd, ved at Wii-remoten vet hvor i rommet den befinner seg. Likevel er det ingenting i den artikkelen som tyder på at teknologien svikter på noensomhelst måte, eller at Nintendo har lovet mer enn de klarer å holde.

Red Steel og Metroid Prime 2 har som sagt sine problemer, men siden andre spill fungerer så bra velger jeg å la tvilen komme Nintendo til gode, og jeg ser veldig frem til hvordan ting går videre.

Det går fint, Buggz.

Jeg kan ikke vise til de konkrete artiklene, da jeg har lest svært mange førsteinntrykk-artikler. Men jeg kan si litt om de problemene som har blitt nevnt:

- Wii-moten er for sensitiv, slik at man lett bommer når man skal treffe/skyte små objekter på skjermen. Jeg håper dette blir rettet på.

- Det kan bli slitsomt å spille over lengre tid med Wii-moten. Siden sensoren ikke registrerer hvor Wii-moten er i tre dimensjoner (andre kan sikkert forklare dette bedre), må man hele tiden rette Wii-moten mot sensoren, og ikke mot skjermen som er mest naturlig. Dette håper jeg også kan bli rettet på.

- Som nevnt i Gamer-artikkelen, så er ikke Wii-kontrolleren en forlengelse av hånden som man hadde håpet på. Noen animasjoner blir utløst av bevegelser som ligner, men man har altså ikke full bevegelsesfrihet i spillets tredimensjonale rom. Dette er den største skuffelsen, synes jeg.

Det siste punktet der er i hvert fall rettet mot fektingen i Red Steel. For under selve skytinga er i hvert fall ikke bevegelsene dine triggere til noen fattige animasjoner, etter det jeg har forstått. Jeg tror noe av grunnen til at fektinga har blitt begrenset til at bevegelsen du gjør blir erstattet med en animasjon som ligner, er at AI-en lettere skal kunne "fatte" hvilket angrep du gjør for å så kunne beskytte seg selv.

Men ja, skuffende at man ikke kan fekte helt ut av fri fantasi. Men nå gjelder dette foreløpig kun et spill som kommer i starten av konsollens levealder.

SITAT(Buggz @ 14.05.2006, 15.12) 3574
Red Steel og Metroid Prime 2 har som sagt sine problemer, men siden andre spill fungerer så bra velger jeg å la tvilen komme Nintendo til gode, og jeg ser veldig frem til hvordan ting går videre.
[/b]
Jeg ser også frem mot den videre utviklingen, og jeg tror ikke Nintendo ville ha satset alle kort på en teknologi hvis den ikke hadde funket. Rapportene er bekymringsverdige, men jeg krysser fingrene for at Wii blir en finfin konsoll med et morsomt kontrollsystem. Om alle spill vil dra nytte av Wii-kontrolleren, er jeg mer skeptisk til, men at Wii er som skapt for et spill som Wario Ware: Smooth Moves, er det ingen tvil om.

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Jeg skal prøve å svare/forklare etter hva jeg har skjønt av artikler og etter det jeg kan om programmering.
SITAT(Bookhouseboy @ 14.05.2006, 17.34) 3583
- Wii-moten er for sensitiv, slik at man lett bommer når man skal treffe/skyte små objekter på skjermen. Jeg håper dette blir rettet på.[/b]
Wii-moten registrerer bevegelse og sender info til spillet, og det er der behandlinga av informasjonen skjer. Man kan sammenligne det med muspekeren i windows eller i spill. Bevegelsen du gjør med musa er den sammen, men man kan stille inn på sensitiviteten i windows og/eller spillet. Red Steel har problemer med hvordan den bruker informasjonen fra wiimoten, i motsetning til f.eks. Zelda.

- Det kan bli slitsomt å spille over lengre tid med Wii-moten. Siden sensoren ikke registrerer hvor Wii-moten er i tre dimensjoner (andre kan sikkert forklare dette bedre), må man hele tiden rette Wii-moten mot sensoren, og ikke mot skjermen som er mest naturlig. Dette håper jeg også kan bli rettet på. [/b]
Wiimoten registrerer ikke koordinater, men bevegelser. Uansett hvordan wiimoten står/henger/ligger i forhold til sensoren, vil den fungere likt, i motsetning til en lyspistol som mange sammenligner den med. Hvordan systemet fungerer angående kalibrering har folk og Nintendo vært utydelige på, ,så det gjenstår å se (med mindre jeg har gått glipp av noe essensielt).

- Som nevnt i Gamer-artikkelen, så er ikke Wii-kontrolleren en forlengelse av hånden som man hadde håpet på. Noen animasjoner blir utløst av bevegelser som ligner, men man har altså ikke full bevegelsesfrihet i spillets tredimensjonale rom. Dette er den største skuffelsen, synes jeg.[/b]
Bevegelsesfriheten er der, men det er igjen opp til utviklerne å lage et godt system som er god til å omdanne tallene/informasjonen fra wiimoten til noe brukbart. Det er ikke en lett sak, og derfor tror jeg vi snakker om oppstartsproblemer, som vil rette seg ut med tiden.

Grunnen til den negativt ladede artikkelen på gamer.no er at Wii ikke fungerer som mange trodde. Mens de fleste baserte seg på at wiimoten visste hvor den befant seg, vet den i stedet hvordan den beveger seg, jeg antar det er det som skaper startvansker.

Takk for forklaringene, Buggz.

Det at sensoren ikke registrerer koordinatene til Wii-kontrolleren er meget skuffende. Jeg trodde helt ærlig at kontrolleren kunne simulere det å f.eks holde og bruke et sverd på en realistisk måte. Slik det ser ut nå, så føler jeg at Wii-kontrolleren er like mye en gimmick som en funksjonell innovasjon.

Status
Stengt for ytterligere svar.